Gjest Anonymt Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Jeg og forloveren min har bestemt å adoptere bort ungen så snart den blir født, vi er helt 100% sikker på at vi ikke vil ha ungen og vi er langt ifra klar eller villig til å beholde ungen. Jeg hadde prøvd å forhindre å være gravid, men jeg var dessverre langt over tiden til at jeg kunne gjøre noe med det når jeg fant ut at jeg var så nå er jeg ca 5 mnd på vei, og det er ett rent mareritt for meg. Hvor må jeg gå for å adoptere ungen vekk og muligens kan det bli gjort anonymt med bare noen folk? Jeg har prøvd å kontakte bufetat.no og en annen side, men jeg hakke fått noen svar. Jeg vil helst at dette skal skje med en gang, rett på sjukehuset etter at ungen er født, jeg kan bare ikke leve med det. Håper dere har noen svar. 1
kokkosmamma Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Jeg og forloveren min har bestemt å adoptere bort ungen så snart den blir født, vi er helt 100% sikker på at vi ikke vil ha ungen og vi er langt ifra klar eller villig til å beholde ungen. Jeg hadde prøvd å forhindre å være gravid, men jeg var dessverre langt over tiden til at jeg kunne gjøre noe med det når jeg fant ut at jeg var så nå er jeg ca 5 mnd på vei, og det er ett rent mareritt for meg. Hvor må jeg gå for å adoptere ungen vekk og muligens kan det bli gjort anonymt med bare noen folk? Jeg har prøvd å kontakte bufetat.no og en annen side, men jeg hakke fått noen svar. Jeg vil helst at dette skal skje med en gang, rett på sjukehuset etter at ungen er født, jeg kan bare ikke leve med det. Håper dere har noen svar. Uff, så grusomt. hvorfor vill du adoptere bort? du kan jo kontakte barnevernet? jeg har selv ett barn i fosterhjem. det er mulig att om du plassere det i fosterhjem, så har barnet i det minste rett og bli litt kjent med deg, en gang i året eller to ville jeg gjort for barnets del, latt det vite hvorfor du ikke vill ha det. fosterforeldre kan også adoptere barnet.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 latt det vite hvorfor du ikke vill ha det. Maner du dette alvorlig?? Noe så grusomt å gjøre mot et barn, som å si at derfor vil jeg ikke ha deg! Det vil jo ødelegge sjelen tli barnet fullstendig! Jeg velger å ikke ta deg alvorlig, for dette kan du virkelig ikke mene. Skrekkelig. TS vil garantert det beste for sitt barn, noe som IKKE er det samme som ikke ville ha ungen sin. Ærlig talt! 3
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 Ta kontakt med Amathea. De kan gi deg konkret veiledning. Og hva du enn gjør, så finn ikke på å si til barnet at det er uønsket. Så grusom tror jeg ikke du er. Jeg tror bare du er i en fortvilt situasjon der du ikke ønsket å bli forelder. Da er amathea et sted å henvende seg, for å få vite hva du skal gjøre videre.Det er deres hovedoppgave. Lykke til. 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Maner du dette alvorlig?? Noe så grusomt å gjøre mot et barn, som å si at derfor vil jeg ikke ha deg! Det vil jo ødelegge sjelen tli barnet fullstendig! Jeg velger å ikke ta deg alvorlig, for dette kan du virkelig ikke mene. Skrekkelig. TS vil garantert det beste for sitt barn, noe som IKKE er det samme som ikke ville ha ungen sin. Ærlig talt! Klart det er det. Det er jo ikke slik at barnet kommer til å få høre at "jeg ville ikke ha deg fordi du skrek for mye" eller "jeg ville ikke ha deg fordi du hadde utstående ørere" eller "jeg ville ikke ha deg fordi du var for tjukk". Det er jo selvfølgelig snakk om at biologisk mor ikke kunne ha barnet pga. årsaker hos mor selv. Ikke kunne, derfor ikke ville. Under andre omstendigheter, kanskje. Jeg tror mange bortadopterte barn ønsker å vite hvorfor de ble adoptert bort, hvorfor biologisk mor ikke kunne - ergo ikke ville - beholde barnet.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Herregud, hvorfor vil dere ikke ha ungen? Dere er forlovet.... Har dere planer om unger i fremtiden da? De er velkomne, men ikke denne. Moro for den å få vite.... 1
Carrot Skrevet 3. mai 2011 #7 Skrevet 3. mai 2011 Egentlig syns jeg ikke det spiller noen rolle overhode for alle oss her inne hva som ligger til grunn, og jeg syns ærlig talt ikke noen trenger slenge med leppa heller bare så det er sagt tidlig liksom! Til TS - jeg ønsker deg lykke til i forhold til alt det vanskelige som står foran deg nå 12
leirbål Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 Det er et voksent valg du tar tar ts. Å adoptere bort et barn du vet du ikke kan ta godt nok vare på er et uttrykk for klokhet og kjærlighet. Det er en vond situasjon dere er i nå. Jeg vil gi deg en stor 10
fink Skrevet 3. mai 2011 #9 Skrevet 3. mai 2011 Dette var trist lesing. Er det sånn at du aldri vil ha barn? Hvorfor skal de biologiske foreldrene på død og liv forklare ungen hvorfor h*n ikke er ønsket? Jeg ville heller bortadoptert barnet enn å satt h*n i fosterhjem. Da trenger ungen bare forholde seg til én familie, en familie som ønsker barnet mer enn noe annet. 7
Rosalie Skrevet 3. mai 2011 #10 Skrevet 3. mai 2011 Ta kontakt med bufdir. Det er dei som jobbar med slikt. Her kan du lese litt om adopsjon ved samtykkje: http://www.bufetat.no/adopsjon/bortadopsjon/
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #11 Skrevet 3. mai 2011 Hvor nøye har du egentlig tenkt på dette? Hva om du angrer som en gal om noen år? Vil du da prøve å ta barnet bort fra hjemmet det har vokst opp i?
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2011 #12 Skrevet 3. mai 2011 Hvis man vet at barnet vil faa en bedre sjanse i livet hos nye foreldre synes jeg det er flott gjort av dere. For det viser stor modenhet ved aa innroemme at man ikke selv klarer og ta vare paa et barn. Og ALLE oensker vel det beste for sine, og hvis dette er det beste for dere og barnet synes jeg det viser stor innsikt i deres situasjon. Og med de strenge adoptiv reglene man har i dag, er jeg sikker paa at barnet faar det fint og er oensket av sine nye foreldre. 2
Gjest Consensio Skrevet 3. mai 2011 #13 Skrevet 3. mai 2011 Herregud, hvorfor vil dere ikke ha ungen? Dere er forlovet.... Har dere planer om unger i fremtiden da? De er velkomne, men ikke denne. Moro for den å få vite.... så fordi man er forlovet så burde man beholde barnet? Det er ikke sikkert de vil ha barn i fremtiden heller. Kanskje en av dem er alvorlig syke og ikke klarer å ta vare på et barn, kanskje de ikke har økonomi til å ta vare på et barn, kanskje de rett og slett ikke vil ha barn. Slike kommentarer du kommer med her er totalt unødvendige når dette er en sak du vet veldig lite om. 9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #14 Skrevet 3. mai 2011 så fordi man er forlovet så burde man beholde barnet? Det er ikke sikkert de vil ha barn i fremtiden heller. Kanskje en av dem er alvorlig syke og ikke klarer å ta vare på et barn, kanskje de ikke har økonomi til å ta vare på et barn, kanskje de rett og slett ikke vil ha barn. Slike kommentarer du kommer med her er totalt unødvendige når dette er en sak du vet veldig lite om. Nå vet ikke du noe om det heller og burde kanskje la TS av den grunn svare på det selv?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #15 Skrevet 3. mai 2011 Nå vet ikke du noe om det heller og burde kanskje la TS av den grunn svare på det selv? Nei, for TS behøver ikke å svare for andre. Hun stilte et spørsmål, og det kan folk svare på uten å måtte spørre og grave for å tilfredsstille egen nysgjerrighet. 10
Gjest Mann på 45 Skrevet 3. mai 2011 #16 Skrevet 3. mai 2011 Jeg og forloveren min har bestemt å adoptere bort ungen så snart den blir født, vi er helt 100% sikker på at vi ikke vil ha ungen og vi er langt ifra klar eller villig til å beholde ungen. Jeg hadde prøvd å forhindre å være gravid, men jeg var dessverre langt over tiden til at jeg kunne gjøre noe med det når jeg fant ut at jeg var så nå er jeg ca 5 mnd på vei, og det er ett rent mareritt for meg. Hvor må jeg gå for å adoptere ungen vekk og muligens kan det bli gjort anonymt med bare noen folk? Jeg har prøvd å kontakte bufetat.no og en annen side, men jeg hakke fått noen svar. Jeg vil helst at dette skal skje med en gang, rett på sjukehuset etter at ungen er født, jeg kan bare ikke leve med det. Håper dere har noen svar. Amathea er nok ikke så dumt sted å kontakte. Ellers avhenger jo alt av hva dere ønsker. I barnevernet vil det nok neppe være snakk om adopsjon men å finne en fosterfamilie. Hadde det vært ønske om å finne en privat løsning ville det vært mulig for f eks meg (eller en annen mann) å ta på seg farskapet. Så kunne min kone bli mor gjennom stemoradapsjon. Skulle en slik mulighet være aktuell måtte en jo nok kjenne mannen, og det ville nok vært lettere å ikke skulle se barnet sitt i hverdagen. Amathea er nok det lureste. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #17 Skrevet 3. mai 2011 Jeg kan aldri få barn og skulle gjerne adoptert et barn. Det er mange som er som meg, derfor så tror jeg ikke du skal være redd for at ungen ikke kommer til et godt hjem. 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #18 Skrevet 3. mai 2011 Uff, så grusomt. hvorfor vill du adoptere bort? du kan jo kontakte barnevernet? jeg har selv ett barn i fosterhjem. det er mulig att om du plassere det i fosterhjem, så har barnet i det minste rett og bli litt kjent med deg, en gang i året eller to ville jeg gjort for barnets del, latt det vite hvorfor du ikke vill ha det. fosterforeldre kan også adoptere barnet. Slutt å gi råd når du tydeligvis overhode ikke greier å se ts' syn av saken! Hun spør ikke om våre meninger ang. adopsjonen, men hvordan hun skal gå frem. Respekter ts' sitt valg og la tråder som dette stå ubesvart i fremtiden! 4
bambyb82 Skrevet 3. mai 2011 #19 Skrevet 3. mai 2011 Dersom du ønsker å adoptere bort barnbet ditt rett etter fødsel må du ta kontakt med enten amathea eller bufetat. Det som da vil skje er at de etter avtale med deg henter barnet på barsel og plasserer det i et beredskapshjem i to mnd. Dette er for at dere som foreldre skal ha to mnd på å bestemme dere for om dette er det dere virkelig ønsker. Dere vil også få veiledning/samtaler underveis slik at de er sikre på deres valg før barnet blir adoptert bort. Dere har rett til å besøke barnet og ønske det tilbake mens det er i beredskapshjem. Etter de to mnd / når barnet er adoptert bort vil dere ikke ha rettigheter til det lenger. Dere vil heller ikke kunne vite hvem som har adoptert det. Kom over dette svaret da jeg for en tid tilbake leste en annen tråd på et forum om ei som hadde adoptert bort barnet sitt. kan desverre ikke finne den tråden igjen, og der stod det mye du sikkert ville hatt nytte av å lese. Prøv å google "adoptere bort babyen min" Så kanskje du finner den tråden Lykke til 2
Sugerøret Skrevet 3. mai 2011 #20 Skrevet 3. mai 2011 (endret) Hvor nøye har du egentlig tenkt på dette? Hva om du angrer som en gal om noen år? Vil du da prøve å ta barnet bort fra hjemmet det har vokst opp i? det kan hun/han ikke.For de må undertegne et papir hvor de fraskriver seg alle rettigheter til barnet OG at de ikke får lov til å kontakte barnet.De vil heller ikke få vite hvor barnet blir adoptert bort,navn osv. Alt blir holdt hemmelig,kun barnet når det fyller 18år vil ha tilgang på sin mappe. Til deres som vil adoptere bort, ikke glem at oppe i alt dette,finnes det et barn som en dag vil bli voksen.Dette barnet vil da mest sansynlig lete /ønske å vite hvem som er barnets biologiske foreldre og mulig grunn til adopsjon.Alle barn har KRAV på å få vite hvem som er deres biologiske foreldre,ref.FN's barnekonversjon .... Hva enn som er grunn til adopsjonen,være ærlig overfor deg selv og overfor grunnen til dette.Og ikke minst ,det kan hende at om 19-20-32 år at det kommer et brev fra en person som ønsker kontakt.Slik at du/dere ikke får sjokk en dag. http://www.bufetat.no/adopsjon/bortadopsjon/ http://www.barnasrett.no/Nyttig/fns_konvensjon_om_barnets_rettig.htm http://www.lovdata.no/all/nl-19860228-008.html http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/adopsjon/forarbeider-til-adopsjonsloven.html?id=415004 Endret 3. mai 2011 av Kårky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå