Gå til innhold

Hjelp...har lagt på meg 6 kg over 6 mnd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flyttet og byttet jobb for et halvt år siden, og ser nå med skrekk og gru at jeg har lagt på meg stigende mer enn jeg trodde: pleide å veie 58 kg (er 170 cm høy), og nå, 6 mnd etter veier jeg 64 kg!

Klærne er stramme, og jeg har fått "mage" keg overhode ikke liker.

Jeg har vært flink til å jogge ute 45 minutter 3 dager i uken, men likevel altså??!!!

Spiser som regel følgende:

Frokost: 4 knekkebrød med kyllingpålegg og tomat

Mellom: litt rosiner og et knekkebrød

Lunch: 4 knekkebrød, hardkokt egg, tomat/sukkererter

/eller eventuelt: en ferdigboks havregrøt med rosiner og kanel

Middag: Kyllingkjøttdei og fullkornspasta eller tomatsuppe med egg og knekkebrød, eller røkt laks og annet kaldmat (som er relativt sunt).

Drikker lite alkohol og svelger ikke mye sukker. Drikker av og til noen kopper kaffe med laktosefri lett-melk (ikke sukker). :kaffekopp:

Hva skjer??!!! Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nesten umulig å svare på ut ifra informasjonen gitt her. Kan hende du beveger deg mindre, spiser mer (selv om det du oppgir her er lite), eller at stoffskiftet ditt har endret seg, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Jeg har sagt det mange ganger tidligere, og gjentar det gjerne igjen, at i perioder med forandringer i livet så er mennesker utsatt med tanke på forandringer i vekt. Dog kan dette som sagt slå begge veier, noen tar av mens andre legger på seg.

Slike forandringer kan være alt fra jobb-bytter, at noen flytter fra ett sted til et annet, at dem skifter skole eller blir samboere eller singel for den saks skyld. Det er mange forandringer i menneskers liv som påvirker vekten i så måte, ikke for alle men tendensen er veldig tydelig og klar.

Slik er det ikke tilfeldig når i livet ekstra kilo kommer heller, igjen er vi inne på samme tema, forandringer i livet. Er ikke uten grunn at i takt med at ungdom slutter med alt fra fotball til håndball eller annen idrett i yngre og yngre alder, kan man lese om av statistikk at dem også legger på seg i yngre og yngre alder. Her er en klar sammenheng. Hva gjelder menns ekstratillegg mellom 25-40 års alderen, da dem gjerne får litt mer fettvev på kroppen (les mage), den er et resultat at at dem blir mindre aktiv i denne perioden og derav de ekstra kiloene. Men akkurat den siste biten er veldig individuell, noen opplever dette å bli mer passiv langt tidligere enn andre, men det skjer dog for de fleste menn. Således finner man også epoker hos jenter/damer, da for hunnkjønn er graviditet det som endrer mest (spesielt da etter graviditet nummer to, da mange aldri finner tilbake til en fasong de ønsker etter denne).

Er en slik vektoppgang du trolig har hatt, en vektoppgang som følge av en miljøforandring. Som sagt er dette ganske så vanlig, jeg er derfor ikke overasket over at det har hendt deg (sikkert mange her som har opplevd noe av det samme, den ene eller andre veien, med tanke på forandringer i livet.)

Når det er sagt, så er det definitivt noe som er godt mulig å gjøre noe med ja. Vektjusteringer med tanke på slike forandringer er faktisk noen av de enkleste utfordringene noen kan ha med tanke på det å justere livsstilen for en utvikling i riktig retning.

For å finne svar på det hele er det beste for din del et oppgjør med dine egne vaner, nemlig at du setter deg ned og ser på hva du gjør bra og hva du gjør dårlig. Du må jo finne dine individuelle utfordringer, altså å kartlegge og bevisstgjøre din egen livsstil. Det kan du også finne noen av svarene på, ved å se hva som er forandret med din livsstil nå kontra tidligere. En ting er å reversere disse forandringene slik at din nye tilværelse blir mer lik din gamle, er ellers ingenting i veien for at du kan gripe fatt i andre utfordringer du måtte ha (selv om du også hadde disse tidligere). Finner du ut av dette, så har du også svaret på hva du bør gjøre fremover.

Er dog ingen grunn til å snu livet helt på hodet dette, det blir bare dumt, og du kan risikere å bli en jojo-slanker som slanker deg opp i vekt på sikt av slikt (er mange som opplever det og er på og av diverse ekstremkurer og i sum over tid opplever å bli større og større som følger av sin absurde livsstil og forhold til kropp og mat).

Du gjør alt masse bra og har nok mange gode vaner allerede, dem må du jo ta vare på og dyrke. Det er utfordringene dine, altså årsakene til at du har lagt på deg, som du må gjøre noe med. Ikke ha fokus på alt annet som ikke er av betydning.

Er vanskelig å sitte her og kartlegge din livsstil, så det er lite jeg får bidratt med. Skulle jeg kommet med noen råd, ja så måtte jeg kjent både din gamle og nye livsstil bedre, og slikt kanskje også fått kartlagt forandringene du har opplevd og tatt utgangspunkt i bl.a. dette. Det kjenner jeg dog ikke, og da er det bare mulig å gi generelle råd - dog er det ikke sikkert alle dem er så treffende for din situasjon.

Ber deg avfeie alle som kanskje vil pensle deg inn på et eller annet kosthold eller en kur dem har lykkes med... Ikke høre på dem, dersom det kommer slike råd. De rådene, den kuren eller det kostholdet tar ikke utgangspunkt i deg og din situasjon. Det er dog det du bør ta utgangspunkt i, nemlig deg selv. Du kan ødelegge mer for deg selv enn hva du kan se for deg, dersom du tyr til slike drastiske verk, dessuten er det noe som sjelden eller aldri varer i lengden.

Juster din livsstil du, det er det eneste du trenger og det vil hjelpe deg fult og helt til å nå dine målsetninger dersom du klarer å kartlegge din livsstil og finne ut hva du bør forandre og ikke minst hvordan du kan gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder med forandringer i livet så er mennesker utsatt med tanke på forandringer i vekt. Dog kan dette som sagt slå begge veier, noen tar av mens andre legger på seg.

Slike forandringer kan være alt fra jobb-bytter, at noen flytter fra ett sted til et annet, at dem skifter skole eller blir samboere eller singel for den saks skyld. Det er mange forandringer i menneskers liv som påvirker vekten i så måte, ikke for alle men tendensen er veldig tydelig og klar.

Har opplevd det samme flere ganger selv:

Gikk opp 5 kg da det ble slutt med ex'n og gikk opp 5 kg sist jeg flyttet til en annen by!

Merkelig...spiser jo omtrent det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man spiser det samme uansett, hvorfor legger man så på seg i overgangsfaser som slutt i forholdet, ny i jobben, bytte av jobb og bosted, flytte ti utlandet, osv.?

Hvis det er like mange kalorier inn som før, og like mye aktivitet, så er jo ikke matematikkmodellen plausibel her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kilo over et halvt år - og du er fortsatt godt innenfor en normal og sunn kroppsvekt. Det betyr at du kan slappe av, fortsette med en sunn livsstil og være fornøyd. Det er ingenting som tilsier at du trenger endre noe, du er frisk og sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan enkelt og greit være stress som gjør det. Men du må huske på at det er viktig å få i seg nokk næring i forhold til hvor mye du beveger deg (noe du sikkert vet).

64 kg på 170 cm er ikke mye i det hele tatt, faktisk der jeg og ligger. Er godt fornøyd med formene mine og når du ser på BMIen er vi faktisk så normale som overhode mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Om man spiser det samme uansett, hvorfor legger man så på seg i overgangsfaser som slutt i forholdet, ny i jobben, bytte av jobb og bosted, flytte ti utlandet, osv.?

Hvis det er like mange kalorier inn som før, og like mye aktivitet, så er jo ikke matematikkmodellen plausibel her!

Selv om livsstilen føles som før, så skjer det ofte endringer i livsstilen på en eller annen måte, som påvirker aktivitetsnivået eller kostholdet så man endten legger på seg eller tar av. Forandringer kan jo slå begge veier i så måte.

Sett over tid så er det ikke mye som skal til fra eller til. Vi snakker om så lite som en kvart skive (to munnfuller fra eller til av noe) eller små forandringer i aktivitetsnivået. Dette vil over tid gjøre utslag, så finjustert er energibalansen til kroppen. 50 kcal til eller fra om dagen kan skape forskjeller på flere titalls kilo over mange nok år, og det er ikke all verdens med aktivitet eller mat for den saks skyld.

Små forandringer merker man ei heller nødvendigvis. Dessuten kan mange faktorer påpvirke, depresjon, glede og følelser f.eks. kan bidra med energi eller tappe enn for sådan, som igjen påvirker både matinntak, hva man spiser og hvor mye man beveger seg.

Så livsstilen er ikke helt som før, dog trenger som sagt ikke forandringene føles merkbare så man ser dem...

Kalorier inn og ut gjelder uansett fortsatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...