Gå til innhold

Hva bakte/lagde du sist?


Tears.of.the.Sun

Anbefalte innlegg

Fant ikke oppskriften jeg brukte, men denne var ganske lik. Tilsatte litt saft fra en appelsin og appelsinskall i tillegg. De ble veldig gode og veldig saftige ;)

Tusen takk! :klemmer:

De skal lages i påsken en gang :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saftig formkake med knasende sprø kokostopping. Bakt helt etter improvisasjonsmetoden :fnise:

Til dere som mener at det er fy-fy når det gjelder baking. Har dere tatt et åpent søk på nett etter kakeoppskrifter? Bare å google Cake recipes gir meg nesten 24 millioner treff. Noen er helt garantert døde linker og duplikater men alikevel da. Det finnes så enormt mange oppskrifter som er gode nok til at noen har tatt bryet med å skrive ned og legge på nett. Min tanke er da at så lenge man holder seg nogenlunde innenfor normale kakeingredienser og har ørlite forståelse for de ulike ingrediensenes egenskaper så er da eksperimentering helt OK. Sannsynligheten for at akkurat de improvisasjonene du gjør er gjort (og skrevet ned som vellykket oppskrift) er rimelig stor. :ler:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det kunne vært morro å hatt en lignende tråd om baking/laging av mat som ikke er middag, sånn som middagstråden :) Jeg er ofte her inne på "mat og drikke" for å få idèer til hva jeg kan bake. Enten det er kaker, pizzasnurrer, boller eller brød. Jeg beklager hvis det fins en slik tråd fra før.

Det siste jeg bakte var brødpudding med sjokoladesaus :)

rullekake med romkrem. I går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostekake på browniebunn med bringebærkrem :)

Oppskrift? :)

Selv lagde jeg ostekake sist jeg bakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har såå lyst på blåbærpai! Må nok lage det en dag :)

I går lagde jeg porsjons calzoner med tacofyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste bakst: Grovbrød etter innfallsmetoden, med havregryn og havrekli, hvete, rug og solsikkekjerner, og en liten ss maltekstrakt. Funket fint!

Har planer om å lage tigerkake/marmorkake med størstebarnet i løpet av de nærmeste dagene. Og så blir det hjemmelagde porsjonspizzaer i løpet av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hikken

Oppskrift? :)

Selv lagde jeg ostekake sist jeg bakte.

Brownie:

200 gram grovhakket mørk sjokolade

200 gram usaltet smør

250 gram melis

3 egg

110 gram hvetemel

Ostekake:

400 gram kremost

150 gram melis

en halv teskje vaniljeekstrakt

2 egg

Krem:

4 dl kremfløte

100 gram melis

150 gram bringebær

liten langpanne ( 33 x 23 x5 cm )

Forvarm ovnen til 170 grader

Fremgangsmåte:

Brownie:

Ha sjokoladen i en v armebestandig bolle og sett den over en kjele med kokende vann. La den smelte til den er glatt. Ha smøret og melisen i en kjøkkenmaskin og kjør til det er godt blandet. Tilsett ett egg om gangen, bland godt og bruk slikkepott for å få med rester langs kanten. Bland gradvis inn melet, bland godt hver gang. Sett maskinen på høy hastighet og kjør til du får en glatt blanding. Tilsett den smeltede sjokoalden sakte og bland godt. Så heller du blandingen over på stekebrettet og glatter den ut med en palettkniv.

Ostekake:

Ha kremost, melis og vaniljeekstrakt i en kjøkkenmaskin og kjør på lav hastighet til en glatt og tykk masse. Tilsett ett egg om gangen mens maskinen går. Bruk en slikkepott for å få med rester langs kanten. Blandingen skal være glatt og kremaktig. Du kan øke hastigheten på slutten for å gjøre blandingen litt lettere og luftigere, men vær forsiktig for å ikke blande for mye, ellers vil osten skille seg. Bre fyllet over brownien med en skje og glatt over med en palettkniv. Stek i den forvarmede ovnen i 30-40 minutter, eller til ostekaken er fast å ta på og svakt gyllen i kantene. Midten skal fortsatt være lys.

Dekk til og la stå i kjøeskap i 2 timer, helst over natten.

Kremtopping:

Ha fløte, melis og bringebær i en kjøkkenmaskin og visp til den er fast, men ikke stiv. Ta kaken ut av kjøleskapet og over på et brett. Smør topping jeevnt utover brownien.

namnam, nå fikk jeg lyst på :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...