Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje finne ut valyriske ordet for "drømme" og tatovere rød strek over morghulis og dohaeris. Rettestrek! Alle må drømme! (om jeg husker riktig tatovering) 

Anonymkode: bf747...b08

Vet ikke om det finnes noe valyrisk ord for det. Jeg har ikke kommet over det i språkkurset jeg tok iaf. Det er jo et ganske «lite» språk ettersom det er oppfunnet.

Anonymkode: c86d3...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Denne TV-serien har jo selvfølgelig et ufattelig stort antall seere over hele verden. Uansett hva som skjer i natt, så er det fullstendig umulig å gjøre alle sammen 100 % fornøyde. 

Så noen kommer garantert til å klage, uansett hva som skjer...                                                

Anonymkode: 882d3...32b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Edit: Er for øvrig ikke helt urealsitisk. Tyrion i bøkene er mye mørkere enn i TV-serien.  Serieskaperne har hentet slutten, men ikke midten av historien fra bøkene. Så kunne vært at Tyrion i bøkene faktisk var den som var med å brenne Kings Landing, at serien velger å ta med dette. Selv om det gir mye mindre mening i serien enn i bøkene. 

Anonymkode: fb3fc...51f

Ja, det hadde vært en uventet og kul avslutning, mye bedre enn at Dany nå skal være Mad Queen. 

Anonymkode: 15840...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje finne ut valyriske ordet for "drømme" og tatovere rød strek over morghulis og dohaeris. Rettestrek! Alle må drømme! (om jeg husker riktig tatovering) 

Anonymkode: bf747...b08

Hahahs, ja du husker riktig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Storebror skrev:

Så vil kanskje noen hevde at jeg tolker D&D i verste mening.  Det er ikke tilfellet. Jeg tenker D&D bare er veldig klønete. Men jeg er ikke overgrepsoffer. Man ser jo stadig vekk at ting tolkes i verste mening av de som føler seg tråkket på. Selv hadde jeg aldri turt offentlig å  koble Danys reaksjon på brorens død med at hun er gal. I hvert fall ikke på et kommentatorspor til verdens mest populære TV-serie. Det er etter min mening å be om trøbbel. Det er også å vise lite omtanke på noe som er et svært følsomt tema for mange. 

Enig med det du skriver her. Nå har jeg alltid likt Dany, selv når det ikke har vært populært å like henne. "Alle" likte henne i starten, da hun var skjør, forsiktig og en "underdog", men med engang hun fikk makt, ble mindre følsom og gikk for det hun ville ha, ble hun mindre populær. Det som gjør Dany så bra, er nettopp det faktum at hun tar hevn på folk som har gjort forferdelige ting. Hun lar ikke andre overkjøre henne og lar fiendene lide for de handlingene de har gjort. Det hadde vært kjedelig dersom hun hele tiden skulle gjøre det rette og være en slags helt. Det er den nådeløsheten hun har til fiendene sine som gjør Dany til Dany. Samme gjelder Arya, det er kult å se henne ta hevn, hevn på folk som så absolutt fortjener det. Det er noe tilfredstillende med det.

Dany og Arya ville aldri fungert i den virkelige verden, men i GoT-universet er de to badass-karakterer som jeg digger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det hadde vært en uventet og kul avslutning, mye bedre enn at Dany nå skal være Mad Queen. 

Tyrion har blitt behandlet som dritt hele livet. Om det er noen som skulle vært "School shooting"-kandidat så er det jo han. 

Å gjøre han hevngjerrig på Kings Landing hadde kanskje ikke vært så dumt. Mange som har klaget over at karakteren hans ikke lenger er like "kul" som de første sesongene. Om det var slik at han f.eks bevisst ga Dany dårlige råd og hele tiden prøvde å manipulere henne til å ødelegge Kings Landing så hadde karakteren fått en mye kulere rolle i serien. 

Klart, den slutten gir ikke så mye mening  om ikke mange av de tidligere episodene endres. Men hadde vært kult om serien ga Tyrion en ordentlig karakterutvikling utenom å bare gjøre han "dummere".  

Anonymkode: 0c089...a65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tyrion har blitt behandlet som dritt hele livet. Om det er noen som skulle vært "School shooting"-kandidat så er det jo han. 

Å gjøre han hevngjerrig på Kings Landing hadde kanskje ikke vært så dumt. Mange som har klaget over at karakteren hans ikke lenger er like "kul" som de første sesongene. Om det var slik at han f.eks bevisst ga Dany dårlige råd og hele tiden prøvde å manipulere henne til å ødelegge Kings Landing så hadde karakteren fått en mye kulere rolle i serien. 

Klart, den slutten gir ikke så mye mening  om ikke mange av de tidligere episodene endres. Men hadde vært kult om serien ga Tyrion en ordentlig karakterutvikling utenom å bare gjøre han "dummere".  

Nettopp. Samme med Arya, hun har hatt en utrolig dramatisk og traumatisk barndom, hun har vært igjennom ting som et barn aldri skal måtte gå gjennom. Hun har jo drept folk på grusomme måter, men jeg har aldri reagert på det og mistenkt at hun holdt på å miste forstanden. Tørsten for hevn er det som har drevet henne framover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 18.5.2019 den 10.09, Tanuki skrev:

fordi hun skjønte at hun aldri vil bli elsket av folket, og fordi "alle" heller vil ha Jon som konge, etc. Hun så drømmen om å sitte på Jerntronen som en befrier glippe, så hun valgte heller å ta tronen tilbake med rå kraft og frykt. 

Men hvordan kjenner folk i KL til Jon? Jon har stort sett bare vært in the north. Det er vel ingen sørover som vet hvem han er? Folket i KL har vel ikke noe forhold til hverken Jon eller Dany? Kan vel godt hende at folket hadde elsket Dany hvis hun ikke haddd brent dem levende. 

Anonymkode: aaec5...c5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dany og Arya ville aldri fungert i den virkelige verden, men i GoT-universet er de to badass-karakterer som jeg digger.

Sant. For øvrig Ned Stark  hadde jo aldri fungert i dagens verden han heller. Han har jo faktisk Theon Greyjoy som gissel. Det er akseptert i universet Ned Stark lever i, men ikke i vår verden. Det er jo ikke slik at bare fordi man behandler gislene sine bra så er det greit i dagens samfunn. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan kjenner folk i KL til Jon? Jon har stort sett bare vært in the north. Det er vel ingen sørover som vet hvem han er? Folket i KL har vel ikke noe forhold til hverken Jon eller Dany? Kan vel godt hende at folket hadde elsket Dany hvis hun ikke haddd brent dem levende. 

Anonymkode: aaec5...c5d

Jeg tenker det samme. I tillegg burde Dany bli populær når hun fjerner Cersei fra tronen. Skulle tro at Cersei var hatet.  Hun tok jo tronen uten å ha rett på den, hun sprengte katedralen med paven(Som var svært populær blant folket) og mange andre i. I tillegg trodde sikkert mange også at  Cersei drepte Tommen. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dany brant hundretusenvis av uskyldige folk. Det kan ikke sammenlignes med Tyrions og Aryas handlinger og storyline. 

Anonymkode: b18c8...166

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor prøvde Varys å få Jon til å svike Dany når de var like ved Kings Landing. Det er jo temmelig sent, og dumt. Varys skrev brev etterpå - var det brev til Sansa? Hvorfor prøvde ikke Sansa da å overtale Jon til å gå for team Stark mens han var på Winterfell? Dette henger jo ikke på greip.

Anonymkode: c80b3...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Samme med Arya, hun har hatt en utrolig dramatisk og traumatisk barndom, hun har vært igjennom ting som et barn aldri skal måtte gå gjennom. Hun har jo drept folk på grusomme måter, men jeg har aldri reagert på det og mistenkt at hun holdt på å miste forstanden. Tørsten for hevn er det som har drevet henne framover. 

Enig. Det Arya gjør er jo også halvveis akseptert i samfunnet hun lever i. Det er et samfunn hvor man ikke kan forvente at politiet skal ordne opp, men hvor familien tar hevn for medlemmer de har mistet. Et øye for et øye og en tann for en tann. 

Tilsvarende med Dany. Før hun brente Kings Landing var hun ikke noe verre enn de andre lederne. Hun spilte etter samfunnets spilleregler. Kanskje kunne serien stoppet der. Danys karakterutvikling kunne vært at hun gikk fra å være en pike som ble solgt som en handlesvare, til å bli en krigerprinsesse som satte slaver fri og tok hevn på slaveeierne til å bli en dronning som var like kynisk(men ikke gal) som alle andre som har prøvd å ta tronen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dany brant hundretusenvis av uskyldige folk. Det kan ikke sammenlignes med Tyrions og Aryas handlinger og storyline. 

Anonymkode: b18c8...166

Det er da vel ingen som forsvarer det faktum at hun brente tusenvis av mennesker (ikke hundretusenvis, men tusener, i følge D&D), men de tegnene folk snakker om, er tegn nesten samtlige av karakterene har. Handlingene til Dany er ikke uvanlig i GoT-universet. Folk leter etter tegn på at Dany er gal, men det er flere som har drept folk på grusommere måte enn Dany, men ingen her har reist et rødt flagg når det gjelder andre enn Daenerys.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare 4 timer igjen nå 🤩

Anonymkode: b40b1...8df

Jeg gleder meg også. Syns forresten ikke sesongen har vært sååå dårlig som enkelte skal ha det til. Jeg er skuffet over utviklingen til noen av karakterer og at de har tatt mange snarveier, men jeg gleder meg til å se slutten. Håper ikke jeg blir for skuffet, men det blir nok vemodig. GoT har vært én av de beste TV-seriene jeg har sett (har sett mange og jeg er kresen.)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, SVK skrev:

Håper at Arya ikke dreper noen i siste episode. At hun faktisk lærte noe i  episode 5. 

Ja, det blir jo spennende å se hva hun gjør nå. Hun forsøkte jo å redde noen kvinner og barn uten å lykkes. Tror hun er ganske forbannet på Dany og vil nok gjøre det hun kan for at D ikke skal bli dronning, men HVA hun kommer til å gjøre gjenstår å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristende å sitte oppe i natt, enda jeg må jobbe i morgen..

Andre som skal se episoden i natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, det blir jo spennende å se hva hun gjør nå. Hun forsøkte jo å redde noen kvinner og barn uten å lykkes. Tror hun er ganske forbannet på Dany og vil nok gjøre det hun kan for at D ikke skal bli dronning, men HVA hun kommer til å gjøre gjenstår å se. 

Ja, skjønner at hun er forbannet. Men hadde vært fint med en episode hvor Arya faktisk lærte fra episode 5. Så kan heller Jon, Tyrion eller noen andre drepe/forsøke å drepe Dany.

Vet egentlig ikke helt hva jeg håper skal skje med Arya. Hun ønsker ikke være Lady, hun burde i episode 5 ha lært at å være drapsmaskin ikke er det rette livet for henne. Hva gjenstår da? 

Hva slags slutt håper du på i serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...