Gå til innhold

Flytte hjemmefra for første gang!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har jeg (forbeholdt om feil :ler: )

TV

Sofa

God-Stol

Seng

Kjøkkenbord + Stoler

Kles-kommode

Lese-lampe

Bokhylle

Tv-bord

Dvdspiller

Xbox

Skittentøys-kurv

Hånklær/Kluter

Tuppeware-bokser

Alt nødvendig utstyr til hunden og kattene mine

Kanskje kjøleskap

Skjønner at jeg trenger tallerkner, bestikk, glass osv. Det har jeg sett de har fine pakke-løsninger på IKEA.

Men hva annet trenger jeg når jeg flytter hjemmefra for første gang? Er usikker på om jeg får plass til vaskemaskin, i såfall blir det at jeg drar hjem en gang i uken og vasker noen runder klær hos pappa. Regner med at leiligheten blir på mellom 40 og 80 kvadrat.

Lag gjerne en liste også av nødvendige husholdningsprodukter man MÅ ha (type Zalo og tannkrem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til badet:

Alle såper, vaskeprodukter som grønnsåpe o.l.

Tannkrem

Tannbørste

Barbersaker hvis du bruker det

Hudkrem + evt. andre kremer

Deodorant

Parfyme hvis relevant

Hårstash, f. eks gele, hårspray etc.

Liten medisinboks med plaster, xylocain for rens av sår, hodepinetabletter etc.

Sminkesaker siden du er jente

Medisiner for andre ting man måtte trenge.

øvrig:

Ellers har du tenkt på en god del allerede, men et par ting:

Ser du skriver kanskje kjøleskap. Det trenger du absolutt tilgang til, veldig tungvint uten. Fryser, da gjerne som en del av kjøleskapet er heller ikke dumt. Veldig greit og besparende å kunne fryse ned retter hvis man f. eks har lagt for mye og kunne kjøpe opp å ha litt ekstra. Gir også muligheten til en svinesundtur i ny og ne og handle inn en del varer som er billigere over grensa.

Vaskemaskin ville jeg også prøvd å ordne tilgang til, kan bli tungvint over tid å stikke hjemom med det om man har en travel hverdag. Går fort litt reisetid, pluss 1-2 timer som maskinen bruker hos den du vasker hos, og da har man plutselig brukt en 3-4 timer på klesvask.

Komfyr for matlagingsmuligheter.

Bestikk, glass og kopper. En bolle eller tre, og et par kasseroller og en stekepanne eller to. Bestikk til matlaging.

Hvis du skal ha komfyr med ovn er det veldig greit med en ildfast form eller to.

Husk boksåpner, og en vin og flaskeåpner, utrolig kjedelig å ikke ha det når man trenger det :P

Musikkmuligheter i form av stereo e.l.?

Internettilgang der du bor?

Pc?

Lurt å ha en liten verktøykasse som inneholder hvertfall det mest nødvendige som skrutrekker, hammer, en liten drill etc. Fint å ha når man skal henge opp bilder, lamper, sette opp hyller m.m. Gjerne komplettert med skruer, spikere og annet rekvisita.

Tepper til leiligheten?

Sengetøy + et ekstra teppe. Vurder annen dyne til vinteren.

Sikkert mer man kommer på etterhvert, men blir fort en liten liste. Generelt er det lettere å tenke situasjonsbasert og hva man syntes man selv trenger da. F. eks, tenker man "fest", og så ser man hva man trenger i forma av glass, boller man kan ha ting i, bord, stoler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Støvsuger

Mopp/langkost til gulvvask

Dobørste

Oppvaskbørste - om du ikke har oppvaskmaskin

Gardiner

Sengetøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel i kategorien "osv." men en god brødkniv, ostehøvel og hermetikkåpner kan være kjekt å finne i skuffen :ler: . Er enig i det med en liten verktøykasse. Hammer, skrutrekker (gjerne en med flere bits) og målebånd/tommestokk. Fryktelig irriterende å ikke vite mål hvis man skal ha gardiner, f.eks.

Forstår det slik at du kanskje har et kjøleskap allerede, hvis ikke må det skaffes. Det er altfor upraktisk å være uten. Vaskemaskin kan man greie seg uten en stund hvis man kan låne vasketid slik du åpenbart kan, men kjøleskap prioriteres foran.

Ellers ser det ut som du har det meste. (Da jeg flyttet på hybel første gang hadde jeg en skjærfjøl, en brødkniv og noen bordkniver, -samt en plastkopp :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når d gjelder TV, så spørs det hva slags signaler det er der du skal bo. Det kan hende du vil trenge en "boks" enten til kabel TV eller RiksTV el. og abonnement, hvis du ikke bare vil se DVD

ellers er det kjekt med en bøtte, kluter, kanskje en mopp osv. grytekluter, zalo, oppvaskbørste, tørkehåndklær (til oppvask)

Støvsuger, men det er ikke er must, bare kjekt å ha, spes hvis det er tepper det.

På kjøkkenet får man behov etterhvert, men et par kjeler i forskjellig størrelse, en stekepanne, samt boller til både baking og salater etc er kjekt, komfyr, kjøleskap og kanskje fryser/fryseskap (heller ikke må-ha, men kjekt så man slipper å handle alt ofte)

Av matvarer har vi alltid noe på kjøkkenet slik at vi kan lage oss enkel mat uten å måtte handle. Her spørs det jo litt hva du liker/kan lage. Men noen forslag er; ris, pasta, mel, gjær, sukker, salt, pepper (andre krydder), nudler, kornblanding, rapsolje el smør, glass med pastasaus, egg, forskjellige poser "ferdigmat" (jeg er ikke så glad i det, men brukte det en del når jeg først flyttet hjemmefra)

ellers kommer jeg ikke på så mye; du kan jo ta en runde rundt i hvert rom hos foreldrene dine og lage en liste over hva de har som blir mye brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første natt i ny leilighet ligger jeg alltid og ergrer meg over at jeg glemte å kjøpe med dopapir... Så husk dopapir! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Støvsuger! (Jeg hadde ikke støvsuger de første par månedene på hybelen min, veldig festlig da kjæresten min knuste et glass på flisene; hadde feiebrett, men fikk ikke vekk alle de små, skarpe bitene :/ )

Smertestillende (Høres ikke så viktig ut, men merket fraværet av denslags veldig godt da jeg fikk tannverk første natten...) og plaster.

Ostehøvel, bokseåpner og flaskeåpner.

Brødkniv, øse, visp, sleiv.

Ris, mel, sukker, bakepulver og gjær.

Kornblanding, knekkebrød, pasta. Fine basisvarer å ha når det er "tomt i kjøleskapet".

Brødposer, strikker, hyssing.

Dobørste, bøtte, kluter og vaskemidler.

Hammer, skrutrekker, målestokk, noen spikere og skruer.

Kjøp deg en vaskemaskin så fort som mulig, veldig greit å ha.

Og dermed tørkestativ og kanskje klesklyper også.

Kjøleskap vil jeg påstå at du ikke klarer deg uten (blir ganske tungvint i hvert fall :gjeiper: ).

Vannkoker. En uvurdelig og hellig gjenstand.

Lamper (Det er utrolig hvor mange man kan få behov for.)

Vaskemiddel til både kjøkken og til klær.

Håndsåpe

Kleshengere

Søppelbøtte/-kurv

Endret av Applecore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Skjærefjøl

Oppbevaringsbokser til mel, ris, pasta osv

Gardiner

En pakke med ekstra sikringer og ekstra lyspærer pluss stearinlys er kjekt å ha liggende, lommelykt likeså

kost og støvbrett

Støvsuger

Nylonvask (kan brukes til alt)

En sånn en, praktisk til å nå ting som er i høyden og også til krakk eller til å sette en kurv eller plante oppå når den ikke er i bruk

Tørkerullholder

Kjøkkenvekt

Strykejern, strykebrett

Eggkoker

Endret av Nanette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Ikke livsnødvendig, men absolutt kjekt å ha:

-lysestaker (litt koselig skal man jo ha det)

-en blomstervase eller to (kjedelig å bruke kjøkkenglass om man får en blomsterbukett i gave)

-sånn "tørkekarusellsak med klyper" til å henge opp nyvasket undertøy på. Det avlaster i alle fall tørkestativet.

-bokser å oppbevare restemat i. Gjerne i et format som gjør at du også kan bruke en av dem til nistemat.

-termos/termokanne

-mulig det går inn under osv og noe av det er nevnt før, men et par visper, en stekespade og 3-4 sleiver og øser

- hvis stekeovn: bakepapir til platene

Jeg ville strøket følgende av ting som er nevnt over, eller i alle fall heller satt det litt på vent, men her er vi jo ulike alle sammen:

-eggkoker. Så lenge du har kasseroller er det ingen vits i å prioritere det veldig høyt

-strykejern/-brett. Det kommer selvsagt an på hvilken type klær du har og hvor nøye du er, men jeg vil påstå at de fleste kan leve årevis uten dette

-sikringer. I alle fall unødvendig hvis det er et sikringsskap med brytere istedenfor sikringer. Ellers absolutt nødvendig.

-grønnsåpe. Med mindre du har ubehandlede tregulv klarer du deg med alle de andre vaskemidlene du har fått forslag på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SYL! Det hadde vi skikkelig behov for her i heimen den første tiden, men hvem tenker vel på at man trenger en syl?

Grytevotter er viktig å ha, i tillegg til sånn.. skjøteledning med ekstra kontakter (hjerteteppe til tusen!), med mindre det er maaasse elektriske uttak der du skal flytte. (Det er aldri nok..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg savnet var, av alle verdens ting, potetmoser og melsikt. :sjenert:

Ellers ville jeg også strøket eggkokeren, det er såre enkelt å koke slikt i kjele. Plassbesparende er det og.

Vaskemaskin ville jeg sett an til jeg hadde fått leilighet. Det er ikke sikkert det finnes oppleggsmuligheter, og det kan godt hende du havner i en leilighet med vaskekjeller.

Jeg ville tatt det litt ettersom du finner ut av hva du trenger. Noen bruker enkelte ting veldig mye, andre kan ikke forstå at noen er avhengig av akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...