AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #1 Skrevet 28. april 2011 Har du en kostholdsfilosofi? Og hva er den i såfall? Og hvorfor - og hvordan - har du kommet frem til den? Min går vel under kategorien "egendefinert". Vet egentlig ikke om det kan kalles en kostholfsfilosofi i begrepets reneste form. Elementene er: - Hjemmelaget - Slowfood - Mye grønnsaker - Mye fisk - Så lite raffinerte karbohydrater som mulig. - renskåret kjøtt, lite bearbeidede produkter. - Ca samme frokost og lunsj hver dag (vanemenneske). - Spisevindu mellom ca 06.30 og 17.30 i hverdagen. - få, relativt store måltider. - 2/3 vegetariske/veganske dager i uken. Dette er stortsett det kostholdet jeg er oppdratt med, med unntak av at jeg spiser en del mindre kjøtt av storfe, svin og kylling. Og at jeg ikke spiser om kvelden. Og disse elementene har jeg kommet frem til ved hjelp av prøving og feiling - og funnet det jeg mener passer best for meg Og gjør det enklest å holde seg sunn i en travel hverdag.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #2 Skrevet 28. april 2011 Min kostholdsfilosofi er: Riktig mat til hver kropp. Jeg har et kosthold som er sunt for meg, og min kropp, men som ikke vil passe for andre. Den består av hjemmelaget mat, som er glutenfri, laktosefri, fiskefri, fiberredusert, og fettredusert.
Gjest made4u Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Min kostholdsfilosofi er: Riktig mat til hver kropp. Jeg har et kosthold som er sunt for meg, og min kropp, men som ikke vil passe for andre. Den består av hjemmelaget mat, som er glutenfri, laktosefri, fiskefri, fiberredusert, og fettredusert. Du fremhever en myte her, da det er noe forbasket tull og missoppfattet at mennesker skal spise så vidt forskjellig mat. Riktig nok er det variert hva mennesker lykkes å gå ned i vekt av, dette har sin sammenheng med hvordan mennesker tilpasser seg forskjellige opplegg mentalt (har altså IKKE med sunnhet å gjøre). Så du har sugd til deg villedende argumenter fra kommersiell livsstilsindustri, ment for å komplisere det hele mer enn hva heldig er og det gir jo dem salg. Jeg sier det igjen, at noen går ned i vekt med en bestemt metode og kosthold, betyr ikke at denne livsstilen er den beste for dem. Snarere tvert imot så hadde det vært sunnere om dem gikk ned i vekt med et bedre kosthold som var sunnere for dem. Dessverre tror mennesker, at det dem lykkes i å gå ned i vekt med (og dette handler jo om det mentale) nødvendigvis er det sunneste for dem. Glem den myten, den er i alle fall ikke verdt å bli skrevet med fete typer da det handler om kunnskapsløshet å tro så.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Du fremhever en myte her, da det er noe forbasket tull og missoppfattet at mennesker skal spise så vidt forskjellig mat. Riktig nok er det variert hva mennesker lykkes å gå ned i vekt av, dette har sin sammenheng med hvordan mennesker tilpasser seg forskjellige opplegg mentalt (har altså IKKE med sunnhet å gjøre). Så du har sugd til deg villedende argumenter fra kommersiell livsstilsindustri, ment for å komplisere det hele mer enn hva heldig er og det gir jo dem salg. Jeg sier det igjen, at noen går ned i vekt med en bestemt metode og kosthold, betyr ikke at denne livsstilen er den beste for dem. Snarere tvert imot så hadde det vært sunnere om dem gikk ned i vekt med et bedre kosthold som var sunnere for dem. Dessverre tror mennesker, at det dem lykkes i å gå ned i vekt med (og dette handler jo om det mentale) nødvendigvis er det sunneste for dem. Glem den myten, den er i alle fall ikke verdt å bli skrevet med fete typer da det handler om kunnskapsløshet å tro så. Hm, her satt du igjen med alle svarene ser jeg... 1: Jeg har cøliaki med sekundær laktoseintoleranse = laktose og gluten er ikke bra for meg 2: Jeg har fiskeallergi = fisk er ikke bra for meg 3: Jeg har motilitetsforstyrrelser i tarmen på grunn av arrdannelser = mye fiber og mye fett er ikke bra for meg. Derfor spiser jeg hjemmelaget mat som er glutenfri, laktosefri, fiskefri, fiberredusert, og fettredusert. 14
Mononoke Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Nå handlet vel ikke denne tråden om å gå ned i vekt heller da? Jeg tror på variert kosthold, med mye frukt, grønt, hvitt kjøtt fremfor rødt, og lite bearbeidet mat. Prøver å lage så mye som mulig fra bunnen av, og spiser minst 500 g frukt og grønt hver dag. Spiser fisk et par ganger i uken, og prøver av og til å få til en vegetarmiddag, men ikke så flink til det. Mye grove kornprodukter, og lite sukker. Prøver å holde meg til lørdagsgodt, slik at det blir godteri bare en gang i uken. Prøver å få balanse mellom kjøtt, korn, melkeprodukter og frukt og grønt iløpet av dagen. Merker at jeg føler meg mye bedre om jeg spiser sunt!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #6 Skrevet 28. april 2011 Dessverre tror mennesker, at det dem lykkes i å gå ned i vekt med (og dette handler jo om det mentale) nødvendigvis er det sunneste for dem. Glem den myten, den er i alle fall ikke verdt å bli skrevet med fete typer da det handler om kunnskapsløshet å tro så. Forresten, trådstarter spurte om kostholdsfilosofi, ikke slankefilosofi. Hvor i mitt innlegg sto det noe om vektreduksjon?
Gjest made4u Skrevet 28. april 2011 #7 Skrevet 28. april 2011 Har forresten en bror som har flere matinntoleranser, er altså mye han må ta hensyn til i sitt kosthold. Selvfølgelig må mennesker vise hensyn sin egen situasjon, men det er noe ganske annet enn å påstå at forskjellige mennesker skal ha så vidt forskjellige matvaner som er sunne for dem. Du tror på en kunnskapsløs og idiotisk myte, bare fordi du ser deg blind på hva vekten kan reguleres med. Det blir for dumt, mennesker er villig til å tro det meste bare dem lykkes i å redusere vekten med noe - det er som sagt enda langt fra at det nødvendigvis er det sunneste kostholdet dem kan ha, selv om mange misoppfattet tror det. Det at kosthold kompliseres og individualliseres slik, er en av de beste salgstriksene til kommersiell livsstilsindustri. Løgnen som sier at det som er rett for den ene ikke nødvendigvis er rett for den andre... Det blir bare for dumt at du har sugd til deg så missoppfattet informasjon, det er ingen kunnskap men snarere mangel på sådan.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #8 Skrevet 28. april 2011 Jeg spiser mat som jeg kjenner kroppen har godt av, som jeg kjenner gir meg masse positivt. Jeg tenker sunt, godt, miljø, økonomisk og gøy å lage. Derfor består kosten min av grønnsaker, frukt, hjemmebakt brødmat, vita-hjertegod produkter, fisk og lite kjøtt. Tørstedrikke er utelukkende vann, og godteriet mitt består av mørk sjokolade og nøtter.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #9 Skrevet 28. april 2011 Ts her. Takk til dere som nevnte at dette ikke var en tråd om slankekosthold, men om kostholdsfilosofier! Det var det som var min tanke. Er spennende å lese om hvilke syn forskjellige mennesker har på kosthold og hvordan de er kommet frem til dette. Om det er relevant så er jeg normalvektig - og har alltid vært det. De siste blodprøvene viser at jeg er sunn og frisk, og kolesterolet er lavt
Gjest Mynona83 Skrevet 28. april 2011 #10 Skrevet 28. april 2011 (endret) Min kostholdsfilosofi: - spiser ikke lett produkter - synes ikke falskt sukker smaker godt og tror ikke det er noe bedre for kroppen enn ekte. - hoveddelen av middagsmåltidene mine er grønnsaker, og spiser stort sett kylling - Spiser kun ferske grønnsaker - spiser lite godis - spiser masse godis når jeg har mensen (heldigvis bare hver 7.uke) - drikker stort sett vann - teller verken kalorier, karbohydrater eller proteiner - kan spise litt av alt, men i moderate mengder. Det er ingen mat som er "nei-mat" hos meg. - spiser mye frukt i sommerhalvåret i form av smoothies Sånn lever jeg, og jeg er slank og kroppen kjennes frisk og fin. Hvordan jeg har kommet fram til dette er jeg ikke sikker på. Jeg elsker mat og dette funker for meg. Edit: også spiser jeg sakte - så da rekker kroppen å kjenne etter at den blir mett. Legger ned gaffelen mellom hver bit, så jeg blir aldri (dvs sjelden) så stappmett at det kjennes ut som mageskinnet sprekker. Endret 28. april 2011 av Mynona83
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #11 Skrevet 28. april 2011 Har forresten en bror som har flere matinntoleranser, er altså mye han må ta hensyn til i sitt kosthold. Selvfølgelig må mennesker vise hensyn sin egen situasjon, men det er noe ganske annet enn å påstå at forskjellige mennesker skal ha så vidt forskjellige matvaner som er sunne for dem. Du tror på en kunnskapsløs og idiotisk myte, bare fordi du ser deg blind på hva vekten kan reguleres med. Det blir for dumt, mennesker er villig til å tro det meste bare dem lykkes i å redusere vekten med noe - det er som sagt enda langt fra at det nødvendigvis er det sunneste kostholdet dem kan ha, selv om mange misoppfattet tror det. Det at kosthold kompliseres og individualliseres slik, er en av de beste salgstriksene til kommersiell livsstilsindustri. Løgnen som sier at det som er rett for den ene ikke nødvendigvis er rett for den andre... Det blir bare for dumt at du har sugd til deg så missoppfattet informasjon, det er ingen kunnskap men snarere mangel på sådan. Jeg gjentar: JEG SKAL IKKE REGULERE VEKTEN! Trådstarter spurte om hvilken kostholdsfilosofi vi har, og jeg spiser den maten jeg tåler, men jeg må unngå det jeg har listet opp. Dette er riktig kosthold for meg, men som jeg også sa, passer ikke den for andre som ikke har samme hensyn å ta som jeg har. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #12 Skrevet 28. april 2011 Morsom tråd! Jeg har en litt annen tilnærming til mat. Jeg prøver å spise så etisk og bærekraftig som jeg kan. Det vil for meg si blandt annet kortreist og økologisk mat så langt det går Velger frittgående, økologiske egg fra en lokal bonde f.eks. Dyreveldferd er viktig for meg Og jeg vil gjerne støtte de lokale bøndene også
nattsvermer Skrevet 28. april 2011 #13 Skrevet 28. april 2011 Du tror på en kunnskapsløs og idiotisk myte, bare fordi du ser deg blind på hva vekten kan reguleres med. Det blir for dumt, mennesker er villig til å tro det meste bare dem lykkes i å redusere vekten med noe - det er som sagt enda langt fra at det nødvendigvis er det sunneste kostholdet dem kan ha, selv om mange misoppfattet tror det. Det er kun du her som snakker om vekt... De andre her er opptatte av hva de spiser for å holde seg sunne og friske, ikke for å gå ned i vekt. Men sånn ellers spiser jeg stort sett mat lagt fra bunnen av, grove kornvarer, fisk, grønnsaker og frukt. Spiser lite fett og kjøtt rett og slett fordi jeg ikke syns det er særlig godt. Også sjokolade, da :gjeiper: 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #14 Skrevet 28. april 2011 Lvkarbo. Masse kjøtt salat og grønnsaker. Men ikke for å gå ned i vekt:)
Gjest *Maja* Skrevet 28. april 2011 #15 Skrevet 28. april 2011 God sunn mat der alt lages fra bunn...Veldig glad i å bruke solsikkeolje, brunt sukker, kokosmelk, havregryn, kyllingkjøtt og karbonadedeig, Ryvitaknekkebrød, løk, sopp, chili, gulerøtter, ananas og bær. Som digg er kokossorbe og hjemmelagde havrecookies en favoritt
Sekretæren Skrevet 28. april 2011 #16 Skrevet 28. april 2011 Om det kan kalles en kostholdsfilosofi, så er det vel noe som dette: - Næringsrik mat - Spise når jeg er sulten, stoppe når jeg er passe mett Jeg er en enkel person 1
Gjest made4u Skrevet 28. april 2011 #17 Skrevet 28. april 2011 Min kostholdsfilosofi; - Spis ubegrenset og mest mulig av alle frukt, bær og grønnsaker. Inntaket regulerer seg stort sett selv uansett. - Reduser sukkerinntaket til et absolutt minimum, man trenger ikke sukker. - Velg grove og fiberrike matvaner (fullkorn), gjelder ikke bare brød men også pasta samt ris etc. - Vann er det beste man kan drikke, drikke kan inneholde kalorier (være obs på dette i visse tilfeller). - Velg råvarebasert mat fremfor hel- og halv-fabrika. Dette reduserer også salt-inntaket. - Velg de riktige kjøttproduktene, kunne uttdypet dette ytterligere men det ville blitt for mye å skrive. Stikkord; riktig fett, mindre fett, farse vs. rent kjøtt, tilbredningsmetoder. - Øke forbruket av fisk, spesielt de fete fiskesortene. - Spis variert, inkludere forskjellige matvarer i de forskjellige matvaregruppene. Stikkord; næringstoffer. - Ta hensyn til kaloritettheten i enkelmatvarer samt egenskapene dem har, vær observang på matvaner man lett kan overspise på. - Husk frokost, innfør rutiner/vaner som kan læres og leves med i lengden. Ikke hoppe over måltider men ha noenlunde faste tider for når du spiser samt legger deg etc. Kroppen trives mer i en stabil hverdag enn om man lar det skli ut og lever "ustabilt". - Ikke start prosjekter/endringer du ikke kan leve med i lengden, kroppen ønsker stabilitet ikke forskjellige faser. - Ta selvfølgelig hensyn til inntoleranser og hva du ikke kan spise med hensyn til sykdom etc. ------ Jeg glemte sikkert masse i farten, men får så være. Noen punkter for hva jeg mener i alle fall.
Gjest made4u Skrevet 28. april 2011 #19 Skrevet 28. april 2011 - Forsyne seg riktig er viktig. - Dersom usunt forhold til det å spise (mentalt) så trenger dette behandling så man får et riktig forhold til det å spise. Det er flere typer spiseforstyrrelser enn de mest kjente, og som sagt sitter det i hjerne mer enn i kroppen. - La kroppen styre inntaket og ikke at man spiser etter kaloribudsjetter (det kan man med riktige råvarer). - Vekten er ikke et resultat av hvor mye man spiser, men heller hva man spiser. Ergo er det viktigere hvilken matvarer man handler med seg hjem, enn hvor mye man putter i munnen. Sagt med andre ord; Man kan ikke spise så mye man føler for av drittmat, handler man derimot riktig mat så vil kroppen regulere seg selv så man får en helsemessig ok vekt.
Gjest made4u Skrevet 28. april 2011 #20 Skrevet 28. april 2011 Alt med måte. Uenig!! Man bør ikke begrense seg. I så fall handler man med seg feil matvarer. Jeg har INGEN tro på at noen skal skulle måtte begrense seg et helt liv. Hvorfor ikke da heller kjøpe med seg matvarer så man kan spise så mye man føler for og finner behagelig? Jeg tror bare at man i lengden kan holde et kosthold, dersom man slipper å hele tiden skulle måtte begrense inntaket og skulle spise med måte. Revurdere dette, og handle med deg matvaner som du kan leve i frihet med, det vil si at du kan spise så mye du føler for av disse uten begrensninger. Å leve på viljestyrke resten av livet har jeg ikke tro på, de eneste gangene man skal skulle tenke begrensninger er på butikken. DA ikke på mengde, men rett og slett med tanke på hva man putter i handlekurven og ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå