Gå til innhold

Fikk ikke jobb pga hårfarge.


Gjest Serena

Anbefalte innlegg

Hun kunne jo brukt parykk de dagene hun hadde vært på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir helt skremt av hvordan vi mennesker er... Det er helt kvalmt å høre på.. Ja flere av dere som har kommentert her inne også.. Jeg blir rett og slett helt kvalm, og håper mine barn ALDRI trenger å oppleve så trangsynte mennesker her i verden. ( noe de desverre vil, da vi ser tydelig her at det er mange MANGE mennesker som fortsatt er sånn.. Desverre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun valgte jo å stille opp, med bilde til og med.

Jeg går ut fra at de vil dra grensen før heldekkende tattoveringer, poenget er vel heller at hvis noen har en tattovering på leggen eller armen, så går det greit. Jeg tviler sterkt på at man vil slippe gjennom med heldekkende eller dramatiske tattoveringer.

Ser du ikke at det er to helt forskjellige ting? Kvinner må være gravide for å bringe menneskeheten videre. Det er ingenting som er mer naturlig og vakkert enn graviditet, dessuten er graviditet noe som kun påvirker kvinner i arbeidslivet, så det ville blitt en kjempeforskjellsbehandling om det var lov til å sparke folk pga det. Hårfarge er ikke en nødvendighet, men både gutter og jenter kan velge å gjøre det. Dessuten er det ingen små barn som er redde for gravide, men som en tidligere i tråden påpekte, så er mange småbarn redde for folk som har farget håret i dramatiske farger. Tusenfryd er en fornøyelsespark. Den ville mistet livsgrunnlaget hvis barna var redde for de ansatte.

Å bringe menneskeheten frem i verden er ikke fare for,for verden er så overbefolket uansett.Gravide kvinner er ikke så utrolig vakkert for alle(faktisk syntes jeg de er like vakkre som ett menneske som er 20 kilo overvektig). Akuratt som hårfargen er ikke vakker for alle. Hvis ungene er redd for en hårfagre burde foreldrene gå på ett kurs i oppfragelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å hevde at Tusenfryd driver med diskriminering, burde moren kanskje ha forklarte henne en ting eller to om arbeidslivet? Som f.eks at man (som Genesis sa) representerer bedriften/institusjonen man arbeider for den tiden man er på jobb.

Hvis policyen til Tusenfryd er at uniformsuttrykket skal være så nøytralt som mulig, så må en føye seg etter det om man velger å arbeide for Tusenfryd. Jeg har sett mer skrikende hårfarger enn hennes, men nøytral er den ikke.

Hadde jobben vært viktig nok for henne hadde hun farget håret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt skremt av hvordan vi mennesker er... Det er helt kvalmt å høre på.. Ja flere av dere som har kommentert her inne også.. Jeg blir rett og slett helt kvalm, og håper mine barn ALDRI trenger å oppleve så trangsynte mennesker her i verden. ( noe de desverre vil, da vi ser tydelig her at det er mange MANGE mennesker som fortsatt er sånn.. Desverre...

Det kommer ikke klart frem hvem du sikter til, men jeg antar at det er de som mener at Tusenfryd har retten på sin side. Jeg personlig har ingenting imot hverken rødt hår, piercinger eller tatoveringer, men er enig i at det er ikke alle ting som passer i alle situasjoner. Tusenfryd, som mange andre arbeidsplasser, har regler for hvordan man skal se ut når man er på jobb. Selv om disse kanskje er noe strenge, er de ikke urimelige.

Mener du at barna dine skal ha rett til å uttrykke seg på en hver måte de måtte ønske til en hver tid? I så fall må de også tåle at andre uttrykker nøyaktig hva de mener om dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har også jobber på Tusenfryd et par år, og med bakgrunn i det så tviler jeg litt på at hun ikke visste at sterke farger i håret ikke var lov. TF var ganske klare på sin policy når det ting som sminke og hårfarge, og det stod jo også ganske tydelig i uniformsreglementet. Slikt sett vil jeg nok tippe at TF har retten på sin side i denne saken.

På den annen side så lurer jeg iblant på om TF virkelig forstår domenet de opererer i. Vi er i Norge, og det har blitt mye større akseptanse for piercinger or mer radikale hårfarger de siste 10-20 årene, noe som burde åpne for litt friere tøyler. I tillegg dreier det seg om en fornøyelsespark, og man bør ikke være redd for å tillate en litt mer fargerik sammensetning av staben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også jobber på Tusenfryd et par år, og med bakgrunn i det så tviler jeg litt på at hun ikke visste at sterke farger i håret ikke var lov. TF var ganske klare på sin policy når det ting som sminke og hårfarge, og det stod jo også ganske tydelig i uniformsreglementet. Slikt sett vil jeg nok tippe at TF har retten på sin side i denne saken.

På den annen side så lurer jeg iblant på om TF virkelig forstår domenet de opererer i. Vi er i Norge, og det har blitt mye større akseptanse for piercinger or mer radikale hårfarger de siste 10-20 årene, noe som burde åpne for litt friere tøyler. I tillegg dreier det seg om en fornøyelsespark, og man bør ikke være redd for å tillate en litt mer fargerik sammensetning av staben.

Du har stort sett rett i det du sier, men jeg må påpeke to ting:

1. Vi er i Norge, men Tusenfryd er eid av et spansk firma, altså kan ikke retningslinjer legges kun ut fra hva som er akseptabelt her, men etter hva eierne mener bør gjelde. Det er også svært mange internasjonale gjester i parken som skal tas hensyn til.

2. Tusenfryd tar faktisk hensyn til utviklingen i samfunnet, og har lettet på flere punkter på uniformsreglementet de siste årene, men det er bedre for en slik park, med mange tusen besøkende hver dag, å heller være litt for konservative enn litt for liberale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om mange her tror regelverket er til for å beskytte voksne med fordommer mot udelikate synsinntrykk på Tusenfryd. Det er jo ikke poenget i det hele tatt.

Poenget med uniformsreglene til TF er nok først og fremst at de ansatte ikke skal ses/oppleves. De skal ikke være markante - de skal ikke ha sterke personligheter - de skal ikke huskes når man kommer hjem. De skal bare være der som en vennlig veileder gjennom parken, så attraksjoner og loddboder får leve sitt eget liv, slik de er planlagt av noen som har en tanke bak.

Noen nevnte barnetv-personligheter her. Nei, de ville ikke fått jobb med å styre SkyCoaster på Tusenfryd. Skulle de hatt oppdrag der, ville de vært plassert på scenen som underholdning, for det er det de er.

De vanlige ansatte på TF er derimot IKKE underholdning, og ikke ment å være det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du har stort sett rett i det du sier, men jeg må påpeke to ting:

1. Vi er i Norge, men Tusenfryd er eid av et spansk firma, altså kan ikke retningslinjer legges kun ut fra hva som er akseptabelt her, men etter hva eierne mener bør gjelde.

Joda, selvfølgelig har eiere formell styringsrett av alle deler av virksomheten, men det betyr ikke at det er bra lederskap å ikke ta i betraktning landet bedriften opererer i selv om man riktignok sitter med alle formelle rettigheter.

Det er også svært mange internasjonale gjester i parken som skal tas hensyn til.

Ja, men i min erfaring er det som oftest vestlig orienterte gjeste, med god nok råd til å ta med familien på TF. Denne gruppen sammenfaller også gjerne med de med noe mer liberalt syn på bekledning.

2. Tusenfryd tar faktisk hensyn til utviklingen i samfunnet, og har lettet på flere punkter på uniformsreglementet de siste årene, men det er bedre for en slik park, med mange tusen besøkende hver dag, å heller være litt for konservative enn litt for liberale.

Det er bra de har lettet litt på reglementet. Men er man så skråsikker på at man får det så mye bedre ved å opptre for konservativt? Har de faktisk utført undersøkelser for å underbygge sin uniformspolitikk?

Ved å opptre for konservativt, så går en også glipp av en del muligheter litt mer fargerik bemanning kan gjøre. Det gjelder å skape assosiasjoner, og vil man at folk f. eks skal huske den nyeste og feteste attraksjonen, så kunne man f. eks tenkt seg at vedkommende som jobber der bevisst stikker seg litt ut mtp. hårfarge og uniform. Forskning har gang på gang vist at folk husker best det man kan assosiere opp mot noe konkret. Men det fordrer selvfølgelig at alt ikke er likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hun kunne jo brukt parykk de dagene hun hadde vært på jobb.

Hun kunne like godt farget håret mindre knæsht de to ukene hun skulle jobbet der...

Kanskje hun egentlig er et manipulerende vesen som gikk til avisa for å prøve å skaffe seg en saftig erstatning fra et krypende Tusenfryd? Synd at det ikke virket, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å opptre for konservativt, så går en også glipp av en del muligheter litt mer fargerik bemanning kan gjøre. Det gjelder å skape assosiasjoner, og vil man at folk f. eks skal huske den nyeste og feteste attraksjonen, så kunne man f. eks tenkt seg at vedkommende som jobber der bevisst stikker seg litt ut mtp. hårfarge og uniform. Forskning har gang på gang vist at folk husker best det man kan assosiere opp mot noe konkret. Men det fordrer selvfølgelig at alt ikke er likt.

Tusenfryds ansatte får lov til å boble så mye de bare vil personlighetsmessig. De blir oppfordret til å være glade og sprudlene, prate med gjestene og leke med barna. Det er utseendemessig de ikke skal stikke seg for mye ut. Jeg tror en gjest har større sannsynlighet for å huske at den ansatte som stod på loopen var kjempeblid og hyggelig enn at h*n hadde rødt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusenfryds ansatte får lov til å boble så mye de bare vil personlighetsmessig. De blir oppfordret til å være glade og sprudlene, prate med gjestene og leke med barna. Det er utseendemessig de ikke skal stikke seg for mye ut. Jeg tror en gjest har større sannsynlighet for å huske at den ansatte som stod på loopen var kjempeblid og hyggelig enn at h*n hadde rødt hår.

Ja, selvfølgelig skal ansatte i fornøyelsesparker også opptre sprudlende, glade og imøtekommende med tanke på personlighet, men optimalt sett er jo noe dette som gjelder samtlige ansatte med direkte kundekontakt i en slik park. Det er jo dermed ikke noe som er direkte egnet for å skape bevisste assosiasjoner for å sette økt fokus på f. eks nye attraksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er jo også redd menn med skjegg??? Hjelpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...