Gå til innhold

Har hørt man ikke bør gjødsle med kunstgjødsel i lengden.


Gjest Ruccola

Anbefalte innlegg

Gjest Ruccola

Hønsegjødsel lukter så innmari, så det vil vi ikke bruke siden vi har naboer tett i tett i tett...

Noen som har tips til hva annet man kan få tak i i steden for kunstgjødsel? :klo:

Er hagegjødsel det samme som kunstgjødsel? Hva er egentlig helgjødsel....? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ultimate og den aller beste gjødselet lager du selv :)

Ta å plukk ferske brennesleblader. Også legger du det i en bøtte med vann. Plukk ca 1/4 bøtte full (men det kommer an på hvor mye gjødsel du trenger).

La så vannet gjære en dag. Også heller du gjødselvannet over på flasker. Pass bare på å ikke hell gjødselen direkte på planter, når du vanner det med brenneslegjødsel, for det kan skade dem.

Det lukter eder og galle av gjødselet så lenge det er i flaskene, men det er så absolutt verdt det. Gjødselet er ikke til sjenanse for naboene. Dette gjødselet brukte de mye i gamledager. Og her hos meg er dette det beste gjødselet jeg har vært borti :)

Endret av nettvenninnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av vanlig hagegjødsel er nok kunstgjødsel (det pleier å stå kunstgjødsel, N-P-K og liknende et eller annet sted på pakka). Kunstgjødsel er ikke skadelig, men om du bare gjødsler med dette bør du antagelig kalke med jevne mellomrom, og tilføre organisk materiale for å bevare god jordstruktur og evne til å holde på vann. Det finnes noen typer pelletert organisk gjødsel, Marihøne, blant annet, men jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i disse til hagebruk, eller om det bare selges i store mengder :klø: Ville spurt på hagesentre, det går jo an å bruke kompost med kugjødsel o.l, det lukter ikke så mye som hønsegjødsel. Brenneslevann er ok og verdt et forsøk, men jeg fikk i hvert fall problemer med ugras på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Hm, tror vi tar en runde med vanlig gjødsel nå først, og så skal vi toppdresse med kukompost etter 17 mai tenkte vi :)

Hva tror dere om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem kalk :)

Hvordan du skal gjødsle kommer jo også litt an på HVA du skal gjødsle da de ulike artene har forskjellig behov for Nitrogen, Fosfor og Kalium(NPK). En belgvekst vil ha et helt annet behov enn for eksempel en gressvekst som timotei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Det er bare plen :)

Så får nå thujahekken og buksbomhekken litt i samme slengen, men de skal ha det samme som plenen har jeg hørt :)

Kalke gjorde vi for noen år siden, men det kommer jeg ikke til å gjøre i år. Vi har endel mose, men vi har ikke tatt noen ph for å se om vi virkelig har sur jord.

Har ihvertfall lest at mange overkalker når man egentlig ikke trenger det og det er heller ikke bra. Så vi kjører gjødsel en gang i mnd i år, og ser hva som skjer ;)

Skikkelig vanskelig å finne ut det der om naturgjødsel altså! Kommer alltid så tekniske svar fre, :sjenert:

Er det bare hønsegjødsel og kugjødsel som defineres som naturgjødsel?

Hønsegjødsel lukter for mye, derfor valgte vi kukompost som er kompostert jord og lukter ikke.

(Vil liksom ikke gylle med kumøkk midt inni borettslaget her :fnise: )

Begynner å få litt dreisen på det etter å ha googla mye og snakket mye med drevne hageeiere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturgjødsel er gjødsel som er fremstilt med organisk materiale, slik som f.eks. husdyrmøkk. Det er ikke bare hønsemøkk, som forøvrig lukter !")"#( :sprettoy: , i samme kategori som grisemøkk.

Ønsker du å bruke naturgjødsel anbefaler jeg kumøkk, GODT utvannet, og spredd i duskregn. Da lukter det litt en dag, og så er det borte.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisemøkk, hestemøkk er også naturgjødsel. Også pellets av innhold i kloakkrenseanlegg.

Blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt organisk er vel naturgødsel, men innholdet av næring kan variere veldig. Det høres ut som dere kanskje bør kalke hvis dere har mye mose. Selv om gjødsling kan fungere for at gresset skal vokse fra mosen, vil gjødsla tas opp dårlig dersom pH er for lav. I tillegg til at kunstgjødsel stort sett senker pH ytterligere (kan hjelpe om nitrogenet tilføres som nitrat, f eks (kalk)salpeter). Men det er vel best å kalke enten på høsten eller før vekstsesongen starter, så jeg ville nok fortsatt å gjødsle i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...