Gå til innhold

Trening av rompe/lår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har ikke namedropping noe for seg på et forum, men du kan jo ta en titt på han her bloggeren: http://treningsfysio...ne-kneb%C3%B8y/

"Namedropping" er vel null problem så lenge det er seriøse akademikere det dreier seg om, og ikke en enslig blogger som visstnok har en bachelor i Idrettsvitenskap. Kan ikke se at han nevner noe om hvem som bør og ikke bør trene knebøy, heller.

Så evolusjonen har stått stille siden vi gikk på alle 4?

Nei, det har den ikke, men vi er ikke ferdig tilpasset en oppreist gange.

Nå trener vel benpress ikke ryggen i noe særlig grad, så jeg går ut i fra at dette var en typo og at du mener beinmuskler.

Ja, det var selvfølgelig det jeg mente.

I tillegg er det viktig å ikke bare trene tungt, men variere med lette/tunge dager

Hvorfor det?

Du får ikke dobbelt så mye ut av treningen din av å alltid trene tungt. Da ender du opp med overtrening og stagnasjon.

Overtrening er å trene for mye, ikke å trene for tungt.

Det er ikke riktig at økning i vekt er eneste faktoren i økning av muskelmasse eller -styrke.

Har jeg aldri påstått.

Jeg mener bare at det ikke er noe vits å skremme nybegynnere med at man alltid må trene med samme relative vekter som styrkeløftere i OL for å i det hele tatt ha en sjanse.

Dette er dine ord, ikke mine.

Jeg har ikke sagt at man skal ha mange reps nødvendigvis.

Du mener vel ikke seriøst at man skal trene med både lette vekter OG få reps?

Om man kjører muskelen til failure med tunge vekter og få reps, eller failure med lette vekter og mange reps så ender du omtrent samme sted med tanke på tiden det tar å restituere.

Tull. For å aktivere maks andel muskelfibre må man løfte med tung belastning. Dette er i hvert fall en kjennsgjerning.

Hvorfor er du så i mot knebøy egentlig? Tror du hele treningsverden har blitt kollektivt hjernevasket til å trene en skadelig øvelse slik at legemiddelindustrien skal tjene penger på smertestillende?

Det burde vel være rimelig klart nå, hvorfor jeg er imot knebøy. Hvorfor må du finne på sånne ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Namedropping" er vel null problem så lenge det er seriøse akademikere det dreier seg om, og ikke en enslig blogger som visstnok har en bachelor i Idrettsvitenskap. Kan ikke se at han nevner noe om hvem som bør og ikke bør trene knebøy, heller.

Nei, det har den ikke, men vi er ikke ferdig tilpasset en oppreist gange.

Ja, det var selvfølgelig det jeg mente.

Hvorfor det?

Overtrening er å trene for mye, ikke å trene for tungt.

Har jeg aldri påstått.

Dette er dine ord, ikke mine.

Du mener vel ikke seriøst at man skal trene med både lette vekter OG få reps?

Tull. For å aktivere maks andel muskelfibre må man løfte med tung belastning. Dette er i hvert fall en kjennsgjerning.

Det burde vel være rimelig klart nå, hvorfor jeg er imot knebøy. Hvorfor må du finne på sånne ting?

Nå har jeg søkt rundt nettet for å finne forskningsartikler som sier at knebøy fører til skadelig kompresjon av ryggsøylen, eller fagpersoner som fraråder øvelsen.

Jeg klarer ikke finne en eneste artikkel, spørsmål på helseside eller tilsv. som fraråder knebøy for funksjonsfriske mennesker. Egentlig så er jo bevisbyrden på deg, som egentlig argumenterer mot.

Kanskje du skulle sitert, eller henvist til artikler, forskningsrapporter, eller uttalelser fra anerkjente fagpersoner, der de fraråder denne øvelsen.

Når det gjelder treningen med tunge og lette dager er dette får å kunne øke treningsfrekvensen. Dersom man bare trener tungt er restitusjonen langsom og kanskje ufullstendig når neste økt kommer. Derfor vil du se at de fleste utøvere i styrkeidrett kjører en periodisering. Når jeg skriver lette dager så mener jeg ikke at man skal ta av alle vektene og kjøre 300 reps med bare stangen. Men man varierer belastningen fra maks til en lavere prosent av maks.

For nybegynnere anbefales det uansett å starte med lav belastning uten å ha så mange reps at man får problemer med å trene teknikk.

Så øker man belastningen hver økt, eller annenhver økt. Det sikrer god teknisk trening før vektene blir tyngre. Da blir nybegynneren sterkere uten at man faktisk øker muskelmassen noe vesentlig.

Blant annet noen som er for knebøy: Eric Cressey, NTNU-professor Jan Helgerud.

Edit: Har lagt til flere som har gitt tips om knebøy, og slett ikke frarådet det.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...