Gå til innhold

Spise knekkebrød i stede for brød, boller, rundstykker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg blir veldig oppblåst og uvel av brød og bakevarer sånn sett, er knekkebrød et sunnere og bedre alternativ? I såfall hvorfor? Jeg kjøpte en pakke med knekkebrød, som inneholder 2 pakker. Kastet omslagspapiret så ser ikke innholdet mer, håper noen kan forklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest baben

Jeg synes det er bedre for magen å spise knekkebrød, for de inneholder ikke gjær (jeg baker egne, eller kjøper ryvita).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er bra det ikke inneholder gjær, tror det er det jeg reagerer veldig på, blir såå oppblåst.. Er ryvita det sunneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns knekkebrød metter mer enn vanlig brød også. Om Ryvita er best er vel en smakssak. Jeg foretrekker Husman fra Wasa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til ikke gjør så er det også mye mindre karbohydrater, spesielt raske, som veldig mange blir dårlige av/oppblåst av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager mine egne knekkebrød :) Det er ingenting hvetmel eller gjær i dem. Det er selvfølgelig en fordel fordi verken mel eller gjær er veldig bra å få i seg. Hvetemel er alt for fint mel og bidrar ikke til fordøyelsen på en god måte. Man bør erstatte hvetemel med noe som er mer fiber i, og mer langsomme karbohydrater som man blir mer mett av lengre. Gjær blåser bakevaren mer opp og gjør den full av luft. Og når man spiser brødet blir selvfølgelig luften også spist og havner i magen og det gjør at man får den oppblåste magen eller tarmer som er ubehagelig. Dessuten kan man se større ut. I kjøpebrød er det ofte mye av begge deler - gjær og hvetemel, inkludert en rekke andre rare ingredienser som jeg ikke tror bestemor ville regnet som mat.

Mitt tips: Spis knekkebrød istedet :) Og ønsker du å lage ditt eget knekkebrød så er det helt klart det beste! (Ps: da må du ha varmluft funksjon på stekovnen din).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke varmluft-funksjon på ovnen for å steke knekkebrød. Funker fint uten og.

Det er gjær i mange knekkebrød man kjøper i butikken, men er ganske sikker på at det ikke er i de originale fra Ryvita. Men synes andre knekkebrød er mye bedre. Best er de jeg lager selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke varmluft-funksjon på ovnen for å steke knekkebrød. Funker fint uten og.

Wow, det visste jeg ikke. Alle oppskriftene jeg har sett på knekkebrød krever varmluft :) Men da lærte jeg noe nytt i dag og gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fordel med varmluft da, for da får man stekt flere brett samtidig, det tar jo lengre tid å steke ett og ett brett med vanlig ovns-varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mine egne knekkebrød :) Det er ingenting hvetmel eller gjær i dem. Det er selvfølgelig en fordel fordi verken mel eller gjær er veldig bra å få i seg. Hvetemel er alt for fint mel og bidrar ikke til fordøyelsen på en god måte. Man bør erstatte hvetemel med noe som er mer fiber i, og mer langsomme karbohydrater som man blir mer mett av lengre. Gjær blåser bakevaren mer opp og gjør den full av luft. Og når man spiser brødet blir selvfølgelig luften også spist og havner i magen og det gjør at man får den oppblåste magen eller tarmer som er ubehagelig. Dessuten kan man se større ut. I kjøpebrød er det ofte mye av begge deler - gjær og hvetemel, inkludert en rekke andre rare ingredienser som jeg ikke tror bestemor ville regnet som mat.

Mitt tips: Spis knekkebrød istedet :) Og ønsker du å lage ditt eget knekkebrød så er det helt klart det beste! (Ps: da må du ha varmluft funksjon på stekovnen din).

OPPSKRIFT?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins tusen forskjellige oppskrifter på knekkebrød, og man kan gjøre det med forskjellige smaker. Jeg liker godt knekkebrød med havre. Forrige gang jeg lagde knekkebrød så brukte jeg denne oppskriften: http://www.bygdekvinnelaget.no/telemark/bo/content/oppskrift-p%C3%A5-knekkebr%C3%B8d-med-havre

Det ble et kjempebra resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...