Gå til innhold

Fjerning av stearin på sølvlysestake


Cacho

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en nydelig lysestake i sølv. Den er trearmet, og har filt under bunnen. Dessverre har det rent stearin nedover lysestaken - hvordan får jeg fjernet dette uten at filten i bunnen blir våt? Tidligere har jeg rett og slett lagt lysestaker i varmt vann, og fjernet stearinen når den ble myk og løsnet, men jeg tør ikke gjøre det med denne lysestaken pga. filten. Å skrape vekk stearinen tør jeg ikke, da jeg er redd det vil bli riper.

Noen tips? Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor lar du ikke bare glovarmt vann renne over den også gni forsiktig med klut, trodde sølv tålte litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eventuelt kan du vel tape en frysepose rundt foten på lysestaken, for så å følge rådet til Vinnie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme stearinen med hårføner? Evt. bruke varmt vann og legge lysestaken ned til filten i bunnen tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å holde mine under varmtvannskrana, messing også, og varme den delen som er stearin på. Du trenger ikke legge den i vann. Du kan også helle vann fra vannkoker over den, og tørke med kjøkkenpapir.

Det bør komme tilstrekkelig med spillvarme nederst på foten til at filten ikke trenger å bli våt. Om det kommer noen dråper på den, er det bare å sette den først på et frottéhåndkle, deretter på noe luftig, som en rist, radiator eller tørkestativ. Ellesrs kan du jo prøve å tre over et kondom eller en latexhanske.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med samme greia, og lurer på hva som skjer med stearinet som smelter av og renner ned i avløpet. Vil det ikke stivne og på sikt tette igjen rør? Det varme vannet blir jo kaldt etterhvert... Jeg vasket en del lysestaker av glass i varmt vann i oppvaskkummen, og ble overrasket over de relativt store mengdene størknet stearin som satt fast rundt på kantene etterpå.

Er det trygt å la sånt gå i avløpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det bør komme tilstrekkelig med spillvarme nederst på foten til at filten ikke trenger å bli våt.

Denne setningen fikk meg til å tenke på varmelæra jeg leste for maaange år siden.

Sølv er jo det metallet som leder best varme av alle. Hvis du heller varmt vann over en annen del av lysestaken enn nederst ved foten, vil varmen fint kunne spre seg, slik at stearinet mykner eller smelter, og dermed kan fjernes.

Bruker du svært varmt vann bør du utstyre deg med hansker mens du jobber med saken. Varmt metall er ikke videre behagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...