Gå til innhold

Mamma Henlu

Timseh

Anbefalte innlegg

Etter at Delphina skrev at hun var bekymret for om babyen kom til å snu seg har jeg og bekymret meg for det :sukk:

Akkurat nå tenker jeg på alt mulig; hvile bleiemerke jeg skal bruke/kjøpe, hvilke babyprodukter jeg skal bruke(kjøpe (badeskum, shampoo, salver etc), hvilken vippestol jeg bør kjøpe og hva slags smokker og flasker man bør ha. Jeg stresser! Har lyst å kjøpe sånn lekebøyle til barnevogn og uro til sengen. Får vel bare sprade rundt i hele Bergen til jeg finner dette.

Har veldig lyst på denne vippe/huskestolen http://barnashus.no/nettbutikk/detaljer/barnestoler/vippestoler/kashmir-huskestol.html men aner ikke om den er bra :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Delphina

Etter at Delphina skrev at hun var bekymret for om babyen kom til å snu seg har jeg og bekymret meg for det :sukk:

Akkurat nå tenker jeg på alt mulig; hvile bleiemerke jeg skal bruke/kjøpe, hvilke babyprodukter jeg skal bruke(kjøpe (badeskum, shampoo, salver etc), hvilken vippestol jeg bør kjøpe og hva slags smokker og flasker man bør ha. Jeg stresser! Har lyst å kjøpe sånn lekebøyle til barnevogn og uro til sengen. Får vel bare sprade rundt i hele Bergen til jeg finner dette.

Har veldig lyst på denne vippe/huskestolen http://barnashus.no/nettbutikk/detaljer/barnestoler/vippestoler/kashmir-huskestol.html men aner ikke om den er bra :klo:

Neeei! :klemmer: Du, pjokken din snur seg, og det gjør jenta mi også. Jeg har en liten defekt (ifølge gynekologer) på livmoren som gjør at sannsynligheten for at hu snur seg er noe lavere (og kan føre til for tidlig fødsel).

Har selv fått en hel del såper, bleier og smokker til jenta. Det med flasker og sånt venter vi med, i tilfelle jeg ammer og pumper (da blir det et sett). :sjenert:

:klemmer: mente ikke å få deg bekymret HenLu.. Får dårlig samvittighet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du blir engasjert, HenLu, det er jo et interessant tema. Nå kan jeg ikke uttale meg så sterkt da jeg har veldig lite sammenligningsgrunnlag ut ifra egne erfaringer, men jeg liker i alle fall å se for meg at det er flere skikkelige "norsk-muslimer" som behandler kjæresten med respekt og sånt, enn de som driver å undertrykker. Men kanskje jeg bare er naiv og godtrodende? Tilsier dine erfaringer at flertallet altså er "no good" for norske kvinner?

Jeg blir også fort engasjert i slike saker, men prøver alltid å trå veldig varsomt, er tross alt et følsomt tema..

Og gutten din kommer nok til å snu seg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delphina: Ikke få dårlig samvittighet :klemmer: Hadde ikke du skrevet det hadde jeg lest det et annet sted eller blitt bekymret på neste kontroll hvis legen hadde tatt det opp. Jeg er bekymret for ALT:

- Fødselen: jeg bryr meg ikke om jeg får vondt eller har smerter eventuelt revner (oki, bekymrer meg litt for det og), men tenker så inderlig på om TENK hvis noe går gale med lillemann :sukk:

- Babytiden: tenk hvis babyen får kolikk eller har smerter som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med.

- Babyen: Jeg håper at babyen har det bra, men tenk hvis han ikke har det, hva kan jeg gjøre for at han skal ha det bedre?

- Babyprodukter: Søker hver dag på nettet for å finne ut hvilke bleiemerke som er best, vaskeprodukter/midler, senger, madrasser etc. Og hvis det verst tenkelige skjer: at noe er gale med babyen eller at noe BLIR gale med han i seinere tid

- Morstiden: Huff, og jeg tenker mye på om jeg kommer til å bli en god mor. Dette er jeg nesten helt sikker på for jeg vet hvordan oppvekst jeg selv hadde og vil at mitt barn skal få et hjem fullt av kjærlighet :hjerte:

Jeg krysser fingre og tær for deg at fødselen din vil bli normal og perfekt, Delphina - ikke for tidlig og med at lillefrøkna har snudd seg :hjerte:

Teriyaki: Jeg vil aldri anbefale NOEN å bli sammen med en muslimsk mann før de vet hva de begir seg ut på. Lystløgner, dobbermoral, utroskap, dominans og slag KAN bli en del av hverdagen til norske kvinner :sukk: Skjer ikke alle tingene på en gang, så er det stor sjanse for at en eller fler av tingene blir en del av den norske kvinnes hverdag. Må ærlig innrømme at når jeg ser en norsk kvinne med en mann for et muslimsk land så dømmer jeg ganske fort. "Huff, kom deg vekk, han er utro, dominerende, lyger til deg" o.l tanker dukker opp i hodet på meg. Det er veldig synd, men merker ofte at de muslimske mennene glor og blinker/smiler når jeg går på gaten til tross for at de er med konene/kjærestene sine. Trist :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Får litt dårlig samvittighet når mine bekymringer "smitter" over. Dog, det er helt normale tanker. Er hele tiden bekymret om jeg greier å være mor til jenta vår. Vi kjenner at det kribler i magen her, men er ikke mindre bekymret av den grunn. Får dårlig samvittighet fordi jeg er så avslappet i forhold til svangerskap og fødsel. :sjenert: Dog, nå har vi nesten alt i hus og skal snart vaske vogna til jenta vår. :fnise: Og så må vi få somla oss til å velge kort (vanlig prosedyre her å gi kort til familie og jm).

Vil forresten påpeke at:

Jeg vil aldri anbefale NOEN å bli sammen med en muslimsk mann før de vet hva de begir seg ut på. Lystløgner, dobbermoral, utroskap, dominans og slag KAN bli en del av hverdagen til norske kvinner :sukk: Skjer ikke alle tingene på en gang, så er det stor sjanse for at en eller fler av tingene blir en del av den norske kvinnes hverdag. Må ærlig innrømme at når jeg ser en norsk kvinne med en mann for et muslimsk land så dømmer jeg ganske fort. "Huff, kom deg vekk, han er utro, dominerende, lyger til deg" o.l tanker dukker opp i hodet på meg. Det er veldig synd, men merker ofte at de muslimske mennene glor og blinker/smiler når jeg går på gaten til tross for at de er med konene/kjærestene sine. Trist :(

Det høres veldig som eksen min, og han var etnisk norsk. Dritt finner man overalt. :jepp: Er bare glad jeg kom meg vekk fra dritten jeg. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt dårlig samvittighet når mine bekymringer "smitter" over. Dog, det er helt normale tanker. Er hele tiden bekymret om jeg greier å være mor til jenta vår. Vi kjenner at det kribler i magen her, men er ikke mindre bekymret av den grunn. Får dårlig samvittighet fordi jeg er så avslappet i forhold til svangerskap og fødsel. :sjenert: Dog, nå har vi nesten alt i hus og skal snart vaske vogna til jenta vår. :fnise: Og så må vi få somla oss til å velge kort (vanlig prosedyre her å gi kort til familie og jm).

Vil forresten påpeke at:

Det høres veldig som eksen min, og han var etnisk norsk. Dritt finner man overalt. :jepp: Er bare glad jeg kom meg vekk fra dritten jeg. :lur:

Jeg var veldig avslappet i forhold til fødsel en periode, men bekymringene kom sakte, men sikkert tilbake :sukk: JM anbefalte meg å komme oftere til henne dersom jeg var så bekymret og hun hjelper meg gjennom det :) Jeg og tenkte å vaske vognen, men hvordan gjør du det? Altså, jeg tenkte ikke NÅ, men om ca 8 uker - eventuelt når jeg går ut i permisjon. Hvilke vaskeprodukter tenkte du å bruke? Og jeg lurte på hvilke rettigheter mødre har i Nederland? Har tenkt på det en stund, så da tenkte jeg at jeg kunne spørre deg :jepp: Liker å vite litt om forskjellige land. Synes det er så interessant :)

Så klart kan man finne dritt over alt, ser stadig vekk norske mannfolk som er utro og lyver så de tror på det selv. Har ei venninne som er sammen med en norsk mann. Vanvittig pen mann/guttt (han er 22) og virker snill og omtenksom når man møter han, men han har vært utro en del ganger og har slått henne så utallige mange ganger :sukk: Alikevel klarer hun ikke å komme seg bort. Synes det er vanvittig synd. Uheldigvis er muslimske menn VELDIG flink til å lyge, skylde på andre og manipulere. Godt jeg er en menneskekjenner, ser med en gang hvem som er bra og hvem som ikke er bra :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Delphina

Rettigheter:

- Kvinnen har 10 uker permisjon med babyen, som norske kvinner har 9, så de får en liten uke ekstra.

- Kraamzorg, man får hjelp i et par dager/uker etter fødselen, hvor man kan få hjelp til ting som har med babyen eller huset å gjøres. De er rådgivere samt hjelpere. Vi får besøk av dem før fødselen, og da kommer de til å påpeke ting vi absolutt trenger i huset. :sjenert:

- Hjemmefødsel er veldig vanlig, så du får en jordmor som følger deg hele veien, til fødsel. Har faktisk utstyr til hjemmefødsel, selv om jeg har sagt jeg føder på sykehus.

Ellers er det ikke stort annet jeg kan tenke på som er annerledes i Norge og Nederland. Er veldig likt med rettigheter.

Godt du er menneskekjenner, jeg er mer typen som kan analysere ting fort, men kjenner mennesker dårlig. :fnise: Og, så er jeg et levende leksikon (som min far). Det er så utrolig synd med sånne drittmenn, men man har kvinnelige ekvivalenter også.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett det at i det muslimske miljøet så er det ofte større toleranse for å behandle kvinnene sine slik, og at det kanskje der derfor det er flere i den kulturen som behandler kvinner slik, enn i vår kultur. Selv om det så klart finnes dritt over alt. Har opplevd min del av drittmenn jeg også, så..

Sikkert lurt å dra til JM oftere dersom du er bekymret for fødsel, HenLu! :) Selv er jeg ikke redd i det hele tatt. Om det ligger naturlig for meg, eller om det er fordi jeg har lest meg full på fødsel fra jeg var 16, slik at jeg vet såpass mye om det noe som da tar bort frykten, det vet jeg ikke. Vet forøvrig ikke hvor mye du vet om emnet heller. Men for noen så hjelper det jo ikke å lese masse om det, sånn med tanke på at det er mange skrekkhistorier der ute også. Jeg for min del føler meg veldig rolig, rett og slett fordi jeg vet hvordan hele fødselsforløpet er, jeg vet om hvilke komplikasjoner som kan oppstå osv. men jeg klarer også å opprettholde et realistisk bilde i forhold til hvem som sliter med fødsel og hvem som klarer seg godt, til tross for at det er de som har hatt vonde fødselsopplevelser som skriker høyest.

Ikke minst så er dette med fødsel en slags lidenskap hos meg, så da skulle det jo være rart om jeg frykter å føde, som er noe av det jeg ønsker å hjelpe andre kvinner med i framtiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettigheter:

- Kvinnen har 10 uker permisjon med babyen, som norske kvinner har 9, så de får en liten uke ekstra.

- Kraamzorg, man får hjelp i et par dager/uker etter fødselen, hvor man kan få hjelp til ting som har med babyen eller huset å gjøres. De er rådgivere samt hjelpere. Vi får besøk av dem før fødselen, og da kommer de til å påpeke ting vi absolutt trenger i huset. :sjenert:

- Hjemmefødsel er veldig vanlig, så du får en jordmor som følger deg hele veien, til fødsel. Har faktisk utstyr til hjemmefødsel, selv om jeg har sagt jeg føder på sykehus.

Ellers er det ikke stort annet jeg kan tenke på som er annerledes i Norge og Nederland. Er veldig likt med rettigheter.

Godt du er menneskekjenner, jeg er mer typen som kan analysere ting fort, men kjenner mennesker dårlig. :fnise: Og, så er jeg et levende leksikon (som min far). Det er så utrolig synd med sånne drittmenn, men man har kvinnelige ekvivalenter også.

Wow, det hørtes jo kjempebra ut :jepp: Send en nederlender til meg, jeg og vil ha hjelp :sjenert:

Siden du er et levende leksikon så kan jeg vel benytte sjansen til å få litt hjelp med historie :sjenert: Jeg har jo hukommelsestap så jeg husker ABSOLUTT ingenting! :( Her er en oppgave jeg har; Drøft antikkens betydning for moderne politikk, arkitektur og annen kunst.

Har du noen ideer? Ikke meningen at du skal bruke tid på mine innleveringsoppgaver :fnise: men jeg tenkte jeg kunne spørre :)

Og jeg spør igjen; hvilke vaskemidler bruker du til å vaske vognen? Og vasker du HELE vognen eller kun baggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett det at i det muslimske miljøet så er det ofte større toleranse for å behandle kvinnene sine slik, og at det kanskje der derfor det er flere i den kulturen som behandler kvinner slik, enn i vår kultur. Selv om det så klart finnes dritt over alt. Har opplevd min del av drittmenn jeg også, så..

Sikkert lurt å dra til JM oftere dersom du er bekymret for fødsel, HenLu! :) Selv er jeg ikke redd i det hele tatt. Om det ligger naturlig for meg, eller om det er fordi jeg har lest meg full på fødsel fra jeg var 16, slik at jeg vet såpass mye om det noe som da tar bort frykten, det vet jeg ikke. Vet forøvrig ikke hvor mye du vet om emnet heller. Men for noen så hjelper det jo ikke å lese masse om det, sånn med tanke på at det er mange skrekkhistorier der ute også. Jeg for min del føler meg veldig rolig, rett og slett fordi jeg vet hvordan hele fødselsforløpet er, jeg vet om hvilke komplikasjoner som kan oppstå osv. men jeg klarer også å opprettholde et realistisk bilde i forhold til hvem som sliter med fødsel og hvem som klarer seg godt, til tross for at det er de som har hatt vonde fødselsopplevelser som skriker høyest.

Ikke minst så er dette med fødsel en slags lidenskap hos meg, så da skulle det jo være rart om jeg frykter å føde, som er noe av det jeg ønsker å hjelpe andre kvinner med i framtiden. :)

Jeg tør ikke å lese om fødsel - nettopp fordi (som du sier) så er det mange skrekkhistorier der ute. Vet så og si omtrent ingenting om fødsel utenom det venninner, mamma og bekjente har fortalt. Tør heller ikke å søke på det for er redd jeg får enda mer skrekken for fødsel. Jeg får ta det som det kommer, jeg MÅ jo nesten gjennom det :fnise: En av grunnene til at jeg ALRI skulle ha barn var faktisk pga fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke å lese om fødsel - nettopp fordi (som du sier) så er det mange skrekkhistorier der ute. Vet så og si omtrent ingenting om fødsel utenom det venninner, mamma og bekjente har fortalt. Tør heller ikke å søke på det for er redd jeg får enda mer skrekken for fødsel. Jeg får ta det som det kommer, jeg MÅ jo nesten gjennom det :fnise: En av grunnene til at jeg ALRI skulle ha barn var faktisk pga fødsel.

Vil anbefale seg å kjøpe et par bøker om fødsel. :) Der er det ikke skrekkhistorier, men det står også om komplikasjoner og slikt, men på en litt bedre måte enn "guuuri det var vooooondt", hvis du skjønner. Ellers så skal du vel på fødselsforberedende kurs, og da får du vel vite litt mer. Er ganske greit å vite hvordan fødselsforløpet foregår, og så klart å være klar over hvilke klimpikasjoner som kan oppstå. Slik er man nok bedre rustet til å takle det, tror jeg.

Så fra en ting til en annen;

Hvorfor må vognen vaskes? Altså, hvis det er en brukt vogn så skjønner jeg jo at en vil vaske den, men har aldri hørt om at folk vasker nykjøpte vogner? :klo: Er noe jeg ADLRI hadde tenkt på selv. Vasker jo sengetøy, klær og sånt, men... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale seg å kjøpe et par bøker om fødsel. :) Der er det ikke skrekkhistorier, men det står også om komplikasjoner og slikt, men på en litt bedre måte enn "guuuri det var vooooondt", hvis du skjønner. Ellers så skal du vel på fødselsforberedende kurs, og da får du vel vite litt mer. Er ganske greit å vite hvordan fødselsforløpet foregår, og så klart å være klar over hvilke klimpikasjoner som kan oppstå. Slik er man nok bedre rustet til å takle det, tror jeg.

Så fra en ting til en annen;

Hvorfor må vognen vaskes? Altså, hvis det er en brukt vogn så skjønner jeg jo at en vil vaske den, men har aldri hørt om at folk vasker nykjøpte vogner? :klo: Er noe jeg ADLRI hadde tenkt på selv. Vasker jo sengetøy, klær og sånt, men... ?

Får be kjæresten kjøpe noen bøker. Jeg spør han om det meste jeg lurer på da, for han har mer peiling på fødsel, stell og barneoppdragelse enn meg. Han har jo vært gjennom dette en gang før :)

Har heller ikke hørt om noen som vasker nykjøpte vogner :fnise: Jeg kjøpte min brukt. Den er bare blitt brukt i 3 mnd, men alikevel. Ser HELT ny ut :sjokkert: Åå, den er så fin :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Vår har litt møkk på seg, noe som gjør at vi må vaske den. Vet ikke hvordan vi skal få vasket vognen, skal spørre svigermor.

Det spørsmålet om antikken skal jeg hjelpe deg med, har besøk akkurat nå, så får ikke drøftet svaret helt enda med deg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skal være litt redd, og forberede seg på ting som kan gå galt. Alt kommer ikke til å være en dans på rosa skyer, og siden vi er førstegangsfødene så er vi verken utlært eller eksperter på noe av det.

Nå er vi jo så heldige å ha internett med tilgang til alt fra A - Å, så jeg tenker sånn at; De klarte da å føde og bli mødre i gamle dager også, og med hjelp av alle de ressursene vi har tilgjengelig, så kommer det helt sikkert til å gå veldig bra :)

Da jeg fant ut at jeg var gravid, fikk jeg automatisk fødselsangst. Jeg var så redd for alt, og ville helst ta keisersnitt. Dette forandret seg heldigvis, og nå gleder jeg meg egentlig mest til å få det overstått :) Men jeg skal innrømme, at nå som det virkelig nærmer seg, så ligger jeg lenge våken om nettene og tenker på alt mellom himmel og jord. Jeg vil så gjerne unngå å bli klippet foreksempel. Og som du sier; Hva om ungen får kolikk og bare gråter, og jeg ikke vet hva jeg skal gjøre? Etc. Etc.

Men vi kommer til å gjøre så godt vi kan, og det kommer til å være mer enn godt nok for våre små :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er lurt å lese litt om fødsel og hva man kan forvente seg, men da heller lese bøker enn å lese på nettet. Er jo så mye overdrevent man finner på nettet!

Ellers har du jo fødselsforbredende kurs :) Gleder meg litt til å gå på det jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wii, i dag har jeg vært på 3D ultralyd :rodmer: Det var TYDELIG at det er en gutt vi venter. Hehe :rodmer: Kjæresten holdt på å si: For noen digre okseballer han har - akkurat som sin far :nigo: men jeg visste godt at han skulle komme med en slik kommentar så da vi så tissefanten og testiklene hans så så jeg bort på kjæresten og ristet på hodet :fnise:

Gutten min var sjenert og gjemte seg, hehe. Han gjemte fjeset inntil livmorveggen og tok hendene sine foran fjeset i blant. Jordmor sa at han hadde VELDIG flotte lepper, da ble mamma Henlu stolt gittt :rodmer: Både jeg og forloveden har ganske fyldige lepper (dere har jo sett bilde® av meg) - dog har kjæresten mye mer fyldige lepper enn meg, åå, fine leppene hans :hjerte: Gutten min veide 1112 gram i dag og vil veie mellom 3400-3600 gram dersom han blir født på termin (mer hvis han blir født etter og mindre hvis han blir født før) så det var jo deilig å vite at han var ganske så gjennomsnittslig :) Det var virkelig en liten bolle som lå inni magen, DE bollakinnene :fnise: Og ALT var kjempebra med han. Jordmor sa han koste seg der inne, så nå er jeg mye mindre bekymret :) UHELDIGVIS har ikke vi cd-rom på dataen, vi har minipc :kjefte: Hadde gledet meg SÅNN til å se på bildene/filmen og legge de ut, også ransaker jeg dataen for cd-rom og NEIDA! :kjefte::kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååh så koselig! :rodmer:

Høres så fantastisk ut å dra på 3D og får se den velskapte ungen! Gleder meg utrolig mye til vi selv skal på 3D! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅh så koselig :rodmer:

Skulle gjerne gått på 3D selv, men har ikke hatt penger til deg og skal snart reise vekk så når jeg er tilbake begynner det å bli litt seint for 3D. Får nok bare smøre meg med tålmodighet og vente til jeg ser gutten live :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å se lille gutten deres :hjerte: Og deilig å få kjønnet helt bekreftet. Da kan dere virkelig kjøpe babyblue uten at det gjør noe :)

Her lå jenta med hodet TRØKT inntil morkaka :fnise: Så ut som hun var veldig glad i den, så blir nok kjedelig når de skal adskilles :fnise:

Bollekinn er koselig :hjerte: Og så fin vekt :) Helt perfekt.

Kjedelig å ikke ha CD-rom da :( Hadde vært kos å få sett bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

:fnise: Så koselig at dere har fått bekreftet at det er en liten guttepjokk inni der, og jeg synes forloveden din bare er morsom jeg. :fnise: Min påpekte igår at jenta vår kom til å få pupper som mammaen hennes. Min reaksjon var vel kanskje det mest morsomste. :skratte:

Koselig at gutten vokser fint, og disse barna våre er sjenerte. Denne tuppa her lå med beina foran ansiktet (både på 20-ukers UL-en og 3D-UL), noe som gjorde det litt vanskelig å få et klart bilde av ansiktet hennes. Uansett, synes den lille nesa hennes er skjønn (hun er ei skjønn lita frøken, synes mamma og pappaen til C :nigo:). :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...