Gå til innhold

what to do..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisan, er helt ny her og trenger noen gode råd om ALT vedrørende samlivsbrudd. Jeg har googlet og lett etter gode råd på nett, men vet fremdeles ikke hvor jeg kan henvende meg. Finner heller ingen egnede kontorer/personer i kommunen min som kan svare på denne type spørsmål.

Har tenkt på å bryte ut av samboerforholdet i mange år, men har ikke hatt styrken. Er fremdeles i tenkeboksen. Etter 22 år det hardt å begynne på nytt. Jeg var veldig ung da jeg flyttet inn med samboer og visste vel ikke helt hva jeg gikk til. Ung og dum :unsure:

Forholdet har vært altoppslukende og usunt. Sjalusi, kontroll, fysisk og psykisk vold. Jeg har skammet meg og holdt meg for meg selv i årevis. Langsom nedbrytning. Noe som har gjort at jeg ikke har noen venner igjen. Jeg har dermed ikke noe nettverk rundt meg når jeg flytter. Ingen å snakke med. Skremmende å tenke på at jeg skal bli selvstendig og kanskje bli en av disse ensomme som det snakkes om :frown:

Jeg har utviklet depresjoner. Jeg er nå i NAV systemet og har bare trygd i inntekt, mens jeg er i behandling. Føler meg som en taper og skammer meg. Jeg har ingen oversikt over økonomien i husholdet og vet ikke engang hvor jeg skal begynne. Hvilke papirer jeg skal ta med, hvilke som er viktige. Hvor mye er nedbetalt på hus og bil? Hvor mange regninger finnes? Jeg har vært så langt nede, til tider, at jeg ga over styringen til samboer. Har ikke engang fylt ut selvangivelse..Herregud, hvor dum kan man bli!

Samboer har stilt seg negativ til samlivsrådgivning og ville heller ikke skrive en samboerpakt. Det er ikke mulig å diskutere eller snakke om dette på en saklig måte, da det ender opp med skriking, trusler og slåssing. Har forøvrig ingen barn. Har en god del gjeld på bolig og bil.

Jeg har laget en oversikt over alt jeg må huske, flytting av post osv.. men er usikker på rettigheter og plikter jeg har :regler: På nett opplyses det mest om samlivsbrudd ang samboere med barn og gifte som gjennomgår skilsmisse.

Når jeg så er ute av felles bolig..Har jeg rett til bostøtte, eller blir det evnt sosial stønad til jeg er frisk nok til å arbeide? Hva hvis jeg vil flytte til en annen kommune, er dette mulig hvis man søker bostøtte? Hvilke "tak" er det på leiepris hvis man må inn i sosialsystemet?

Jeg har forsøkt å bryte ut tidligere, men psyken holdt ikke. Jeg er bekymret for at samboer vil gjøre virkelighet av trusler om å bytte lås på bolig, hvis jeg reiser. At jeg ville gå tomhendt ut av forholdet. Jeg vil helst ikke inn i køen på sosialkontoret. Jeg har ikke fortalt noe av dette til famile pga skam og stolthet. Jeg planlegger å ordne alt før jeg reiser, slik at jeg kan få med meg mine klær, sko og personlige ting. Føles veldig ensomt å være alene om dette. Vil bli tungt å flytte alt alene, men jeg har ikke råd til å leie flyttebyrå. Jeg håper med tid og stunder at jeg kan begynne på nytt i mitt nye selvstendige liv og kanskje til og med trives etter en stund :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...