Gå til innhold

Hvordan finne ut hvor mange kalorier jeg har forbrent?


SkalNED

Anbefalte innlegg

Jeg veier,som tickeren indikerer rundt 145-150kg. Jeg går litt opp og ned om dagen,men i dag gikk jeg tur med vogn og barn på 75min, 2,5km. (pause midt på,på 5min er trekt fra tida)

Jeg har bekkenløsning,og klarer ikke gå så fort,men går så jeg blir andpusten likevel - noe som ikke skal så mye til i og med at jeg er veldig stor, 5mnd gravid og har elendig kondis.

Hvor mye kan jeg ha forbrent sånn ca på den turen?

er litt nysgjerrig på sånn ca - for det hadde vært en grei tur å prøve å få tatt minst et par ganger i uka,om formen er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du burde invistere i en pulsklokke, det kan være nyttig, særlig siden du skal ned en del og kommer til å bruke litt tid på det :) Den måler ut hvor mye du har forbrent i kcal ved å se på høyde, vekt og hvor tungt du har trent ved hjelp av å måle pulsen. Da får du et veldig nøyaktig resultat. Du trenger ikke betale mer enn en tusenlapp for en grei modell!

Er vanskelig å si hvor mye du kan ha forbrent, men denne kan kanskje hjelpe deg litt. Den er ikke helt god fordi den ikke tar høyde for distanse, så jeg vil tro du må regne 30 minutter på 2.5 km som er omtrent normalt sakte gange-tempo. Isåfall er det ca 570 kcal ifølge den linken. Det er jo bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gange så kan du, som en tommelfingerregel, regne med at du forbrenner like mange kalorier som kilo du veier pr kilometer. Helt nøyaktig blir det ikke, men det er en pekepinn. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier,som tickeren indikerer rundt 145-150kg. Jeg går litt opp og ned om dagen,men i dag gikk jeg tur med vogn og barn på 75min, 2,5km. (pause midt på,på 5min er trekt fra tida)

Jeg har bekkenløsning,og klarer ikke gå så fort,men går så jeg blir andpusten likevel - noe som ikke skal så mye til i og med at jeg er veldig stor, 5mnd gravid og har elendig kondis.

Hvor mye kan jeg ha forbrent sånn ca på den turen?

er litt nysgjerrig på sånn ca - for det hadde vært en grei tur å prøve å få tatt minst et par ganger i uka,om formen er god.

Noen pulsklokker har funksjoner som sier hvor mye du har forbrent i løpet av den tida klokka har gått. Problemet er at de stort sett er helt på jordet. De har en predefinert formel som på grunnlag av din alder, vekt og muligens makspuls har forbrent så og så mye.

Jeg har imidlertid sett innlegg her fra folk som sier at klokka viser at de har forbrent f. eks. 1000 kcal på en time. Det vil si at de har ytt 700 watt i en time, noe som skulle bety at de er verdens beste utholdenhetsutøver. Selv ikke Fabian Cancelara, fire ganger verdensmester i temposykling, klarer å holde 700 watt i en time.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal vite hvor mye du forbrenner på ditt og datt. Du forbrenner da også energi utenom trilleturen, og hva du gjør fra dag til dag varierer da forhåpentligvis. I og med at du er gravid så blir din situasjon litt spesiell, men din vekt vil alltid være et balansepunkt mellom den mengden energi du inntar og den du forbrenner. Skal du ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser. Du ser på vekta over tid om du klarer å gjøre det, da vil vekta gå ned. Hvis vekta står stille betyr det at du spiser like mye som du forbrenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Enig med Lance om at mange ikke burde henge seg for mye opp i hvor mange kalorier de inntar og hvor mye kalorier de forbruker på det ene og det andre. for uavhengig om man har kontroll på de regnskapene eller ei, så styrer kroppen sin vekt automatisk uten at man kjenner et eneste tall.

Det er bedre å ha fokus på vanene, altså være bevisst hvilken matvaner man kjøper med seg fra butikken og hvordan man spiser etc. Og ikke minst, man kan se på de aktivitetene man bedriver - orker man da mer så kan man legge inn en lenger økt og har gevinst for denne mertiden i aktivitet uavhengig om man vet hvor mye man forbruker eller ikke.

Man skal altså smile fordi en dag gikk eller løp man 1 kilometer lenger enn man pleier, eller fordi man tok litt ekstra i med tanke på intensitet enn man pleier de 45 minuttene man spilte innebandy etc. Se mot forbedringer i utførelsene, heller enn å søke tallene for hvor mye man har igjen for det, for det trenger man strengt tatt ikke å vite da det er vanene som er av praktisk betydning heller enn tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tror du er på riktig vei ved å bare innse at du trenger å gå ned jeg. :) Som de andre sier er det vanskelig å anslå kaloriforbruket, men følger du Brunhilde sin "formel" kan du ihvertfall få en pekepinn. Ellers, rådfør deg med lege, spis sunt og beveg deg. Ikke fokuser for mye på å skulle gå ned under graviditeten, det kan du ta etterpå. Fokuser heller på å leve så sunt som mulig, da vil du nok også gå ned litt nå. Etter at barnet har kommet, ta dere mange, lange trilleturer, og fortsett med å spise sunt. Skal du amme, er ofte det noe om hjelper ned i vekt og. Opprett deg en treningsdagbok her inne, da får man råd og støtte fra likesinnede. Lykke til ihvertfall! :)

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mynona83

jeg la inn distanse og minutter i min Runkeeper app, og i følge den har du forbrent ca. 184 kcl. Den er jo høyst unøaktig for den tar ikke høyde for vekt og hvilken form du er i. Du kan nok legge på en del pga at du har høy kroppsvekt, og legge på en del til pga du har dyttet en barnevogn og enda litt til hvis det var litt oppoverbakker.

Skjønner at du vil vite antall kcl, siden det tross alt handler om balansen mellom kcl ut og inn. Det er jo også en motiverende effekt hvis du vet at det du skal ut å gjøre forbrenner masse kcl.

Ser du allerede har gått ned 15kg og det er bra jobba! Ønsker deg lykke til videre!

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens.

Nei,det er ikke noe man skal henge seg opp i,men det er fint å ha en pekepinn -og noe å sammenligne med.For eksempel at en flaske brus = så og så mange kalorier,altså må jeg gå ca 3turer dit og tilbake for å forbrenne det. Det er litt fordi jeg har konkurranseinstinkt,liker å slå mine egne rekorder,og fordi det er enklere å la være å ta dumme valg når jeg vet sånt.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjempefin side til å holde oversikt på kaloriinntak og forbruk er myfitnesspal.com :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...