Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt fortalt av politiet at dersom jeg skal unngå å bli slått ned så burde jeg unngå de aller mest belastede områder av byen, ikke være sanseløs dritings, ikke provosere fremmede og heller være konfliktsky enn konfliktskapende.

Dere kvinner har blitt fortalt at ingenting er deres skyld. Dere blir ikke fortalt at det eksister risikoatferd. Dere har ikke blitt fortalt at 90% av alle som blir voldtatte er dritings og påvirket av alkohol, og over halvparten av dem har tatt narkotika.

Er det ikke egentlig ganske kvinnediskriminerende og ikke fortelle dere at selv om det aldri er deres skyld at dere blir slått og voldtatt, - like lite som det er en manns skyld at han blir slått ned og ranet, - at det faktisk eksisterer risikoatferd?

Mine forslag; Ikke provoser mennesker dere ikke kjenner. Ikke drikk så mye at dere ikke klarer å gjøre rede for dere. Ikke krangl med alle venninne dine slik at du blir gående og traske alene for å lete etter selskap. Ikke sitt på med i pirattaxi. Ikke bruk narkotika med mennesker dere ikke kjenner. Ikke legg dere i senger med fremmede gutter om dere ikke vil risikere at "ting kan skje". Oppfør dere ordentlig og hvis normal folkeskikk, da kommer dere langt i livet og lever et tryggere og mindre risikabelt liv.

Det er vel ikke så vanskelig egentlig? Må dere hele tiden bevise for dere selv at dere kan gjøre hva dere vil bare fordi dere er jenter? For eksempel når dere drar til syden, - er det sånn at dere drar og nakenbader på natta i musliske land fordi det er så gøy? Forstår dere ikke at andre mennesker kan tolke handlingene deres litt annerledes enn dere selv?

mvh

en mann som misliker voldtekter så mye at det er på tide og gi dere noen råd for å minimere risikoen i det minste for kvinneguidens leserinner.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner absolutt poenget ditt, og at intensjonen er god. Og i er stor grad enig..

Men- Det HAR blitt innskrenket frihet i Norge, rent i praksis.. P.g.a våre nye landsmenn med annen kultur.

Jeg har aldri bedrevet risikooppførsel- men har likevel blitt forsøkt å blitt -voldelig og agressivt- seksuelt antastet på en pub blandt masse venner (de fikk han av meg kjapt). Vedkommende var ikke norsk.

Videre har jeg uprovosert blitt slått ned på bar, igjen av muslimsk mann. Jeg har blitt ranet utenfor døren min, på høylys dag. Igjen,ikke norsk-.

Hvis jeg går på gaten, natt eller dag, med eller uten venner kan jeg banne faen på at en eller annen somalier eller lignende forsøker å antaste meg verbalt.

Løsningen blir isåfall at vi underkaster oss muslimske standarder og ikler våre kvinner i burka.

En av de tingene jeg virkelig VERDSETTER ved vesten er FRIHET. Denne er på vei til å sakte men sikkert forsvinne, av hensyn til mennesker vi har åpnet armene for og gitt alt de vil ha og peke på.

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet

Disse rådene er da bare gammelt nytt som de aller aller fleste har hørt tusen ganger før. Det er rett nok alt for mange som ikke følger dem, men man skulle tro at det rett og slett var allmenkunnskap å ikke drikke seg dritfull for så å surre rundt alene i en folketom park midt på natten.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes risikoatferd, men jeg ble voldtatt ved Akerselva på en høylys dag for noen år siden av en ukjent nordmann og synes ikke jeg drev med "risikosport" ved å gå langs elva. I dag tar jeg ofte taxi når jeg skal hjem på kvelden og bestiller alltid bil via telefonen så turen blir registrert.

Skrevet

Jeg skjønner absolutt poenget ditt, og at intensjonen er god. Og i er stor grad enig..

Men- Det HAR blitt innskrenket frihet i Norge, rent i praksis.. P.g.a våre nye landsmenn med annen kultur.

Jeg har aldri bedrevet risikooppførsel- men har likevel blitt forsøkt å blitt -voldelig og agressivt- seksuelt antastet på en pub blandt masse venner (de fikk han av meg kjapt). Vedkommende var ikke norsk.

Videre har jeg uprovosert blitt slått ned på bar, igjen av muslimsk mann. Jeg har blitt ranet utenfor døren min, på høylys dag. Igjen,ikke norsk-.

Hvis jeg går på gaten, natt eller dag, med eller uten venner kan jeg banne faen på at en eller annen somalier eller lignende forsøker å antaste meg verbalt.

Løsningen blir isåfall at vi underkaster oss muslimske standarder og ikler våre kvinner i burka.

En av de tingene jeg virkelig VERDSETTER ved vesten er FRIHET. Denne er på vei til å sakte men sikkert forsvinne, av hensyn til mennesker vi har åpnet armene for og gitt alt de vil ha og peke på.

Ja det er ulver der ute. Ergo må vi passe oss. Det jeg aldri kommer til å forstå det er at norske kvinner reiser til land som tunisia og tyrkia og faktisk forelsker seg i menn de ligger med fra de landene der.

Det er for meg et mysterium og en gåte jeg aldri kommer til å forstå?

• Liker 1
Skrevet

Disse rådene er da bare gammelt nytt som de aller aller fleste har hørt tusen ganger før. Det er rett nok alt for mange som ikke følger dem, men man skulle tro at det rett og slett var allmenkunnskap å ikke drikke seg dritfull for så å surre rundt alene i en folketom park midt på natten.

Jeg tror litt av problemstillingen er at kvinner blir fortalt at uansett hva som skjer så er det aldri deres skyld. Ingen vil bli ranet, - ergo gjelder det å passe seg litt.

Gjest MrsTux
Skrevet

Dere kvinner har blitt fortalt at ingenting er deres skyld. Dere blir ikke fortalt at det eksister risikoatferd. Dere har ikke blitt fortalt at 90% av alle som blir voldtatte er dritings og påvirket av alkohol, og over halvparten av dem har tatt narkotika.

Joda, de fleste oppegående kvinner vet dette, og vet at det er lurt å passe seg. Men det er likefullt ikke kvinnens skyld om hun skulle bli voldtatt.

• Liker 2
Gjest krystallen
Skrevet

Dere mannfolk må forstå det fra kvinners side også.

I koranen står det noe som har fått muslimer til å tolke at kvinner skal dekke seg til. I koranen står det også at en mann skal se bort når han ser en kvinne.

Jeg vet nå at de som utfører disse handlingene ikke er muslimske ved guds tro men, kulturtro.

Det vil si de trur det er fritt fram når ei kvinne oppfører seg slik og greit nok hvis ei kvinner går rundt og oppfører seg vilt så er ikke dette riktig oppførsel men, det betyr ikke at det er fritt frem for noen å kunne røve henne ting. Men, realiteten er slik at man må passe seg uansett. Og vil du ikke sette deg i risiko for å bli voldtatt ta forhåndsregler. Men, så vet man jo også at voldtekt kan skje uansett. Så det er snakk om å passe seg hvor enn man er med hvem enn !

Man kan til å med bli voldtatt av mannfolk man kjenner.

Pass dere ta forhåndsregler.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blitt fortalt av politiet at dersom jeg skal unngå å bli slått ned så burde jeg unngå de aller mest belastede områder av byen, ikke være sanseløs dritings, ikke provosere fremmede og heller være konfliktsky enn konfliktskapende.

Veldig gode råd.

Selv om man skulle ønske at man kunne kle seg som man ville og ferdes hvor man vil alene er de faktiske forhold annerledes.

Man bør ta sine forholdsregler og unngå konfrontasjon, heller ikke gå alene i belastede områder etter mørkets frembrudd.

Skrevet

Det finnes risikoatferd, men jeg ble voldtatt ved Akerselva på en høylys dag for noen år siden av en ukjent nordmann og synes ikke jeg drev med "risikosport" ved å gå langs elva. I dag tar jeg ofte taxi når jeg skal hjem på kvelden og bestiller alltid bil via telefonen så turen blir registrert.

Selve overgrepet kan aldri bli ditt ansvar. Og det oppstår gjerne en skyldfølelse i ettertid når man blir utsatt for dette og tenker at man ikke har tatt godt nok vare på seg selv. Det er ikke konstruktivt, men beklageligvis vanlig. Men slik tenker vel alle som blir utsatt for overgrep av forskjellig art eller for den del vold, ulykker o.s.v. Man tenker mye på hva man kunne gjort annerledes og om ikke annet så ligger det muligheter for læring forhlod til dette.

For jeg mener at alle har et ansvar for å ta vare på seg selv. Man bør ikke få kjeft for å påpeke det.

Men når det er sagt så er det forstemmende at vi er nødt til å ta disse forholdsreglene da det innskrenker vår frihet og trygghet. Og jeg presisere igjen at et overgrep aldri kan bli andre enn overgriperens ansvar.

Skrevet

Ikke bruk narkotika i det hele tatt*

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Du Waco.

Er det virkelig offerets feil hvis han befinner seg på en pub og en kranglebøtte kommer bort og drar til han?

Er det virkelig offerets feil når de blir rent inn i ræven på bilen sin av en bakenforliggende tulling?

At det finnes risikoadferd betyr ikke at det er offerets feil at de blir utsatt for vold/voldtekt.

Og det er tull at vi jenter ikke blir fortalt at det finnes risikoadferd og at det er offerets skyld når vi voldtas. Det blir vi fortalt hele tiden det - av duster som deg.

Og til slutt:

Vil du virkelig ha en verden der alle jenter går hjem mens det enda er lyst og at alle jenter som beveger seg offentlig gjør det ikledd burka - for burkakledde jenter unngår i alle fall voldtekt utendørs!

Gjest Raindrops
Skrevet

Ikke bruk narkotika i det hele tatt*

Da kan man like godt si "Ikke drikk alkohol i det hele tatt" eller "Aldri vær alene sammen med noen som har pikk". Selvfølgelig skal man passe seg. Det er ikke en god idè å være ruset på noe som helst i feil selskap, eller på feil sted. Men man må se på hele situasjonen, og ikke bare enkelte faktorer.

Skrevet

Er så hjertens enig, Waco! :klappe:

Kommenterte det faktisk til mannen i dag morges når det på nyhetene var snakk om voldtekt på fest og politiet (eller hvem det nå var som ble intervjuet) sa at det ALDRI er kvinnens feil. Men er en drita full jente som ikke klarer helt å gi uttrykk for hva hun vil eller ikke vil helt uten "skyld" mens den like drita fulle gutten som ikke klarte å tolke hva hun ville eller ikke automatisk har ALL skyld? Noen ganger er det jo selvfølgelig helt svart/hvitt og gutten burde virkelig ha skjønt bedre, men en grad av gråsone tror jeg det ofte er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ulver der ute. Ergo må vi passe oss. Det jeg aldri kommer til å forstå det er at norske kvinner reiser til land som tunisia og tyrkia og faktisk forelsker seg i menn de ligger med fra de landene der.

Det er for meg et mysterium og en gåte jeg aldri kommer til å forstå?

:ler:

Kjære Waco, jeg er kvinne og kan ikke forstå mange kvinners adferd.

AnonymBruker
Skrevet

Det passer kanskje ikke staute etterkommere av vikinger å være konfliktsky? Selv om man kan bli redd for å bevege seg alene på vei hjem fra trikken etter jobb når det skjer voldtektsbølger.

Skrevet

Men det er et skille mellom skyld og ansvar som det er viktig å presisere i slike diskusjoner. Alle (oppegående/tilregnelige) mennesker har ansvar for å ta vare på seg selv, og bør således ta visse forholdsregler for å gjøre det man kan for å ikke bli utsatt for kriminelle handlinger. Men som mange påpeker her, kan en voldtekt aldri bli den voldtattes skyld. Man har selvsagt gråsonehandlinger, hvor både mann og kvinne er stupfulle og ikke har peiling på hva de driver med - da kan det kanskje bli vanskelig å snakke om skyld i det hele tatt. Men ellers har overgriperen all skyld, uansett om den voldtatte har vandret full og halvnaken alene hjem en mørk gate.

Man skal virkelig passe seg så det ikke framstilles som at hvis ikke kvinnen tar forholdsregler, så har hun bare seg selv og takke og har i grunnen nærmest fortjent det. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen.

• Liker 3
Skrevet

Husk at det kun er en marginal andel som er overfallsvoldtekter,de fleste skjer i nære relasjoner med venner/partner. Det du påpeker er et sidespor til debatten,og peker bare igjen på hva offeret kunne gjort annerledes. Dette virker for meg som en indirekte rettferdiggjøring av voldtekt, akkurat som man rettferdiggjør vold i nære relasjoner ved å si at " h*n må ha gjort noe for å komme i den posisjonen". De jeg kjenner som er blitt utsatt for voldtekt av ukjente har blitt dopet ned uten viten og vilje, de har vært edru og voldtatt på det groveste rett utenfor hjemmet sitt/på et rom uten mulighet for å rope om hjelp, de har blitt truet på livet og har fått livsvarige spor. For ikke å snakke om en nær person som ble voldtatt i to timer,med pute over munnen når hun var i tidlig tenår og jomfru. Men for all del, neste gang jeg treffer dem skal jeg opplyse dem om de nyttige rådene som fremkommer i flere innlegg her. Det setter de sikkert stor pris på,siden risikoatferd jo peker nettopp på atferd man selv kam endre for å unngå hendelser= indirekte,det var litt deres feil og....... :/

Skrevet

Vi voldtas av våre kjærester, våre ektemenn, våre nære relasjoner. I mange tilfeller kjenner vi våre overgripere...

Det er viktig å huske, som flere her peker på, at det er forskjell på ansvar og skyld. Vi er ikke fritt vilt! Vi er ikke skyld i de overgrep som blir gjort mot oss. Vi skal ikke stenge oss selv inne og kle oss i burkaer...

MEN vi kan ta ansvar for vår egen sikkerhet, ta våre forholdsregler og passe på hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår forøvrig heller ikke sammenlikningen av fysisk/psykisk vold og seksualisert vold.

Enhver person kan under de rette omstendigheter bruke ulike grader av vold enten verbalt eller fysisk - spesielt om man er påvirket av alkohol/narkotika.

Seksuelle overgrep er en handling som skjer på grunn av et element av seksuelt avvik hos overgriperen/og eller ønske om makt, og skjer ALDRI i affekt og på grunn av sinne/frustrasjon.

Det skjer som en bevisst maktdemonstrasjon - enten ovenfor barn, partner, ukjente kvinner eller i krig og konflikt som et strategisk våpen.

TS sitt innlegg, og endel av svarene her vitner ikke bare om manglende kunnskap - men er sørgelig nok en grunn til at det er store mørketall, ofrene ønsker ikke å møte fordømmende holdninger blant venner og kjente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...