Gå til innhold

Hva bakte/lagde du sist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Laget suppe med kantareller, sjampinjong (nå er det faktisk lov å skrive det slik :spise: ), og blomkål. Hadde oppi en suppepose fra toro med soppsmak for å gi suppekraften mer smak. Freste oppkuttet sopp og blomkål i stekepannen før jeg hadde de oppi suppen. Brukte 50-50 vann og melk. Ble alldeles nydelig!!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ha nybakt brød da jeg kom hjem fra jobb, men gadd ikke vente på heving, så fant en oppskrift på et som ikke trenger heve.

Oppskriften var 10 dl hvetemel, 5 dl vann, bakepulver, salt og olje. Jeg brukte smør istedet for olje og blandet hvetemel, fibra, grov sammalt hvete, havregryn, linfrø og solsikkefrø istedet for bare hvetemel. Ble ganske godt! :)

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Kanelsnurrer. Fulgte oppskriften fra Trines Matblogg.

Endringer/Merknader:

- Hadde 150 g med hvitt sukker i deigen, samt usaltet smør

- Helmelk med en temperatur på ca 20 C

- Eltet deigen for hånd i ca. 30 minutter (i godt selskap med The Big Bang Theory)

- Lot deigen heve i et forholdsvis kjølig rom i fem timer

- Fyll: Saltet smør, rårørsukker, og Cassia-kanel (vanlig kanel altså)

- Etterheving: ca. 45 minutter

- Steketid: ca. 15 minutter

Resultat: Veldig luftige og saftige kanelsnurrer. Passe søt bakverk, med karamellisert rårørsukker i snurrene. Dyrebart godt.

Frøs ned det som ikke forsvant umiddelbart etter at bakverket var avkjølt. Satte et par frosne snurrer rett inn i kald ovn og skrudde ovnstemperaturen opp til 150 C. Etter ca. 20-25 minutter var de som nystekte igjen.

Neste bakeprosjekt: Grovbrød, såkalt "Feriebrød". Med langtidsheving. Tror det har noe for seg.

Skrevet

Bakt gjærbakst i dag. Kanelboller og knuter fylt med vaniljekrem og rosiner.

Har du oppskrift eller fremgangsmåte? Hvordan få fyllet inni?:)

Skrevet

Kjelesjokoladekake fra detsoteliv.no, men med 12 dl mel og ikke 6 dl som det står i oppskriften. Da blir den kjempegod! ;)

Skrevet

Trelags formkake - nederste lag: sjokolade med hasselnøtter

-Lag nummer to: krydder og sukater

-Lag nummer tre: Eple, rosiner og kanel :)

Alt sammen er blandet inn i deigen, så det ble tre forskjellige deiger :)

Anonymous poster hash: fc194...ec6
Skrevet

Croquembouche

Fraisier

Gulrotkake

Diplomatkake

Creamy unbaked cheesecake

Firkløverkake

Suksessterte

Har feira mine 30 og gubbens 40 år i helga☺

Gjest Lille-pus
Skrevet

Pizza m/skinke, oliven, chilimarinert hviløk og hjemmelaget saus m/jalapeno.

Skrevet

Tradisjonell formkake i sånn form med mønster og hull i midten. Med en del av røra farget sjokkrosa :erter: Den står til avkjøling nå, spent på hvordan den ser ut når jeg skjærer i den.

Skrevet

Pizza og rullekake med nyrørt jordbærsyltetøy :)

Skrevet

Tradisjonell formkake i sånn form med mønster og hull i midten. Med en del av røra farget sjokkrosa :erter: Den står til avkjøling nå, spent på hvordan den ser ut når jeg skjærer i den.

Kaka ble god, men den rosa delen var visst så rosa at hele kaka ble rosa inni. Skikkelig rosa... så i grunnen bare ut som om røra var litt ujevnt rørt. Jeg som hadde håpa på rosa og gule felter med tydelig skille i mellom.

Jaja, da lærte jeg det.

• Liker 1
Skrevet

2 sorter brownies. En med "ostekake" og en med peanøttsmør

Anonymous poster hash: 5f125...e59

Skrevet

Sjokoladefondant. Med mørk sjokolade og uten (ekstra) sukker. Farlig god. :spise:

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Grove rundstykker med bakgrunn i oppskrift fra Trines Matblogg.

Endringer og tilføyelser:

100 gram smeltet smør i stedet for 4 ss

5 dl kefir i stedet for lettmelk

20 gram ferskgjær i stedet for 50 g

1 ts brunsukker

Tilsatte smøret etter at jeg hadde rørt inn alt det grove melet. Smøret hadde da avkjølt seg nok til å ikke ta livet av gjæra.

Hvetemelet hadde jeg i litt og litt, og eltet godt for hånd mellom hver gang. Total eltetid: ca. 20 minutter for hånd. Brukte heller ikke alt melet, hadde omlag 100 gram igjen etter at jeg satte deigen til heving.

Deigen ble hevet kaldt i ca. 3,5 timer til dobbel størrelse. (Rommet har en temp. på ca 9-10 grader).

Stekte rundstykkene midt i ovnen med vanndamp i ca. 17 minutter.

Resultat: Luftig bakverk, god kornsmak.

Skrevet

Grove scones med youghurt, nøtter og rosiner. Servert med blåbærsyltetøy og brunost. Kakao søtet med honning til. nam

Skrevet

Kanelsnurrer (oppskrift fra trine's matblogg). Kjempegode!

Skrevet

Grove polarbrød og rundstykker. Nam!

Skrevet

Det siste jeg bakte var en gresskarpai. Det gikk til helvete :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...