Gå til innhold

17.mai tog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn(12 år) som hater å gå i 17. mai tog.

Men han har alltid gjort det, men det er fordi alle andre i klassen gjør det. De aller fleste tror jeg iallefall, uten at jeg helt har oversikten der.

Ingen spesiell grunn, men han sier at han ikke skjønner hva som er vitsen med å gå sammen i rekke med en masse mennesker som glor på han.( og de andre selvsagt)

Noe inni meg sier at det bare er noe barn MÅ delta i, men er det virkelig slik ?

Hva hadde dere tenkt om foreldre som sier at barna deres slipper å gå i 17. maitog ?

Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg så mye om hva andre foreldre gjør eller vil gjøre...eller hva sier dere???

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men han har alltid gjort det, men det er fordi alle andre i klassen gjør det. De aller fleste tror jeg iallefall, uten at jeg helt har oversikten der.

Ingen spesiell grunn, men han sier at han ikke skjønner hva som er vitsen med å gå sammen i rekke med en masse mennesker som glor på han.( og de andre selvsagt)

Noe inni meg sier at det bare er noe barn MÅ delta i, men er det virkelig slik ?

Hva hadde dere tenkt om foreldre som sier at barna deres slipper å gå i 17. maitog ?

Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg så mye om hva andre foreldre gjør eller vil gjøre...eller hva sier dere???

Hva har han lært om 17 mai?? Hva ble det igjen av dagen om alle elever tenkte som han?

Syns vi som foreldre bør bidra til at elever stiller opp,også foreldre.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at en på 12 år er gammel nok til å bestemme akkurat det selv. Jeg har aldri vært særlig glad i 17. mai, og jeg ble ikke noe mer glad i 17. mai av å bli tvunget til å gå i tog, noe som jeg så på som en helt meningsløs aktivitet.

• Liker 4
Gjest Fikira
Skrevet

Jeg synes at en på 12 år er gammel nok til å bestemme akkurat det selv. Jeg har aldri vært særlig glad i 17. mai, og jeg ble ikke noe mer glad i 17. mai av å bli tvunget til å gå i tog, noe som jeg så på som en helt meningsløs aktivitet.

Støtter den.

Skrevet

Det er sikkert litt forskjellig fra skole til skole hva skolen ønsker av oppmøte i tog, men jeg er ganske sikker på at skolen ikke kan kreve noenting da det er en rød dag. Jeg syns forresten heller ikke at man skal tvinge barn til å gå i tog. Jeg hatet 17.mai toget og hatet hele konseptet med 17.mai feiringen. Jeg skjønner budskapet bak det og syns selvfølgelig det er helt supert at Norge er selvstendig, men jeg ser på stresset, kaoset rundt meg den dagen, og jeg klarer ikke slutte å tenke hvor deilig det hadde vært å slippe å høre den jævla tutingen fra alle fløytene og russen.

• Liker 1
Skrevet

Man må ikke, men folk hadde sikkert reagert om man ikke gjorde det.

Skrevet (endret)

Det er ingen møteplikt eller togplikt på 17. mai, men alle oppfordres til å gå i tog, noe jeg synes er helt ok. De synes gjerne det er kjipt de siste to årene eller så, men de kan vel ofre såpass? Her er det kun barneskolen som går i tog. Når de er over i ungdomsskolen gjør de som de vil 17. mai.

Endret av Bodillen
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var mindre var det alltid en person som kuttet ut alt med 17. mai og bursdager. Ikke vet jeg hvorfor. Om det var pga at vedk. var den eneste i klassen av det kjønnet eller om det var andre årsaker. Men jeg syntes det var rart at h*n aldri kom.

Skrevet (endret)

Jeg gikk ikke i 17 Mai tog da jeg var liten. Jeg tror jeg gikk en gang mens jeg gikk på barneskolen.

Jeg husker at jeg fikk masse stygge kommentarer fra noen jenter i klassen fordi at de mente at alle MÅTTE gå i tog. men foreldrene mine har aldri oppmuntret meg til å gå. Det var liksom mitt valg om jeg ville det. Ingen kan tvinge barna til å gå i tog om de ikke vil. Det er tross alt en fri dag, og om de voksen syns at det er så viktig med tog, kan de få ræva i gir og gå selv og så kan barna stå på sidelinjen å vinke.

Endret av Chiyo
Skrevet

Hva har han lært om 17 mai?? Hva ble det igjen av dagen om alle elever tenkte som han?

Ja hvem bryr seg om hva barna vil? Tving på dem bunad og ubehagelige sko som gir dem gnagsår. :sarkasme:

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var mindre var det alltid en person som kuttet ut alt med 17. mai og bursdager. Ikke vet jeg hvorfor. Om det var pga at vedk. var den eneste i klassen av det kjønnet eller om det var andre årsaker. Men jeg syntes det var rart at h*n aldri kom.

Det kan høres ut som om vedkommende var Jehovas vitne.

For øvrig kan ikke skolen "tvinge" barna til oppmøte i toget. Har de lagt det inn som en skoledag (altså at det er en av de 190 skoledagene elevene har i året), må foresatte be om fritak med skriftlig melding. Utover det har det, ved alle skoler jeg har jobbet, vært slik at vi får beskjed om hvem/hvor mange fra hver klasse som møter i toget. Dette er rett og slett kun for å ha oversikt over hvor mange barn vi skal ha med oss til en hver tid den dagen. Noen skal andre steder, noen ønsker ikke å gå av andre årsaker. Det har aldri vært tvang. MEN jeg registrerer at mange av barna som velger å ikke gå et år "fordi det er kjedelig" kommer tilbake i toget året etter, fordi de faktisk savner det litt. Jeg registrer også at de som har uttrykt at de gleder seg mest til å slippe toget når de starter på ungdomsskolen, er de som gjerne hopper inn i toget med "gamleskolen" hvis anledningen byr seg.

La sønnen din få velge selv, han er gammel nok til det, men benytt anledningen til å fortelle ham om 17. mai i et historisk perspektiv. Jeg tror ikke barn har glede av 17. mai så lenge de tror det bare dreier seg om is og pølser i rikt monn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at så lenge barna går på barneskolen så bør de oppmuntres og oppfordres sterkt til å gå i tog på 17. mai. Men jeg ville ikke gjort det til en kampsak og laget en stor krangel ut av det. Hvis de er helt 100% bestemte på at de ikke vil gå under noen omstendigheter så ville jeg latt dem slippe. Men hvis det bare er et "huff, det er så kjeeeeedelig" så ville jeg bedt dem gå i tog og holdt ut den korte stunden.

PS: Behagelige sko er en selvfølge i tog. Da presser man ikke vonde bunadssko på barna. Sorte, enkle og rene joggesko eller andre sko som barna kan trives med fungerer helt greit. Komfort framfor stil og bunadsregler.

• Liker 1
Skrevet

Ja, huff, tenk om ingen gikk i tog på 17. mai, da ville jo, eh, verden falle sammen? Hva skulle liksom den negative konsekvensen av det være?

• Liker 1
Skrevet

Ja, huff, tenk om ingen gikk i tog på 17. mai, da ville jo, eh, verden falle sammen? Hva skulle liksom den negative konsekvensen av det være?

Er det sånn at verden må falle sammen for at det skal være en negativ konsekvens?

For min del vil det være en negativ konsekvens dersom feiringen av 17. mai vannes ut og på sikt blir noe helt annet enn den er i dag. Vår nasjonaldagsfeiring er "søt og positiv" sammenlignet med mange andre lands, og den er en viktig del av vår kulturarv og våre tradisjoner. Jeg sier ikke at alle må mene det samme som meg, men dette er det jeg føler og det jeg vil bringe videre til mine barn.

• Liker 6
Skrevet (endret)

en kan prøve å overtale barnet men når en er 12 år er ikke barnetog særlig inn ..

Tvang gjør vel ikke saken særlig bedre.

Her forsøkte vi med tvang i 2 år,så gav vi opp.Det gir jo ikke barnet noen gode opplevelser ved 17.mai .Vil ikke skape hat mot 17.mai

Hva med å prøve å finne på noe annet,som hele familien kan bli med på og samtidig føle at en feirer 17.mai? Vi har dratt på tivoli i en periode og det var mer stas enn tog

Er vel en periode i livet (tenåringstiden) da tog er teit,tåpelig og flaut.

Det går over..

Endret av Kårky
AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som om vedkommende var Jehovas vitne.

For øvrig kan ikke skolen "tvinge" barna til oppmøte i toget. Har de lagt det inn som en skoledag (altså at det er en av de 190 skoledagene elevene har i året), må foresatte be om fritak med skriftlig melding. Utover det har det, ved alle skoler jeg har jobbet, vært slik at vi får beskjed om hvem/hvor mange fra hver klasse som møter i toget. Dette er rett og slett kun for å ha oversikt over hvor mange barn vi skal ha med oss til en hver tid den dagen. Noen skal andre steder, noen ønsker ikke å gå av andre årsaker. Det har aldri vært tvang. MEN jeg registrerer at mange av barna som velger å ikke gå et år "fordi det er kjedelig" kommer tilbake i toget året etter, fordi de faktisk savner det litt. Jeg registrer også at de som har uttrykt at de gleder seg mest til å slippe toget når de starter på ungdomsskolen, er de som gjerne hopper inn i toget med "gamleskolen" hvis anledningen byr seg.

La sønnen din få velge selv, han er gammel nok til det, men benytt anledningen til å fortelle ham om 17. mai i et historisk perspektiv. Jeg tror ikke barn har glede av 17. mai så lenge de tror det bare dreier seg om is og pølser i rikt monn.

De var IKKE med i Jehovas vitner.

Gjest Linne Adriana
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor barna må gå i tog det er jo meningen dette skal være en hyggelig dag. Synes en 17. maitog er viktig bør foreldrene heller gå i toget selv, enn og tvinge barna i tog. Prøv heller og behold gleden over dagen!

Synes foresten ikke dagen er så hyggelig dag det er alt for mye baksnakking og dill rundt det. Mener en at dagen er så viktig prøv og gjør den hyggelig for de rundt en.

Selv så kan jeg ikke være ute på 17. mai pga pollen allergi. Blir allergien bedre, eller det blir mindre pollen på 17 mai da skal jeg gå i tog! For jeg savner det veldig selv om det var mest mas og sure voksne jeg husker best!

Gjest gjest
Skrevet

Det er mye tull skolen driver med som burde vært enten fjernet eller blitt 100% frivillig. Tenker da på f.eks Operasjon dagsverk, andre innsamlinger, skidag o.l. Det er ikke alle som deler disse interessene, og envher må få lov å selv bestemme hva dem er interesert i. Jeg mener at man bør få slike ting inn ett slags valgfag slik at man selv kan velge det man vil disse dagene. F.eks at dem som vil kan velge badeland istedetfor skidag.

Skrevet

Dette synes jeg barna kan velge selv. På barnas skole så går det ikke 17 mai tog fordi skolen ikke holder noen aktiviteter på 17 mai. Dette pga at den andre barneskolen i området gjør det, så da er barnas skole med der. Men klassene velger selv om de vil være med i toget. Så egentlig har det aldri vært et problem her i gården.

Gjest MorAase
Skrevet

Er han helt norsk, eller har han en bakgrunn som gjør det unaturlig å sette pris på å bo i ett fritt land?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...