Gå til innhold

Skamklippet den gamle klatrerosen, fins det ennå håp?


snuppanette

Anbefalte innlegg

Det er første vår i vårt nykjøpte hus, med den tilhørende flotte hagen.

Og det gjorde meg overivrig ved de første solstrålene:

Jeg har kanskje drept tomtens eldste dronning.

Jeg hadde en formening om at det var en lek å temme klatrerosen, som var ca 3 m på det hæyeste, med få grener i øvre sjikt. I høst la jeg lå merke til at det ikke var noe særlig av verken blomster eller blader på de to første meterene, så det virket som en super pro activ plan å beskjære hardt ned nå..

I det jeg la bort rosesaksen og betraktet den ca 1 meter høye levningen, slo det meg at det ikke fantes en eneste knop eller antydning til knop på grenverket!

Hjelp meg, har jeg gitt den nådestøtet? Er det like greit å grave opp hele roten med det samme eller vil det gro nye knopper på den barkete stammen?

Jeg skal i hvertfall være den første til å si at jeg fortjente hver bidige torn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ganske sikker på at det er liv i den ennå. Det vil nok komme nye skudd på de greinene som er igjen, men du bør kanskje ikke regne med at den vil bli spesielt flott i år. Trenger nok litt tid på å komme seg etter en slik heste-kur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ikke gav opp roten og avskriv alt håp !

La den være nå, og stell pent med den i tiden som kommer. Gi den rosegjødsel og vann :)

Mine foreldre har også en klatrerose, alder.... tja.. den ble nok plantet av mine besteforeldre en gang tidlig på 40-tallet.

Den har måttet gjennomgå noen kraftige beskjæringer med jevne mellomrom gjennom tidene, og den er fremdeles et syn for guder når den står i full blomst :)

Riktig som Kate sier, du bør ikke regne med at den vil være på sitt fineste nå i år, men gi den litt tid fremover :)

Krysser fingerene for at du vil få gleden av å se nye skudd som vitner om at det er fullt liv i en eldre klatrerose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...