AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 Har vært sammen med kjæresten min snart et år og har derfor kjent mine svigerforeldre litt under et år. Vi blir ofte invitert til de på middag og jeg blir så klart med. Men har i det siste blitt lei av å dra på middagsbesøk rett og slett fordi maten de lager ikke er god. Er ikke kresen i matveien tvert i mot veldig glad i mat og matlaging. Problemet er vel heller at jeg mener jeg kunne lagd noe mye bedre og blir skuffet når jeg får servert middelmådig kjedelig mat. Kan jo ikke slutte å dra på middagsbesøk, lurer bare på om det er noen andre som har det samme måte? 1
Antoinette Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Kan ikke du invitere dem da? Det er ganske så håpløst å vende folk av med mat de kanskje har laget i 30-40 år samt introdusere dem for nye smaker og andre ingredienser. 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 Har vært sammen med kjæresten min snart et år og har derfor kjent mine svigerforeldre litt under et år. Vi blir ofte invitert til de på middag og jeg blir så klart med. Men har i det siste blitt lei av å dra på middagsbesøk rett og slett fordi maten de lager ikke er god. Er ikke kresen i matveien tvert i mot veldig glad i mat og matlaging. Problemet er vel heller at jeg mener jeg kunne lagd noe mye bedre og blir skuffet når jeg får servert middelmådig kjedelig mat. Kan jo ikke slutte å dra på middagsbesøk, lurer bare på om det er noen andre som har det samme måte? Hva er middelmådig?? Hva er kjedelig? Du blir bedt,men du kan takke ja eller nei. Nå er du invitert ofte,så siden du går så er vel ikke maten så verst da? Siden de inviterer så ofte,så kan jo du ta over. Begynn å inviter de selv. Det kan være mat du ikke er vant til,men det betyr ikke at den er dårlig eller kjedelig. Kan du gi eksempler på hva de serverer. Syns du har et luxusproblem....du kan takke nei. Bedre å være ærlig fra dag en. 2
Caramba Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 (endret) Inviter dem på middag til dere, da... Jeg er sikker på at de inviterer dere for å være snille og at de hadde blitt utrolig lei seg over å vite at du legger ut hvor dårlig mat de lager på nettet. Dette er ikke noe problem i det hele tatt, man tåler å spise litt kjedelig mat for å glede sine svigerforeldre. Endret 18. april 2011 av Caramba 6
Gjest NozMonster Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 hehe, jeg kjenner meg sååå godt igjen! jeg var sammen med en gutt i litt over 4 år, og vi ble bedt på middag der veldig ofte! faren hans var nemlig afrikansk,så han var veeeeldig familiekjær! ...og et eksempel på maten? ...han putta det han hadde i en stekepanne, og vips- ferdig! kjøttdeig med rosiner ( stekte rosiner faktisk!), han tok poteter uten å koke de først, og stekte det sammen med kjøttdeigen og rosinene... stekt kjøttdeig uten tacokrydder eller dolmiosaus smaker HØGG altså!!! men jeg har desverre ikke så mange råd å komme med,kanskje bare at du ikke bør være så sulten når du kommer, så du ikke trenger å spise så mye 2
Gjest Tjoms Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Herregud hva folk får seg til å syte og klage over! Jeg syns det er snobbete og lukter av utakknemmlighet og klage på at maten er "kjedelig og middelmådig". 7
Havbris Skrevet 18. april 2011 #7 Skrevet 18. april 2011 Hvis du ønsker å opprettholde et godt forhold til dine svigerforeldre så synes jeg du skal legge vekk dette "problemet". De er ikke som deg - og det må du respektere. De er gjestfrie som inviterer deg og de lager den maten de er vant til å lage. Hvis du tenker deg et varig forhold med kjæresten din - og en dag kanskje også får barn - så kan forholdet til svigers bli gull verdt! Og da kan det være lurt å fortsette å takke ja til middagsinvitasjonen selv om du ikke hopper i taket av maten. 5
Lady in blue Skrevet 18. april 2011 #8 Skrevet 18. april 2011 Luksusproblem. Hadde maten smakt vondt så du ikke klarte å spise så hadde jeg skjønt det. At det er kjedelig og ikke spesielt gourmetaktig er ikke noe jeg ville tenkt over engang. De lager den maten de liker. Og det er ikke sånn at man trenger å diske opp med lekre retter hver gang man får middagsbesøk, særlig ikke når besøket kommer ofte og er nær familie, da er det naturlig at det blir hverdagsmiddager. Vær heller glad for at de inviterer deg så ofte. 4
Lady Lou Skrevet 18. april 2011 #9 Skrevet 18. april 2011 Jeg synes du virker utakknemlig, jeg. De inviterer dere nok ikke for å plage dere, men for å ha det hyggelig sammen med dere. Du burde heller sette pris på at de inviterer og vil tilbringe tid sammen med dere, istedenfor å irritere deg over at maten ikke er slik DU ville laget den om du fikk bestemme. 6
kaprifolen Skrevet 18. april 2011 #10 Skrevet 18. april 2011 hehe, jeg kjenner meg sååå godt igjen! jeg var sammen med en gutt i litt over 4 år, og vi ble bedt på middag der veldig ofte! faren hans var nemlig afrikansk,så han var veeeeldig familiekjær! ...og et eksempel på maten? ...han putta det han hadde i en stekepanne, og vips- ferdig! kjøttdeig med rosiner ( stekte rosiner faktisk!), han tok poteter uten å koke de først, og stekte det sammen med kjøttdeigen og rosinene... stekt kjøttdeig uten tacokrydder eller dolmiosaus smaker HØGG altså!!! men jeg har desverre ikke så mange råd å komme med,kanskje bare at du ikke bør være så sulten når du kommer, så du ikke trenger å spise så mye Hmmm.. Jeg ble litt misunnelig på all maten du ble "utsatt" for, jeg! Syntes det hørtes spennende ut, og rosiner er godt i en del "eksotisk" mat! Også synes jeg den setningen jeg uthevet tydet på relativt snever innsikt i matlaging og smaker som ikke kommer ferdig fra butikken... 12
Gjest slurp Skrevet 18. april 2011 #11 Skrevet 18. april 2011 Jeg har litt samme "problem", men med mine egne foreldre. Men skjønner godt at moren min er litt uinspirert i matveien, for faren min har en tendens til å være veldig utålmodig med at maten skal komme på bordet, og maser om at "det er jo ferdig nå", det gjør liksom ikke noe om ting ikke er helt ferdig kokt og sånn. Han spiser opp middagen i løpet av 2 minutter, og går rett til sofaen etterpå. Så skjønner godt at hun ikke gidder å gjøre seg så mye flid! Kanskje det er noe av det samme her? Du kan jo begynne med å skryte hvis de lager noe som er skikkelig godt, sånn at de skjønner at det blir satt pris på. Er jo ikke så mye som skal til. Også er jeg enig med de som foreslår å invitere dem til deg, så kan du jo lage det du liker! 1
Gjest NozMonster Skrevet 18. april 2011 #12 Skrevet 18. april 2011 Hmmm.. Jeg ble litt misunnelig på all maten du ble "utsatt" for, jeg! Syntes det hørtes spennende ut, og rosiner er godt i en del "eksotisk" mat! Også synes jeg den setningen jeg uthevet tydet på relativt snever innsikt i matlaging og smaker som ikke kommer ferdig fra butikken... jeg synes TS får litt mye ufortjent kjeft her... det er som mange sier; man kan ikke si meningene mine her på KG uten at mange, maaaange rakker ned på dem! hun sier jo ikke at hun krever gourmemat!! en her sier at hun er utakknemlig og kan ikke kreve at de skal diske opp med gourmemat heller... det finnes en mellomting! men ja,er spennende med eksotisk mat, og tacokrydder/dolmiosaus var bare 2 eksempler, men det jeg villle frem til var at og kun steke kjøttdeig og spise det, det smaker veldig papp! og hvor "eksotisk" kjøttdeig, rosiner og poteter stekt sammen er...deeet vet jeg ikke! det var kun det vi fikk hver gang vi fikk det. ikke noe annet tilbehør! ..hadde kanskje gjort seg med litt rømme ellernoe 1
Gjest Tjoms Skrevet 18. april 2011 #13 Skrevet 18. april 2011 jeg synes TS får litt mye ufortjent kjeft her... det er som mange sier; man kan ikke si meningene mine her på KG uten at mange, maaaange rakker ned på dem! hun sier jo ikke at hun krever gourmemat!! en her sier at hun er utakknemlig og kan ikke kreve at de skal diske opp med gourmemat heller... det finnes en mellomting! men ja,er spennende med eksotisk mat, og tacokrydder/dolmiosaus var bare 2 eksempler, men det jeg villle frem til var at og kun steke kjøttdeig og spise det, det smaker veldig papp! og hvor "eksotisk" kjøttdeig, rosiner og poteter stekt sammen er...deeet vet jeg ikke! det var kun det vi fikk hver gang vi fikk det. ikke noe annet tilbehør! ..hadde kanskje gjort seg med litt rømme ellernoe Jeg syns man er utakknemmlig når man blir invitert hjem til andre på middag, og klager over at maten er "middelmådig og kjedelig". Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spist ihjelkokte gulrøtter, tørre poteter og fiskekaker dynket i smørsaus hos bestemor, som jeg med stor glede har spist gjennnom hele oppveksten. Det var ikke maten som var viktig, det var samværet. Jeg skulle gitt hva som helst for å spise den "kjedelige" maten til bestemor igjen. 17
Alvina Skrevet 18. april 2011 #14 Skrevet 18. april 2011 (endret) For alt jeg vet er du min svigerdatter, men da har jeg fremdeles ikke bedt deg på middag med familien pga boforholdene mine. Det rettes snart på, i mellomtiden har du måtte spise mye av den maten min mor lager og hun er ikke god på kjøkkenet, det hender hun har flaks og hun kan lage det meste, men hun hater å lage mat og resultatet blir deretter. ...tamt, kjedelig, overkokt, osv. Jeg elsker å lage mat, og har hjulpet henne noen ganger når det er middag og matlaging og hun blir raskt stresset om jeg ikke har tid, da får jeg høre at hun har panikk ...hun har venninner som er med i en felles matklubb, og jeg har spurt henne hvorfor hun ikke blir med, men nei, hun liker ikke å lage mat men føler at hun må og er flink å invitere, litt hønemor. Faren min var en kunstner på kjøkkenet og elsket å lage mat. Men jeg kan ikke sette de to opp mot hverandre, de var bare forskjellige - hun stod for hverdagsmaten og han laget til søndagsmiddag eller festmåltider. Min mor klarer ikke steke koteletter engang og potene er ikke kokte, hvis hun blir stresset. Jeg har bedt henne roe seg, og sagt at det skal jo bare være en vanlig middag, men når barnebarnet har dame føler hun at hun må lage noe spesielt godt, og ja - det blir bare dårlig mat av stress. Kjøtt som skosåler osv. Hun er dyktig på å lage julemiddager, tror det er noe hun har lært og kan. Det blir alltid godt. Jeg har prøvd å foreslå å lære henne å lage f.eks. pastasaus, men nei, hun blir nesten tverr og sier nei, jeg kjøper noe i butikken. Det er derfor litt frekt å bli såret fordi maten er middelmådig, vær heller glad fordi noen har lyst å invitere deg. De som ikke liker å lage mat eller som ikke kan lage alt, og som til tross gjør hver invitasjon til et sjansespill er ganske tøffe egentlig, og man må kunne le hvis maten har blitt for mye kokt også? Endret 18. april 2011 av Alvina 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #15 Skrevet 18. april 2011 stekt kjøttdeig uten tacokrydder eller dolmiosaus smaker HØGG altså!!! Det at du føler du må ha dolmiosaus eller tacokrydder i kjøttdeig for at den skal smake godt sier virkelig mye mer om dine smakspreferanser enn om hvor god mat ekssvigerfaren din lagde. Og det er jo greit - vi har alle våre preferanser, men når man har et litt... begrenset smaksregister selv bør man kanskje ikke uttale seg for mye om kvaliteten på andres matlaging? 11
Alvina Skrevet 18. april 2011 #16 Skrevet 18. april 2011 Det at du føler du må ha dolmiosaus eller tacokrydder i kjøttdeig for at den skal smake godt sier virkelig mye mer om dine smakspreferanser enn om hvor god mat ekssvigerfaren din lagde. Og det er jo greit - vi har alle våre preferanser, men når man har et litt... begrenset smaksregister selv bør man kanskje ikke uttale seg for mye om kvaliteten på andres matlaging? Ha ha, måtte le litt nå, er enig. Alle med kresne ganer burde ta med sin egen mat eller ha ketchup på innerlomma, evt i vesken sin. Synes det er drøyt å bli skuffet over andres prestajoner på kjøkkenet, de fleste gjør så godt de kan, og til og med erfarne kokker kan rote det til. 2
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2011 #17 Skrevet 18. april 2011 jeg synes TS får litt mye ufortjent kjeft her... det er som mange sier; man kan ikke si meningene mine her på KG uten at mange, maaaange rakker ned på dem! hun sier jo ikke at hun krever gourmemat!! en her sier at hun er utakknemlig og kan ikke kreve at de skal diske opp med gourmemat heller... det finnes en mellomting! men ja,er spennende med eksotisk mat, og tacokrydder/dolmiosaus var bare 2 eksempler, men det jeg villle frem til var at og kun steke kjøttdeig og spise det, det smaker veldig papp! og hvor "eksotisk" kjøttdeig, rosiner og poteter stekt sammen er...deeet vet jeg ikke! det var kun det vi fikk hver gang vi fikk det. ikke noe annet tilbehør! ..hadde kanskje gjort seg med litt rømme ellernoe i min verden er ikke tacokrydder eller dolmiosaus eksotisk eller spennende. det er mer en enkel, rask og god hverdagsmiddag. men synest ikke det hørtes så veldig godt ut med bare stekt kjøttdeig, potet og rosiner heller da, vist det ikke var noen krydder eller saus eller noe til... 3
Gjest Consensio Skrevet 18. april 2011 #18 Skrevet 18. april 2011 Har vært sammen med kjæresten min snart et år og har derfor kjent mine svigerforeldre litt under et år. Vi blir ofte invitert til de på middag og jeg blir så klart med. Men har i det siste blitt lei av å dra på middagsbesøk rett og slett fordi maten de lager ikke er god. Er ikke kresen i matveien tvert i mot veldig glad i mat og matlaging. Problemet er vel heller at jeg mener jeg kunne lagd noe mye bedre og blir skuffet når jeg får servert middelmådig kjedelig mat. Kan jo ikke slutte å dra på middagsbesøk, lurer bare på om det er noen andre som har det samme måte? Seriøst? Kan ikke du heller lage mye mer interessant middag alle andre dager hvor du ikke spiser middag hos dem? Om du kan lage bedre mat enn dem eller ikke har vel ikke noe å si, må man virkelig overgå hverandre med nye og spennende retter hele tiden? Veldig spent på hva slags mat det du får servert altså... 3
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2011 #19 Skrevet 18. april 2011 Lurer på om du inviterer de ofte? I så fall kan jo du invitere de på noe mere avansert og trolig dra opp standarden Men om det er slik at de tror mener standarden er høy? Bare ikke du som liker den type mat er det annerledes. Da kan du komme med forslag til hva de kan lage, men det er jo lettere og gjøre om de har laget noe du liker veldig godt da går det an og spørre om de kan lage det igjen.
Gjest stillness Skrevet 18. april 2011 #20 Skrevet 18. april 2011 Har det litt på samme måte så skjønner hva du mener,men er nok ikke mye å gjøre med det utenom at du kan invitere dem på middag. Jeg pleier å spise en porsjon for å være høflig om jeg ikke liker maten jeg får servert,men jeg vet at de ikke er spesielt interessert i matlaging så da må jeg nesten bare spise det jeg får.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå