Transmission Skrevet 15. april 2011 #21 Skrevet 15. april 2011 Du Waco. Er det virkelig offerets feil hvis han befinner seg på en pub og en kranglebøtte kommer bort og drar til han? Er det virkelig offerets feil når de blir rent inn i ræven på bilen sin av en bakenforliggende tulling? At det finnes risikoadferd betyr ikke at det er offerets feil at de blir utsatt for vold/voldtekt. Og det er tull at vi jenter ikke blir fortalt at det finnes risikoadferd og at det er offerets skyld når vi voldtas. Det blir vi fortalt hele tiden det - av duster som deg. Og til slutt: Vil du virkelig ha en verden der alle jenter går hjem mens det enda er lyst og at alle jenter som beveger seg offentlig gjør det ikledd burka - for burkakledde jenter unngår i alle fall voldtekt utendørs! Det er leit å se at mennesker i sin alminnelighet ikke klarer å tenke klart, fordi de enten må vaske seg fullstendig fri fra "skyld" eller ta på seg all "skylden." Det fins mange provoserende dumme mennesker der ute, som lider av den oppfatningen, at dersom du ikke går i rustning hver gang du skal på rimi, så kan du ha det så godt, dersom du blir voldtatt, fordi du fortjente det. Moralsk sett virker det som om jentene skal bære børen over at hva som er risikoadferd i praksis, stadig utvides. Man bebreider jentene for at de inngår risiko. Det er en: den som er med på leken, må tåle steken- tankegang. Men det er ikke vi jenter som er skyld i at leken stadig blir farligere. Det er da for faen ikke jenters skyld alene at afrikanere blir foraktfulle, psykotiske og hevnlystne i samfunnet? Det er da ikke vår feil alene at vi tar inn mennesker som blir degradert, og som har en helt annen stolthet enn hva f.eks mennesker fra filippinene har? Moralsk sett skulle alle jenter fått lov til å gå nakne, og fremdeles ha eiendoms og forvaltningsrett over egen kropp. Hvis vi snakker årsakssammenheng så er det klart at hva Waco beskriver - det er spot on. Jenter som velger å feste i spyfylla, bli med fremmede tyrkere, bosniere, aper som slår ned andre på utesteder, er macho og utagerende hjem - de har en større risiko for å bli voldtatt. Å bebreide disse jentene for at de blir voldtatt, er å overføre dårlige kulturelle egenskaper hos menn, til å bli en forpliktelse for jenter å skulle omgå. Tvert imot, det er samfunnet, det er stolthetskulturen, det er hatet hos innvandrere, det er alt dette som skal bebreides - ikke jenters ønske om å demonstrere herredømme over egen kropp. 2
waco Skrevet 15. april 2011 Forfatter #22 Skrevet 15. april 2011 Jeg blir så trist og lei meg jeg. Jeg tenker at hvis hu her hadde lest tråden min igår så kanskje hun ikke hadde blitt voldtatt? En enslig og rusa kvinne må vel ikke være med to fremmede på et asylmottak midt på natten? Jeg vet at alle kvinner har rett til å gjøre hva dem vil, - men det betyr også at menn har rett til å gjøre hva dem vil. Hvorfor bli med fremmede på nachpiel for å drikke på et asylmottak, - ville hun være med dem hjem for å spille vri åtter? Her prøver jeg å komme med råd, - så er det jeg som får kjeft? Jeg som ønsker dere alt godt og som er ganske lei av disse voldtektene, - som er veldig lei av å høre at menn må vise at de tar avstand fra voldtekter. JA jeg prøver jo!!! Dere vil jo ikke høre? Dere forteller at det er meg det er noe galt med? HALLO!! Er det så vanskelig å fortelle kvinner at det å bli med to fremmede på et asylmottak for å drikke kanskje kanhende en bitteliten mulighet for at disse spandable asylsøkerne kanskje har andre hensikter enn det å synge og spille gitar? Andre motiver med tanke på at mennene er langt hjemmenifra og har ingenting å tape? Eller egentlig er det det samme for meg. Jeg gir opp, nå har jeg ihvertfall sagt i fra om riskoatferd, - og alt jeg får er pes og smelling. Heldigvis er det noen hederlige unntak her på tråden, - noe sier meg at de kvinnene som er observant på risikofarer løper mindre risiko enn dere andre som mener at uansett hva som skjer er det aldri deres feil.
Snill_Pike Skrevet 15. april 2011 #23 Skrevet 15. april 2011 Kan jeg bare få be om at vi slutter å si kvinnen hele tiden? Det ikke veldig mange kvinner som oppfører seg slik TS beskriver, de fleste jenter har litt mere vett enn som så, og det er fornærmende at man sier; kvinnen klarer ikke gjøre ditt eller datt når det er enkelt kvinner det er snakk om... Og i tillegg til dette vil jeg bare legge til at det ikke bare er kvinner som drikker seg skita full og alt det andre som dere beskriver, det er like mange menn. Kanskje menn også burde drikke litt mindre, det kunne også føre til mindre voldtekter. 1
waco Skrevet 15. april 2011 Forfatter #24 Skrevet 15. april 2011 Det er ikke jeg som fant på dette her. Nyhetsaken jeg referte til står i vg. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10092196 En kvinne ble med to fremmede hjem på asylmottak for å drikke og ha nachspiel. Dessverre ble hun voldtatt. Greia mi og det jeg prøver å fortelle dere er at det finnes risikoatferd. Å bli med to fremmede asylsøkere hjem til asylmottaket for å drikke er EN av de tingene. Jeg forstår bare ikke hva mer jeg kan gjøre for å forhindre voldtekter, - når uansett hva slags råd jeg kommer med bare blir fortalt at dere ikke er burkakledde kvinner som kan gå ute på rimi. Det er ikke det jeg snakkker om! Jeg snakker om å bli med fremmede menn hjem på natta for og drikke og ruse seg, - især når vi vet at fremmede menn kanskje kan ha uedle motiver. Hvorfor blir dere sinte på meg? Jeg var jo bare hjemme i hele går, og jeg drar heller ikke for å feste på asylmottak med folk jeg ikke kjenner. Er dere egentlig snille mot jenter når dere forteller jenter at "joooda, - jenter har rett til å gjøre absolutt hva dem vil. Å bli med fremmede asylsøkere på drikking og festing på et asylmottak er en del av denne ultimate frihet synes kvinner om seg selv. Ikke rart asylsøkerne mener at de også må lov til å gjøre hva de vil.
Kråkesaks Skrevet 15. april 2011 #25 Skrevet 15. april 2011 Ikke rart asylsøkerne mener at de også må lov til å gjøre hva de vil. Selvsagt er det dumt å bli med fremmede på nachspiel. Men det betyr da ikke at den som inviterer til nach kan gjøre hva han vil? Lover og regler gjelder for alle, også folk som inviterer til nachspiel.
Kråkesaks Skrevet 15. april 2011 #26 Skrevet 15. april 2011 Kvinner kan heller ikke gjøre hva de vil hele tiden. Vi må også forholde oss til lover og regler.
waco Skrevet 15. april 2011 Forfatter #27 Skrevet 15. april 2011 Selvsagt er det dumt å bli med fremmede på nachspiel. Men det betyr da ikke at den som inviterer til nach kan gjøre hva han vil? Lover og regler gjelder for alle, også folk som inviterer til nachspiel. Ergo hadde ikke jeg blitt med to fremmede hjem på et asylmottok for å drikke, kanhende de hadde oppfattet meg som flørtede, tilgjengelig og spenningssøkende? Hva om de asylsøkerne mente at de kun hadde vanlig sex da? Hva skal vi gjøre da? Er det ikke lurest og ikke sette seg i sitasjoner som kan føre til ubehag? Selv om lover og regler gjelder for alle, - og feste med mennesker man vet ikke respekterer lover og regler? Hva er hensikten lurer jeg bare på? Hva er egentlig motivet for å bli med disse fremmede? Var det for å spille kort? For å se på dataen? For å bli bedre kjent? Jeg skjønner ærlig talt ikke dette her.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #28 Skrevet 15. april 2011 Heldigvis er det noen hederlige unntak her på tråden, - noe sier meg at de kvinnene som er observant på risikofarer løper mindre risiko enn dere andre som mener at uansett hva som skjer er det aldri deres feil. Jeg tar aldri sjangser. Likevel har ting skjedd. Jeg har ikke blitt voldtatt- men ranet, slått ned o.l har skjedd meg mens jeg har befunnet meg på steder hvor det har vært mange rundt meg. Jeg og mormoren min ble f.eks ranet på bislet på høylys dag, og måtte løpe, med mannen etter oss inn i en butikk for å ringe politiet. Jeg er med deg på dette ang. at en del bør vurdere hva i huleste navn de gjør, når de blir med fremmede menn inn i biler til asylmottak o.l. Mitt poeng er mer; Hva med oss andre som faktisk passer oss? Å ta taxi er risiko, selv når bilen har kamera. Mange har blitt voldtatt av slekt og venner.
waco Skrevet 15. april 2011 Forfatter #29 Skrevet 15. april 2011 Kvinner kan heller ikke gjøre hva de vil hele tiden. Vi må også forholde oss til lover og regler. Okay, når to stykker bruker narkotika, forholder paret seg til lover og regler da? Når man først har brytet loven, - beviser man ikke da egentlig at man er ganske så respektløs til lover og regler?
Kråkesaks Skrevet 15. april 2011 #30 Skrevet 15. april 2011 Okay, når to stykker bruker narkotika, forholder paret seg til lover og regler da? Når man først har brytet loven, - beviser man ikke da egentlig at man er ganske så respektløs til lover og regler? Når to stykker bruker narkotika bryter de begge loven.
Antoinette Skrevet 15. april 2011 #31 Skrevet 15. april 2011 Hadde du lest hele artikkelen waco hadde du sett at kvinnen ble kjørt til asylmottaket mot sin vilje. Mennene hadde sagt at de bodde rett i nærheten av der de oppholdt seg. Ikke at det unnskylder å bli med to innvandrere på nachspiel, men hun ble faktisk kidnappet. Mennene er pågrepet av politiet.
waco Skrevet 15. april 2011 Forfatter #32 Skrevet 15. april 2011 Kvinnen har forklart politiet at hun sa ja til å bli med de to mennene på nachspiel etter å ha møtt de på et utested i hovedstaden. Hvor er det det står at det var imot hennes vilje? Hadde hun fulgt bare ett eneste av de rådene jeg har i åpningsinnlegget hadde dette aldri skjedd.
SmallTalk Skrevet 15. april 2011 #33 Skrevet 15. april 2011 Jeg er enig med Waco. Det er ikke jenta sin skyld dersom hun blir voldtatt, men det går an å ta sine forhåndregler for å gjøre sannsynligheten for at noe skal skje litt mindre. Det er direkte kvalmende at man ikke kan være trygg når man går på gata, mer eller mindre uansett tidspunkt på døgnet, men når situasjonen er sånn, så gjør man det beste ut av det. Og bare for å gjøre en ting klart, det er ikke bare utlendinger som står for voldtektene. Ja, de er høyest representert på statistikken, men det betyr ikke at etnisk norske menn ikke voldtar de også. Ei utenlandsk venninne av meg ble overfalt og forsøkt voldtatt på åpen ... Av en etnisk norsk mann. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 15. april 2011 #34 Skrevet 15. april 2011 Ergo hadde ikke jeg blitt med to fremmede hjem på et asylmottok for å drikke, kanhende de hadde oppfattet meg som flørtede, tilgjengelig og spenningssøkende? Hva om de asylsøkerne mente at de kun hadde vanlig sex da? Hva skal vi gjøre da? Er det ikke lurest og ikke sette seg i sitasjoner som kan føre til ubehag? Selv om lover og regler gjelder for alle, - og feste med mennesker man vet ikke respekterer lover og regler? Hva er hensikten lurer jeg bare på? Hva er egentlig motivet for å bli med disse fremmede? Var det for å spille kort? For å se på dataen? For å bli bedre kjent? Jeg skjønner ærlig talt ikke dette her. Hva i alle dager har nachspiel voldtekt med overfallsvoldtekt å gjøre? Og hvorfor opphøyer du deg selv til rådgiver for alle kvinner? Hvorfor tror du at alle voldtekter skyldes risikoadferd hos kvinner? Var det risikoadferd det den 80 år gamle damen i denne saken gjorde? Og betyr det at en norsk bedriftseier voldtar to ganger at dette må påregnes i Bergen sentrum? Som flere allerede har påpekt: enhver voksen person har ansvar for å ta vare på seg selv og selvsagt ikke utsette seg for unødvendig fare. Men likefullt er det gjerningspersonen som bærer det hele og fulle ansvar for voldtekten eller volden, ikke offeret, selv om offeret har satt seg i en dum, risikofylt eller vanskelig situasjon. Det ser ikke ut som om du eller et par andre i denne tråden forstår at det å overføre til offeret å unngå voldtekt ødelegger bevegelsesfriheten til offeret. Jeg noterer meg også Waco at du ikke tar avstand fra voldtekt, og at du mener at dumme jenter som er for naive til å forstå at det å bli med noen de ikke kjenner på nachspiel kvalifiserer til å fortjene voldtekt.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #35 Skrevet 16. april 2011 Jeg begynner å bli litt irritert over denne diskusjonen og dens unnskyldninger. Til waco jeg er helt enig i en del av det du sier !! Du må også huske at det er mange kvinner som bli voldtatt uten å ha provoserende oppførsel. Jeg har ingen seksuell provakotivt oppførsel og har blitt grafsa på( IKKE voldtatt) av mannfolk som trur det er helt okei. Godt at jeg er en av de kvinnene som kan slå fra seg ! Og jeg er IKKE etnisk norsk. Til dere som kommer med unnskyldninger som uansett om hun blir med på et asylmottak så betyr det ikke at personene kan gjøre som de vil ! Det er som å si selv om en mafiaboss inviterer deg hjem så betyr det ikke at han kan gjøre som han vil. Jadda jadda. Vi skal ikke slå, vi skal ikke juge, vi skal ikke stjele VI VET alt dette. Selv om vi vet dette så betyr det ikke at alle følger det. Dere vil ha en frihet som aldri vil finnes i vår verden. Jeg skulle også ønske at jeg kunne gå naken hvis jeg så følte for det men, det er ikke et slikt samfunn vi lever i ! Så da må vi forholde oss visse regler. Vi kan aldri ha full frihet til å gjøre slik vi vil over vår egen kropp. Det er derfor det er blandt annet straffbart med selvmordsforsøk ! Det er samme greia hvis du går ut på byen og ypper til deg bråk da VIL du mest sannsynlig FÅ bråk. Utsette du deg for en fare(og vi vet alle at MANGE av de nyeste medlemmene av det norske kongeriket mangler et par skruer) så vet du AT ting KAN skje. Da tar du et valg. Ta forhåndsregler vær SMART så reduserer du eller dreper risikoen. Kan du ikke slå fra deg( eller i det hele tatt) ikke gå hjem DRITFULL til folk du ikke kjenner !!!!!!!!!!!!!!!! Dette her er jo snakk om ren fornuft. Jeg hadde aldri blitt dem med hjem for jeg TENKER og det er ikke siste nytt av en DEL utlendiger er en god dose perverse. Men så har vi også flere ting å tenke på. Jeg VIl kunne gå fritt en helg( ikke full) alene klokken 12 på natta uten at noen skal ha en stygg intensjon MEN jeg er KLAR over at jeg øker sjansen for at noe kan skje med meg. Det gir en mann ingen grunn til å prøve å voldta meg for det ! Vi vet alt dette. Men våre gode tanker og riktig moral hindrer han ikke fra det ! Dette her går på begge sider. De som utfører dette må innse at man straffes hardt hvis man gjøre slike ting og de bør øke straffen på voldtekter. Og vi som lever her må være klar over hva som øker sjansen for slike ting. Moralsk sett har vi ingen skyld i det for vi vil ha den friheten å kunne oppføre oss slik vi vil. Men realitetens sett så kan ikke gjøre slik. Hvem er han at han skal prøve å grafse på meg bare fordi han ser at jeg går en natt ute alene ? Men hvem er jeg på den andre siden som provoserer til meg den typen oppførsel og utsette meg for det ved å miste kontroll over min berusede kropp og kanskje terger med seksuell oppførsel og når noe da skjer så vil jeg være helt uskyldig ? 1
waco Skrevet 16. april 2011 Forfatter #36 Skrevet 16. april 2011 Men hvem er jeg på den andre siden som provoserer til meg den typen oppførsel og utsette meg for det ved å miste kontroll over min berusede kropp og kanskje terger med seksuell oppførsel og når noe da skjer så vil jeg være helt uskyldig ? Meget godt og velbegrunnet og reflekterte tanker. Å fortelle at det eksister risiko er jo bare å være snill og grei. Å fortelle jenter at det ikke finnes risiko er å ønske jenter vondt. Det blir som å råde mennesker til å gå med t-skjorte på fjellet. De menneskene som omkom på berserk, - selvsagt var det ikke deres skyld at båten kantret og de druknet, - men hvem sin feil er det egentlig at de er på sørpol-havet lissom? Selve spenningen ligger jo i risikoen. Det er nok årsaken til at det vil eksistere voldtekter i all fremtid. Men hvor kjedelig hadde det ikke vært, - om det ikke fantes spenning eller risiko her i hverdagen? Å finne på sprell med å drikke og flørte og danse med fremmede er jo så gøy! Man vet jo aldri hva som vil skje! Å gjøre handlinger som å bli med to fremmede asylsøkere på et asylmottak midt på natta beviser at man er eventyrlysten, speninngssøkende, ute etter å finne på noe ugang, bruke dop, drikke alkohol, alt dette er ting som spiller på sex! Alle vet det jo så innmari godt, innerst innerst inne. Det er ikke så tilfeldig som det dere skal ha det til, - hvem jenter som ofte blir voldtatt og antastet og de som ALDRI blir det. Vi menn vet jo hvem menn som stjeler biler og elsker kriminalitet, - og dermed løper en mye høyere risiko for å havne i fengsel. Den samme kunnskapen sitter dere jenter også med, om hvem jenter som puler på hva som helst og ofte havner i sitasjoner hvor det er "misforståelser" og de jentene som ALDRI havner i slike situasjoner. Spenning er ofte triggeren. Spenningen kan også være selve motivet og hensikten. Blir dumt å undervurdere jenter hele tiden og alltid legge all skyld på menn. Hjelper det egentlig med tyve års fengsel for menn, når vi forteller jentene at det er helt okay å bli med fremmede hjem på natta? Forstår ikke kvinnehjernen at mange menn vil se på dette som en anledning til å ha sex? At det ikke akkurat beviser avvisninger? At det er så vanlig med ons idag at asylsøkerne ikke forstår forskjellen i de sosiale kodene? Kanskje asylsøkerne ikke ser forskjell på horer og vanlige jenter fordi dere kler dere likt? Kanskje dere sminker dere likt? Kanskje dere oppfører dere likt? Jeg vet ikke jeg, prøver bare å komme til bunns i denne saken. Hva er det med kvinnens atferd bortsett fra dumhet som gjør at hun blir med fremmede på et asylmottak? Kanskje det er hennes vilje og lyst?
waco Skrevet 16. april 2011 Forfatter #37 Skrevet 16. april 2011 Mitt poeng er mer; Hva med oss andre som faktisk passer oss? Å ta taxi er risiko, selv når bilen har kamera. Mange har blitt voldtatt av slekt og venner. Jeg snakker bare om de mest utpregede risikofaktorer. Om man blir utsatt for sex av venner så er det kanskje andre motiver (kanskje en forelskelse og begjær?) enn den rene forakten dere mener at sex kan være. Man blir ikke voldtatt av en venn. Da heter det, - jeg ble voldtatt av en uvenn.
Alvina Skrevet 16. april 2011 #38 Skrevet 16. april 2011 Jeg har ikke giddet lese hele denne lange tråden, men så klart det er mer farlig å bevege seg vekk fra tven enn tidligere. Kom nettopp fra en debatt om grorudalen med en pakkis, og også han var bekymret for skolesammensetning, og har tenkt å flytte. Det som ville hjulpet er at alle kvinner får løyve til å gå med tåregass. Menn er dessverre ikke noen jeg tar hensyn til, de må ikke drikke seg fulle på byen, det er jo alment kjent, fra forhistoriske tider.
Alvina Skrevet 16. april 2011 #39 Skrevet 16. april 2011 Jeg snakker bare om de mest utpregede risikofaktorer. Om man blir utsatt for sex av venner så er det kanskje andre motiver (kanskje en forelskelse og begjær?) enn den rene forakten dere mener at sex kan være. Man blir ikke voldtatt av en venn. Da heter det, - jeg ble voldtatt av en uvenn. Nei, for et den voldtatte føler ofte skyld pga normene i samfunnet, alle er ikke like, men det er svært sjelden jeg har hørt om at en venn er blitt uvenn, han er kansje blitt mer perifer. Men jenta føler ofte at hun i stor grad må unnskylde han (vennen var jo full osv). Tåpelig, men fakta.
Fanderay Skrevet 16. april 2011 #40 Skrevet 16. april 2011 ... De menneskene som omkom på berserk, - selvsagt var det ikke deres skyld at båten kantret og de druknet, - men hvem sin feil er det egentlig at de er på sørpol-havet lissom? ... Men er det ikke et nederlag for Norge som nasjon at man kan sammenligne risikoen for en kvinne som beveger seg alene utendørs, med risikoen for menn som befinner seg i en seilbåt på Sydishavet? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå