sussanne Skrevet 20. april 2011 #21 Skrevet 20. april 2011 Det sises at koffein påvirker blodsukkeret og ikke vil være gunstig på lavkarbodietter. Og pepsi max inneholder en del koffein. Det sies? Kjære AB, gå og troll et annet sted. 1
Aspera Skrevet 20. april 2011 #22 Skrevet 20. april 2011 (endret) Pepsi Max er så godt som uten kalorier (1 kcal pr 100ml el.) - ergo kan man ikke legge på seg av kaloriene. Pepsi Max inneholder mindre koffein enn vanlig kaffe, dessuten regulerer koffein sultfølelse og matlyst (kjapt søk på google: koffein + matlyst) Det er bevist at aspartam (det farlige stoffet i Pepsi Max IKKE har noen innvirkning på insulinproduksjon/blodsukker (denne nettsiden har link til minst fem linker som beviser dette) Om noen mener de spiser mer ved å drikke Pepsi Max, så er det ikke Pepsi Max som er synderen - det er kaloriene i den ekstra maten du får i deg! Aspartam er et ekstrakt av rottegift. Det inneholder metanol, også kjent som tresprit, som ikke er særlig bra. Daglig er maksgrensa for inntak av metanol 7,8 mg, men i en boks lettbrus er det 16 mg alene. Det er over det dobbelte. Du må gjerne tro at bare fordi VG har godkjent produktet så er det ok, men du må vite at det er veldig mange forskninger som sier noe annet. De er bare litt mer bortgjemt, for de er ikke til lettbrusens fordel. Det er som med melk - Det er ingen som forteller deg at det framkaller astma og allergi, samt forsterker genetiske psykiske lidelser, selv om det er bevis. Det du blir fortalt er at melk styrker beinbygningen din og forhindrer beinskjørhet, men rart er det jo at de landene som drikker mest melk er de med mest beinskjørhet, mens de landene som aldri drikker melk har nesten ikke hørt om beinskjørhet engang. Ja, det er mye kalsium i melk, men hvis du ikke passer på å få i deg nok d-vitaminer sammen med melka vil kalsiumet slippes fri i stedet for. D-vitaminer er noe hele Norge har mangel på. Og for mye av det gode er heller ikke bra, og når jeg sier for mye må det ikke tilsvare mer enn et lite glass helmelk daglig. Det er mye safere å satse på masse brokkoli i stedet for. Men hvorfor kommer ikke dette frem? Fordi det er ugunstig for melkeindustrien. Er du klar over hvor mye du må gå inn i en sak for å finne hele sannheten? Du kan ikke bare tro det du leser ett sted, du burde egentlig ikke ta det jeg skriver for god fisk engang. Det krever enormt med research for å finne alle bortgjemte dokumenter og kilder. Edit: Skrivefeil Endret 20. april 2011 av Aspera 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #23 Skrevet 20. april 2011 Aspartam er et ekstrakt av rottegift. Det inneholder metanol, også kjent som tresprit, som ikke er særlig bra. Daglig er maksgrensa for inntak av metanol 7,8 mg, men i en boks lettbrus er det 16 mg alene. Det er over det dobbelte. Du må gjerne tro at bare fordi VG har godkjent produktet så er det ok, men du må vite at det er veldig mange forskninger som sier noe annet. De er bare litt mer bortgjemt, for de er ikke til lettbrusens fordel. Det er som med melk - Det er ingen som forteller deg at det framkaller astma og allergi, samt forsterker genetiske psykiske lidelser, selv om det er bevis. Det du blir fortalt er at melk styrker beinbygningen din og forhindrer beinskjørhet, men rart er det jo at de landene som drikker mest melk er de med mest beinskjørhet, mens de landene som aldri drikker melk har nesten ikke hørt om beinskjørhet engang. Ja, det er mye kalsium i melk, men hvis du ikke passer på å få i deg nok d-vitaminer sammen med melka vil kalsuimet trekkes ut av skjelettet i stedet for. D-vitaminer er noe hele Norge har mangel på. Det er mye safere å satse på masse brokkoli i stedet for. Men hvorfor kommer ikke dette frem? Fordi det er ugunstig for melkeindustrien. Er du klar over hvor mye du må gå inn i en sak for å finne hele sannheten? Du kan ikke bare tro det du leser ett sted, du burde egentlig ikke ta det jeg skriver for god fisk engang. Det krever enormt med research for å finne alle bortgjemte dokumenter og kilder. Det var sterke påstander du kom med. Har du noen pålitelige vitenskapelige kilder som støtter opp om disse påstandene?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #24 Skrevet 20. april 2011 Hæ? Koffein brukes som slankemiddel, fordi den demper sultfølelsen. Jeg merker dette veldig godt hvis jeg drikker pepsi max når jeg er sulten, da blir jeg plutselig ganske mett. Har jeg spist ganske mye mat i løpet av dagen og skal til å legge meg, men sultfølelse melder seg, pleier jeg å ta meg en pepsi max. Jeg syns det er mye bedre enn å hive i seg 2 knekkebrød 5 min før man skal sove. Denne energien trenger du ikke når du bare ligger i senga. Så istedenfor å spise mat når du er sulten drikker du brus?
sussanne Skrevet 20. april 2011 #25 Skrevet 20. april 2011 Aspartam er et ekstrakt av rottegift. Det inneholder metanol, også kjent som tresprit, som ikke er særlig bra. Daglig er maksgrensa for inntak av metanol 7,8 mg, men i en boks lettbrus er det 16 mg alene. Det er over det dobbelte. Du må gjerne tro at bare fordi VG har godkjent produktet så er det ok, men du må vite at det er veldig mange forskninger som sier noe annet. De er bare litt mer bortgjemt, for de er ikke til lettbrusens fordel. Det er som med melk - Det er ingen som forteller deg at det framkaller astma og allergi, samt forsterker genetiske psykiske lidelser, selv om det er bevis. Det du blir fortalt er at melk styrker beinbygningen din og forhindrer beinskjørhet, men rart er det jo at de landene som drikker mest melk er de med mest beinskjørhet, mens de landene som aldri drikker melk har nesten ikke hørt om beinskjørhet engang. Ja, det er mye kalsium i melk, men hvis du ikke passer på å få i deg nok d-vitaminer sammen med melka vil kalsuimet trekkes ut av skjelettet i stedet for. D-vitaminer er noe hele Norge har mangel på. Det er mye safere å satse på masse brokkoli i stedet for. Men hvorfor kommer ikke dette frem? Fordi det er ugunstig for melkeindustrien. Er du klar over hvor mye du må gå inn i en sak for å finne hele sannheten? Du kan ikke bare tro det du leser ett sted, du burde egentlig ikke ta det jeg skriver for god fisk engang. Det krever enormt med research for å finne alle bortgjemte dokumenter og kilder. Hva er det du snakker om? Spørsmålet var om man går opp i vekt av Pepsi Max.
sussanne Skrevet 20. april 2011 #26 Skrevet 20. april 2011 Så istedenfor å spise mat når du er sulten drikker du brus? Hvor står det?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #27 Skrevet 20. april 2011 Jeg ville styrt unna alt som heter lett-brus og (og lett-produkter generellt). Det inneholder bl.a aspartam som overhodet ikke er bra for helsa, og som for mange absolutt kan påvirke vektnedgang. Drikk vann Tull, vennligst sjekk denne linken: http://www.dinside.no/839442/her-er-aspartam-dommen
Spøkelse Skrevet 20. april 2011 #28 Skrevet 20. april 2011 Skjønner ikke hvorfor så mange som er på slanker'n og lever "sunn" livsstil bare mååå drikke Pepsi Max hver dag? Hvorfor skal man frivillig stappe i seg med aspartam/kunstige søtningsmidler? Kall meg gjerne sær, men jeg foretrekker faktisk å heller kjøpe en Pepsi eller Cola om jeg skal drikke brus, så vet jeg hvertfall hva jeg har i kroppen. Vi pleide å kjøpe sukkerfri saft også, fordi det var mindre kalorier. Nå har vi gått tilbake til brus med sukker, rett og slett for å minske inntaket av kunstige søtningsstoffer. Så får man heller drikke litt mindre brus og saft for å redusere sukker/kaloriinntak Sitat fra artikkelen over her: Samtidig identifiserte ekspertene noen områder hvor det kan være behov for mer forskning. Blant annet fant de at visse studier viser at aspartam kan påvirke enzymaktiviteten i hjernen. Det hadde vært interessant å se nærmere på dette, ifølge ekspertene. Hvordan kunstige søtningsstoffer påvirker HJERNEN min er også for meg relativt viktig. Trenger ikke fyre opp hjernen med ting som gjør hjernecellene spinnville eller påvirker enzymene (som sagt trengs det mer forskning på det).
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #29 Skrevet 20. april 2011 Det handler om litt kjemi. Propper du i deg en burger med pommes frites på McDonalds, og velger en lightbrus som tilbehør vil kroppen bruke masse energi for å prøve å kvitte seg med fettet/karbohydratene etc fra maten. Når du har drukket lettbrus vil det "blokkere" den naturlige forbrenningen av maten, og denne forbrenningen vil da ta mye lengre tid. Drikker du derimot vanlig brus med sukker i, vil kroppen "angripe" forbrenningen av maten mye raskere. Jeg vet ikke om forklaringen min var veldig forståelig, prøvde å bryte den ned til hverdagsspråk. Med andre ord, er du usikker/fanatisk, drikk vann. Kan du vise til kilder på dette? jeg er kjempeinteressert!
Gjest Rampunge Skrevet 20. april 2011 #30 Skrevet 20. april 2011 På hvilken måte "blokkerer" lettbrus den naturlige forbrenningen, og hvilket stoff er det som gjør denne blokkeringen? Dette vil jeg gjerne ha en link til forskning på. Her har du: Spol til 6.36 Diet coke
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #31 Skrevet 20. april 2011 Her har du: Spol til 6.36 Diet coke Du har ikke noen forskningsartikler som backer påstanden?
Gjest Rampunge Skrevet 20. april 2011 #32 Skrevet 20. april 2011 Forskning om lettbrus Her finner du noen forklaringer på hvilke stoffer i lettbrus som er med på å "hemme" forbrenning. Den enkleste måten å finne gode linker på er å google på engelsk, feks diet coke weight loss eller lignende. Evt så kan du sette deg ned å lese litt om kroppens kjemi, og hvordan kroppen fungerer. Jeg anbefaler forsåvidt å se hele YouTube-klippet, og ikke bare fra 6.36.
Gjest Rampunge Skrevet 20. april 2011 #33 Skrevet 20. april 2011 Du har ikke noen forskningsartikler som backer påstanden? Klippet hadde jo link til egen nettside.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #34 Skrevet 20. april 2011 Klippet hadde jo link til egen nettside. Ja, men jeg snakker om seriøse forskningsartikler.
Gjest Rampunge Skrevet 20. april 2011 #35 Skrevet 20. april 2011 (endret) Ja, men jeg snakker om seriøse forskningsartikler. Seriøst nok? Endret 20. april 2011 av Rampunge
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #36 Skrevet 20. april 2011 Seriøst nok? Igjen, jeg lurer på forskningsartikkel. Det der er en kommentarartikkel.
Gjest Rampunge Skrevet 20. april 2011 #37 Skrevet 20. april 2011 Igjen, jeg lurer på forskningsartikkel. Det der er en kommentarartikkel. Søk selv da. Jeg har påskeferie Dra på biblioteket en tur, eller universitetet. Jeg har ikke noen doktoravhandling tilgjengelig dessverre.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #38 Skrevet 20. april 2011 Forskning om lettbrus Her finner du noen forklaringer på hvilke stoffer i lettbrus som er med på å "hemme" forbrenning. Den enkleste måten å finne gode linker på er å google på engelsk, feks diet coke weight loss eller lignende. Evt så kan du sette deg ned å lese litt om kroppens kjemi, og hvordan kroppen fungerer. Jeg anbefaler forsåvidt å se hele YouTube-klippet, og ikke bare fra 6.36. Det er bare tull, for da skulle ikke jeg hatt forbrenning igjen: http://www.dinside.no/839442/her-er-aspartam-dommen "Ekspertene konkluderte i likhet med EFSA at inntak av aspartam er trygt, og konkluderer slik: - Lite eller ingen data beviser at aspartam påvirker appetitten, sultfølelsen eller matinntaket. Det er ingen grunn til å forandre mening omkring dette, skriver Foodnavigator.com" http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=16404&Itemid=61 And so on. Aspartam gjør deg ikke overvektig, mer kcal inn en ut derimot, DET gjør deg overvektig.
Gjest made4u Skrevet 20. april 2011 #39 Skrevet 20. april 2011 Vann eller lettbrus med kunstige søtningsmiddel, for meg blir det samme hva man drikker, selv foretrekker jeg lettbrusen da vannet her i Oslo smaker dårlig sammenlignet med det jeg er vant med fra tidligere. Så lettbrus her, og det går i grunn for det samme for min del... Ja da, alle vet at vann er best - og smaker vannet godt og er kaldt så foretrekker jeg også vann i lengden da jeg begynner å bli rimelig grei lettbrus nå. Sett fra et slankeperspektiv hadde det ikke bekymret meg om det rant 50 liter lettbrus gjennom meg hver eneste dag, så i vektperspektiv betyr det intet hva man drikker, så lenge det ikke er kaloriholdige drikker vel å merke.
Aspera Skrevet 20. april 2011 #40 Skrevet 20. april 2011 Det var sterke påstander du kom med. Har du noen pålitelige vitenskapelige kilder som støtter opp om disse påstandene? Vel, jeg har en venn som er bioingeniør og har studert og forsket på akkurat dette. Og det med at melk har en klar sammenheng med astma og allergi kan du lett finne mye informasjon om hvis du bare vet hva du skal søke på. Det er det ingen som legger skjul på, det er bare ikke så kjent. Når det kommer til sammenhengen mellom melk og psykiske lidelser er det noe jeg blant annet så på Discovery Channel. Ellers så har jeg skrevet ut en forskning om alle disse tingene fra Harvard, men disse er pakket ned med masse annet av våre flyttesaker. Men det er jo egentlig bare logisk: Når du putter i deg andre hormoner enn hva kroppen din skal ha, skapes en ubalanse. Astma og allergi, samt psykiske lidelser er et resultat av ubalanse. Hvor normalt er det egentlig å drikke en annen arts morsmelk? Når det kommer til kalsium kan det gå begge veier. Enten slippes kalsiumet fri fordi det er ubalanse i konsumeringen, eller så får du for mye som igjen skaper beinskjørhet. Her er litt om det: http://www.4.waisays.com/ExcessiveCalcium.htm Angående aspartam er det jo bare å lese opp om hva aspartam faktisk ER, og legge to og to sammen. Jeg gidder ikke søke meg halvt ihjel på nettet etter alle de kildene jeg refererer til, for det tar altfor mye tid. Det kan dere gjøre selv, fordi poenget var ikke at jeg skulle konvertere dere til min livsstil, jeg skulle bare få frem at man burde være veldig kritisk til hva man leser. Og det er viktig å undersøke på egenhånd. Det er veldig mange sider av én sak, og du får som regel bare høre om de positive, selv om de ikke alltid er like pålitelige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå