Gå til innhold

Svinekjøtt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lest et sted at svinekjøtt ikke er rent kjøtt. Dette var ikke noe muslimsk person som skrev dette, men ei som skrev om at det var viktig å spise renere mat, altså fra bunnen av, ingen posemat osv.

Men jeg skjønner ikke...hvorfor er ikke svinekjøtt rent kjøtt i forhold til annet kjøtt? Eller er det denne personen som skriver helt feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svinekjøtt er noe av det verste kjøttet du kan spise, det inneholder mye urinsyre.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, kan du forklare litt nærmere? Hvorfor inneholder det urinsyre? Hvorfor er det det verste kjøttet man kan spise når mange anbefaler at man heller spiser svinekjøtt fremfor annet rødt kjøtt?

Skrevet

Svinekjøtt er noe av det verste kjøttet du kan spise, det inneholder mye urinsyre.

Det er ikke noe særlig urinsyre i svinekjøtt fra Norge; vi har kontroller for det.

Skrevet

Ok, kan du forklare litt nærmere? Hvorfor inneholder det urinsyre? Hvorfor er det det verste kjøttet man kan spise når mange anbefaler at man heller spiser svinekjøtt fremfor annet rødt kjøtt?

Det gjør vel det fra naturens side. Hvis kroppen ikke klarer å skille ut kan det resultere i f.eks gikt. Rødt kjøtt er heller ikke bra. Jeg spiser ingen av delene ;)

Skrevet

Det er ikke noe særlig urinsyre i svinekjøtt fra Norge; vi har kontroller for det.

Så det er forskjell fra hvor grisen kommer fra? Hvordan kontrolleres dette?

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør vel det fra naturens side. Hvis kroppen ikke klarer å skille ut kan det resultere i f.eks gikt. Rødt kjøtt er heller ikke bra. Jeg spiser ingen av delene ;)

Svinekjøtt er jo rødt kjøtt da...

AnonymBruker
Skrevet

Mattilsynet kontrollerer jo det. Klart det er forskjell på en gris fra en gård i Norge og en gris fra et polsk slakteri...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men det gjøres kontroller på svinekjøtt, og det som inneholder en større mengde urinsyre havner ikke på markedet.

Endret av chikako
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Så selvom Norge ikke tillater høye verdier av urinsyre, så er det likevel dette som gjør at svinekjøtt regnes som urent?

Er det likevel mer urinsyre i svinekjøtt enn annet rødt kjøtt og kylling, uansett hvor lavt man prøver å holde det? Og hvorfor har svinekjøtt så mye av det isåfall?

Skrevet

gris er hvitt kjøtt.noen som påstår noe annet har ikke fulgt med i skoletimen.og norge har strengere kontroller av kjøtt enn di kan ha i andre land.så kan jo ver kjøttet i andre land inneholder andre ting enn det norske kjøttet gjør.men svin er sunt kjøtt.inneholder lite fett.viss man da tar bort d synlige fettet.

men så er det jo altid noen fanatikere der ute som skal mene og si at alt man putter i seg er usunt og inneholder giftstoffer.men har levd på kjøtt i alle år.så rart om det plutseli sku være en forsjell nå.di har jo klart seg fint i gamledager.mener folk at det er dårligere kontroller på fabrikken enn bonden gjore på sin egen gård i gamledager? greit nok at dyrene ikke blir behandla like bra som før.men det er en annen sak.

Skrevet

Ingen som har sagt at svin ikke er magert, men magert betyr ikke automatisk bra. Folk med leddgikt opplever ofte forverring ved å spise rødt kjøtt og svinekjøtt.

Gjest Consensio
Skrevet

Svinekjøtt har flere hvite muskelfibre enn røde, men svinekjøtt sidestilles likevel rødt kjøtt.

Noen burde se litt bort fra hva man lærte på skolebenken og heller holde seg oppdatert i nåtidens samfunn ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

gris er hvitt kjøtt.noen som påstår noe annet har ikke fulgt med i skoletimen.og norge har strengere kontroller av kjøtt enn di kan ha i andre land.så kan jo ver kjøttet i andre land inneholder andre ting enn det norske kjøttet gjør.men svin er sunt kjøtt.inneholder lite fett.viss man da tar bort d synlige fettet.

men så er det jo altid noen fanatikere der ute som skal mene og si at alt man putter i seg er usunt og inneholder giftstoffer.men har levd på kjøtt i alle år.så rart om det plutseli sku være en forsjell nå.di har jo klart seg fint i gamledager.mener folk at det er dårligere kontroller på fabrikken enn bonden gjore på sin egen gård i gamledager? greit nok at dyrene ikke blir behandla like bra som før.men det er en annen sak.

Nei, det er det ikke. Svin er rødt kjøtt, hvitt kjøtt er fjærkre.

Eks på kilde: http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250218

Skrevet

Jeg tror det er du som ikke har fulgt med i skoletimen, lille venn. Svinekjøtt er definert som rødt kjøtt, sammen med oksekjøtt og fårkjøtt.

http://nhi.no/sykdommer/kreft/vis-kreftvett/kostrad-rodt-kjott-brod-kornvarer-1870.html

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror det er du som ikke har fulgt med i skoletimen, lille venn. Svinekjøtt er definert som rødt kjøtt, sammen med oksekjøtt og fårkjøtt.

http://nhi.no/sykdommer/kreft/vis-kreftvett/kostrad-rodt-kjott-brod-kornvarer-1870.html

"Lille venn" er unødvendig hersketeknikk. Det går fint an å påpeke at det finnes nyere data enn skolebøkene fra barneskolen uten å herske.

Hvitt kjøtt er kyllingkjøtt og det er en kjent sak at rødt kjøtt er dårlig for de med leddproblemer.

Dessverre har vi tillatt oss å la kjøtt bli hovedbestandelen av vårt kosthold og vi spiser kjøtt til frokost, middag og kveld her i landet. Noe av kjøttet kunne vært byttet med fisk og mye av kjøttet burde vært byttet med grønnsaker slik at den totale mengden kjøtt gikk ned.

Det hadde vært sunnere for oss (mindre fett i grønnsaker) samt at miljømessig hadde vi kunnet redusere den meget energikrevende produksjonen av rødt kjøtt.

Skrevet

"Lille venn" er unødvendig hersketeknikk. Det går fint an å påpeke at det finnes nyere data enn skolebøkene fra barneskolen uten å herske.

Hvitt kjøtt er kyllingkjøtt og det er en kjent sak at rødt kjøtt er dårlig for de med leddproblemer.

Dessverre har vi tillatt oss å la kjøtt bli hovedbestandelen av vårt kosthold og vi spiser kjøtt til frokost, middag og kveld her i landet. Noe av kjøttet kunne vært byttet med fisk og mye av kjøttet burde vært byttet med grønnsaker slik at den totale mengden kjøtt gikk ned.

Det hadde vært sunnere for oss (mindre fett i grønnsaker) samt at miljømessig hadde vi kunnet redusere den meget energikrevende produksjonen av rødt kjøtt.

Amen!

Skrevet

Lest et sted at svinekjøtt ikke er rent kjøtt. Dette var ikke noe muslimsk person som skrev dette, men ei som skrev om at det var viktig å spise renere mat, altså fra bunnen av, ingen posemat osv.

Men jeg skjønner ikke...hvorfor er ikke svinekjøtt rent kjøtt i forhold til annet kjøtt? Eller er det denne personen som skriver helt feil?

Det står i bibelen at svinekjøtt er urent. I tilegg er det ikke bra for kroppen.

http://www.bibelensier.no/Dokumenter/svinekjotterikkemenneskemat.htm

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg ble så mye klokere av alle svarene her jeg da :fnise:

Hva bibelen sier, eller hva andre religioner sier om svinekjøtt bryr jeg meg ikke så mye om.

Hva kan en person som har problemer med leddene spise bortsett fra kylling (og fisk, det liker jeg ikke), dersom man vil spise kjøtt hver dag?

AnonymBruker
Skrevet

Skal sies at jeg spiser ikke store mengder med kjøtt, og lar det meste av måltidet bestå av salater, grønnsaker, poteter/ris, så kjøttet er ikke hovedfokuset i mine måltider...bare at jeg må ha kjøtt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...