Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du når du f.eks leser bloggen til en person som har mye skrivefeil? Ikke bare et par tastefeil her og der, men sånn at du virkelig reagerer og tenker "oi...". F.eks særskrivingsfeil, feilskriving av vanlige ord osv.

Jeg må innrømme jeg plasserer vedkommende i båsen mindre smart. Vel, det er noen unntak som er smarte og likevel skriver mye feil (dysleksi f.eks), men de fleste med så mange skrivefeil har i mange tilfeller ikke fullført vgs engang.

Kom på dette i forbindelse med at jeg sjekket noen av Paradisefolkenes blogger. Noen av dem skrev riktig og relativt bra. Da tenkte jeg "ah, h*n er ikke så dum som jeg trodde". Mens andre skreiv så vanvittig mye feil og med en haug med fjortisting (hjerter, slang, engelsk blandet med norsk osv) at jeg ble svimmel. Tenkte med en gang at vedkommende var mindre intelligent.

Ja, jeg er fryktelig slem som dømmer folk, men den skriftlige fremstillingsevnen er faktisk viktig for hvordan folk oppfatter deg. Greier ikke ta folk med mye skrivefeil seriøst, og ser lett ned på vedkommende :sjenert:

De fleste, inkl. meg selv, har skrivefeil i ny og ne, men når en hel tekst er gjennomsyret med feil tenker jeg mitt.

Tabu å si, men jeg syns folk som skriver mye feil er mindre intelligente!

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

....so? Det er din mening. Det er forskjell på i hvilke sammenhenger man har skrivefeil også. Her inne på forumet har jeg ofte skrivefeil, men det er fordi at jeg ikke tar meg tid til å lese gjennom innlegget før jeg poster. Mens i andre sammenhenger, studiet og jobb f.eks., så er jeg mer nøye på skrivefeil og ordbruk.

Jeg syns det blir litt dumt å kategorisere mennesker med skrivefeil som mindre intelligente.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

....so? Det er din mening. Det er forskjell på i hvilke sammenhenger man har skrivefeil også. Her inne på forumet har jeg ofte skrivefeil, men det er fordi at jeg ikke tar meg tid til å lese gjennom innlegget før jeg poster. Mens i andre sammenhenger, studiet og jobb f.eks., så er jeg mer nøye på skrivefeil og ordbruk.

Jeg syns det blir litt dumt å kategorisere mennesker med skrivefeil som mindre intelligente.

Det er få innpå forumet her som har så alvorlige skrivefeil som jeg sikter til, bare for å ha det sagt. Er ikke "sånne som deg" jeg snakker om overhode:) Alle kan skrive feil, spesielt når det går fort, sånn som på forum. Det er noe annet når man leser noe og undrer seg over om vedkommende har sovt i 90% av norsktimene.

• Liker 3
Skrevet

Folk med mye skriveleifer er ikke dumme. Folk kan være intelligente på forskjellige måte. En typisk nerd, med 6 i alle fag, kan vær dum på mange andre ting. Man kan være utrolig smart i tall, datoer osv, men være helt "dum" på å skrive tekster. Man trenger ikke være den beste i norsk, for å bli leder av en stor bedrift!! Vil si at folk som har skriveleifer ikke er dumme, men de er kanskje ikke fullt så nøye på det. Man får jo fram sin mening, selvom.

AnonymBruker
Skrevet

. Man trenger ikke være den beste i norsk, for å bli leder av en stor bedrift!!

Tvilsomt, av åpenbare grunner.

For å bli leder trenger man i de fleste tilfellene utdannelse (selv om noen har flaks eller riktig slekt). Ingen som ikke evner å skrive noenlunde ok kommer seg gjennom et studie.

Dessuten sliter man med å bli tatt seriøst som leder dersom alle skriftlige ting inneholder grove feil.

• Liker 12
Skrevet

I utgangspunktet er det vel kanskje ingen sammenheng mellom mange skrivefeil og intelligens, men jeg har enda ikke møtt på et eneste ordentlig intelligent og oppegående menneske med skrivefeil i vilden sky.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du annser deg selv som smart og ser på paradise hotel, og ikke nok med det så leser du bloggene dere også.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er det vel kanskje ingen sammenheng mellom mange skrivefeil og intelligens, men jeg har enda ikke møtt på et eneste ordentlig intelligent og oppegående menneske med skrivefeil i vilden sky.

Nemlig!

Velvalgte ord, som jeg sku' sagt det selv:)

Tror btw det er en viss sammenheng mellom intelligens og skrivefeil. Hvertfall teoretisk/akademisk intelligens. Man lærer jo å skrive, man lærer å formulere seg, man lærer å huske hva som er rett og galt osv osv. Hvis man ikke klarer å lære seg dette innen barne/ungdomsskolen er man vel neppe særlig begavet teoretisk sett (men kan være sosial intelligent, for all del).

AnonymBruker
Skrevet

Du annser deg selv som smart og ser på paradise hotel, og ikke nok med det så leser du bloggene dere også.

Ja.

Hyggelig at vi er flere med fordommer, velkommen i klubben :klemmer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er få innpå forumet her som har så alvorlige skrivefeil som jeg sikter til, bare for å ha det sagt. Er ikke "sånne som deg" jeg snakker om overhode:) Alle kan skrive feil, spesielt når det går fort, sånn som på forum. Det er noe annet når man leser noe og undrer seg over om vedkommende har sovt i 90% av norsktimene.

"Innpå" forumet? Hvorfor skriver du sånne som deg i anførsel? Overhodet med t. Sovt?

;)

Folk med mye skriveleifer er ikke dumme. Folk kan være intelligente på forskjellige måte. En typisk nerd, med 6 i alle fag, kan vær dum på mange andre ting. Man kan være utrolig smart i tall, datoer osv, men være helt "dum" på å skrive tekster. Man trenger ikke være den beste i norsk, for å bli leder av en stor bedrift!! Vil si at folk som har skriveleifer ikke er dumme, men de er kanskje ikke fullt så nøye på det. Man får jo fram sin mening, selvom.

Klart man er flink på ulike områder, men tekster gjennomsyret av skrivefeil... :roll: Lar meg gjerne overraske, justerer gjerne fordommene mine dersom jeg treffer mennesker som skriver som 7-åringen min men som likevel er skarpe. Foreløpig har jeg stort sett opplevd samsvar mellom... Det høres kanskje stygt, men jeg tror det ganske ofte henger sammen, ja. Da snakker jeg altså ikke om alle de andre intelligensene, men om den "tradisjonelle".

Det er ingenting som heter "selvom". ;)

AnonymBruker
Skrevet

Anser med én n. ;)

Ellers er setningen din ikke særlig godt konstruert. ;)

• Liker 6
Gjest döderlein
Skrevet

Man må jo tenke på at en som ikke skriver spesielt bra, kan være veldig flink på andre områder. Intelligens er ikke bare et resultat av at man kan skrive feilfritt.

AnonymBruker
Skrevet

Man må jo tenke på at en som ikke skriver spesielt bra, kan være veldig flink på andre områder. Intelligens er ikke bare et resultat av at man kan skrive feilfritt.

Ingen prøver vel å si at intelligens er et resultat av at man kan skrive feilfritt.

Men kanskje motsatt? ;)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Oh, dette går i reprise!

Alle sånne tråder ender opp med 2 ting:

1) En eller flere påpeker skrivefeilene til TS og alle andre som holder med TS. Jeg skriver sikkert en del feil selv, men kan vel kritisere andre for det. På samme måte som jeg kan kritisere andres ekstremt dårlige kosthold, selv om jeg av og til spiser sjokolade og pizza selv.

2) En eller flere påpeker alle unntakene som finnes. Og ikke glem: "Det finnes ulike måter å være intelligent på!!!!!". Jeg skriver verre enn en 4.-klassing, men er egentlig superintelligent på alle andre områder i livet :ironi:

:fnise:

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg digger slike tråder. De overbeviser meg hver gang om det samme - det er en viss sammenheng mellom (tradisjonell) intelligens og rettskriving. :fnise:

• Liker 9
Skrevet

Nei, man kan ikke være intelligent på forskjellige måter. Intelligens måles ved hjelp av IQ-tester, og er et uttrykk for generell evne til problemløsning. Hva i all verden vil det si og være "smart i datoer"?

Jeg husker fra videregående at alle de som var ekstremt gode med tall (matte og fysikk), også fikk minst 5 i norsk. For å snu på det kjenner jeg flere som er gode til å skrive, men som ikke fikser tall i det hele tatt.

Hukommelse, evne til å bearbeide informasjon og se sammenhenger er noe av det som måles ved generell IQ. Tror nok generelt folk med høy intelligens også ofte skriver bra.

• Liker 4
Skrevet

Å kunne skrive riktig og bra er definitivt et pluss når jeg skal vurdere noens intelligens.

Å rette på mange små skrivefeil som den ene AB driver med her, ser jeg heller på som mangel på (sosial) intelligens.

• Liker 6
Gjest döderlein
Skrevet

Oh, dette går i reprise!

Alle sånne tråder ender opp med 2 ting:

1) En eller flere påpeker skrivefeilene til TS og alle andre som holder med TS. Jeg skriver sikkert en del feil selv, men kan vel kritisere andre for det. På samme måte som jeg kan kritisere andres ekstremt dårlige kosthold, selv om jeg av og til spiser sjokolade og pizza selv.

2) En eller flere påpeker alle unntakene som finnes. Og ikke glem: "Det finnes ulike måter å være intelligent på!!!!!". Jeg skriver verre enn en 4.-klassing, men er egentlig superintelligent på alle andre områder i livet :ironi:

:fnise:

Skriver jeg som en 4. klassing? O.o

AnonymBruker
Skrevet

Å kunne skrive riktig og bra er definitivt et pluss når jeg skal vurdere noens intelligens.

Å rette på mange små skrivefeil som den ene AB driver med her, ser jeg heller på som mangel på (sosial) intelligens.

Tja. Det er jo litt morsomt at man mener at folk som skriver feil er mindre intelligente, og så gjør man flere tabber selv - i løpet av kun et par setninger.

Ellers er nok min sosiale intelligens relativt høy, om jeg selv skal si det. ;)

Skrevet

Jeg innrømmer glatt at jeg dømmer folk med mange skrivefeil. Jeg er alltid villig til å justere mitt syn på personen dersom vedkommende gir meg grunn til det, men som førsteinntrykk f.eks., er jeg rask til å legge merke til dårlig språk.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...