AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #41 Skrevet 30. april 2011 Jeg har nok vært enda heldigere, for jeg har ikke blitt bøtelagt ennå. Men jeg er forberedt på at det kan skje, og da vet jeg at det er kun min egen feil fordi jeg ikke fulgte reglene. Jeg kjører aldri mye for fort, kanskje 10 km/t over fartsgrensa, så det er ikke fullstendig hodeløs råkjøring det er snakk om. Ikke at det unnskylder meg, bare til opplysning. Og om loven hadde sagt at jeg mistet sertifikatet hvis jeg kjørte 10 km/t for fort så ville jeg syntes det var overdrevent, men jeg ville fortsatt forholdt meg til loven som en voksen. Enten kunne jeg valgt å ta sjansen og akseptert konsekvensene, eller mest sannsynlig: Kjøre etter fartsgrensa sånn at jeg slapp å miste sertifikatet. Nok en gang: Mitt valg. Og jeg ville nok engasjert meg i grupper/politiske partier som ville endret loven om at man mister lappen for å kjøre bare bittelitt for fort. Jeg synes også det er helt greit at de som er for legalisering av hasj organiserer seg for å prøve å endre lovverket, selv om jeg ikke er enig i deres kampsak. Det jeg reagerer negativt på er denne sutrementaliteten om at "politiet er idioter, de forfølger oss" og tilsvarende. Politiet skal reagere når noen bryter norsk lov, enten det er gjelder hasjrøyking, råkjøring eller mer alvorlige ting som drap. Jeg synes ikke hasjrøyking er et alvorlig lovbrudd, det er langt verre ting man kan gjøre. Men så blir heller ikke hasjrøyking straffet med 21 års fengsel da. Vi har så milde straffer i Norge at det skal godt gjøres å klage over at noen straffes for strengt. Så argumenter gjerne for deres syn på saken, men ikke sutre sånn fordi politiet gjør jobben sin. Du har vært heldig og jeg håper du fortsetter å være det. Hvis du kjører for fort og blir blandet inn i en ulykke, blir du straffet og det kan bli fengselstraff i tillegg til den skyldsfølelsen du som sjåfør vil ha for å ha påført andre skade. En annen ting er at det ofte er uforsvarlig å kjøre under fartsgrensa fordi alle andre presser på og blir liggende tett bak deg og foretar uforsvarlige forbikjøringer. Politiet gjør ofte langt mer enn jobben sin og noen misbruker den makten de har. Jeg forstår ikke hvorfor kaste bort ressurser på de som røyker når de heller kunne brukt krefter på samfunnsproblemer og alvorlig kriminalitet, vold og menneskehandel (og kanskje også råkjøring og fyllekjøring). Å prøve å utrydde hasjbruk ved å forfølge brukere har vært feilslått siden hippietiden.
Tommy Tiger Skrevet 30. april 2011 #42 Skrevet 30. april 2011 Å røyke hasj er noe du velger å gjøre,du MÅ ikke. På hvilken måte gjør dette at det skal være en moralsk forpliktelse å straffe hasjrøykere? 1
waco Skrevet 30. april 2011 Forfatter #44 Skrevet 30. april 2011 Den sammenligningen du drar der er så drøy at noe sier meg det er meningsløst å diskutere med deg. Den er ikke det. Under annen verdenskrig ble homoer sendt på konsentrasjonleir av den enkle grunn at det var straffbart å være homo. Takket være sånne som deg som blindt adlyder og respekter loven så kunne dette her skje.
waco Skrevet 30. april 2011 Forfatter #45 Skrevet 30. april 2011 Hvilken glede har motstandere av hasj til å straffe brukere av hasj? Tenk om brukere av hasj skulle "ønske" at de som ikke røyket hasj ble satt på glattcelle? Og dersom de ikke forsto hvorfor de skulle sitte på glattcelle, - så kunne de sitte der til de forsto?
waco Skrevet 30. april 2011 Forfatter #46 Skrevet 30. april 2011 På hvilken måte gjør dette at det skal være en moralsk forpliktelse å straffe hasjrøykere? Et godt argument. Hvorfor er det ved lov en plikt å anmelde mennesker for hasjrøyking av politiet? I tilfeller hvor politiet tror det er voldtekt og kvinnen nekter blir det aldri en anmeldelse, - men dersom man røyker hasj og nekter for at det er en forbrytelse, - da blir man satt på glattcelle. Føler motstandere av hasj seg forpliktet til å gjøre vondt værre? Kan man overføre de samme tankemønsteret og handlinger til andre ting, - for eksempel, - om en kjører ut av veien, - er man da forpliktet til å ødelegge bilen litt ekstra? Bruke et balltre for å herpe bilen litt mer? Knuse ett frontlykt som ikke var knust eller noe sånt? Jeg skjønner bare ikke hvordan mennesker klarer å årsaksforklare for seg selv at siden hasj er skadelig, - så skal hasjrøykere ikke på sykehus, - men nei, - de skal i fengsel!? En ting er at man er motsander av hasj, noe helt annet er at man faktisk føler en glede over at de blir straffet med glattcelle og varetekt, husransakelser og kroppsvisitasjon og alle mulige former for krenkelser og underkastelser fra autoriteter som elsker å plage andre.
malifika Skrevet 30. april 2011 #47 Skrevet 30. april 2011 Så om straffen for å røyke hasj, var å bli steinet til døden, så ville du synes det var OK. Hvor henter du denne moralske forpliktelsen til å holde seg til lovverket fra? Hvis loven for hasjrøyking var å bli steinet så hadde antall hasjrøykere sunket betraktelig grunnet frykt for å bli drept, så ja det hadde jeg ikke hatt noe imot. Jeg har aldri sagt at jeg holder meg til lovverket kan fint smugle både røyk, alkohol og kjøtt etter en harrytur til sverige jeg, går på rødt lys og sniker på t-banen kan jeg og gjøre. Poenget mitt er at om jeg blir tatt for det jeg gjør så er jeg voksen nok til å ta konsekvensen uten å sutre å skylde på at det er samfunnet sin feil egentlig pga at vi har sånne dumme lover. Hasjrøykere må gjerne røyke til lungene eksploderer og de ser neongrønne flyvende elefanter for min del. Men, blir du tatt så ta det som en voksen, ikke syt det er du selv som har tatt et valg i å gjøre noe ulovlig! 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #48 Skrevet 30. april 2011 Den er ikke det. Under annen verdenskrig ble homoer sendt på konsentrasjonleir av den enkle grunn at det var straffbart å være homo. Takket være sånne som deg som blindt adlyder og respekter loven så kunne dette her skje. ER man hasjrøyking? Noen viser seg virkelig som dummere enn andre her! Det er vanvittige sammenligninger et par av dere drar; sammenligner hasjrøyere med det å være homo/jøde. Er jo dette jeg har erfart utallige ganger - de fleste som røyker hasj setter seg selv i en eller annen særposisjon. "Vi er de undertrykte i samfunnet" liksom. "Alle andre er regelryttere og følger blindt lover og regler, uten å reflektere noe som helst over hvorfor. Men vi har skjønt det, for vi stiller spørsmål!"...Huff,dere har ikke skjønt spesielt mye synes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #49 Skrevet 30. april 2011 Et godt argument. Hvorfor er det ved lov en plikt å anmelde mennesker for hasjrøyking av politiet? I tilfeller hvor politiet tror det er voldtekt og kvinnen nekter blir det aldri en anmeldelse, - men dersom man røyker hasj og nekter for at det er en forbrytelse, - da blir man satt på glattcelle. Hahaha!!! Mener du oppriktig at man skal slippe straff fordi man selv mener det ikke er en forbrytelse? Kan jeg drepe noen, men slippe straff fordi jeg,personlig, ikke mener det er en forbrytelse? Snylte på skatten? Hvis kvinnen nekter å anmelde blir det selvsagt ingen sak. Om du er så dm å bli tatt med hasj må du regne med en sak. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #50 Skrevet 30. april 2011 Føler motstandere av hasj seg forpliktet til å gjøre vondt værre? Kan man overføre de samme tankemønsteret og handlinger til andre ting, - for eksempel, - om en kjører ut av veien, - er man da forpliktet til å ødelegge bilen litt ekstra? Bruke et balltre for å herpe bilen litt mer? Knuse ett frontlykt som ikke var knust eller noe sånt? Jeg skjønner bare ikke hvordan mennesker klarer å årsaksforklare for seg selv at siden hasj er skadelig, - så skal hasjrøykere ikke på sykehus, - men nei, - de skal i fengsel!? En ting er at man er motsander av hasj, noe helt annet er at man faktisk føler en glede over at de blir straffet med glattcelle og varetekt, husransakelser og kroppsvisitasjon og alle mulige former for krenkelser og underkastelser fra autoriteter som elsker å plage andre. LES DET DU SELV SKRIVER. Hvorfor skal hasj være lovlig igjen,sa du? Og hvorfor er du forkjemper? Du sammenligner "dere" med en knust bil!!!!
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #51 Skrevet 30. april 2011 Hvis loven for hasjrøyking var å bli steinet så hadde antall hasjrøykere sunket betraktelig grunnet frykt for å bli drept, så ja det hadde jeg ikke hatt noe imot. Jeg har aldri sagt at jeg holder meg til lovverket kan fint smugle både røyk, alkohol og kjøtt etter en harrytur til sverige jeg, går på rødt lys og sniker på t-banen kan jeg og gjøre. Poenget mitt er at om jeg blir tatt for det jeg gjør så er jeg voksen nok til å ta konsekvensen uten å sutre å skylde på at det er samfunnet sin feil egentlig pga at vi har sånne dumme lover. Hasjrøykere må gjerne røyke til lungene eksploderer og de ser neongrønne flyvende elefanter for min del. Men, blir du tatt så ta det som en voksen, ikke syt det er du selv som har tatt et valg i å gjøre noe ulovlig! Greit men skremmende å vite at du personlig vil ha steining innført som straff i Norge, men fortell meg hvilke andre forbudte ting enn oppbevaring/bruk av hasj du mener skal straffes med steining? Hvis du notorisk sniker på t-banen er det jeg som må betale siden jeg alltid betaler billett og siden jeg betaler skatt og Ruter får statlige midler hvert år. Det er ingen som syter når de blir tatt av politiet, men fakta kan være litt hard å forholde seg til, særlig hvis man kjenner noen som har dobbeltdiagnoser, og kanskje det er derfor sykehus blir nevnt i tråden her? Men som regel er det ikke hasj som fører til psykisk sykdom, men fakta er at mange som sliter psykisk ruser seg. Det kan du spørre hvem som helst om som jobber med rusavhengige.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #52 Skrevet 30. april 2011 ER man hasjrøyking? Noen viser seg virkelig som dummere enn andre her! Det er vanvittige sammenligninger et par av dere drar; sammenligner hasjrøyere med det å være homo/jøde. Er jo dette jeg har erfart utallige ganger - de fleste som røyker hasj setter seg selv i en eller annen særposisjon. "Vi er de undertrykte i samfunnet" liksom. "Alle andre er regelryttere og følger blindt lover og regler, uten å reflektere noe som helst over hvorfor. Men vi har skjønt det, for vi stiller spørsmål!"...Huff,dere har ikke skjønt spesielt mye synes jeg. Er man homofil eller er man et vanlig menneske med en seksuell legning som ikke er heterofilt og ikke alltid forenlig med kirkens syn? Kaller man ikke homofile for homofile for å forenkle ting for de som alltid må bry seg om hva andre gjør? Hvis jeg hadde en sønn/datter som hadde en seksuell legning, ville jeg ikke sagt at hun ER lesbisk, det er bare en legning hun har. Hun er jo seg selv og et vanlig menneske.
malifika Skrevet 30. april 2011 #53 Skrevet 30. april 2011 Greit men skremmende å vite at du personlig vil ha steining innført som straff i Norge, men fortell meg hvilke andre forbudte ting enn oppbevaring/bruk av hasj du mener skal straffes med steining? Hvis du notorisk sniker på t-banen er det jeg som må betale siden jeg alltid betaler billett og siden jeg betaler skatt og Ruter får statlige midler hvert år. Det er ingen som syter når de blir tatt av politiet, men fakta kan være litt hard å forholde seg til, særlig hvis man kjenner noen som har dobbeltdiagnoser, og kanskje det er derfor sykehus blir nevnt i tråden her? Men som regel er det ikke hasj som fører til psykisk sykdom, men fakta er at mange som sliter psykisk ruser seg. Det kan du spørre hvem som helst om som jobber med rusavhengige. Jeg har aldri sagt at jeg ønsker å innføre steining som straff for hverken hasjrøyking eller andre kriminelle handlinger her i landet. Det jeg derimot sa var at dersom loven var slik at man kunne bli dømt til steining ved visse kriminelle handlinger så hadde jeg hatt respekt for det å unngått å gjøre ting som jeg i kraft av loven kunne blitt drept for. Å få en bot for å smugle en kartong røyk er noe man ikke ser på som så farlig, man gjør det, blir tatt, får en bot og ferdig med det. men, hadde jeg blitt drept for det så hadde ikke den kartongen vært verdt å smugle. Ser du poenget mitt???? Hvis man ikke kan takle den straff man får for å utdøve kriminalitet av diverse slag så ikke gjør det da, værre er det ikke. DEN SOM ER MED PÅ LEKEN, HAN FÅR TÅLE STEKEN!! Og hvis du notorisk røyker hasj og får lidelser grunnet det og må på sykehus så er det jeg som må betale, siden helsenorge får statlig støtte og jeg betaler skatt. Så hva dine og mine skattepenger går til diskusjonen angår så kan vi ta det i et annet forum for dette handler om straff for hasjrøyking, ikke skattepenger! Og ja jeg har en mor som er narkoman og er fulstendig klar over at de fleste som ruser seg gjør det pga problemer av forskjellige slag men det betyr ikke at de skal få gjøre det straffefritt av den grunn. Skal en pedofil person få lov til å forgripe seg på et barn uten å få straff siden han/hun har psykiske problemer å bare må gjøre dette for å lette på sitt behov og tanker som at han bare mååå for å få det bedre med seg selv??? 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #54 Skrevet 30. april 2011 Er man homofil eller er man et vanlig menneske med en seksuell legning som ikke er heterofilt og ikke alltid forenlig med kirkens syn? Kaller man ikke homofile for homofile for å forenkle ting for de som alltid må bry seg om hva andre gjør? Hvis jeg hadde en sønn/datter som hadde en seksuell legning, ville jeg ikke sagt at hun ER lesbisk, det er bare en legning hun har. Hun er jo seg selv og et vanlig menneske. Det jeg mener er at det er en del av den man er - på samme måte som at jeg er en jente. (Hvis denne miljø og kjønn debatten nevnes nå så ler jeg). Du er ikke født med jointen i kjeften. Å straffes for noe du VELGER er noe helt annet enn å straffes for noe du er, det seg være homofil, jøde eller norsk. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #55 Skrevet 30. april 2011 Kaller man ikke homofile for homofile for å forenkle ting for de som alltid må bry seg om hva andre gjør? Hvis jeg hadde en sønn/datter som hadde en seksuell legning, ville jeg ikke sagt at hun ER lesbisk, det er bare en legning hun har. Hun er jo seg selv og et vanlig menneske. Synes forresten du virker i overkant opptatt av å være tolerant og feiler. "Det er bare en legning hun har, hun ER ikke lesbisk". Det er ikke henne liksom? Hun har valgt det? Akkurat som jeg har valgt å bli født med blondt hår? Du overforenkler!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå