Gå til innhold

Buddhisme - en interessant religion!


Bodøjenta87

Anbefalte innlegg

Det er nok mer nyrelgiøsitet enn buddhisme. Men en nyreligiøsitet bassert på en gammel religion, her buddhisme :) Finnes nok ikke noe navn for den nye buddhismen som praktiseres eller tros på i vesten, men det er nok ikke umulig at det kommer om noen år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei, der tar du feil..det ER slik buddhister ser karma.

http://buddhism.about.com/od/karmaandrebirth/a/karma.htm

Men det der var en ekstrem kortversjon av karmabegrepet :fnise: Karma er mye videre. Ja, det er i stro grad summen av dine handlinger, men det er ikke så sort hvitt at det du gjør i dag kommer tilbake til deg i morgen, det er også summen av det du gjorde i dine tidligere liv, og resultatet trenger ikke komme i dette livet. Derfor mener jeg at det du presenterte nå er en ekstrem kortversjon av karmabegrepet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Jeg fasineres også veldig av buddhismen, men jeg ville neppe gått så langt som å konvertere til å bli buddhist. Jeg elsker hvordan buddhister er så ydmyke og takknemmlige for alt de har, og fokuserer på det som er godt i seg selv og andre, uten å fordømme det som er annerledes. Det som også tiltrekker meg er den dype meditasjonen de gjør, som gjenspeiler seg i den indre roen de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det der var en ekstrem kortversjon av karmabegrepet :fnise: Karma er mye videre. Ja, det er i stro grad summen av dine handlinger, men det er ikke så sort hvitt at det du gjør i dag kommer tilbake til deg i morgen, det er også summen av det du gjorde i dine tidligere liv, og resultatet trenger ikke komme i dette livet. Derfor mener jeg at det du presenterte nå er en ekstrem kortversjon av karmabegrepet.

Tatt i fra wiki:

Buddhistisk karma skiller seg fra hinduistisk karma i det at resultatene av handlingene kommer med en gang, her og nå. Der man i hinduismen snakker om at handlingene (både gode og dårlige) regnes sammen etter ett liv før det avgjøres hva vedkommende skal gjenfødes til, kan man i buddhismen snakke om noe mer liknende en naturlov. Alle handligner; det være seg seg aktive handlinger, valgt passivhet eller tanker; setter fra seg karmiske spor i bevistheten. Disse sporene vil påvirke alle dine fremtidige tanker og handlinger. Men alle kan bryte ut av dette mekaniske handlingsmønsteret. Man kan til en hver tid ta aktiv stilling i sine valg. Om man klarer å fullstendig bryte løs fra den karmiske mekanikken når man det stadiet som i buddhismen kalles opplysning, Nirvana Og Moksha i hinduismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i fra wiki:

Buddhistisk karma skiller seg fra hinduistisk karma i det at resultatene av handlingene kommer med en gang, her og nå. Der man i hinduismen snakker om at handlingene (både gode og dårlige) regnes sammen etter ett liv før det avgjøres hva vedkommende skal gjenfødes til, kan man i buddhismen snakke om noe mer liknende en naturlov. Alle handligner; det være seg seg aktive handlinger, valgt passivhet eller tanker; setter fra seg karmiske spor i bevistheten. Disse sporene vil påvirke alle dine fremtidige tanker og handlinger. Men alle kan bryte ut av dette mekaniske handlingsmønsteret. Man kan til en hver tid ta aktiv stilling i sine valg. Om man klarer å fullstendig bryte løs fra den karmiske mekanikken når man det stadiet som i buddhismen kalles opplysning, Nirvana Og Moksha i hinduismen.

jeg observerer at det øverst på den wikipedia atrikkelen står at den trenger oppryddning for å kunne oppfylle wikipedia sine kvalitetskrav :fnise:

Så klart, karma påvirker hele livet ditt og handlingene dine setter spor, men grunnlaget for ditt liv settes i det forrige. Dvs at om du har det jævlig nå, så er det fordi du gjorde noe galt i ditt forrige liv. Du kan bedre det med å leve rett og følge de rette levereglene, men du kan ikke endre ditt liv helt kun å få god karma nå. Jeg mener fortsatt at det karmabegrepet du bruker ikke er rent buddistisk, men en vestlig forenklet variant. En buddhist med rot i buddhismen man kjenner i asia ville nok skrevet noe helt annet i en forklaring på karma, samme ville en religionsforsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *smak*

Her er ett sitat fra Buddha: "Vi er det vi tenker. Alt vi er oppstår med tankene våre. Med tankene lager vi vår verden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Her er ett sitat fra Buddha: "Vi er det vi tenker. Alt vi er oppstår med tankene våre. Med tankene lager vi vår verden".

:jepp:

Dette lever jeg etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å sette ting på spissen her:

si at du en dag har en dårlig dag...

du går og baksnakker folk for å få seg selv til å virke bedre, du er frekk i kjeften og er skikkelig uhøflig mot folk..

hva tror du at du får igjen da?smilende og fornøyde kollegaer?

nei...mest sannsynlig kommer du til å gjøre dine kollegaer frustrerte og de kommer mest sannsynlig til å være frekk og uhøflig igjen mot deg, og det med baksnakking..tror du ikke folk plukker opp det?det gjør at du også blir den nye snakkisen på jobb "hva feiler det han da?" "hvem tror han at han er?".

hva gjør det med din dag?hva tror du det gjør med deg?

så kan du jo forestille deg den samme dagen, bare at du nå har en god dag og er høflig, snill og hjelpsom mot dine kollegaer. Du baksnakker aldri og er en pålitelig person som folk vet å kunne stole på..hvordan tror du dine dager på jobb blir da?hva tror det det gjør med deg?

u see, det med karma er ikke så hokkus pokkus som du vil ha det til. det er ren logikk det..

Dette er jo bare den gyldne leveregel:

Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg - denne har de fleste religioner

Karma er jo at noe du gjør i en situasjon vil slå tilbake på deg i en annen.

Som feks hvordan du lever vil avgjøre hvordan du blir gjenfødt.

Dette er jo bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...