Gå til innhold

Norge har øyest pris og dårligst utvalg


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er butikkjedene som har skylda. De har ett klamt grep.

Å få inn en ny vare som prudusent eller importør i dagligvarebutikker er nesten umulig , fordi alle hyllene er optatt av de klassiske merkene, og fordi man stort sett må inn i en hel kjede for komme inn i det hele tatt.

Torgsalg er sjeldnere i Norge enn i utlandet.

Unntakene er vel tyrkerbutikker. Jeg tror de er uavhengige.

Brustadbuene er forresten veldig negative i markedet. De må ha begrenset plass for å få lov til å ha lanng åpningstid, og disse nærbutikkene blir derfor verstinger i konkurranse og mangfoldsammenhengen. Vi har en konkurransevridning mot Brustadbuer, og denne vridningen skader vår Dagligvarenæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Like vel sier vi at vi bor i verdens beste land.

Det er fire kjeder som bestemmer hva vi skal spise, og det høye lønnsnivået blir oppveid av kunstig høye priser.

Konkurrenten Lidl feks(alle studenters venn), ble jo skviset rett ut av Norge siden nordmenn ikke spiser annet enn det de får i de største kjedene.

Utvalg av kjøttvarer og ost er stusselig, når man sammenligner seg med andre land i Eurpoa, og vet hvor subsidiert landbruket er.

Man kan ikke selv bestemme hvilken shampoo og barberhøvel man vil ha, siden det ikke fins et utvalg av merker å velge mellom.

Populære og kjente kvalitets-merker man får kjøpt i nabolandene er fraværende her.

Er vi for få folk i Norge til å kunne ha konkurranse?

Tok opp dette for lang tid tibake her inne på Kg,men fikk kun pepper tilbake. Enkelte er slik at de må ha det fra via tv før de får øynene opp.

Nei, jeg er ikke kresen,men som forbruker forventer jeg kvalitet og utvalg.

Når en sto kjedebutikk har gilde og firstprice i utvalget av kjøtt,så er det for dårlig.

kunden har ikke valgmuligheter, det er butikken som bestemmer hva du og jeg skal ha til middag.

Det er så mye vi går glipp av. Mange som produserer kommer ikke til i butikkene. Synd

Man grøsser når en ser butikker i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye vi går glipp av. Mange som produserer kommer ikke til i butikkene. Synd

Man grøsser når en ser butikker i andre land.

Jeg blir hvertfall trist når jeg kommer hjem fra utlandet og ikke kan finne gode kjente merker jeg bruker.

Dove deodorant feks som jeg liker med duft av nektarin og hvit ingefær.Eller granateple. De har også en med rose og en med kirsebærblomst.. Neeida, ikke i Norge. Butikken har merket, men tilbyr ikke hele sortimentet som er tilgjengelig og flittig brukt i landene rundt oss. Det samme gjelder feks også Nivea. Kjedene har valgt ut noen få produkter av hele sortimentet til produsenten som de lar oss få kjøpe. Er lei av å ikke få tak i min favoritt i Norge. Løsningen blir å hamstre når man er på ferie, med fare for at kremene, shampoen, deoen og tannkremen går ut på dato før man får brukt hele lageret sitt, så man ender med å kjøpe ting som må kastes etterpå...

Vi får ikke kjøpe fuktet, hygienisk toalettpapir her heller.

Frokostblandinger er det sørgelig med, og man kan jo ikke finne noe utvalg i juice.

Skinke, pølse og ost er det ikke noe utvalg i.Ikke melk og yoghurt heller.

Av oppvaskmiddel kan du stort sett bare velge zalo eller sunlight, hvis det ikke er de fire store kjendene sitt eget merke.

Det samme gjelder kjøtt, ost og syltetøy. Det er enten Gilde,Tine, Nora eller ett av kjedens egne merker.

Du finner ikke kalvefilet eller lammekoteletter (som ikke har vært fryst), noe som er snålt med alle melke- og sauebønder her i landet.

Speket mat og lagret ost fins det også merkelig lite av.

På samme måte får man kjøpt lite av fond og kraft på flaske/kartong i stedet for de ca tre typene buljonterning man kan ta av.

Utvalg av fersk pasta? Glem det,her er det sopps tørre varer som gjelder.

Ellers så får man mye posemat fra Toro, Knorr, eller Mills.

Hvis du ikke liker posemat har du vel sånn ca én melprodusent og noen få som tilbyr egg...

Det er vel også kun to produsenter av kylling?...

Fisk har jeg ikke oversikt over, men det er mye fryst mat fra Findus.I fiskerinasjonen Norge.

At det er lite utvalg i grønnsaker og frukt kan man vel skjønne så langt nord, men at man ikke får mer utvalg i brødbakemel, oster, fisk og kjøttvarer med det som kan produseres i norsk landbruk er underlig...Spesiet så subsidiert som landbruket er.

Men jeg tror det kommer av at nordmenn vet ikke om noe annet, og vil ha lano, grandiosa, taco,issalat, potetgull,cola, snop, røyk og snus. Da er de fornøyd, selv om de blir ranet på prisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bare gå og kjøp en bok som heter "Rik på lavpris" skrevet av Espen Bogen. De selger den på bokhandelen.

Han jobbet på innsiden av systemet og avslører hvorfor maten er så dyr og utvalget så dyrt i Norge.

Det er kun 4 menn som eier 4 kjeder som eier alle matbutikkene du går i.

De har tjent så mye penger på deg at de kan ikke engang ha en kjøttdisk eller fiskedisk med fersk mat.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...