Gå til innhold

Hvordan motivere kjæresten til å bli sunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med kjæresten min. Når jeg traff han trente han veldig mye, og var veldig opptatt av dette med å holde seg i form. Nå to år senere har pipa en annen lyd. Han trener ikke i det hele tatt, spiser bare usunt og har lagt veeeeldig på seg! Jeg trener ofte og spiser sunt og er opptatt av dette med å holde seg i form. Jeg vil så gjerne ha han med på dette igjen.

Nå når det er blitt vår og fint vær prøver jeg å få han med på tur og sånn, jeg har til og med kjøpt nye dyre gode sko til han. Men han NEKTER å være med, han gidder rett og slett ikke. Jeg lager sunne gode middager til oss, men han vil ikke spise den. Stikker heller å kjøper kebab, burger osv.

Jeg blir så frustrert! Han er ikke lenger den gutten jeg ble kjent med, som likte å ta vare på seg selv. Jeg er også veldig redd for at han skal bli syk av å holde på slik. Både moren og faren hans har diabetes på grunn av overvekt, og det irriterer meg at han ikke skjønner at han er på vei i samme retning.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan motivere han til å trene og spise sunt? Uten å være frekk liksom. Har ikke lyst å si til han at: hey, du er så tjukk nå at du kommer til å få diabetes å dø liksom. Trenger en litt diskret måte å si det til, men samtidig ikke så diskret at han ikke skjønner det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at det er frustrerende. Har selv kjæreste som er opptatt av helse og trening, og hvis den delen plutselig ble borte hadde jeg nok følt at en viktig del av kjæresten min (sånn som jeg kjenner ham!) hadde blitt borte.

Har han noen grunner for å ikke være interessert lenger? Er han f. eks komfortabel med å være litt større, kanskje han liker å ikke tenke over hva han spiser (det ER jo fristende å spise lettvint og GOD drittmat hver dag, og ikke tenke over konsekvensene).

Om han er lei og uinteressert så prøv å finne på ting/aktiviteter som er gøy. Personlig liker jeg ikke å løpe/utholdenhetstrening så jeg hadde ikke blitt med på det om typen hadde spurt TROR jeg. Liker han å konkurrere eller lagsport? Kanskje ting som tennis eller squash er mer fristende?

Edit: Må bare nevne en ting til. Høres kanskje ut som dere har flere problemer i forholdet når han ikke gidder å spise maten du lager, og heller drar og kjøper seg takeaway? Bare en tanke altså, kanskje det er noe mer som ligger under, uten at jeg er noen psykolog!

Endret av Spøkelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje han er deprimert? Da er det veldig vanskelig å "ta seg sammen" og ta på joggeskoene og gå ut! :)

Du må iallefall få frem at det er at kjærlighet for han at du sier det..at du er bekymret for han og vil at han skal ha det bra med seg selv! Og mene det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er frustrerende. Har selv kjæreste som er opptatt av helse og trening, og hvis den delen plutselig ble borte hadde jeg nok følt at en viktig del av kjæresten min (sånn som jeg kjenner ham!) hadde blitt borte.

Har han noen grunner for å ikke være interessert lenger? Er han f. eks komfortabel med å være litt større, kanskje han liker å ikke tenke over hva han spiser (det ER jo fristende å spise lettvint og GOD drittmat hver dag, og ikke tenke over konsekvensene).

Om han er lei og uinteressert så prøv å finne på ting/aktiviteter som er gøy. Personlig liker jeg ikke å løpe/utholdenhetstrening så jeg hadde ikke blitt med på det om typen hadde spurt TROR jeg. Liker han å konkurrere eller lagsport? Kanskje ting som tennis eller squash er mer fristende?

Edit: Må bare nevne en ting til. Høres kanskje ut som dere har flere problemer i forholdet når han ikke gidder å spise maten du lager, og heller drar og kjøper seg takeaway? Bare en tanke altså, kanskje det er noe mer som ligger under, uten at jeg er noen psykolog!

Ja gode ideer, kanskje jeg skal prøve å høre med han om det er noe han har lyst til å prøve innenfor sport:) De har en squashsal på treningssenteret hvor jeg går, kan høre om han vil være med på det :)

Angående det med maten så har han ingen problemer med å spise de gangene jeg lager lasagne, hjemmelaget pizza eller biff med bernaise og andre usunne ting. Men står det fisk, hjemmelaget grønnsakssuppe, wok, eller andre typisk sunne ting på menyen så vil han ikke ha det. Samme hvis jeg har en salat ved siden av de usunne rettene jeg lager, så nekter han å spise av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje han er deprimert? Da er det veldig vanskelig å "ta seg sammen" og ta på joggeskoene og gå ut! :)

Du må iallefall få frem at det er at kjærlighet for han at du sier det..at du er bekymret for han og vil at han skal ha det bra med seg selv! Og mene det! :)

Har ikke inntrykk av at han er deprimert, han er veldig sosial og vi er mye på vennebesøk, og han er ute med gutta eller ute med meg. Men kan jo være han er flink til å skjule det.

Ja, er jo kun av kjærlighet til han og fordi jeg bryr meg om han at jeg vil at han skal bli sunn. Jeg vil jo ha han hos meg frisk og rask så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Er vanskelig når de ikke er nok motivert selv og man ikke når fram.. Man må faktisk være villig til å ta seg i nakkehårene selv for at det skal fungere. Gode råd andre har gitt, dog. Det er trist å stå på sidelinjen og ville hjelpe uten at man når ordentlig fram.. Jeg håper virkelig at han tar seg sammen, blir med på turer oftere og at ting faller litt tilbake på hvordan det var før. Ville også fristet med litt interessante aktiviteter, som Spøkelse sier. :)

Endret av Plutseliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående det med maten så har han ingen problemer med å spise de gangene jeg lager lasagne, hjemmelaget pizza eller biff med bernaise og andre usunne ting.

Dette trenger jo ikke være _veldig_ usunt, pass på hvordan du lager maten. Det er mye grønnsaker som kan skjules i en lasagne eller en pizzasaus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis han denne tråden.

Du sier at du ikke ønsker å brutalt avsløre sannheten - at han har blitt tjukk og helsa hans er i fare. Men faktisk så er det noen ganger løsningen. Fordi, noen trenger faktisk å få det rett i fleisen sånn kjapt og brutalt. Det er den eneste måten å våkne opp på. Jeg sier ikke at du skal fortelle han at han ser tykk ut eller at han kommer til å dø ung på den måten, men hvis du viser han denne tråden, eller skriver han ett brev eller gjøre noe sånt der du bruker faktiske ord på det du føler. Der du forteller nøyaktig det du mener, og der du helt konkret forteller om farene med livsstilen han lever.

Du kan ikke kreve at han skal forandre seg heller. Han er en voksen mann og han bestemmer selv over sitt kosthold og livsstil. Det du kan gjøre er å vise at du bryr deg, vise at du syns det er en dum livsstil og å prøve å få han på laget ditt. Du vil jo bare at kjæresten din skal være sunn og frisk. Og det er det ingenting galt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis han denne tråden.

Du sier at du ikke ønsker å brutalt avsløre sannheten - at han har blitt tjukk og helsa hans er i fare. Men faktisk så er det noen ganger løsningen. Fordi, noen trenger faktisk å få det rett i fleisen sånn kjapt og brutalt. Det er den eneste måten å våkne opp på. Jeg sier ikke at du skal fortelle han at han ser tykk ut eller at han kommer til å dø ung på den måten, men hvis du viser han denne tråden, eller skriver han ett brev eller gjøre noe sånt der du bruker faktiske ord på det du føler. Der du forteller nøyaktig det du mener, og der du helt konkret forteller om farene med livsstilen han lever.

Du kan ikke kreve at han skal forandre seg heller. Han er en voksen mann og han bestemmer selv over sitt kosthold og livsstil. Det du kan gjøre er å vise at du bryr deg, vise at du syns det er en dum livsstil og å prøve å få han på laget ditt. Du vil jo bare at kjæresten din skal være sunn og frisk. Og det er det ingenting galt i.

Ja kan jo hende at det er det smarteste å bare si det, men jeg har jo ikke lyst til å såre han på noen måte. Vet at det er han selv som bestemmer hva han vil, men jeg vil jo at han skal være sunn og frisk slik at vi kan få en fint liv sammen.

Spurte han isted om ikke vi skulle prøve å spille squash en dag, som en her foreslo, men han var ikke så keen på det. Får bare håpe han finner igjen gnisten av seg selv etterhvert, sommeren er jo rett rundt hjørnet så da blir det nok automatisk et litt mer aktivt liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Skjønner at det ikke er så enkelt å få noen som selv er motivert til å spise sunnere samt være fysisk aktiv, men noen råd kan du få som kan hjelpe noe.

Hva gjelder å få i han mer frukt og grønt, så kan kanskje noen av teknikkene man bruker mot barn hjelpe.

- Kutt opp frukten og sett skålen med oppkuttet frukt foran dere og forsyne deg selv, mye vil overraske meg om han etter hvert ikke vil forsyne seg han også. Benytt gjerne også bær.

- Blande grønnsaker inn i maten, f.eks. i kjøttboller, hjemmelagde karbonader med grønnsaksbiter i etc.

- Gratiner grønsakene, dette kan gjøres rimelig magert og selv om du skulle ha litt ost over så vil det uansett være en mager matvane.

- Lage stuinger, f.eks. spiser ikke alle fersk kål, men som stuing spiser dem det (gjelder flere kålsorter).

- Ha ekstra med grønnsaker i gryteretter o.l.

- Godt kokte grønnsaker kan lages mos av, som du igjen hiver i supper og matretter der dette kan gjøres, gryteretter er nevnt, også sauser og supper kan dette trikset benyttes.

- Kartlegge hvilke frukt og grønnsaker han liker best og benytte dem i størst mulig grad.

- Liker han ertestuing og surkål etc. så servere dette med de middagene dette passer.

Stek gjerne grønnsakene i litt fett etter at det er kokt, i vektsammenheng har dette intet å si, grønnsakene får da mer smak og kanskje han spiser dem da? Gjerne fett det har vært stekt bacon i eller en skysaus fra kottelettsteking etc.

Tilbrede grønnsakene riktig, ikke for lang koketid om dem skal spises ferske.

Tomater og paprika kan fylles med kjøtt og saus og serveres som middag.

----

Hva gjelder fisk så benytt bacon og baconfett til dersom denne er kokt, for en sterkere smaksopplevelse som kanskje får han til å spise fisken.

Server fisk slik han liker det, stekt om det er dette han foretrekker. Laks er forresten en fiskesort de fleste liker, dessuten en av de mest sunne fiskesortene.

Benytt spennende sauser som gir en spennende smaksopplevelse.

Er intet i veien for at han får i seg fisk på annen måte enn til middager, f.eks. makrell i tomat på skivene, røkelaks og sildevarianter han måtte liker. Sardiner på boks, peppermakrell etc.

-----

Hva gjelder usunn mat du liker, lag riktig mengde av dette (ikke så mye at han kan spise ubegrenset av dette). F.eks. om du en dag lager kjøttkaker, om du selv spiser to så lage middag med fem så er det ikke mer enn 3 kjøttkaker til han og han må forsyne seg med annet (kan gjerne lempe på tallerkenen for han du også og forsyne han rikelig med ertestuing om det er tilbehøret).

-----

Hva gjelder fysisk aktivitet så finn ut hva som kan friste han og som han finner spennende og lystbetont, oppfordre han til å bli med på slikt.

Ellers er jo sex god mosjon og trening, takker han nei til det så kan du bekymre deg. La han gjøre jobben på den fronten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det ikke er så enkelt å få noen som selv er motivert til å spise sunnere samt være fysisk aktiv, men noen råd kan du få som kan hjelpe noe.

Hva gjelder å få i han mer frukt og grønt, så kan kanskje noen av teknikkene man bruker mot barn hjelpe.

- Kutt opp frukten og sett skålen med oppkuttet frukt foran dere og forsyne deg selv, mye vil overraske meg om han etter hvert ikke vil forsyne seg han også. Benytt gjerne også bær.

- Blande grønnsaker inn i maten, f.eks. i kjøttboller, hjemmelagde karbonader med grønnsaksbiter i etc.

- Gratiner grønsakene, dette kan gjøres rimelig magert og selv om du skulle ha litt ost over så vil det uansett være en mager matvane.

- Lage stuinger, f.eks. spiser ikke alle fersk kål, men som stuing spiser dem det (gjelder flere kålsorter).

- Ha ekstra med grønnsaker i gryteretter o.l.

- Godt kokte grønnsaker kan lages mos av, som du igjen hiver i supper og matretter der dette kan gjøres, gryteretter er nevnt, også sauser og supper kan dette trikset benyttes.

- Kartlegge hvilke frukt og grønnsaker han liker best og benytte dem i størst mulig grad.

- Liker han ertestuing og surkål etc. så servere dette med de middagene dette passer.

Stek gjerne grønnsakene i litt fett etter at det er kokt, i vektsammenheng har dette intet å si, grønnsakene får da mer smak og kanskje han spiser dem da? Gjerne fett det har vært stekt bacon i eller en skysaus fra kottelettsteking etc.

Tilbrede grønnsakene riktig, ikke for lang koketid om dem skal spises ferske.

Tomater og paprika kan fylles med kjøtt og saus og serveres som middag.

----

Hva gjelder fisk så benytt bacon og baconfett til dersom denne er kokt, for en sterkere smaksopplevelse som kanskje får han til å spise fisken.

Server fisk slik han liker det, stekt om det er dette han foretrekker. Laks er forresten en fiskesort de fleste liker, dessuten en av de mest sunne fiskesortene.

Benytt spennende sauser som gir en spennende smaksopplevelse.

Er intet i veien for at han får i seg fisk på annen måte enn til middager, f.eks. makrell i tomat på skivene, røkelaks og sildevarianter han måtte liker. Sardiner på boks, peppermakrell etc.

-----

Hva gjelder usunn mat du liker, lag riktig mengde av dette (ikke så mye at han kan spise ubegrenset av dette). F.eks. om du en dag lager kjøttkaker, om du selv spiser to så lage middag med fem så er det ikke mer enn 3 kjøttkaker til han og han må forsyne seg med annet (kan gjerne lempe på tallerkenen for han du også og forsyne han rikelig med ertestuing om det er tilbehøret).

-----

Hva gjelder fysisk aktivitet så finn ut hva som kan friste han og som han finner spennende og lystbetont, oppfordre han til å bli med på slikt.

Ellers er jo sex god mosjon og trening, takker han nei til det så kan du bekymre deg. La han gjøre jobben på den fronten...

Den metoden kommer sikkert til å fungere på kort sikt, men vi snakker om et voksent menneske her.

Om han ikke gidder noe som helst uten å måtte bli behandlet som et barn, så er det virkelig på tide å sette krav.

Ikke det at det er mange fine tips, men om det er slik at du må bruke barne-metoden for å få i han sunn mat så hadde jeg kanskje heller satset på en annen samlivspartner.

Du vil til slutt miste fullstendig interessen for en kjæreste som er så tiltaksløs, så jeg mener det ikke er vits å gå rundt grøten, fortell han hva du føler, sett krav så vil han kanskje forstå alvoret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere svar!

Mange gode tips der made4u, skal prøve å lure inn litt grønnsaker og slikt her og der.

Og så tror jeg baltazar har et godt poeng med at jeg bare må sette krav. Jeg vet jo at han er i stand til å trene å slik, for han var jo veldig bra trent når jeg traff han.

Må bare tenke ut en fin måte å få sagt det på, som ikke sårer han. Så blir det å sette seg ned å ha en alvorsprat med han.

Jeg går til sånn helsekontroll på volvat hvert 3. år, og jeg skal en tur nå før sommeren. Tenkte kanskje jeg skulle spandere en time på han også, så kanskje han kan få seg en oppvekker, men er litt usikker på om det er noe lurt. Men jeg tenker at legene der (som etter min erfaring er kjempeflinke) kanskje vil påpeke hva som vil skje hvis han fortsetter slik og han kanskje innser alvoret. Tror dere det hadde vært lurt å tatt han med på en sånn time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg synes ikke du skal tvinge han med på helsesjekk, han er voksen og du er ikke moren hans. Men du kan jo høre om han har lyst? Si at du gjerne vil ha han med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...