Gå til innhold

Bruktbil? Fiat og franske biler er dårligst - Toyota, Volvo og Audi best


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal du ha brukt bil og ønsker minst mulig utlegg på reparasjoner i fremtiden?

Da skal du ifølge DENNE kjempestore, seriøse undersøkelsen styre unna fransk (Citroen/Renault) og italiensk (Alfa/Fiat)

Toyota, Volvo og Audi er derimot gode greier.

Interessant lesing. De skriver bl a:

Ti på bunnen domineres ifølge den danske undersøkelsen av franske bilmerker, spesielt Renault og Citroën. I aldersgruppene fire år og seks år er seks av de ti dårligste en modell fra de to franske bilmerkene.

Fiat er imidlertid aller dårligst blant de eldste bruktbilene i klassene åtte år og 12 år.

Også Alfa Romeo 156 scorer svært dårlig, og Alfa er forøvrig eid av Fiat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Skal du ha brukt bil og ønsker minst mulig utlegg på reparasjoner i fremtiden?

Da skal du ifølge DENNE kjempestore, seriøse undersøkelsen styre unna fransk (Citroen/Renault) og italiensk (Alfa/Fiat)

På den annen side kan en gjøre gode bruktkjøp på disse merkene nettopp pga det dårlige ryktet de får i slike tester, mens annenhåndsverdien på Audi og Toyota ligger mye høyere pga det gode ryktet. Statistisk sett vil totaløkonomien kanskje jevne seg ut?

Ved forrige bilkjøp tok jeg sjansen og kjøpte et velholdt eksemplar med god servicehistorikk av en av "verstingbilene". Billigste bilholdet jeg noensinne har hatt :) Billig bil i innkjøp, rimelige servicer, lavt drivstofforbruk, har kun hatt normale drifts- og vedlikeholdskostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side kan en gjøre gode bruktkjøp på disse merkene nettopp pga det dårlige ryktet de får i slike tester, mens annenhåndsverdien på Audi og Toyota ligger mye høyere pga det gode ryktet. Statistisk sett vil totaløkonomien kanskje jevne seg ut?

.

Godt poeng, men da må du trives på verksted :-)

Så forresten denne i dag: FORNØYDE KUNDER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Godt poeng, men da må du trives på verksted :-)

Så forresten denne i dag: FORNØYDE KUNDER

Jeg har trolig vært usedvanlig heldig denne gangen, for min bil har ikke hatt andre verkstedopphold enn standard servicer + påregnelig utskifte av slitedeler, som en hvilken som helst annen bil også måtte hatt. Nå har jeg hatt den i 4 år, og med helt gjennomsnittlig bruk: mange korte og noen lange turer. Årlig kjørelengde ca 12000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at Fiat gjelder for biler som er 8-12 år gamle. Dagens Fiater er faktisk veldig bra, og på grunn av "trust-issues" hos Ola Nordmann så er selv relativt nye biler mye billigere enn tilsvarende Toyota/VW etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg merke til at Fiat gjelder for biler som er 8-12 år gamle. Dagens Fiater er faktisk veldig bra, og på grunn av "trust-issues" hos Ola Nordmann så er selv relativt nye biler mye billigere enn tilsvarende Toyota/VW etc...

Vel, uansett kommer Fiat på absolutte jumboplass i Autoindex 2011 http://m.dinside.no/php/art.php?id=867638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

På den annen side kan en gjøre gode bruktkjøp på disse merkene nettopp pga det dårlige ryktet de får i slike tester, mens annenhåndsverdien på Audi og Toyota ligger mye høyere pga det gode ryktet. Statistisk sett vil totaløkonomien kanskje jevne seg ut?

Ved forrige bilkjøp tok jeg sjansen og kjøpte et velholdt eksemplar med god servicehistorikk av en av "verstingbilene". Billigste bilholdet jeg noensinne har hatt :) Billig bil i innkjøp, rimelige servicer, lavt drivstofforbruk, har kun hatt normale drifts- og vedlikeholdskostnader.

Har samme erfaringen :) Greit at jeg også sparer en del penger på at hobbymekanikerne i familien skifter ut slitedeler når de ryker, men jeg har spart mye penger på bruktbilene mine. De har alle vært trofaste travere med lite reparasjoner og lavt drivstoffbruk. En av dem var et merke jeg knapt hadde hørt om før, og nå har jeg hatt en fransk "versting" i over to år uten andre problemer enn noen få slitedeler som må skiftes før Periodisk kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Min franske har jeg hatt i 13 år. Den går som bare det den. Driftsikker, trygg og billig i drift. Ser fortsatt bra ut også.

Men det var ikke fransk jeg skulle ha da du ikke får solgt fransk bruktbil. Men men da ble jeg stukk med den selv og er kjempefornøyd :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...