Gå til innhold

Finnes det noe sånt som hagearkitekt eller lignende?


Sunshine

Anbefalte innlegg

Vi har overtatt et hus med ca 800 kvm hage. Alt er opparbeidet med gressplen og stor terrasse men har ikke blitt stelt de siste 10-15 årene utover klipping av gresset. Jeg klarer ikke se for meg nye løsninger utover hva som bør ryddes i. Er det noen som har benyttet hagearkitekt til å fornye hagen sin? Og hva må man regne med å betale for noe sånt?

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Hagearkitekter finnes (nær sagt i bøtter og spann) :)

Ta et raskt google-søk, eller sjekk gulesider, eller hør i nærmeste hagesenter (et du liker) om de har noen å anbefale :)

Edit: Priser vet jeg desverre ikke noe om for hagearkitekter.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg vet ikke hva en som kaller seg hagearkitekt vil ta betalt, for det er jo en tittel hvem som helst kan ta.

Bruker du en landskapsarkitekt må du selvsagt betale etter tids- og materialbruk, samt eventuelle kjøregodtgjørelser. De jeg kjenner som har fått laget en skikkelig plan over hagen sin, inkludert befaringer, kart, tegninger, plante- og materialforslag og en ordentlig rapport har betalt 15-20.000 kroner for dette.

En del hagesentre har anleggsgartnere, og såkalte "hagearkitekter" som gir tips og råd om beplantning, men det forventes vel gjerne at en handler der samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis du velger et annet hagesenter enn Plantasjen, f.eks. et BoGrønt Hagesenter eller lignende, kan det godt være du får gode råd der.

Ellers finnes både anleggsgartnere, landskapsarkitekter og hagearkitekt som søkeord i Google. Hadde du bodd i Bergen ville det fulgt med navn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at man kan kontakte en anleggsgartner eller noe. De pleier å ha blikk for hager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om hagearkitekt, men jeg vet at noen interiørarkitekter også kan innrede hagen, ellers tror jeg landskapsarkitekter gjør slike jobber. Men hva de tar i pris er forskjellig fra firma til firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen gartnere kan endel om hagearkitektur. Mener hagedesign er mulig å ta som fag på Vea i hvert fall. Hagearkitekt er en utdanning det er mulig å ta i Danmark... Anleggsgartnere er ofte (men ikke nødvendigvis) best på det "ikkegrønne" som stein, drenering, planering osv - og å jobbe "stort", men samtidig har de jo mye erfaring med å jobbe i ulike grøntanlegg, så noen har sikkert peiling og interesse. Dessuten kan det jo være greit å få fagfolk til å bygge opp hagen med riktige materialer også. Landskapsarkitekter kan helt klart hjelpe deg, men er nok litt dyrere, da det er en lengre høyere utdanning, mens gartnerutdanningene er på videregåendenivå. Er forøvrig ikke alltid landskapsarkitekter har så veldig god greie på hva som er praktisk gjennomførbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en gartnerskole i nærheten, er de kanskje rimeligere!:) Flere steder kan man leie de inn til hagestell, som praktisk prøve, oppgaver, fagbrev e.l.

Vil anta at det er billigere enn en spesialist med eget firma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt tips Kaprifolen! Kanskje jeg skal høre litt rundt :)

Ellers er jeg villig til å betale en god sum for å få hjelp, for hagen trenger virkelig hjelp for å bli et sted vi kan trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...