Gå til innhold

Får min nye fastlege vite hva min gamle fastlege het?


Gjest pia

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal skifte fastlege. Den fastlegen jeg har nå har gjort særdeles mye feil og løyet til meg for og berolige meg osv. Jeg har vært på sykehus og hos annen lege etter dette.

Nå vil jeg gjerne skifte fastlege det blir en annen fastlege i samme by som jeg har hørt en del positivt om.

Det jeg lurer på er om min nye fastlege får vite hva min gamle fastlege het?

Synes i så fall det er litt ekkelt da der er i samme by så vedkommende skjønner og vil nok lure på hva som var i veien med min gamle fastlege eller lure på om det er noe rart med meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk bytter fastleger hele tiden, jeg tipper han ikke kommer til å tenke et sekund på det engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legger til at jeg selv tar med meg en del av jornalen om det som er relvandt undersøkler på sykehus ol. Er ikke nødvendig og ta med hele greia med ørebetennelse ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

I hjembygda mi var det bare noen få leger, og jeg har byttet mye mellom disse i tidens løp. Jeg tipper de ikke bryr seg, leger bør ha annet og gjøre enn å spekulere på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bytter fastleger hele tiden, jeg tipper han ikke kommer til å tenke et sekund på det engang.

Folk bytter fastleger hele tiden, jeg tipper han ikke kommer til å tenke et sekund på det engang.

Håper ikke det.

Men dette kontoret ligger bare 5 minutter unna, i gå avstand..

Det beste hadde jo vært om den nye fastlegen ikke får vite navnet på den gamle, noen som vet?

Kan jo være bare jeg som er paranoid har opplevd og ikke bli trodd hos to leger tidligere. (Det har nå blitt funnet ut på sykehuset at jeg er syk.) Hos en leger tidligere fikk jeg beskjed om "Du er ung og frisk, jeg ser det på deg" Legen ville ikke høre på meg i hele tatt. Jeg hadde mange ganske ille symptomer så det burde så absolutt blitt undersøkt men lege mente at hun så det på meg at jeg var frisk med det samme jeg kom inn døren..

uff denne legen jeg vil skifte til har et godt rykte, men jeg er likevel redd for at han vil finne ting og bruke det mot meg som "Hvorfor har du skiftet lege" "hvorfor er du her" "Hva innbiller du deg at det feiler deg” ”hvis du er syk hvorfor ser du frisk ut da?” osv.

Ser for meg så mye rart for hun andre legen var så fæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper han ikke kommer til å tenke et sekund på det engang.

Mener du at dette er et svar på TS' spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om min nye fastlege får vite hva min gamle fastlege het?

Synd at ingen kan svare deg, TS.

Jeg skulle tro at en lege enkelt kan finne ut av gjennom fastlegesystemet og NAV, hvem som vra din tidligere fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at dersom den nye legen virkelig vil finne ut hvem den forrige fastlegen din var, finner han det nok ut. Likevel, så har jo ikke den nye fastlegen noe med hvorfor du velger å skifte fastlege. Det viktigste er jo at du finner en lege som du kan stole på og som gjør jobben sin ordentlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at dette er et svar på TS' spørsmål?

Nei, jeg tenkte jeg bare skulle skrive det siden TS virker så redd for at fastlegen skal få vite navnet på den forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det.

Men dette kontoret ligger bare 5 minutter unna, i gå avstand..

Det beste hadde jo vært om den nye fastlegen ikke får vite navnet på den gamle, noen som vet?

Kan jo være bare jeg som er paranoid har opplevd og ikke bli trodd hos to leger tidligere. (Det har nå blitt funnet ut på sykehuset at jeg er syk.) Hos en leger tidligere fikk jeg beskjed om "Du er ung og frisk, jeg ser det på deg" Legen ville ikke høre på meg i hele tatt. Jeg hadde mange ganske ille symptomer så det burde så absolutt blitt undersøkt men lege mente at hun så det på meg at jeg var frisk med det samme jeg kom inn døren..

uff denne legen jeg vil skifte til har et godt rykte, men jeg er likevel redd for at han vil finne ting og bruke det mot meg som "Hvorfor har du skiftet lege" "hvorfor er du her" "Hva innbiller du deg at det feiler deg” ”hvis du er syk hvorfor ser du frisk ut da?” osv.

Ser for meg så mye rart for hun andre legen var så fæl.

Har opplevd noe av det samme som deg. Byttet også lege flere ganger underveis pga udugelige leger som ikke trodde på meg (fant også ut senere at jeg hadde hatt rett hele tiden)

Den siste legen jeg byttet til var 3 min gangavstand fra den legen jeg byttet fra sist.

Da jeg kom til henne tok jeg ikke opp emnet om legebytte, hvorfor jeg byttet eller nevnte noe fra fortid.

Fokuserte kun på det som var her og nå, problemt /undersøkelser jeg ønsket. Hadde selv med de viktigste papirene JEG følte hadde betydning. Samtidig som jeg hadde skrevet opp på et ark hva jeg ønsket å få ut av timen som jeg ga til legen. (hadde kopi selv også)

Siden jeg ikke berørte emnet spurte hun ingenting om det heller. (eller så fikk hun rett og slett ikke tid til det siden jeg oppholdt henne med andre ting :fnise:

Hadde samme frykt som deg med et dusin neggative spørsmål. Men de kom ikke. Legen har tross alt ingenting med HVORFOR du bytter. er jo ikke derfor du går til legen for å diskutere det

Men jeg føler ennå 6 mnd senere at hun må -bevise- at hun duger. For jeg gidder rett og slett ikke mer av elendige leger. Da bytter jeg bare enda engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at den nye fastlegen finner det ut om han hun søker rundt.

Men er det slik at den nye fastlegen får et papir der det står, eksempel: Pia Hansen overflyttet fra fastlege: allmennlege ”Ylva Johannesen” ved Tunet legekontor til allmennlege: ”Morten Gustafsson” ved Tunet Toppen legekontor.

For da kan jo den nye legen fort tenke hm Tunet det er jo det nærmeste legekontoer, like borti høgget her er det ikke? (sjekke ut)hva er poenget med og bytte legekontor så nært? Er det noe galt med Ylva Johannsen?

Gitt at legen er av den nysgjerrige og litt tanksomme typen.(og gitt at legen har lite og gjøre)(Og det tror jeg han har for han er ny i byen og har forløpig lite pasienter)

Jeg legger ikke skjul på at jeg er litt paranoid i forhold til leger, i likhet med flere av de andre pasientene til min forrige allmennlege tenker jeg litt slik: Ikke alle leger er profesjonelle annet enn på papiret selv om det virker sånn. Lurer derfor på hvilken info ny fastlege får om hvor jeg kommer fra..?

Og egentlig gjør det jo ikke så mye om han finner ut hvem lege jeg hadde før, da jeg har forstått det slik at en ikke får pasientjournaler uten samtykke fra pasient, jeg skal dessuten uansett ha med meg relevante pasient journaler til legen på første legetime, da regner jeg med at han ikke ringer mitt gamle kontor etter journaler! Så det. Lurer likevel på hvilken info ny fastlege får…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ihvertfall stå i journalen din. Om fastlegen får den uoppfordret eller om du selv må levere den vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde i en liten bygd og bytta fra den ene inkompetente broren til den andre, tror ingen av dem tenkte noe på det. Kan jo hende du bytta fordi legekontoret ligger mer lettvint til, eller... Egentlig spiller det ingen rolle, de har andre ting å tenke på enn hvorfor folk bytter leger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...