Gå til innhold

Firergrupper på tog

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo :) ! Jeg lurer bare på om jeg er litt sær, eller om det er vanlig oppfatning blant folk, så jeg spør dere her inne: hva synes dere om å sitte i firergrupper på tog, hvis du reiser alene, eventuelt sammen med en person til?

På lokaltog og InterCity synes jeg ikke det er noe stort problem, for da sitter man jo ikke der så lenge, men på langdistanse, f.eks. Oslo-Trondheim synes jeg det er helt pyton. Det er slitsomt og irriterende å ha noen rett ovenfor seg hele tiden. Greit nok at man kan sitte litt i bistro-vognen, men kan jo ikke henge der hele turen, akkurat. Når man sitter på vanlige "toerseter", så får man jo litt mer privatliv.

Når man reiser med langdistanse må man jo også kjøpe plassbilletter, noe man jo bør gjøre før man går på toget. Man har jo visse valgmuligheter når man bestiller plassbilletter, f.eks. muligheter for å bestille i Familie-vognen eller i Komfort-avdelingen. Slik synes jeg det burde vært med de :frustrert: firergruppene også. Nå er jeg temmelig :kjempesinna: , for jeg har vært tidlig ute med å bestille plassbilletter til to stk, og så har jeg fått i en sånn forbasket firergruppe. Vanligvis går jeg i en billettluke for å unngå nettopp dette, men denne gangen tok jeg en råsjans og bestilte på nett, og da gikk det slik. Typisk. Så nå må jeg ned i en billettluke, fikse andre plasser, samt attpåtil betale gebyr for det.

Spent på å høre hva dere dere ute synes om disse firergruppene :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. På kortere distanser er det greit, men å sitte slik i fem-seks timer er pyton.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ja enig! Det er pyton når man må sitte på toget i flere timer! Jeg satt på toget i høst fra Kr.sand til Stavanger med to fremmende folk rett ovenfor meg hele veien. Det var kleint!! Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal se, så må bare se ut av vinduet. Det var en lang tur for å si det sånn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk begge to :klemmer: ! Godt å høre at jeg ikke er den eneste! Det burde jo absolutt vært slik at man burde bedt spesifikt om det hvis man ville ha det, og ikke bli påtvunget det slik som er praksis nå.

AnonymBruker
Skrevet

Var faktisk sånn jeg traff samboeren min :fnise:

Jeg trives ikke når jeg må sitte ansikt til ansikt med folk uavhengig av reisetid. Man burde få mulighet til å velge det bort når det gjelder langdistansetog hvor man bestiller plassbillett.

• Liker 5
Skrevet

Takk begge to :klemmer: ! Godt å høre at jeg ikke er den eneste! Det burde jo absolutt vært slik at man burde bedt spesifikt om det hvis man ville ha det, og ikke bli påtvunget det slik som er praksis nå.

Jeg tok toget fra Arendal til Kr.sand med sånn 2 seter (vi satt helt bakerst på rekka liksom) men da vi kom til Kr.sand så snudde de setene foran oss rundt sånn at de vendte mot oss :glare: Det var ikke noe gøy.

Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg synes det er pyton uansett å lang tog/buss turen er.

• Liker 1
Skrevet

Hallo :) ! Jeg lurer bare på om jeg er litt sær, eller om det er vanlig oppfatning blant folk, så jeg spør dere her inne: hva synes dere om å sitte i firergrupper på tog, hvis du reiser alene, eventuelt sammen med en person til?

På lokaltog og InterCity synes jeg ikke det er noe stort problem, for da sitter man jo ikke der så lenge, men på langdistanse, f.eks. Oslo-Trondheim synes jeg det er helt pyton. Det er slitsomt og irriterende å ha noen rett ovenfor seg hele tiden. Greit nok at man kan sitte litt i bistro-vognen, men kan jo ikke henge der hele turen, akkurat. Når man sitter på vanlige "toerseter", så får man jo litt mer privatliv.

Når man reiser med langdistanse må man jo også kjøpe plassbilletter, noe man jo bør gjøre før man går på toget. Man har jo visse valgmuligheter når man bestiller plassbilletter, f.eks. muligheter for å bestille i Familie-vognen eller i Komfort-avdelingen. Slik synes jeg det burde vært med de :frustrert: firergruppene også. Nå er jeg temmelig :kjempesinna: , for jeg har vært tidlig ute med å bestille plassbilletter til to stk, og så har jeg fått i en sånn forbasket firergruppe. Vanligvis går jeg i en billettluke for å unngå nettopp dette, men denne gangen tok jeg en råsjans og bestilte på nett, og da gikk det slik. Typisk. Så nå må jeg ned i en billettluke, fikse andre plasser, samt attpåtil betale gebyr for det.

Spent på å høre hva dere dere ute synes om disse firergruppene :)

Hvis det er et såkalt BM73 vognsett du skal kjøre med. Det som het Signatur før i tiden. Er det vanligste på Bergensbanen, Sørlandsbanen og Dovrebanen så kan du ta en titt på denne.

http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=2432&kat=Motorvogner

Dette er seteoversikt over BM73. Merk at tidvis kjøres dobbelt sett og da er vogn 5 lik vogn 1, vogns 6 lik vogn 2 osv.

Her kan du se hvilke plasser hvor du risikerer å måtte sitte i såkalt firergruppe. Hvilke seter som står forlengs og hvem som står baklengs på strekningen. Og du vil se at i vogn 3 er det en del seter som kan snues. Så kan du hvilke seter som passer deg best, for eks ikke firergruppe. Forlengs evt. baklengs. På streknitngen du skal, så gå til nærmeste jernbanestasjon og si at du ønsker plass ved det eller det nr i den eller den vogna. Slik at du for plass som passer deg. Jeg gjorde netopp dette selv.

• Liker 1
Gjest mari kontrari
Skrevet

Ok så lenge jeg har en kjent person med - da kan vi bytte oss til å sitte ovenfor hverandre slik at man ikke må passe sånn på beina.

IKKE ok i det hele tatt den gangen jeg "traff på" en familie på fem som delte gruppen med meg. Foreldrene plasserte de tre barna på kanskje 2, 4 og 6 år (ren gjetning) med meg, og satt seg selv på andre siden av midtgangen. Krangling, en liten en med klissete fingre som støtte seg på kneet mitt for å komme forbi, dunking i setet fra urolige barn, m.m., hele veien over fjellet. :kjefte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Misliker også firergrupper. :sur:

(Off-topic: Hver gang jeg leser tittelen på denne tråden leser jeg "Fingertupper på tog", og begynner å lure på hva tråden handler om.. :eeeh: )

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker firergruppene for da kan jeg virkelig strekke ut beina uten å stange knærne i setet foran. Har heller aldri problemer med å dele de med fremmede, for på langtur har jeg alltid med et lass lesestoff som gjør at jeg glemmer at jeg sitter med noen.

Hadde blitt irritert av å dele med barnefamilie, dog.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker firergruppene for da kan jeg virkelig strekke ut beina uten å stange knærne i setet foran. Har heller aldri problemer med å dele de med fremmede, for på langtur har jeg alltid med et lass lesestoff som gjør at jeg glemmer at jeg sitter med noen.

Hadde blitt irritert av å dele med barnefamilie, dog.

Hvordan får du strekt ut bena når det sitter noen rett imot deg? Syns det blir dårligere benplass når man sitter i firergrupper, jeg..

• Liker 1
Gjest Linda sofie
Skrevet

IKKE ok i det hele tatt den gangen jeg "traff på" en familie på fem som delte gruppen med meg. Foreldrene plasserte de tre barna på kanskje 2, 4 og 6 år (ren gjetning) med meg, og satt seg selv på andre siden av midtgangen. Krangling, en liten en med klissete fingre som støtte seg på kneet mitt for å komme forbi, dunking i setet fra urolige barn, m.m., hele veien over fjellet. :kjefte:

Det hørtes ikke mye gøy ut!!

AnonymBruker
Skrevet

Du hater barn altså? Den stakkars familien hadde kanskje håpet på at du skulle småprate litt på barna for å gjøre reisen mindre kjedelig, så de selv kunne slappe av. De fortjener å slappe litt av når de har 3 viltre barn å ta seg av, og det er ikke for mye forlangt om du hadde vekslet noen ord med barna, kanskje funnet på en liten reiselek? Hvem klarer først å se en rød bil f.eks, og så kunne du ha kjøpt en liten sjokoladeplate til vinneren som premie.

Dagens barn skal tross alt styre landet en dag, og for alt du vet kan det være ett av disse barna som kommer til å pleie deg når du blir eldre.

Skrevet

Det er derfor jeg alltid kjøper komfort-billett, siden det er svært få som kjøper det til barna sine. Problem løst. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et såkalt BM73 vognsett du skal kjøre med. Det som het Signatur før i tiden. Er det vanligste på Bergensbanen, Sørlandsbanen og Dovrebanen så kan du ta en titt på denne.

http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=2432&kat=Motorvogner

Dette er seteoversikt over BM73. Merk at tidvis kjøres dobbelt sett og da er vogn 5 lik vogn 1, vogns 6 lik vogn 2 osv.

Her kan du se hvilke plasser hvor du risikerer å måtte sitte i såkalt firergruppe. Hvilke seter som står forlengs og hvem som står baklengs på strekningen. Og du vil se at i vogn 3 er det en del seter som kan snues. Så kan du hvilke seter som passer deg best, for eks ikke firergruppe. Forlengs evt. baklengs. På streknitngen du skal, så gå til nærmeste jernbanestasjon og si at du ønsker plass ved det eller det nr i den eller den vogna. Slik at du for plass som passer deg. Jeg gjorde netopp dette selv.

Hei Kjetil :)

Ja, det er BM73 jeg skal reise med. Er litt bevandret innenfor togverdenen, så jeg kjente igjen benevnelsen din med en gang :biggrin: . Flott at du linket til setekartet, for det har jeg nemlig lett lenge etter! Det er nå lagret på pc-en, og jeg skal ta frem det neste gang jeg skal ut på tur.

Takk igjen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok så lenge jeg har en kjent person med - da kan vi bytte oss til å sitte ovenfor hverandre slik at man ikke må passe sånn på beina.

Grrr :kjempesinna: ! Da hadde jeg blitt rasende. At man selv velger å ta med barn på togtur skal ikke gå ut over en stakkars uskyldig annen reisende. De burde vært tidligere ute med å bestilt plasser, slik at de kunne fått gruppen for seg selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du hater barn altså? Den stakkars familien hadde kanskje håpet på at du skulle småprate litt på barna for å gjøre reisen mindre kjedelig, så de selv kunne slappe av. De fortjener å slappe litt av når de har 3 viltre barn å ta seg av, og det er ikke for mye forlangt om du hadde vekslet noen ord med barna, kanskje funnet på en liten reiselek? Hvem klarer først å se en rød bil f.eks, og så kunne du ha kjøpt en liten sjokoladeplate til vinneren som premie.

Dagens barn skal tross alt styre landet en dag, og for alt du vet kan det være ett av disse barna som kommer til å pleie deg når du blir eldre.

Håper dette er ironi?

• Liker 15
Gjest Linda sofie
Skrevet

Det er ikke sikkert hun hater barn da selv om hun synes den tog turen med barnefamilien var plagsom. Noe jeg godt kan forstå var plagsom.

• Liker 3
Skrevet

Denne tråden minner meg om den gangen jeg og kjæresten skulle ta nattoget fra Oslo til Stavanger for noen år siden.

På grunn av mange reisende (dette var rett før jul) måtte vi dele en sånn firer-gruppe med et overvektig par, som i tilegg hadde med seg to langhårete og stinkende hunder som måtte ligge mellom beina våre...

Det var en laaang togtur med minimalt med søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...