Gå til innhold

Hva bakte/lagde du sist?

Fremhevede innlegg

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Vann i munnen!! Den så utrolig god ut! Vil du dele oppskriften?

:)

Jepp. Dette er da en oreokake jeg aldri har smakt før (skal spises i morgen), men har hatt en liten våt drøm om å kombinere den originale med jordbærmousse i tillegg.

Ok... jordbærmoussen begynte jeg på allerede i går, for var usikker på hvor fast den ville bli. Det gjorde jeg lurt i, for i dag måtte jeg adde enda litt mer gelé. Den skal imidlertid på helt til slutt, så kan sikkert lages sist også. Kaken må uansett stå noen timer.

Her er ingrediensene, så tar jeg det step by step etterhvert.

Bunn:

2 pk oreokjeks

100 gram smør

1/2 pakke jordbærgelé

Ostekrem:

2 pk Philadelphia ost á 200 gram

3, 5 dl melis

1 kartong kremfløte

5 ss sukker

Sjokolademousse:

1 stort egg

2 ss sukker

200 gram lys kokesjokolade

1 kartong kremfløte

Jordbærmousse:

250 gram jordbærpuré

2 ss sukker

1 eske jordbærgelé

1 kartong kremfløte

75 gram Philadelphiaost

Pynt:

Jordbær

Et par pakker oreokjeks

1/2 eske jordbærgelé

Jepp... start med bunnen (jeg bruker en springfjær form på 26 cm i diameter). Smelt smør og knus to pakker kjeks som du trykker ut i formen. Sett så formen i kjøleskapet.

Så gyver du løs på jordbærmoussen. Da den bruker lenger tid på å stivne er det greit å lage denne først.

Jeg bruker frosne jordbær til puréen, tiner dem og bruker stavmikser for å få den riktige konsistensen. Ha i et par skjeer sukker også. Når puréen er ferdig lager jeg gelé og bruker halvparten av vannmengden (2,5 dl).

Når geléen er avkjølt heller jeg halvparten i formen over oreobunnen og sparer resten til moussen (jeg måtte som sagt ha i mer gelé i dag, så mulig man kan lage av to pakker gelé med det samme: én til mousse, en halv til bunn og en halv til pynt).

Bland Philadelphiaost og jordbærpuré (vei opp 250 gram av den ferdige puréen - jeg lager den av 400 gram frosne bær). Visp så en kartong kremfløte stiv og bland med det andre. Hell i gelé når den har begynt å bli litt stiv. Rør i og sett i kjøleskap.

Så var det ostekremen... Rør sammen Philadelphiaosten og melis. Pisk deretter nok en kartong krem og bland dette med oste/melis blandingen.

Hell halvparten av ostekremen over bunnen og sett kaken tilbake i kjøleskapet før du begir deg over i sjokolademoussens verden...

Del sjokoladen i biter, ha i en bolle og sett i vannbad til sjokoladen har smeltet. Mens sjokoladen godgjør seg pisker du sammen ett egg og to ss sukker til du har en luftig eggedosis. Bland så eggedosisen med sjokoladen og pisk opp NOK en kartong kremfløte. Når kremen er stiv rører du hele sulamitten sammen.

Ta ut kakeformen fra kjøleskapet og spre moussen over. Deretter må kaka tilbake i kjøleskapet og stå i minst en time.

Når sjokolademoussen har stivnet legger du på resten av ostekremen og avslutter med jordbærmoussen på toppen.

Så er det bare å vente til alt har stivnet, sett den på en kakeform og løsne forsiktig formen.

Deretter pynter man slik hjertet måtte begjære. Jeg har laget geléfigurer og brukt kjeks både rundt og oppå kaken. Jordbærene smaker ikke så godt nå, men de SER gode ut, så jeg danderte med noen sånne også.

Dyrt, kaloririkt, tidkrevende - men veldig veldig godt :)

GLEMTE Å SI AT JEG HAR KNUSTE OREOBITER SOM JEG DYTTER I BÅDE OSTEKREM OG SJOKOLADEMOUSSE :)

Endret av Sobril
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så imponerende, men her er de siste tingene jeg har bakt, i alle fall:

Lyse rundstykker med valmuefrø på, god og saftig oboy-kake (langpanne), ostekake og eplekake. Er veldig glad i å bake, men jeg klarer ikke å bare spise et lite stykke, så det ender med at jeg lar vær å bake for å unngå å legge på meg.. :sjenert:

Men denne helgen vurderer jeg å bake Ostekake-brownie med bringebærkrem, så oppskriften i en tråd her inne på forumet. :)

Skrevet

Kyllingklubber med bakte grønnsaker :)

Skrevet

Takk, Sobril, denne skal absolutt prøves ut! :)

Skrevet

Steker langpanne-sjokoladekake nå i kveld. Planen er å dele den opp i greie biter og fryse ned til kaffebesøk. :) Så får vi se hvor mye som forsvinner før den kommer seg dit! :lur:

Skrevet

Den store bakedagen igår pga bursdag;

Pizzasnurrer

Sjokoladekake med sjokolade og bringebærfyll

Muffins med stratos

Matmuffins (ikke for å ha til bursdagen da, men siden jeg likevel var i bakefarta)

Marengs

Gjest Ratata
Skrevet

Pai med skinke og ost.. Like mislykket som sist gang. Jeg gir opp pailagingen.

• 1 måned senere...
Gjest Sobril
Skrevet

20130602_094517-1_zps1a68ae6c.jpg

Har laget denne oreokaka igjen. Ser kanskje uapetittelig ut som siste rest på et fat, og det i midten ser ganske mistenkelig ut. Men fy f... så god den er!

Skrevet

En deilig browniekake med vaniljekrem og masse friske bær på. Nam! Neste gang skal jeg lage vaniljekremen selv. :)

Skrevet

Karamellpudding. Står i ovnen nå, gleder meg til den er ferdig. NAM!

Skrevet

Smuldrepai med hakkede mandler og havregryn, over blåbær og nektariner. Vaniljeis til :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Muffins med sjokoladetopping

AnonymBruker
Skrevet

Naanbrød.

De ble uspiselige. :flau:

Anonymous poster hash: eebd2...e5f
  • Liker 2
Skrevet

Rabarbrapai med havregryns-smulder på toppen.

Skrevet

Red velvet cupcakes og en sjokoladekake med bringebærfyll. Veldig, veldig gode :)

• Liker 1
Gjest Gjest_surfot
Skrevet

Sjokoladecupcakes med nutellafrosting, nam!

AnonymBruker
Skrevet

Kanelboller!! de ble ikke så store men gooode :danse:

Anonymous poster hash: 03e6b...122
  • Liker 1
Skrevet

Grove, enkle rundstykker: Klissete deig eltet lenge, klatter stekt i muffinsbrett.

Skrevet

fine og grove rundtstykker + kanelboller

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...