AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #21 Skrevet 1. mai 2011 Karbonadedeig kan du bruke på akkurat samme måte som kjøttdeig. Vi byttet ut kjøttdeigen for mange år siden og bruker karbonadedeig istedetfor. Eneste forskjellen er jo bare at man får mye mer kjøtt og mindre fett! Lag pizza, kjøttdeig og spagetti, lasagne, taco, kjøttkaker, kjøttboller, alt du vil med karbonadedeig!
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #22 Skrevet 1. mai 2011 TS sier jo at hun ønsker å spise "ren" mat. Da tror jeg ikke "kosemat" som pizza, lasagne, kjøttdeig & spaghetti og lignende er aktuelt. Jeg tolker i hvertfall "ren" som mest mulig sunn og naturlig.
Gjest Consensio Skrevet 1. mai 2011 #23 Skrevet 1. mai 2011 TS sier jo at hun ønsker å spise "ren" mat. Da tror jeg ikke "kosemat" som pizza, lasagne, kjøttdeig & spaghetti og lignende er aktuelt. Jeg tolker i hvertfall "ren" som mest mulig sunn og naturlig. Og hva er usunt og unaturlig med pasta? Eller pizza for den saks skyld? Hadde det vært snakk om Grandiosa så hadde jeg skjønt det, men hjemmelaget hvor man selv bestemmer ingrediensene? Den skjønte jeg ikke. Ren mat betyr jo som regel at man lager mat fra bunnen av, har kontroll på alle ingrediensene, ikke lager pose-sauser for eksempel, eller en ferdig pizzabunn.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #24 Skrevet 1. mai 2011 TS sier jo at hun ønsker å spise "ren" mat. Da tror jeg ikke "kosemat" som pizza, lasagne, kjøttdeig & spaghetti og lignende er aktuelt. Jeg tolker i hvertfall "ren" som mest mulig sunn og naturlig. Ja jeg skjønner, men man kan jo lage pastasaus selv av tomater og urter og spise grov pasta til feks. Eller lage en sunn pizza. Taco kan man lage sunnere ved å ha oppi røde bønner, ikke bruke rømme men guacamole og bruke salatblad som lefse
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #25 Skrevet 1. mai 2011 TS her, takk for mange gode svar! AB nr 22 har rett, slik kosemat vil jeg ikke ha noe av i hverdagen Skal prøve ut forslagene deres, tusen takk! I dag blir det taco (uten lefse/skjell)
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #26 Skrevet 1. mai 2011 Og hva er usunt og unaturlig med pasta? Eller pizza for den saks skyld? Hadde det vært snakk om Grandiosa så hadde jeg skjønt det, men hjemmelaget hvor man selv bestemmer ingrediensene? Den skjønte jeg ikke. Hvorfor er Grandiosa mer unaturlig enn hjemmelaget mat? Fordi den er laget på fabrikk?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #27 Skrevet 1. mai 2011 Du er klar over at karbonadedeig er dyremuskler? Du er klar over at du mangler link til karbonadedeig-tråden? 1
Gjest Consensio Skrevet 1. mai 2011 #28 Skrevet 1. mai 2011 Hvorfor er Grandiosa mer unaturlig enn hjemmelaget mat? Fordi den er laget på fabrikk? Ja blant annet. Fordi man tilsetter e-stoffer og andre ulumskheter for at maten skal holde seg. Lager man fra bunn av så bruker man jo bare rene produkter.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #29 Skrevet 1. mai 2011 Ja blant annet. Fordi man tilsetter e-stoffer og andre ulumskheter for at maten skal holde seg. Lager man fra bunn av så bruker man jo bare rene produkter. Det er da nok av e-stoffer i "rene" produkter også. Sitronsyre, c-vitamin, gurkemeie, bakepulver, betakaroten, og mange flere har egne e-nummer. Hva er det som er så farlig med disse e-stoffene da? Er ikke veldig naturlig med mugg og bakterier på maten heller, og det er derfor de stoffene er der.
Gjest Consensio Skrevet 1. mai 2011 #30 Skrevet 1. mai 2011 Ja, man får uansett i seg nok e-stoffer, så hvorfor trykke i seg mer enn nødvendig?
kanelsnurr Skrevet 1. mai 2011 #31 Skrevet 1. mai 2011 Det er da nok av e-stoffer i "rene" produkter også. Sitronsyre, c-vitamin, gurkemeie, bakepulver, betakaroten, og mange flere har egne e-nummer. Hva er det som er så farlig med disse e-stoffene da? Er ikke veldig naturlig med mugg og bakterier på maten heller, og det er derfor de stoffene er der. Jeg er ikke kritisk til de e-stoffene du nevner her, men det finnes jo andre mer omstridte. F.eks smaksforsterkeren glutamat, som tilsettes i grandiosa bl.a, men også i en masse annet. Fra denne artikkelen; Det er vanskelig å si konkret hvor farlig glutamat er for mennesker, men i dyreforsøk bruker vi glutamat for å drepe hjerneceller, sa professor Charlotte Erlanson-Albertsson ved Universitetet i Lund til Forbrukerportalen i fjor. Glutamat påvirker den delen av hjernen som styrer sultfølelsen og kaloribehovet. Når forsøksdyrene får glutamat, spiser de mer og legger på seg, sa Erlanson-Albertsson. Det som er realiteten, er vel at det er så lite skikkelige råvarer i en grandis, at det må tilsettes smaksforsterker for at det i det hele tatt skal smake noe.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #32 Skrevet 2. mai 2011 Jeg er ikke kritisk til de e-stoffene du nevner her, men det finnes jo andre mer omstridte. F.eks smaksforsterkeren glutamat, som tilsettes i grandiosa bl.a, men også i en masse annet. Fra denne artikkelen; Det er vanskelig å si konkret hvor farlig glutamat er for mennesker, men i dyreforsøk bruker vi glutamat for å drepe hjerneceller, sa professor Charlotte Erlanson-Albertsson ved Universitetet i Lund til Forbrukerportalen i fjor. Glutamat påvirker den delen av hjernen som styrer sultfølelsen og kaloribehovet. Når forsøksdyrene får glutamat, spiser de mer og legger på seg, sa Erlanson-Albertsson. Det som er realiteten, er vel at det er så lite skikkelige råvarer i en grandis, at det må tilsettes smaksforsterker for at det i det hele tatt skal smake noe. De dyreforsøkene som det refereres til her, er jo basert på rotter som fores med så store mengder glutamat at det ikke errealistisk å engang komme i nærheten av det med et vanlig kosthold. Glutamat finnes jo også naturlig i brokkoli, parmesan og tomater - men ingen er bekymret for disse matvarene. De e-stoffene og tilsetningsstoffene som det er indikasjoner på at kan være skadelige er stort sett forbudt i bruk i Norge. Har man et normalt kosthold, og ikke lever på ferdigmat, så er det ingen ting å bekymre seg for. Spiser man mye av denslags derimot, så kan det nok være greit å undersøke hvilke stoffer man bør være forsiktig med. Svaret til cencensio skjønner jeg ikke helt. Både vitamin C og B har også et e-nummer, det betyr ikke at de er usunne.
Gjest Armule Skrevet 2. mai 2011 #33 Skrevet 2. mai 2011 Greia med å lage ting fra bunnen av ligger vel helst i at man veit hva man putter i seg. Man veit aldri hva som finnes i slike hel- og halvfabrikata. Saltmengde er det jo også mange som er opptatte av. Jeg syns det nesten automatisk er sunt å lage mat fra bunnen av, om man bruker gode ingredienser. Jeg og typen er kjempeglade i å lage mat, og lager ofte ting helt fra bunnen av. Og nå som vi har kjøpt pastamaskin kan vi bl.a. lage lasagne helt fra bunnen av. Og til TS, vi bruker oftest karbonadedeig til hamburgere! De blir så sykt gode :D De smaker bedre, og krymper ikke like mye i panna som vanlig kjøttdeig. Og så blir man STAPPMETT av bare én burger om man f.eks. lager ovnsbakte potetbåter til (en 400 grams pakke gir fire burgere).
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #34 Skrevet 2. mai 2011 Man veit aldri hva som finnes i slike hel- og halvfabrikata. Ingredienslista...? :gjeiper:
Gjest Armule Skrevet 2. mai 2011 #35 Skrevet 2. mai 2011 Ingredienslista...? :gjeiper: Haha. Joda, klart man gjør det. Men at det finnes mer i dem enn det oppgis, tviler jeg ikke på.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #36 Skrevet 2. mai 2011 Haha. Joda, klart man gjør det. Men at det finnes mer i dem enn det oppgis, tviler jeg ikke på. OK. Skal ikke nødvendigvis påstå at du har helt feil - men hva baserer du det på?
kanelsnurr Skrevet 2. mai 2011 #38 Skrevet 2. mai 2011 De dyreforsøkene som det refereres til her, er jo basert på rotter som fores med så store mengder glutamat at det ikke errealistisk å engang komme i nærheten av det med et vanlig kosthold. Glutamat finnes jo også naturlig i brokkoli, parmesan og tomater - men ingen er bekymret for disse matvarene. De e-stoffene og tilsetningsstoffene som det er indikasjoner på at kan være skadelige er stort sett forbudt i bruk i Norge. Har man et normalt kosthold, og ikke lever på ferdigmat, så er det ingen ting å bekymre seg for. Spiser man mye av denslags derimot, så kan det nok være greit å undersøke hvilke stoffer man bør være forsiktig med. Svaret til cencensio skjønner jeg ikke helt. Både vitamin C og B har også et e-nummer, det betyr ikke at de er usunne. Jeg er ingen forsker, og har ingen forutsettning til å trekke slutninger om hvordan glutamat påvirker mennesker ut fra noen dyreforsøk. Jeg påpeker bare at det finnes de som mener at det er usunt for mennesker å få i seg for mye av det. Nå mener ikke jeg at man skal droppe alle ting det finnes enkeltforskere som er skeptiske til; noen mener jo at mesling-vaksine er farlig, uten at jeg synes vi skal slutte å vaksinere barn forde. Man må jo veie positive virkninger opp mot risikoen for negative virkninger. I tilfellet med å tilsette glutamat (og andre tilsettningsstoffer) i ting det ikke er i naturlig, f.eks posesuppe og grandis, så er det en viss risiko for at dette stooffet i seg selv er farlig. (Selv om stoffet ikke er bevist farlig, og de fleste mener at det ikke er det, så kan du ikke nekte for at det finnes en liten risiko der.) Det er derimot ingen positive virkninger av å putte glutamat i grandis. Det har faktisk negative virkninger utover stoffets egen virkning. Det er jo puttet der for å "kamuflere" at grandis/posesuppe inneholder veldig lite av de matvarene som mennesket oppfatter at smaker godt. Smaksforsterkeren får oss til å like drittmaten, grandisen smaker grandis i stede for papp, og posesuppa smaker ikke bare salt og vann. Ja, brokkoli f.eks. inneholder naturlig glutamat. Jeg mener ikke at man skal være skeptisk til brokkoli av den grunn, det er jo kjempebra å like brokkoli, den inneholder jo også jern, a-, b-, c-vitaminer og kalsium som er bra for oss. Jeg trodde dessuten det bar forskjell på glutamat, L-glutamat som finnes naturlig i hjernen, og er det samme som glutamat i f.eks brokkoli, og D-glutamat som finnes i prosessert mat, er et speilvendt molekyl i forhold til L-glutamat, og virker anderledes på hjernen. Men det kan godt være at dette er feil? Jeg har ingen kunnskap om temaet, har bare sett en dokumentar om det som gjorde meg ganske skeptisk.
Supraspinatus Skrevet 3. mai 2011 #39 Skrevet 3. mai 2011 (endret) Karbonadedeig er utmerket til å lage kjøttboller av. De blir sykt saftige om du tar litt brød i, men mange vil jo unngå hvete så det er ikke obligatorisk. Lag gjerne tomatsaus av bokstomater med hvitløk og basilikum som du kjører til en pure og koker inn. Tilsett litt sukker for å ta "kanten" på tomatsmaken. Salat, pasta, potet, bulgur, quinoa, whatever. Alt er godt til dem. http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Kj%C3%B8ttboller+(i+verdensklasse)/12088538 EDIT: Ser i kommentarfeltet på siden at de diskuterer oppskriften og hvor mye brød som skal i. Det står "3 sk" og ikke 3 stk!!! Hvilket type brød? Jeg har laget dem med både kneip, loff og til og med gasspakket ciabatta. Lysere brød gir saftigere boller, og færre korn, men det er fritt valg. Endret 3. mai 2011 av Supraspinatus
Gjest Armule Skrevet 3. mai 2011 #40 Skrevet 3. mai 2011 (endret) OK. Skal ikke nødvendigvis påstå at du har helt feil - men hva baserer du det på? Jeg er ikke såpass bastant at jeg sier slike ER det. Det er bare naturlig skeptisisme. Og ikke slik at jeg freaker ut og dør litt inni meg hver gang jeg spiser hel- eller halvfabrikata. Jeg liker bare å lage ting helt fra bunnen av selv, da har jeg bedre kontroll på hva jeg putter i meg. Endret 3. mai 2011 av Arnøy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå