Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal til legen om en uke for å få p-piller for første gang. Jeg har hørt at man ofte får GU når man får pillen for første gang, men er dette nødvendig? Er 28 og har aldri hatt GU før, så skjønner at det hadde ikke vært så dumt, men er rimelig sikker på at jeg har mensen akkurat da....

Og med tanke på GU, vet ikke hva som er normalt for jenter, men jeg tror jeg er rimelig trang der nede, er GU mere ubehagelig da? :unsure::flau:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til legen om en uke for å få p-piller for første gang. Jeg har hørt at man ofte får GU når man får pillen for første gang, men er dette nødvendig? Er 28 og har aldri hatt GU før, så skjønner at det hadde ikke vært så dumt, men er rimelig sikker på at jeg har mensen akkurat da....

Og med tanke på GU, vet ikke hva som er normalt for jenter, men jeg tror jeg er rimelig trang der nede, er GU mere ubehagelig da? :unsure::flau:

Man må ikke til GU for å få p-piller, men som du sier er det lurt å gjøre det siden du er 28 og aldri har vært til GU før. Det anbefaler jeg deg virkelig. Har du mensen da, kan du jo selvfølgelig ikke gjøre så mye, men bestill en GU til et tidspunkt du ikke har mensen.

Gjest Vanillje
Skrevet

Har tenkt å slutte på p-pillene etter det brettet jeg holder på med nå. Går på Mercilon. Vet det er veldig individuelt hvordan hver og en reagerer, men noen som har sluttet på Mercilon som merket noe spesielt? Eller har det ikke så mye å si akkurat hvilken type p-piller en slutter med? Har lest mange tråder om at folk får maasse kviser både på rygg og bryst og ansikt.. :/ Gruer meg egentlig litt til å slutte!! Men ønsket om barn får bare overgå evt. kviser!

Gjest Mynona83
Skrevet

Mercilon:

-Mindre sexlyst (men mye i den pillefrie uka, plagsomt)

Nå slo det meg nettopp. Jeg har alltid veldig høy sexlyst når jeg har mensen, og har alltid synes dette var rart - men det er jo sikkert fordi jeg har pillefri uke :fnise:

Jeg trodde ikke jeg hadde nedsatt sexlyst, men jeg har jo sikkert det (av Yasmin). Begynte på P piller før jeg begynte å ha sex, så jeg har jo aldri vært seksulet aktiv uten p-piller - og dermed ikke følt noen dalende sexlyst..

Åpenbaring!!

Nå følte jeg meg litt dum som ikke har skjønt det før!

AnonymBruker
Skrevet

Nå slo det meg nettopp. Jeg har alltid veldig høy sexlyst når jeg har mensen, og har alltid synes dette var rart - men det er jo sikkert fordi jeg har pillefri uke :fnise:

Jeg trodde ikke jeg hadde nedsatt sexlyst, men jeg har jo sikkert det (av Yasmin). Begynte på P piller før jeg begynte å ha sex, så jeg har jo aldri vært seksulet aktiv uten p-piller - og dermed ikke følt noen dalende sexlyst..

Åpenbaring!!

Nå følte jeg meg litt dum som ikke har skjønt det før!

Det er nok mange som slutter på p-piller etter mange år som nærmest oppdager kåthet på nytt :)

• Liker 2
Skrevet

Begynte på trionetta da jeg var 15-16 år. De var helt perfekte, kan ikke huske noen bivirkninger! Men diss gikk ut av produksjon og legen gav meg mercilon for den hadde visst veldig likt hormoninnhold som trionetta.

Mercilon var bare dritt! Hadde null kontroll over blødningene og det var ikke noe særlig da det var rett før sommeren. Derfor byttet jeg igjen.

Yasminelle har jeg nå gått på i fire år eller noe. Har egentlig ikke hatt noen problemer. Kanskje litt nedsatt sexlyst. Men det siste halvåret har humøret vært veldig opp og ned. Har nesten følt meg deprimert til tider og tydd lett til tårene for ingenting. Om det har noe med p-pillene å gjøre vet jeg ikke, men jeg mistenker at det er det. Tror jeg slutter innen kort tid.

Gjest Ruccola
Skrevet

Gikk på p-piller i 11 år.

Først på Trinordiol.

La på meg 5 kg på noen mnd. Ellers kan jeg ikke sette fingeren på noe andre forandringer, for det var en periode i livet mitt med veldig mye forandringer generellt, og jeg var nettopp blitt voksen og tenkte ikke noe over ting som forandret seg.

Så gikk Trinordiol ut av produksjon og jeg fikk Trionetta tror jeg det var. Fikk beskjed om at de skulle vere HELT like Trinordiol. Men jeg la på meg et par kg av dem selv om jeg ikke forandret noe annet i verken kosthold eller trening, så jeg tror det var dem da.

Så gikk de ut av produksjon, og legen gav meg zynfase.

Er så vandt å gå på p-piller, at jeg tenkte ikke noe over om det ble noen forandringer i starten. Hadde vel gått på dem i ca 3 mnd, da jeg satt og snakket med min søster om at jeg hadde en nedfor-periode, og at livet generellt var litt dritt for tiden og alt var liksom så vanskelig, selv om jeg ikke skjønte hvorfor.

Hun koblet heldigvis, og spurte meg om jeg hadde fått nye p-piller i det siste.

Ja, svarte jeg.

Og det hun sa etterpå, husker jeg ordrett selv om det er mange år siden :fnise:

"Det er vel ikke Zynfase du har fått vel"?

"jo" svarer jeg

"Martin" roper hun bak seg...."Hva syns vi om p-pillen Zynfase"?!

"HELVETE" hører jeg bare fra Martin i bakgrunnen :fnise:

Hun hadde nemlig blitt helt utenfor med Zynfase noen år tidligere. hadde gått på dem i ett år uten å dratt noen koblinger. Var konstant trett og sliten, i dårlig humør, gråt av ingenting og var generellt bortreist som hun så fint sa :)

De hadde vert på nippen til å gå fra hverandre etter mange år som samboere, rett og slett fordi hun skjønte ikke verden lenger og alt kjentes feil ut.

HELDIGVIS hadde en venninne av henne gitt henne tips om å slutte på p-piller for å se om det var dem hun reagerte på. Hele verdenen hennes åpnet seg og alt ble bra over natten omtrent!

Så jeg gjorde det samme. Gikk til legen og fikk Cerazette som er en minipille med mindre hormoner i.

Blødde litt av og på de første mnd, før det avtok helt og jeg ble blødningsfri :)

Gikk på dem i to år og det gikk helt fint :) Slutter på dem da vi ville prøve å bli gravide. Fikk normal syklus med en gang etter pilleslutt :)

Selv om Cerazette virket bra på meg, har jeg det ENDA bedre nå når jeg har sluttet på dem. KAN vere fordi vi da ble prøvere, og det var noe jeg hadde lengtet etter lenge, men generellt kommer jeg nok aldri til å gå på hormonprevansjon igjen noensinne. Det er ihvertfall sånn jeg føler det i dag, så får vi se ;)

• Liker 1
Skrevet

Synfase: Begynte på desse då eg var 16. Fekk myyyykje kviser av dei, både i ansikt, og på rygg og bryst. Gjekk også litt opp i vekt, men er usikker på om det kom av p-pillane, eller ein sommar med mykje sukker og feit mat. Gjekk vel på dei i 2-3 mnd, og då bivirkningane ikkje gav seg, for eg til lege og fekk då utskrive Diane.

Diane: Heilt supert! Diane er vel heller meint som eit preparat mot kviser, med p-pille-effekt som "bivirkning". Fekk større puppar, og etter ein mnd forsvann kvisene mine heilt. Fekk som sagt meir kviser av Synfase, men hadde også ein del kviser i frå før. Då eg skulle fornye resepten etter 2(?) år, meinte helsesystra at eg burde skifte merke, då dei inneheld mykje hormonar. Det var eg sjølvsagt einig i! Fekk då utskrive Yasmin, fordi dei også er kjende for å motverke kviser.

Yasmin: Merka lite forskjell i overgongen frå Diane, einaste at det forsvann litt puppar :fnise: Har no gått på dei i 4 år, og er kjempefornøgd!

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har noen erfaringer de vil dele ang p-piller og utflod? Skal begynne på p-piller igjen og har hørt flotte rykter om at enkelte har opplevd at mengden utflod har minket ved bruk av kombinasjonspille. Er dette virkelig sant og hvilke p-pillemerker har man hatt disse erfaringene med i tilfelle? Ikke et problem å leve med mye utflod, men om dette er sant vil jeg gjerne høre, selv om jeg vet at alle reagerer forskjellig. Har gått på minipille før og det funket dårlig for meg.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg har fullstendig angst for p-piller jeg, noe som er helt absurd siden jeg har gått på det siden jeg var 14 uten noen problemer. Hadde veldig trang økonomi for to år siden og var singel uansett, så jeg sluttet på p-pillene, tok over et år før mensen var tilbake.

Uansett, jeg har fått totalt p-pillevegring, er livredd for å få blodpropp :sjenert:

Sitter med en ny pakke foran meg som jeg egentlig skal begynne på i dag, men har gjemt den bak en bok så jeg skulle slippe å se på den... Hva gjør man med p-pillevegring egentlig? Sjanser på at jeg ikke får blodpropp?

(legger til at jeg gjerne vil begynne igjen, ellers hadde jeg ikke kjøpt en ny forsyning)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fullstendig angst for p-piller jeg, noe som er helt absurd siden jeg har gått på det siden jeg var 14 uten noen problemer. Hadde veldig trang økonomi for to år siden og var singel uansett, så jeg sluttet på p-pillene, tok over et år før mensen var tilbake.

Uansett, jeg har fått totalt p-pillevegring, er livredd for å få blodpropp :sjenert:

Sitter med en ny pakke foran meg som jeg egentlig skal begynne på i dag, men har gjemt den bak en bok så jeg skulle slippe å se på den... Hva gjør man med p-pillevegring egentlig? Sjanser på at jeg ikke får blodpropp?

(legger til at jeg gjerne vil begynne igjen, ellers hadde jeg ikke kjøpt en ny forsyning)

Jeg trodde det var i startfasen av p-pillebruken det var fare for blodpropp jeg? Mulig jeg som e helt på jordet men mener å ha hørt det. Hør med legen din du :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Han sa ikke noe om det da jeg var hos ham for å få ny ladning, regner med han hadde sagt noe om det hvis han mente jeg var i faregruppen for blodpropp da han skrev de ut. Jeg tror bare jeg starter på de i kveld som "planlagt" og så ringer jeg ham igjen i morgen for å spørre konkret om det. Får vel ikke blodpropp i natt uansett..*håpe*

Skrevet

Til uAnonymBruker: det går an å teste seg for feks mutasjoner som kan gi blodpropp. Min mor har det, så jeg er testet opp og ned og i mente før jeg begynte...

Så et lite p-pille spørsmål. Jeg er midt i eksamensperiode med mer enn nok stress, og dermed også mindre hukommelse (!) Oppdaget i dag at jeg ikke hadde flere hele brett med p-piller igjen, og skulle begynne på et nytt... Er det slik at man må ta pille nr 1 (mercilon) første dag, og nummer to andre dag? For jeg har et brett som jeg har tatt noen få piller av (fordi jeg har vært sikker på at man må ta de i rekkefølge), kan jeg bare ta de som er på det brettet? Skal uansett til lege om en uke, orker ikke stresse med å hente resept osv nå (er et stykke til fastlegen)...

Gjest Violet
Skrevet

Trionetta: Første p-pillene jeg brukte, trefase. Fungerte perfekt, mensen kom alltid på samme dag og klokkeslett. Null bivirkninger bortsett fra at jeg mistet ekstremt mye hår de første 6 månedene!

Yasmin: Da trionetta gikk ute av produksjon begynte jeg på Yasmin, monofase. Gikk greit de første 6 månedene, men så ble det sporadiske blødninger. Skikkelig plagsomt.

Microgynon: Etter 1 år med trionetta byttet jeg til micgrogynon, monofase. Gikk bra de første par månedene så fikk jeg relativt kraftige blødninger som varte 2 uker i strekk.

Synfase: Etter å ha brukt microgynon i nesten 1 år byttet jeg til synfase, tofase. Mensen begynner når jeg har 4 piller igjen på brettet, men jeg blør nesten ingenting lengre. Kjenner litt mye murring i magen uken(e) før den pillefrie uken, varierer fra måned til måned.

Synfase er min siste sjanse når det kommer til p-piller, hvis det oppstår noen problemer med disse må jeg over på noe helt annet i følge legen min (jeg må enten ha tofase- eller trefase-piller). Savner trionetta jeg :sukk:

• Liker 1
Gjest idakaroline
Skrevet

Har brukt p-piller i et par år nå og vurderer å slutte. Hva vil skje hvis jeg slutter midt i brettet jeg tar nå?

Gjest Sobril
Skrevet

Gikk på Trinordiol i mange år. Går nå på Diane. Har ikke merket noen bivirkninger overhodet. Verken humørsvingninger, mindre sexlyst eller vektøkning (jeg har bedt spesielt om piller som IKKE skal gi økt vekt pg.a. spiseforstyrrelse). Ikke blir puppene større heller (for f...).

Det som dog er helt fantastisk er at jeg kun har mensen i halvannen dag etter jeg begynte på Diane, og blør så lite at det holder å brette litt papir i trusa. Hadde pillefri et års tid for kort tid tilbake. Blødde like lite da også, så det har kanskje med alderen å gjøre (er 37) :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt p-piller i et par år nå og vurderer å slutte. Hva vil skje hvis jeg slutter midt i brettet jeg tar nå?

Mest sannsynlig får du mensen etter 3 dager ca.. Så du endrer bare syklusen din! Det er det eneste som skjer ;)

Gjest idakaroline
Skrevet

Mest sannsynlig får du mensen etter 3 dager ca.. Så du endrer bare syklusen din! Det er det eneste som skjer ;)

Okei! Da tror jeg at jeg skal vente, får nemlig besøk av kjæresten i helgen :fnise:

Skrevet

Begynte på Trionetta som 16-åring, og de var helt perfekte! Kun litt vektøkning og større pupper, men ellers... jeg savner også Trionetta :trist:

Så begynte jeg på Loette, og da begynte helvete i samme slengen :fnise: Sexlysten dalte til bunnivå, jeg var konstant trist og ekstreeeemt sårbar ("hvorfor ser du på meg på den måten????!!"), og verden var generelt et veldig veldig fælt sted.

Sluttet på Loette, og et par år etterpå begynte jeg på Lindynette (et dansk merke), med de samme konsekvensene som Loette. Det gadd jeg jo ikke spesielt lenge, så etter et par måneder sluttet jeg med alt av hormonprevensjon, og satte opp kobberspiral - føler meg som født på ny! :)

AnonymBruker
Skrevet

Begynte på Trionetta som 16-åring, og de var helt perfekte! Kun litt vektøkning og større pupper, men ellers... jeg savner også Trionetta :trist:

Så begynte jeg på Loette, og da begynte helvete i samme slengen :fnise: Sexlysten dalte til bunnivå, jeg var konstant trist og ekstreeeemt sårbar ("hvorfor ser du på meg på den måten????!!"), og verden var generelt et veldig veldig fælt sted.

Sluttet på Loette, og et par år etterpå begynte jeg på Lindynette (et dansk merke), med de samme konsekvensene som Loette. Det gadd jeg jo ikke spesielt lenge, så etter et par måneder sluttet jeg med alt av hormonprevensjon, og satte opp kobberspiral - føler meg som født på ny! :)

Men hvor gammel er du nå? Har du barn eller planer om barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...