sophiaM Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Dette er tråden her vi samler og deler våre erfaringer om p-piller med hverandre. Dette for å gjøre det enklere å finne hvis det er noe man skulle lure på, slik at vi får all informasjon på samme stedet. Det er mange unge jenter der ute som ikke har så lang erfaring, og som lurer en del angående pillene. Myter og sannheter blir avslørt, får man virkelig større pupper av p-piller, og er disse nettopp grunnen til at jeg føler meg så deprimert hele tiden? Har du erfaringer, så del de. Det er mange ulike bivirkninger vi kan være obs på, og denne tråden kan kanskje berolige deg ned hvis p-pillene dine gir deg merkelige virkninger. 1
Gjest LOGAN Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Where to begin?! I løpet av ca 12 år på prevensjon har jeg prøvd mye, tåler ikke noe av det fullt og helt! P-piller: dårlig humør, lei meg, deprimert, opp i vekt(her kommer puppene inn).. P-sprøyte: la på meg 17 kg på 7 mnd! Ja du hørte riktig! Det er det sykeste jeg har vært med på. Trodde jeg fikk kontroll etterhvert derfor tok jeg 4 sprøyter før jeg gav meg. ALLE jeg kjenner som har brukt dette har hatt samme problemet. Mye var veske rett og slett så raste ned når jeg sluttet. Ellers det vanlige med humøret. P-ring: Samme hormonelle runden, soppinfeksjoner(MANGE RUNDER), UVI + nyrebekkenbetennelse etc. Altså ikke noe av dette var verdt det! Nå prøver jeg riktignok (snart) å bli gravid så bruker ikke noe, men aner ikke hva jeg skal bruke igjen senere! Anbefaler kondom på det sterkeste uansett! Hadde aldri trodd jeg skulle si det Blir spennende å høre om andre erfaringer her!
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 Jeg har gått på p-pille i litt over 5 år. Jeg gikk litt ned i vekt og fikk større pupper (ja faktisk) når jeg begynte på p-piller (Yasmin) og har generelt hatt lite problemer/bivirkninger utover den første måneden med PMS-tendenser og blødningetull. Jeg ble kvitt noen problemer jeg hadde før, som PMS (ømme pupper, oppblåst kropp og tilnærmet depresjon), sterk svetting og en smule uregelmessig mens. I tillegg fikk jeg mindre hårvekst på kroppen. De eneste bivirkninger som har plaget meg litt er at jeg har utviklet hodepine i forbindelse med pillefri og at sexlysten er dempet. Jeg har også antakelig utviklet muskelknuter i livmora, men om det kommer av p-pillebruk vet jeg ikke ennå. Jeg har lenge tenkt tanken på å slutte på Yasmin og evt gå over til minipille uten østrogen, da jeg ikke liker tanken på å proppe kroppen full av falske hormoner i åresvis. På den andre siden er jeg redd for at p-pilleslutt vil bety svetting, sterk PMS og tullemenstruasjon. Jeg skal drøfte saken med gynekolog (skal snart til utredning for muskelknutene) og se hva jeg finner ut.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Mercilon p-piller: - Større pupper. - Ikke vektoppgang, har gått ned 5 kg (men DET er ikke pga. pillene, men trening og endring av kosthold). - Ikke endring i humør. - Mindre menssmerter. Veldig fornøyd jeg
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Cerazette: - Blødde i 2 måneder i strekk - Kviser på hele brystkassen - Sur, sint og deprimert Mercilon: - Større pupper og litt vektøkning (men man må huske at vektøkning ikke kommer direkte av pillene, men fordi man kan få økt matlyst av dem) - Regelmessig mensen for første gang i mitt liv - Kan ikke hoppe over sukkerpillene uten å spotte - Samme humør og menssmerter som jeg har til vanlig Har med andre ord ikke funnet den perfekte pillen, men er såpass fornøyd med Mercilon at jeg fortsetter med den en stund til!
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Første pillene jeg prøvde: Yasmin. Var veldig fornøyd med dem, og et kjempepluss var at jeg visste på timen når mensen kom. Onsdag morgen klokken 06:30 Absolutt praktisk. Etter å ha brukt dem i rundt fem år begynte jeg å utsette mensen, men da ble det litt krøll. Puppene ble så ømme at kom man borti dem, ja, da ble det hyling og skriking Pga det sluttet jeg med dem. Pille nummer to: Marvelon. Disse var forsåvidt greie, men mensen ble aldri stabil. Altså, den kom i den pillefrie uka, men jeg syntes det ble litt stress å ikke vite om den kom den første eller siste dagen. Blødde ganske mye, og ble litt småsur. Sexlysten var ikke helt tilstede. Sluttet med dem. Pille nummer tre: Loette. Denne pillen mente legen ville fungere bra for meg. Og forsåvidt, mensen kom på dag 3, 4 eller 5 i den pillefrie uka, men den var lang, ofte 7-8 dager. Jeg blødde i tillegg veldig mye (dere skal slippe detaljer). Jeg ble et hormonmonster, ble skikkelig sur. Sexlysten var helt fraværende. Jeg sluttet på dem. Prøvde også p-stav en stund, men jeg hadde småblødninger i 6 måneder, så da fikk jeg tatt den ut. Nå er sexlysten på tur tilbake, så jeg vurderer å be om ny resept på Yasmin, og håper de vil fungere like bra som første gang. Flott initiativ, sophiaM!
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Jeg har gått på p-pille i litt over 5 år. Jeg gikk litt ned i vekt og fikk større pupper (ja faktisk) når jeg begynte på p-piller (Yasmin) og har generelt hatt lite problemer/bivirkninger utover den første måneden med PMS-tendenser og blødningetull. Jeg ble kvitt noen problemer jeg hadde før, som PMS (ømme pupper, oppblåst kropp og tilnærmet depresjon), sterk svetting og en smule uregelmessig mens. I tillegg fikk jeg mindre hårvekst på kroppen. De eneste bivirkninger som har plaget meg litt er at jeg har utviklet hodepine i forbindelse med pillefri og at sexlysten er dempet. Jeg har også antakelig utviklet muskelknuter i livmora, men om det kommer av p-pillebruk vet jeg ikke ennå. Jeg har lenge tenkt tanken på å slutte på Yasmin og evt gå over til minipille uten østrogen, da jeg ikke liker tanken på å proppe kroppen full av falske hormoner i åresvis. På den andre siden er jeg redd for at p-pilleslutt vil bety svetting, sterk PMS og tullemenstruasjon. Jeg skal drøfte saken med gynekolog (skal snart til utredning for muskelknutene) og se hva jeg finner ut. Hvor lang tid tok det før du merket at svettingen gikk over? eg sliter med svetting i hender og på føtter. Jeg har gått på p-piller i 1mnd
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 Hvor lang tid tok det før du merket at svettingen gikk over? eg sliter med svetting i hender og på føtter. Jeg har gått på p-piller i 1mnd Det var et godt spørsmål... Tror det gikk litt gradvis. Ca et par år etter at jeg hadde begynt på p-pillen slo det meg plutselig at jeg ikke lenger var plaget med digre svetteflekker under armene og sure topper/t-skjorter. Før jeg begynte på p-piller var det nok at jeg var litt usikker eller nervøs, så fikk jeg digre svetteflekker under armene. Så ille at jeg kun gikk i svarte klær så det ikke skulle vises så godt. Nå etter p-pillen svetter jeg mye mindre generelt, men er helt kvitt den nervøse svettinga som var så plagsom. Jeg har hørt at svetting kan henge sammen med hormoner og forstyrrelser i disse, og det stemmer med meg. Jeg hadde hormonforstyrrelse før jeg begynte på p-piller.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #9 Skrevet 1. mai 2011 Jeg må begynne å bruke p- piller nå, men hvem av de ulike typene får man størst pupper av? Noen som vet? Jeg er 16 år.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #10 Skrevet 1. mai 2011 Med p-piller er det veldig individuelt, så fordet om en person har fått større pupper av en viss p-pille, betyr det ikke at du får det. Er det som er så frustrerende med disse pillene, man må prøve dem selv for å vite hvordan kroppen reagerer. 1
Gjest Blubberella Skrevet 1. mai 2011 #11 Skrevet 1. mai 2011 Jeg må begynne å bruke p- piller nå, men hvem av de ulike typene får man størst pupper av? Noen som vet? Jeg er 16 år. For å være litt strengetante; hvis du er mest opptatt av å få store pupper er det kanskje litt feil utgangspunkt for å begynne på p-piller? P-piller bruker man for å unngå graviditet eller slippe plagsomme mensplager. Du burde heller prøve å finne en pilletype som gir minst mulig plagsomme bivirkninger. Det hjelper vel lite med en BH-størrelse større hvis du småblør hele tiden og mangler totalt sexlyst... Du må bare prøve deg frem til du finner det merket som passer deg og din kropp best. 2
Gjest Mahareth Skrevet 1. mai 2011 #12 Skrevet 1. mai 2011 Jeg gikk på cerazette i 5 år. Ikke helt sammenhengende, hadde 2 mnd pause en gang. Sluttet på dem for godt nå for 3 mnd siden. Jeg sleit med depresjoner i perioder før jeg begynte på pillene, og det fortsatte sånn også. Gikk også opp i vekt, men det tror jeg at jeg hadde gjort uansett, da jeg hadde et elendig kosthold... I starten slet jeg mye med tretthet og hodepine, men det gikk over etter hvert. Sexlysten forsvant gradvis, og det siste året jeg gikk på pillene var den nesten borte. Etter at jeg sluttet har den kommet tilbake. Jeg har sjeldent hatt blødninger med disse pillene. Hvis jeg glemte å ta den i 2-5 dager kunne det komme noen blødninger. Ikke store greia, men fy f**n så vondt det gjorde! Da jeg slutta på pilla hadde jeg en blødning rimelig kjapt etter med en del smerter. Mensen etterpå har vært smertefri! Puppene mine har ikke endret seg noe, verken da jeg begynte på pillene eller da jeg slutta.
Bellamy Skrevet 1. mai 2011 #13 Skrevet 1. mai 2011 Jeg må begynne å bruke p- piller nå, men hvem av de ulike typene får man størst pupper av? Noen som vet? Jeg er 16 år. Som nevnt over her, hvis det er grunnen til at du vil starte på pillen ville jeg nok tenkt meg om igjen.. Du kan være uhelig å få mange andre bivirkninger som gjør de litt større puppene til små bagateller. I min mening skal man starte på pillen for å unngå graviditet/få kontroll over menstruasjon, ikke for å få større pupper. Jeg har gått på yasmin i snart 6 år, har nesten ingen bivirkninger! Puppene er kanskje blitt litt større, og jeg la på meg 4 kg når jeg starta med de. Litt kort lunte noen ganger, men det trenger jo ikke være pillen sin feil
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #14 Skrevet 1. mai 2011 Jeg skal ikke begynne på ppiller fordi jeg skal ha større pupper. Det er jo så klart for prevensjon. Jeg bare tenkte at det kunne komme som et pluss. Hilsen Jente 16 år.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #15 Skrevet 1. mai 2011 Som nevnt over her, hvis det er grunnen til at du vil starte på pillen ville jeg nok tenkt meg om igjen.. Du kan være uhelig å få mange andre bivirkninger som gjør de litt større puppene til små bagateller. I min mening skal man starte på pillen for å unngå graviditet/få kontroll over menstruasjon, ikke for å få større pupper. Jeg har gått på yasmin i snart 6 år, har nesten ingen bivirkninger! Puppene er kanskje blitt litt større, og jeg la på meg 4 kg når jeg starta med de. Litt kort lunte noen ganger, men det trenger jo ikke være pillen sin feil Jeg har lest et sted at det aller første stedet kvinner legger på seg/tar av vekt er i området rundt brystkassen/puppene, så kanskje det er derfor mange mener de før større pupper? At de egentlig ikke får det, men går littegrann opp i vekt? Sier ikke at det alltid er tilfelle altså, kom bare til å tenke på det når jeg leste innlegget ditt.... 1
Moscato Skrevet 1. mai 2011 #16 Skrevet 1. mai 2011 Kan begynne med å si at jeg har sterke blødninger og svært sterke smerter når jeg har mensen uten noen form for hormonprevensjon. Loette: Begynte med disse sommeren jeg ble 15 for å utsette mensen. Det gikk noenlunde greit, men jeg var mye kvalm uten at jeg koblet det til pillene (vi var i Hellas, så jeg forventet det vel). Første mens etter at jeg sluttet var ekstra grusom, men det gikk tilbake til det vanlige etter hvert. Et halvt år senere begynte jeg på det samme merket igjen, og denne gangen ble jeg kvalm og kastet opp allerede første døgnet. Holdt ut noen dager før jeg ga meg på det. Gikk så til helsesøster et halvt år senere igjen, beskrev plagene og erfaringene med Loette, og fikk resept på Yasmin. Yasmin: Disse holdt jeg ut med i omtrent et halvt år. I begynnelsen gikk det greit med unntak av at jeg var mye uvel og slapp. For hver pillefrie uke med medfølgende blødning ble smertene sterkere og blødningene kraftigere. Jeg lå ofte uten å få puste om nettene pga smertene. Det kunne jo ikke fortsette, så jeg dro til helsesøster igjen, og fikk Microgynon, som jeg begynte på etter en "friperiode" uten hormonprevensjon. Microgynon: Sterke smerter og oppkast, jeg slutta igjen etter to dager. Evra p-plaster: Gikk noenlunde greit i en ukes tid. Jeg hata plasteret fordi det var stygt og ikke ville sitte skikkelig. Da jeg bytta plaster ble jeg veldig mye dårligere dagen etterpå, og det ble massevis av spying helt til jeg tok av plasteret igjen tre dager etterpå. Legen ville at jeg skulle prøve Synfase, noe jeg gikk med på. Synfase: Samme skiten om igjen. Tok piller i en uke før jeg var så dårlig at jeg ikke kunne stå opp. Så, endelig kommer de på å sjekke om det kanskje er østrogen som er problemet. Jeg får Cerazette. Cerazette: Vips! Etter tre år med bare dritt hadde jeg plutselig fått en pille som gjør at jeg slipper å ha blødninger i det hele tatt (med unntak av litt smågreier hvis jeg glemmer eller er veldig sen med en pille). Ingen blødninger betyr ingen smerter, så nå slipper jeg å legge opp livet mitt etter menssyklusen. Har ellers ikke merket andre forandringer eller problemer i forbindelse med pillene, men etter et par mnd uten pillene nå i vinter vet jeg at de gjør utrolig mye for å dempe humørsvingningene som jeg vanligvis får ifm mensen. Har gått på Cerazette i tre år nå.
Bellamy Skrevet 1. mai 2011 #17 Skrevet 1. mai 2011 Jeg har lest et sted at det aller første stedet kvinner legger på seg/tar av vekt er i området rundt brystkassen/puppene, så kanskje det er derfor mange mener de før større pupper? At de egentlig ikke får det, men går littegrann opp i vekt? Sier ikke at det alltid er tilfelle altså, kom bare til å tenke på det når jeg leste innlegget ditt.... Hmm... Du har kanskje et poeng der altså! Da lærte jeg noe nytt i dag også
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2011 #18 Skrevet 1. mai 2011 Brukte trinordiol i 6-7 år fra jeg var 16 uten at jeg merket noe til det. Ung og uerfaren. Etter barn nr en fikk jeg en minipille fordi jeg ammet. Husker ikke navnet, kan ikke si den gav meg noe problem. Barn nr to, gikk tilbake på trinordiol. Men begynte å slite med pms. Ble skilt og masse greier, så jeg husker ikke helt, men det var frem og tilbake med p-piller i håp om å få bukt med følelseslivet/humørsvingninger og plager. Ikke noe hjalp. Barn nr 3 og 4 når jeg var 32. Etter det ingen hormonell prevansjon da mannen steriliserte seg. PMS plagene har bare blitt verre og verre og verre. I dag er jeg sinnsyk halve måneden. Jeg har østrogenoverskudd (noe legene rister på hodet av) men jeg VET at jeg har det. Forlangte Cerazette og alle problemene forsvant intil 90%. Første runde med masse blødning. Andre runde helt bra, noe oppblåst/brystspreng og såre muskler. Litt urolig søvn mot tida for mens. Foreløpig ser det ut som mensen skal forsvinne og jeg håper resten stabiliserer seg og blir helt borte etter hvert. Cerazette er livredder for meg.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #19 Skrevet 1. mai 2011 Mercilon: -Mindre sexlyst (men mye i den pillefrie uka, plagsomt) -Mindre menssmerter (hadde veldig mye før!) -Litt depresjonslignende ting innimellom, men vet ikke om det er pga pilla.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #20 Skrevet 1. mai 2011 Jeg begynte på Diane når jeg var 16-17 hvor jeg da ikke hadde en eneste kvise!! Var veldig plaget med kviser. Hadde også mye kortere menstruasjon og mindre blødning. Men gikk litt opp i vekt mener jeg å huske? Så begynte jeg på Yasmin etter 3 år med Diane. Bivirkningene av Yasmin var omtrent det samme som på Diane. Fikk litt mer kviser, men mye mindre enn hva jeg var vandt med før jeg begynte på p-piller. Har også slitt litt mer med soppinfeksjoner på yasmin. Har gått på p-piller i snart 6 år og gruer meg til å slutte..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå