lille_lam Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 Er det slik at den eneste virkelige frie kvinne er en naken kvinne? Er det den eneste måten å være fri på her i verden? http://www.dagbladet.no/kjendis/2011/04/20/kjendis/sila_sahin/playboy/skuespillere/tv/16259999/
Hoppetaujenta Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 Så lenge det finnes menn å gjøre inntrykk på, vil mange kvinner tro at dette er det eneste saliggjørende. Det er like trist hver gang. 1
Kala Skrevet 20. april 2011 #3 Skrevet 20. april 2011 Er det slik at den eneste virkelige frie kvinne er en naken kvinne? Er det den eneste måten å være fri på her i verden? http://www.dagbladet.no/kjendis/2011/04/20/kjendis/sila_sahin/playboy/skuespillere/tv/16259999/ Det er ikke det alene som gjør henne fri, men med dette tar hun et virkelig direkte oppgjør og opprør mot de fanatiske kravene om hvordan en kvinne skal kle seg og dekke seg til for å kunne regnes som en ordentlig kvinne. Hun vil frigjøre seg fra krav og press, og vise (sikkert mest for seg selv) at hun fortsatt vil være en kvinne selv om noen ser puppen hennes. Som jo bare er en pupp.. Selv om det koster henne dyrt fra sine nærmeste fanatikere, så vil det jo også vise seg hva hun står igjen med. 5
lille_lam Skrevet 20. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2011 (endret) Det er ikke det alene som gjør henne fri, men med dette tar hun et virkelig direkte oppgjør og opprør mot de fanatiske kravene om hvordan en kvinne skal kle seg og dekke seg til for å kunne regnes som en ordentlig kvinne. Hun vil frigjøre seg fra krav og press, og vise (sikkert mest for seg selv) at hun fortsatt vil være en kvinne selv om noen ser puppen hennes. Som jo bare er en pupp.. Selv om det koster henne dyrt fra sine nærmeste fanatikere, så vil det jo også vise seg hva hun står igjen med. Men trenger man å være fanatiker for å synes at det ikke er bra å kle seg naken for så å bli avbildet i et magasin? Endret 20. april 2011 av lille_lam
Kala Skrevet 20. april 2011 #5 Skrevet 20. april 2011 (endret) Men det kreves gjerne et ekstremt virkemiddel som en motbør mot ekstreme holdninger og krav. I denne debatten blir det for dumt å lukke øynene for hijabdebatten og midtøstens kvinnesyn.. Endret 20. april 2011 av Linber
lille_lam Skrevet 20. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 20. april 2011 En sosialantropolog eller en samfunnsforsker, eks. Amal Aden tar jo et meget godt oppgjør med sitt miljø, tror ikke hun ville ha gjort det på den måten? Har på følelsen at de som ofte kaster klærne er "kjendiser" av et eller annet slag (film,musikk etc.).. Er bare så synd om ungjenter vokser opp med å tro at det er slik man oppnår frihet..
Mann 42 Skrevet 20. april 2011 #7 Skrevet 20. april 2011 Et overlagt brudd med normer og forventninger er en måte å demonstrere sin individualitet på. Og det gjør man jo i så mange sammenhenger der mennesker demonstrerer sin frihet og individualisme. Tenk på den demonstrative homofilien som legges for dagen under gay pride-dager rundt om kring. Det er ikke løskuker og seletøy som er greien, det er bruddet med normene, og demonstrasjonen av at man er den man er, og at man ikke bryr seg om hva folk evt har å si om den saken. 4
Kala Skrevet 20. april 2011 #8 Skrevet 20. april 2011 Et overlagt brudd med normer og forventninger er en måte å demonstrere sin individualitet på. Og det gjør man jo i så mange sammenhenger der mennesker demonstrerer sin frihet og individualisme. Tenk på den demonstrative homofilien som legges for dagen under gay pride-dager rundt om kring. Det er ikke løskuker og seletøy som er greien, det er bruddet med normene, og demonstrasjonen av at man er den man er, og at man ikke bryr seg om hva folk evt har å si om den saken. Kunne ikke sagt det bedre selv
Mann 42 Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 En sosialantropolog eller en samfunnsforsker, eks. Amal Aden tar jo et meget godt oppgjør med sitt miljø, tror ikke hun ville ha gjort det på den måten? Har på følelsen at de som ofte kaster klærne er "kjendiser" av et eller annet slag (film,musikk etc.).. Er bare så synd om ungjenter vokser opp med å tro at det er slik man oppnår frihet.. Hvis det fantes en samfunnsmessig akseptert overgangsrite som man kunne oppnå frihet på, så ville det ikke være frihet lenger, det ville bare være enda en måte å oppfylle samfunnets forventninger. 1
lille_lam Skrevet 20. april 2011 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2011 (endret) Total frihet finnes uansett ikke.. Hadde hun vært virkelig fri hadde hun latt være å fjernet kropshårene, latt være å sminket seg og droppet silikoninlegget (ser ut som det)... Hun har med andre ord oppfylt noen av samfunnets forventninger.. Endret 20. april 2011 av lille_lam
Kamikatze Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 Så, tabben hennes var egentlig ikke at hun kastet BH-en og burkaen, men at hun glemte å tenne fyr på dem? 3
Mann 42 Skrevet 20. april 2011 #12 Skrevet 20. april 2011 (endret) Men trenger man å være fanatiker for å synes at det ikke er bra å kle seg naken for så å bli avbildet i et magasin? Man trenger iallfall å være en person som ikke respekterer andre menneskers frie vilje, for å lage en stor sak av det. For å f.eks nekte å la henne komme hjem etterpå, som moren hennes gjorde. Hvordan kan det være ikke bra, forresten? Hun er jo ikke akkurat stygg å se på? Endret 20. april 2011 av Mann 42
lille_lam Skrevet 20. april 2011 Forfatter #13 Skrevet 20. april 2011 Men for å stille et annet sprøsmål: synes du/dere at det hadde vært helt ok at deres egen datter hadde stilt opp slik?
Mann 42 Skrevet 20. april 2011 #14 Skrevet 20. april 2011 (endret) Men for å stille et annet sprøsmål: synes du/dere at det hadde vært helt ok at deres egen datter hadde stilt opp slik? Det hadde jo vært opp til henne, ikke sant? Jeg har ingen datter, så dette blir litt hypotetisk. Men jeg ville vært min datters vokter i den forstand at jeg ville beskyttet henne mot alt ondt, men ikke mot hennes egne valg. Men jeg tror ikke min datter ville hatt behov for å demonsterere at hun var fri. Endret 20. april 2011 av Mann 42 2
Kamikatze Skrevet 20. april 2011 #15 Skrevet 20. april 2011 Men for å stille et annet sprøsmål: synes du/dere at det hadde vært helt ok at deres egen datter hadde stilt opp slik?Nei, men det ville strengt tatt ikke vært min avgjørelse å ta.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #16 Skrevet 20. april 2011 Trenger kanskje ikke å være naken for å være fri. Men damer er skapt for å være naken og for å posere naken. Og slike damer får min fulle støtte. Det er sånn verden skal være.
Meridian Skrevet 20. april 2011 #17 Skrevet 20. april 2011 (endret) En fri kvinne trenger ikke nødvendigvis å være naken. Jeg er en fri kvinne, og jeg kler meg ikke naken for hvem som helst. Selv om man e en fri kvinne, så har frie kvinner sine verdier i livet. Og de fleste har såpass stor selvrespekt at det er frie på en sunn måte. Det at denne tyrkiske kvinnen stiller naken opp i et manneblad er jo en måte for henne å vise at andre tyrkiske kvinner kan være like fri som henne, men ikke nødvendigvis å kaste klærne. Men hun gjør jo det slik at kvinnefrigjøringen kan gå et sted i riktig retning. Endret 20. april 2011 av meridian 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #18 Skrevet 20. april 2011 Men for å stille et annet sprøsmål: synes du/dere at det hadde vært helt ok at deres egen datter hadde stilt opp slik? Absolutt.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #19 Skrevet 20. april 2011 Man kan ha selvrespekt og alt det der selv om man stiller opp naken. 3
cyanid Skrevet 20. april 2011 #20 Skrevet 20. april 2011 Jeg føler meg veldig fri når jeg er naken, men det er greiest å holde det mellom meg og trærne og ekornene... eller sagt på en annen måte - ikke hore meg rundt i magasiner!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå