Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2011 #21 Skrevet 17. april 2011 Hva kan en person som har problemer med leddene spise bortsett fra kylling (og fisk, det liker jeg ikke), dersom man vil spise kjøtt hver dag? Hvorfor må du spise kjøtt hver dag? Og enhver som sier til meg at de ikke liker fisk forteller meg at de ikke vet hva de snakker om. Fisk er alt fra brisling og sursild til hai og hval. Et vanvittig vell av forskjellige smaker - og når de er riktig tilberedt slår det kjøtt ut av støvlene når som helst.
Kreps -87 Skrevet 17. april 2011 #22 Skrevet 17. april 2011 Du bør rett og slett lære deg å spise fisk Og hvis du absolutt ikke liker det, må du ta omega3 eller tran hver dag. Dette er vel det aller beste for leddene. Men igjen; du trenger ikke spise kjøtt HVER dag. Bruk tid på å lære å lage gode retter uten kjøtt, f.eks. med bønner. Vegetar-mat er så utrooolig mye bedre på noen ting, det er rett og slett verdt å lage. Og det sier jeg som er veldig glad i retter med fisk og svinekjøtt
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #23 Skrevet 17. april 2011 Hvorfor må du spise kjøtt hver dag? Og enhver som sier til meg at de ikke liker fisk forteller meg at de ikke vet hva de snakker om. Fisk er alt fra brisling og sursild til hai og hval. Et vanvittig vell av forskjellige smaker - og når de er riktig tilberedt slår det kjøtt ut av støvlene når som helst. Fordi jeg rett og slett føler meg avhengig av det, enkelt og greit. Joda, det er sant, jeg liker ikke fisk OG jeg vet hva jeg prater om. Har en far som er fisker, hans far var fisker and so on. Er oppvokst med fisk i alle mulige varianter. Har smakt hvalkjøtt som kunne minne om vanlig kjøtt, men hval holder jeg meg unna pga etiske grunner.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #24 Skrevet 17. april 2011 Jeg forstår at det er et helt spekter av andre ting man kan bruke, retter man kan lage og varianter man kan bytte ut, men det var jo ikke spørsmålet mitt da. "Rett å slett lære seg å spise fisk" ? Liker man ikke fisk, så liker man ikke fisk ...
chikako Skrevet 17. april 2011 #25 Skrevet 17. april 2011 Fordi jeg rett og slett føler meg avhengig av det, enkelt og greit. Joda, det er sant, jeg liker ikke fisk OG jeg vet hva jeg prater om. Har en far som er fisker, hans far var fisker and so on. Er oppvokst med fisk i alle mulige varianter. Har smakt hvalkjøtt som kunne minne om vanlig kjøtt, men hval holder jeg meg unna pga etiske grunner. Du bør ikke spise mer enn 500 gram rødt kjøtt i uka. I tillegg bør du spise fisk minst 1 gang i uka, helst oftere. Liker du ikke noe slags fiskepålegg eller noen slags fisk?
Gjest Tjoms Skrevet 17. april 2011 #26 Skrevet 17. april 2011 V Hva kan en person som har problemer med leddene spise bortsett fra kylling (og fisk, det liker jeg ikke), dersom man vil spise kjøtt hver dag? Du kan spise retter av kikerter, linser og bønner. Man kan lage burgere og gryter som smaker nydelig, kjøtt er overhodet ikke noe man mÅ spise. Har du problemer med leddene bør du kutte ut sukker og være forsiktig med hvete. Det er gelatinet i kjøttet som kan gi problemer, så skal få bukt med ledd, så må du holde deg unna alt med gelatin (smågodt, gele, vitaminer i kapselform som inneholder gelatin, o.l)
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2011 #27 Skrevet 17. april 2011 Fordi jeg rett og slett føler meg avhengig av det, enkelt og greit. Joda, det er sant, jeg liker ikke fisk OG jeg vet hva jeg prater om. Har en far som er fisker, hans far var fisker and so on. Er oppvokst med fisk i alle mulige varianter. Har smakt hvalkjøtt som kunne minne om vanlig kjøtt, men hval holder jeg meg unna pga etiske grunner. Jeg er vokst opp med dårlig tilberedt fisk. Jeg er ikke veldig flink til å tilberede fisk selv, men har de senere år lært meg noen enkle retter som selv jeg får til velsmakende. I de senere år har det blitt slik at jeg heller velger en fiskerestaurant med skikkelige råvarer og tilberedning enn en midt på treet kjøttrestaurant med et par dårlige fiskealibi på menyen. Bare så synd at det er langt mellom restauranter som ser på fiskeretter som likestilt og derfor like godt tilberedt som kjøttet. Og enda verre blir det når man snakker om vegetar! De gangene jeg bestiller selskap for flere er jeg like flau hver gang jeg ser hva vegetarianerne blir tilbudt enda det på forhånd er gjort oppmerksom på at det er en eller flere av dem tilstede (slapp kinakål med tre paprikabiter og druknet i Thousand Island, det er salat det visstnok).
chikako Skrevet 17. april 2011 #28 Skrevet 17. april 2011 Hvorfor må du spise kjøtt hver dag? Og enhver som sier til meg at de ikke liker fisk forteller meg at de ikke vet hva de snakker om. Fisk er alt fra brisling og sursild til hai og hval. Et vanvittig vell av forskjellige smaker - og når de er riktig tilberedt slår det kjøtt ut av støvlene når som helst. Hval er ikke fisk :gjeiper: 1
LukaFrost Skrevet 17. april 2011 #29 Skrevet 17. april 2011 Noe av greia med at svinekjøtt ikke er så bra som anna kjøtt er vel at grisen ikke svetter sånn som andre dyr.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #30 Skrevet 17. april 2011 Du bør ikke spise mer enn 500 gram rødt kjøtt i uka. I tillegg bør du spise fisk minst 1 gang i uka, helst oftere. Liker du ikke noe slags fiskepålegg eller noen slags fisk? Nei, liker ingen form for fisk bortsett fra at jeg, om jeg MÅ, klarer å spise et par fiskepinner (men det smaker likevel pyton ) Tar ikke omega 3 tabletter heller pga etisk grunnlag. Spiser ikke så mye rødt kjøtt. Kanskje 200-300gr pr uke, resten av uka spiser jeg kylling eller kalkun.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2011 #31 Skrevet 17. april 2011 "Rett å slett lære seg å spise fisk" ? Liker man ikke fisk, så liker man ikke fisk ... Jeg pleide å si dette og det gjaldt grønnsaker også. Jeg vet også hva jeg snakker om for jeg hadde nemlig ikke smakt. I voksen alder har jeg funnet ut hvilken fisk jeg ikke liker (sild, kreps, krabbe og hummer) og så spiser jeg alt det andre gode som er ordentlig tilberedt. Når man har et helseproblem som følge av maten må man prøve ut nye veier og slutte å oppføre seg som en 3-åring som furter over maten. I tillegg til kylling finnes forøvrig kalkun.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2011 #32 Skrevet 17. april 2011 Tar ikke omega 3 tabletter heller pga etisk grunnlag. Få høre dette etiske grunnlaget ditt.
chikako Skrevet 17. april 2011 #33 Skrevet 17. april 2011 Nei, liker ingen form for fisk bortsett fra at jeg, om jeg MÅ, klarer å spise et par fiskepinner (men det smaker likevel pyton ) Tar ikke omega 3 tabletter heller pga etisk grunnlag. Spiser ikke så mye rødt kjøtt. Kanskje 200-300gr pr uke, resten av uka spiser jeg kylling eller kalkun. Jeg skjønner jo at jeg ikke kan oppdra deg, men jeg prøver likevel. Du virker ganske kresen, det går det faktisk an å gjøre noe med. Jeg har vært pirkete selv, men nå er jeg nesten altetende - og har det mye bedre fordi jeg spiser mer grønnsaker og fisk. Jeg kommer fra kysten og er oppvokst på fisk, men det er først nå jeg har begynt å like det. Spiser du ikke røkelaks? Peppermakrell med majones på børdskiva? Har du smakt bacalao? Sushi? Det er masse herlig fisk der ute, men hvis man tenker at man ikke liker, så smaker det ikke noe godt når man prøver.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #34 Skrevet 17. april 2011 Få høre dette etiske grunnlaget ditt. http://svt.se/2.129375/1.1919243/flyktingarnas_fisk_saljs_som_halsokost_i_sverige Orker ikke forklare alt. Du kan jo søke litt videre så finner du en hel del informasjon. Jeg vet at siden omhandler Sverige, men om du for eksempel ser den filmen Uppdrag Granskning gjør, så vil du se at de reiser til Norge og konfronterer de store norske selskapene som står bak dette
Gjest Tjoms Skrevet 17. april 2011 #35 Skrevet 17. april 2011 http://svt.se/2.129375/1.1919243/flyktingarnas_fisk_saljs_som_halsokost_i_sverige Orker ikke forklare alt. Du kan jo søke litt videre så finner du en hel del informasjon. Jeg vet at siden omhandler Sverige, men om du for eksempel ser den filmen Uppdrag Granskning gjør, så vil du se at de reiser til Norge og konfronterer de store norske selskapene som står bak dette Så ta omega fra vegetabilske oljer da, det gjør jeg . 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #36 Skrevet 17. april 2011 Jeg skjønner jo at jeg ikke kan oppdra deg, men jeg prøver likevel. Du virker ganske kresen, det går det faktisk an å gjøre noe med. Jeg har vært pirkete selv, men nå er jeg nesten altetende - og har det mye bedre fordi jeg spiser mer grønnsaker og fisk. Jeg kommer fra kysten og er oppvokst på fisk, men det er først nå jeg har begynt å like det. Spiser du ikke røkelaks? Peppermakrell med majones på børdskiva? Har du smakt bacalao? Sushi? Det er masse herlig fisk der ute, men hvis man tenker at man ikke liker, så smaker det ikke noe godt når man prøver. Altså, jeg har hatt mange som tilbereder fisk til meg på mange forskjellige måter i tro om at NÅ BLIR HUN OMVENDT! Det funker ikke. Har smakt på alle de nevnte tingene ja. Jeg er langt fra redd for å smake på ting selvom jeg ikke liker fisk. Vil veldig gjerne like noe som kommer fra havet og smaker derfor gjerne på alt som blir tilbudt og mer. Er ei voksen dame i 40-årene, så det handler ikke om å vokse opp og bli mindre kresen eller noe slikt
chikako Skrevet 17. april 2011 #37 Skrevet 17. april 2011 Altså, jeg har hatt mange som tilbereder fisk til meg på mange forskjellige måter i tro om at NÅ BLIR HUN OMVENDT! Det funker ikke. Har smakt på alle de nevnte tingene ja. Jeg er langt fra redd for å smake på ting selvom jeg ikke liker fisk. Vil veldig gjerne like noe som kommer fra havet og smaker derfor gjerne på alt som blir tilbudt og mer. Er ei voksen dame i 40-årene, så det handler ikke om å vokse opp og bli mindre kresen eller noe slikt Hvis du er så sikker på at du ikke liker det, men likevel klarer å spise det når andre lager til deg, så får du vel bare bite i det sure eplet og spise litt fisk i uka. Det anbefales å spise minst 150 gram hver uke, helst mer. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #38 Skrevet 17. april 2011 Jeg sa ikke at jeg spiste det når andre lager det, jeg sa jeg kunne smake på det. Spiser jeg det, så blir jeg skikkelig dårlig og uvel, må virkelig jobbe med å svelge hver eneste bit osv osv
chikako Skrevet 17. april 2011 #39 Skrevet 17. april 2011 Jeg sa ikke at jeg spiste det når andre lager det, jeg sa jeg kunne smake på det. Spiser jeg det, så blir jeg skikkelig dårlig og uvel, må virkelig jobbe med å svelge hver eneste bit osv osv Får du utslett/rennende øyne? Det kan jo være du har fiskeallergi, hvis det virkelig er så ille.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #40 Skrevet 17. april 2011 Hvorfor ikke spise hval? Norsk hvalfangst foregår jo under strenge kvoter, hvalbestanden blir ikke truet. I tillegg drepes ikke hvalen sånn som disse japanske hvalfangerne dreper hval. Skjønner ikke helt hvorfor ikke man skal kunne spise hval da? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå