Gå til innhold

Hva skal til for å bli henvist for sterilisering?


daemonia

Anbefalte innlegg

Jeg har hormonspiral nå, men det har ikke akkurat svart til forventningene. Menstruasjonen kommer fremdeles, mannen stikker seg, og jeg har faktisk mer menssmerter nå enn når jeg ikke brukte noe som helst.

Så da tenkte jeg at jeg vil sterilisere meg. Det diskuterte vi før jeg valgte spiral også, så det er et gjennomtenkt valg. Har 2 barn, og har ett år igjen av utdannelsen. Når jeg har hatt spiralen i 5 år, så er jeg uansett over 30.

Noen som vet og som vil dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menstruasjonen din vil meste sannsynlig ikke forandre seg ved sterilisering.

Siden du allerede har barn, er over 30 og har tenkt dette igjennom så tror jeg ikke det blir noe problem å få gjennomslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menstruasjonen din vil meste sannsynlig ikke forandre seg ved sterilisering.

Formulerte meg kanskje litt teit der, forventer ikke at menstruasjonen forsvinner ved å sterilisere meg, men "alle" sier jo at den forsvinner ved spiral. Og siden det var eneste grunnen til at jeg valgte den over p-piller eller sterilisering, så er jo valget enkelt med tanke på de andre plagene også.

Vet du noe om hvordan det foregår? Må jeg til fastlegen først, og hvor lang tid tar det å komme seg etter operasjonen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sånn ja. Da skjønte jeg.

Du må til fastlege først ja. Du må bli henvist videre til gynekologisk avd.

Jeg har ikke blitt sterilisert selv, men det er jo en operasjon som foregår i narkose, en laparoskopi. Du bruker nok et par dager på å bli "normal" igjen, det er ofte forbundet med en del luftsmerter siden de blåser inne luft i buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

At du er over 25 år, og ikke umyndiggjordt.

Men, det er mange leger som bryter norsk lov på dette punktet.

Søk opp steriliseringsloven på lovdata. Gjør legen seg vrang, jatt med, få kopi av journalen din hvor det står at h'n nekter deg sterilisering, og oppsøk fylkeslegen el lignende klageinstanser. Eller hopp over det leddet og slå i bordet med loven. Endrer neppe noe, men du skal i det minste få en henvisning selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sterilisering er vel frivillig, er det ikke det? Så så lenge du oppfyller kravet (som jeg las var over 25 og ikke umyndggjort) så er det vel ikke slik at du kan få et nei? Menn steriliserer jo seg hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fikira

Som nevnt over, er du over 25 og ikke umyndiggjort, så er det ingen verdens ting legen kan si på det.

Han kan anbefale deg å ikke sterilisere deg, men han må gi deg henvisning videre.

Endret av Fikira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er over 25 år, og ikke umyndiggjordt.

Men, det er mange leger som bryter norsk lov på dette punktet.

Søk opp steriliseringsloven på lovdata. Gjør legen seg vrang, jatt med, få kopi av journalen din hvor det står at h'n nekter deg sterilisering, og oppsøk fylkeslegen el lignende klageinstanser. Eller hopp over det leddet og slå i bordet med loven. Endrer neppe noe, men du skal i det minste få en henvisning selv.

Finnes det virkelig leger som nekter å henvise til sterilisering for de over 25 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går til fastlegen din eller gynekologen som da henviser deg til sykehuset. Vær obs på at det er en ganske høy egenandel for kvinner. Tror den ligger på rundt 6000 kr.

Jeg er sterilisert. Valgte det etter en mislykket innsetting av hormonspiral. Var egentlig veldig klar for at jeg var helt ferdig med barn uansett ny mann eller tap av egne barn.

Har aldri angret på den avgjørelsen. Bare så deilig å slippe prevensjon og bekymring for graviditet. Mensen fikk jeg som vanlig så ingen endring der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk foro svar alle sammen, det var oppklarende! Får vel ta og diskutere det litt til med mannen og bestille en time hos gynekolog da og få henvisning til urologisk klinikk eller hva de nå kalte båten i Haugesund ;-)

Leste på hjemmesiden til denne klinikken at så lenge en er henvist så koster det bare 2200 kroner, altså egenandelen. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Urologisk klinikk? Sikker på det ikke er mannlig sterilisering du ser på? Stemmer bedre på prisen også.

Forøvrik, menstruasjonen kan endre seg... Noen kommer i tidlig overgangsalder, noe som også endrer menstruasjonen på godt og vondt.

Siden du er i et fast forhold, og dette virker som et "felles prosjekt" ville jeg bedt han om å tenke en gang eller to om han ville vurdere det. Selv hadde jeg tatt det selv, pga at det er jeg som er ute av stand til å få barn på forsvarlig vis, og en eventuell partner bør ha muligheten til å få barn med andre. Men siden han har to barn allerede, og muligens ser seg selv som ferdig med barn, blir det litt ulikt min situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at du ser på sterilisering for menn. De blir henvist til uroligisk.

Kvinner til gynekologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urologisk klinikk? Sikker på det ikke er mannlig sterilisering du ser på? Stemmer bedre på prisen også.

Kan godt være at prisen stemmer bedre på mannlig sterilisering, syntes det var litt vel rimelig jeg også. Men det sto jo presisert at det var egenandelen, og at uten henvisning må en betale det fulle beløpet? Stod ikke noe om om det var kvinner eller menn i prislista. Den var veldig dårlig utformet...

Og ja, det var en urologisk klinikk jeg fant dette på, men de steriliserer altså begge kjønn. Må jo uansett stole på hvem gynekologen henviser meg til, og evt. ta kontakt med forskjellige for å få informasjon om blant annet det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også at du ser på sterilisering for menn. De blir henvist til uroligisk.

Kvinner til gynekologisk.

Jo, men det er vel kanskje helst hvis de blir henvist til sykehus? Dette var en privat urologisk klinikk, men som sagt så var informasjonen om inngrep og pris for kvinner/menn noe diffust...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med fastlegen din du, han/hun kan henvise deg til gynekologisk avdeling for sterilisering, sannsynligvis vil du måtte inn til en samtale/undersøkelse først. Fastlegen din kan ikke nekte deg sterilisering, heller ikke gynekologen så lenge du er over 25 år og myndig. Sterilisering er en av de få operasjoner man kan kreve (det og abort).

Jeg er ikke sterilisert selv, men har vært med og assistert på et inngrep gjennom studiet mitt. Det er fort gjort, du legges i narkose og det gjøres laparoskopisk (kikkhull) som regel. Tror du kan reise hjem samme dag, men alt dette vil du bli opplyst om i samtalen med kirurgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...