Gå til innhold

Rosebusker og beskjæring - helt novise på det!


Kontormus

Anbefalte innlegg

Er det slik at noen rosebusker ikke skal beskjæres, mens andre skal det? Hvordan kan man vite hvilke som trenger beskjæring? Er det ikke tiden for det nå? Og hvordan gjør man det? Mener jeg har hørt noe om "kuler" på leddene... men ikke inne på alle greinene vel? Og hvor langt inn mot stammen?

Uff og uff, jeg elsker roser men slike ting har andre ordnet for meg. Og nå må jeg fikse det selv. Er det noen som vil prøve med teskje-metoden? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia,alle roser må klippes.Du klipper de på skrå over skuddet.Vanlige små roser klipper jeg helt ned og vekk med de tynne greinene.Tar kun vare på de som er ca like tykke som lillefingren.Klatre roser klipper du jo ikke ned men klipper over skuddet der du syntes det passer.Dette gjorde vi de åra jeg jobba med roser i komunnen her jeg bor.Om dette er riktig etter fasit vet jeg ikke, men funka for oss,og alle lurte på hva vi gjorde for å få de så fiine.Gjør det samme med mine roser og de blir kjempefine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skal nok beskjæres, men noen roser er podet og ikke rotekte, og da må du passe på at du ikke skjærer bort hele den podete delen... Ellers har det litt å gjøre med hvordan blomstringen blir. Ser ut som dette er en bra orientering: http://www.norskroseforening.com/pdf/24_25.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...