Gå til innhold

Nynorsk for innvandrere.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er motstander av Nynorsk. En pest og en plage i skoletiden.

Jeg har ikke bruk for det heller. De fleste slet r### av seg for å klare det.

Nå kommer det en lov på Nynorsk. Det er en lov som skal beskytte minoritetsgruppene.

Det er ingen innvandrere som har det tilbudet om Nynorskopplæring i Norge. De har da jamen det meg nok med å lære bokmål.

Hva er vitsen? Sliter de ikke nok med å lese/skrive Norsk?

Av våre innvandrere bor 80 % i store byer.

Kun tre av de snakker Nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge de lærer seg norsk, er jeg fornøyd. Om det er nynorsk eller bokmål bryr ikke jeg meg om.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner at innvandrarar bør lære det skriftmålet som vert nytta der dei bur. Eg ser ingen grunn til at dei skal lære begge målføra, i alle fall ikkje å skrive dei. Det kan jo vere greit å forstå og kunne lese begge, det har ein faktisk bruk for.

Bortsett frå det, synest eg at "det er så vanskeleg" og "eg har ikkje bruk for det" er håplause argument i debatten om sidemål. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er latterlig av vi har to skriftspråk i Norge. Faktisk blir jeg nesten flau når jeg kommer til andre land og skal vise frem passet mitt -hvor det står "Norge - Noreg".

Vi burde hatt ett skriftspråk, og -tro det eller ei, dette mener jeg burde har vært nynorsk. Av den enkle grunn at 90% av landets befolkning snakker en dialekt som er mer lik på nynorsk enn bokmål. Og dessuten -nynorsk er et utrolig flott språk, og -nok en gang etter min personlige menin -langt mer frodig og spennende enn bokmål.

Men akk. Det er desverre så veldig vanskelig å måtte lære seg nynorsk når man helt fra man var barn har forholdt seg til bokmål.

Og at innvandere skal måtte lære seg nynorsk er etter min mening helt høl i hue. Da jeg selv gikk på barne- og ungdomsskolen var det flere i min klasse (norske elever) som slet skikkelig med å lære seg bokmål. Helt sykt at de da skal være nødt til å lære seg nynorsk i tillegg!

Nelle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det same gjeld andre vegen. Kvifor må vi som har slitt sånn med å lære oss nynorsk frå vi var små, lære oss bokmål i tillegg???

Eg er einig med deg i at om vi skulle ha kutta ut det eine målføret, burde det ha vore bokmål. Både fordi dei aller fleste har eit talemål som ligg nært nynorsk, og også fordi nynorsk er konstruert ut i frå det norske talemålet, medan bokmål er ei vidareføring frå dansk.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No skal eg og vere heilt ærleg! So meiner eg; at skal det vere eitt mål i Norge (JA, det er lov til å skrive Norge på nynorsk no ja) so bør det vere nynorsk! icon_smile.gif Det er det språket dei aller fleste bruker i daglegtale og dessutan so er bokmål egentlig ekkelt dødflat og kjedelig dansk! Heilt enig med både Nelle og Hedda! Fra no av skal eg prøve å berre skrive på målet mitt. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det bør holde å lære ett av de norske skriftspråkene for innvandrere.

Det bør egentlig være en selvfølge.

Ang. ett skriftspråk i Norge - der er jeg uenig!

Jeg ser ikke problemet med å lære både nynorsk og bokmål.

Det er for meg helt unaturlig å skrive på nynorsk når jeg "snakker bokmål", men jeg vil kunne det likevel.

Det er fordi nynorsk ligger nærmere dialektene, som jo tross alt er hva flesteparten snakker her i landet. Det gir forståelse, og er også en viktig del av min norske kultur.

Men innvandrere bør ha et valg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Melian"

Med en slik holdning som du viser til bokmålet så trenger jeg vel neppe å forklare hvordan det er å være bokmålbruker i "nynorskland". Tør snart ikke åpne kjeften her...Etter min mening går "mobbingen" av språket like mye begge veier.

Og bare så det er sagt; jeg skriver begge målføre like godt. Og her MÅ jeg skrive nynorsk i jobbsammenheng. Men jeg foretrekker å skrive mitt opprinnelige skriftspråk privat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? Regner med at sentrale deler av østlandet ikkje er i ditt "nynorskland" Mirabella, men det er det for meg! EG sa at om vi skal ha et mål, so burde det vere nynorsk... har ikkje problem med nokon av måla våre, men synes at nynorsk berre er eit mykje vakrare språk! (som dessutan er mykje meir basert på "norsk" enn bokmål)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

mobbing og mobbing... Kva mål er ikkje ei hjartesak for meg, men det er nok viktig at folk kan bli litt meir bevisst på kva dei gjer. Mirabella, folk fer snakka slik dei vil for meg, men du kan no sjå kor monge her på forumet som skriv på nynorsk! Det er sjeldan nokon som er i mindretal som kjenner seg veldig ovanpå... hetsing av nynorsk er nok mykje meir vanleg enn hetsing av bokmål... Det er leit du føler det som mobbing og at du må skrive nynorsk på jobb. Men trur at det er fleire fra vestlandet som har same problemstilling som du...

Litt sidesporing, men.. Dessutan so tykkjer eg at det hadde vore mykje betre om det var enda fleire skular som hadde våga seg til å ha nynorsk som hovudmål. Forskning har vist at skuleelevar med nynorsk som hovudmål får mykje betre karakter i både hovudmål, sidemål og anna språk enn elevar med bokmål som hovedmål... Kvifor det er slik har dei ikke blitt enige om heilt, men fleire meiner det er fordi dei lærer betre når dei brukar nynorsk som basis for språk...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at dei som skriv nynorsk, og som har vald å halde fram med det etter at dei sluttar på skulen, er meir stolte over språket sitt enn mange andre. Mange fell for freistinga å skrive bokmål, fordi det vert lettare akseptert, og mange lesarar har problem med å forstå enkelte nynorske ord.

Eg er i allefall stolt av at eg skriv nynorsk, og har tenkt å halde fram med det. Eg kjenner meg ikkje underlegen på nokon måte, tvert i mot!!! Mitt språk er vakkert, heilnorskt og rikt.

Eg ser det ikkje som noka løysing å ha berre eitt skriftmål i Norge, kvifor skulle vi det? Trur aldri vi hadde blitt einige om kva for eitt vi burde kutte ut i alle fall.... Alle sine spåk er like mykje verd, og ein kan ikkje bestemme at eitt språk er betre enn eit anna utifrå kor gamalt det er, kor mange ord det er, kor vanskeleg det er å lære eller korleis det høyrest ut når ein snakkar.

Det er ikkje unormalt at eit land har fleire offisielle skriftspåk, berre sjå på Belgia, dei har tre... Det som er spesielt med Norge, er at målføra er så like, og at alle innbyggarane kan forstå kvarandre.

Når det gjeld "mobbing" trur eg nok det er uungåeleg, det er stort sett berre venskapeleg, og ingen meinar vel at nokon som brukar det andre skriftmålet er "dårlegare" enn andre.

Forresten, er det ingen samisk-talande her? Samisk er da også eitt av språka i landet vårt!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er ille å skrive nynorsk! Og noe av det "vakreste" jeg hører er dialekter...ja jeg liker bedre det enn "rent" bokmålsnakk. Men jeg reagerte på at du skrev at bokmål var et "ekkelt" språk - jeg kan ikke noe for at jeg er vokst opp med bokmål, og derfor snakker slik.

Og fordi om flertallet "mobber" nynorsken, så ser jeg ingen grunn til å gjøre det samme mot bokmålet.

Dessuten mener jeg å huske at min utenlanske venninne skrev like bra nynorsk som meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenskbrud

hej flickor!

När jag läser detta tycker jag att det är härligt att bo i ett land där vi endast har ett sätt att skriva... med ord icon_wink.gif

nä, skämt åt sido..

Kan någon av er här inne på forum vara så snäll och skriva en liten text både på "bokmål" och på "nynorsk" så att jag kan få se skillnaden i det skriftliga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nynorsk eller bokmål, jeg er faktisk helt enig i at vi trenger ikke mer en ett språk her i landet. Eneste unntak er samisk, som tilhører nordmenn med en annen kulturbakgrunn. Og det respekterer jeg.

Øvrige, er vi bare 4,5 mill sjeler. La gå at øst- og vestkant ikke tåler trynet på hverandre til tider, men la oss nå for guds skylt tenke praktisk! Folk med hhv nynorsk eller bokmålsbakgrunn har jo ingen problem med å forstå hverandre hverken muntlig eller skriftlig, så hva er vitsen?

Utlendinger som slår seg ned i Norge må jo bli helt forvirret?! Nei takke meg til, la oss holde oss til ett målføre. Om det blir bokmål eller nynorsk, det får de lærde strides om. Selv er jeg nok seks fot under torva innen man klarer å nærme seg enighet...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld Mirabella, det var ikke meningen at du skulle føle deg så støtt av det, jeg trekker tilbake ekkelt! icon_smile.gif Men jag håper jeg fortsatt kan få synes at bokmål er et flatt og kjedelig skriftspråk i stedenfor nynorsk... Er det greit jeg heller ordlegger meg slik?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nynorsk og det at vi har to skriftspråk er en berikelse både for litteratur og for dagliglivet. Litt tungvint nå og da, men det er flott med variasjon! icon_smile.gif

Selv er jeg en "frafallen" som har brukt bokmål på jobb i mange år. Når jeg skriver et dokument er det ikke bare jeg som jobber på det, men et helt team, pluss klient. Så da kan ikke jeg trumfe gjennom mitt. Dessverre har nynorsken min forfalt gjennom årene, så jeg kunne tenkt meg et oppfrikningskurs!

Nok om det: Innvandrere burde få slippe å forholde seg til mer enn ett språk! Bor de i kommuner hvor det offisielle språket er nynorsk, får det være det de lærer, men det gjelder tross alt de færreste. Lover o.l. som angår innvandrere spesielt burde være på bokmål, for å sikre at flest mulig forstår. Litt pragmatisk og praktisk bør man være.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jada, "Melian" det er greit at du ordlegger deg slik - jeg tar det nå ikke så tungt heller da icon_smile.gif

Men du vet; det er ikke alltid så lett å være bokmålbruker i "nynorskland" heller..Men jeg har nå blitt mere "hardhudet" av å bo her og; for jeg har aldri følt meg mere "ekkel" eller mere uvelkommen enn her!!

Det er ikke alle som er så heldige å være født på Vestlandet! icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Mirabella den 2002-05-14 08:14 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

jeg slapp å lære nynorsk på barne og ungdomskole men da måtte jeg ha morsmål!

jeg snakker stavanger dialekt, men jeg forstår ingenting av å lese nynorsk! jeg er kjempe glad for at jeg slapp nynorsk! hvis ikke så hadde jeg aldri lært meg å skrive norsk icon_lol.gif

hehe så kravstor du er da! nynorsk er endel av språket ditt ikke innvandre sine!

og den loven du snakker om den har alltid vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Perser, dersom du hadde hatt nynorsk-undervisning på barne-/ungd.skulen, så hadde du kanskje hatt ein viss sjanse for å forstå nynorsk no? (Forresten, forstår du ingen av inlegga eg har skrive?)

Berre pur nysgjerrigiheit: kva morsmål har du?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

kjære hedda

jeg kom til norge da jeg var 11år, mener du virkelig at jeg skulle lært meg å skrive nynorsk før jeg i hele tatt kunne snakke norsk?!

jeg forstår noe av det du skriver! grunnen er at jeg synes det blir for slitsomt å lese nynorsk! det er bare ikke noe fint, føles som at du skriver masse feil! synes heller ingenting om å lese noe på dialekt!

herlighet bare for noen mener at det fint med nynorsk så betyr ikke at jeg skal synes det samme!

morsmålet mitt er persisk!

1212[ Dette Innlegg er endret av: *Perser* den 2002-05-14 14:49 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...