Gå til innhold

Noen som vil hjelpe med fargevalg på maling?


Plutseliten

Anbefalte innlegg

Hei! skal male stuen i en grånyanse. Synes det er så lekkert med grå vegger mot hvite ting! Har jo andre farger som vil spille inn, ellers hadde det blitt veldig kaldt, i og med at grå ikke er en varm farge. Det jeg lurer på er hvilken gråfarge jeg skal velge?!

Jeg tenker litt på Jotun sens sin tåkedis, eller Lady sin fabrikk eller skagen.

HER ser dere fargene fabrikk og skagen (side 2), og HER ser dere tåkedis (under gråtoner).

Har noen av dere malt med noen av disse fargene før? Noen som har tips eller et annet forslag? Dette blir malt på tapet, som fra før av er litt beigeaktig. Tar i mot alle tips med takk!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først- du må grunne tapeten. Tror hvitt er best da! Grått er en veldig vanskelig farge å finne. Jeg ville ikke malet rett oppå det beige.

De skjærer brått over i rødt/lilla/rosa/blått ettersom dagslys.

Grått kan være en varm farge og det er her du må være forsiktig.

Dette bør du gjøre: spør der du kjøper maling(forhåpentligvis kan de noe, men dessverre gjør ikke alle det, ikke handle på en lørdag hvor butikkene har kun ekstrahjelper på jobb)

Spør om hva fargen du velger inneholder. Dvs. hvor mye rødt/gult/blått er det i fargen - dette utgjør STORE forskjeller på veggen!

Personlig likte jeg "fabrikk" best, den virker mest grå om du skjønner.

Evt.. kjøp prøvebokser med de du er usikre på og mal store flekker i stuen og se gjennom dagen og kvelden hvordan de "oppfører" seg!

Lykke til - tipper det blir knallfint, elsker grått selv;)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både skagen og tåkedis er fine, men se også på Marrakech, den ligger under "jord" på det første fargekartet :) Så på den i dag, og den er litt varmere.

Vet ikke helt hvordan interiørvalg du har, men selv så skal jeg ha Jotun Lady sin "sukkertopp" på kjøkkenet og vurderer "metro" på soverommet.. ;) Sjekk de ut. På stua tror jeg vi går for en blåtone, er veldig fan av det da jeg nå har "blå harmoni" på stua, men den har MASSE lys og kan ha en så mørk farge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Så fint at dere tok dere tid til å svare og gi råd. Skal spørre i forretningen om hvor mye de inneholder av det, ja.. Før tenkte jeg på skagen, men min mor malte sin stue med det og synes den skinte for mye i lilla/syrin. Både fabrikk og tåkedis ser ut til å være hakket kaldere grå, så håper de ville vært greiere. Takk for svar, som sagt. Det blir nok kjempebra til slutt!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...