Gå til innhold

Vi som tar VGS etter 23/5 regelen


Jinta

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle bli med i denne tråden! :vinke:

Selvom jeg ikke er 23 år ennå. Fyller snart 22! :fnise: Men jeg har fagbrevet, så må derfor ta akkurat de samme fagene som dere også med å ta etter 23/5 regelen for å få generell studiekompetanse.

Jeg var godt i gang før jeg ble gravid, tok historie.

Så dermed så har jeg igjen norsk, matte og naturfag. :fnise:

Jeg skal ikke ha noen eksamner til våren nå. Er for øyeblikket hjemme i permisjon, og trives godt med det.

Har tenkt på å ha norsk muntlig til jul, men stusser litt på hva jeg kan skrive særemne om. :vetikke: Trenger noen GODE bøker. Har også tenkt å ha norsk skriftlig hovedmål og sidemål til jul. :lol:

En av årsakene til at jeg er litt "sent ute", er at jeg også har vært gravid og hatt permisjon. Ble gravid det året jeg fylte 21. :)

Jeg gruer meg veldig til norsk muntlig, så derfor tenker jeg å utsette akkurat det til neste skoleår. Hovedmål og sidemål skriftlig skal jeg ta i mai/juni. Er spent på hvordan det kommer til å gå, med tanke på at jeg bare har fokusert på matematikk o.l. den siste tiden... :sjenert:

Jeg er for øvrig trådens "AB" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Leselister kan du få på en vgs i nærheten av deg:)

Takk for svar! Tenker jeg tar kontakt med skolen i morgen. Skal bli fint å sette i gang med altsammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pantherinae

Hei, så hyggelig! :)Men da er du jo på god vei! Jeg har MYE mer igjen enn deg så ikke føl deg sjenert her i tråden.

Vel, jeg er da blitt 28(!) men det avgjørende er vel hvor ung man føler seg, er det ikke? :fnise:

Uansett, håper vi kan inspirere hverandre på veien. Jeg skal ta historie, vg1 matten + R1, kjemi 1+2, Biologi 1+2, samfunnsfag, naturfag, engelsk muntlig, norsk muntlig og norsk sidemål. Så skal ta alt utenom norsk og engelsk skriftlig som jeg har gode karakterer i fra før.

Har tidligere vært oppe i biologi 1(2bi), naturfag, alle norsk eksamenene, begge engelsk, samfunnsfag og gym. Men trenger å forbedre karakterer da altså siden jeg suset rundt og ikke tok lesingen så nøye tidligere. Skal ikke ha gym igjen siden jeg ikke trenger den og den "sletter de" på vitnemålet.

Bare en liten ting, ser du har tenkt å ta fordypning i både kjemi og biologi, det synes jeg egentlig ikke høres sånn kjempenødvendig ut. Pr i dag er det vel ingen studier som krever fordypning i biologi, og det blir nok å lese på i de andre fagene. Nå vet jeg ikke hva du tenker videre, og hva du er klar over fra før av, men tenkte bare jeg skulle si fra, sånn at du ikke tar noen fag unødvendig. :)

Ellers så synes jeg biologi var veldig greit å ta som privatist, hadde ikke undervisning, og fikk to 6 og en 5. Leste ikke så mye som det virker som at dere her i tråden skal gjøre... :sjenert: Jeg vil nok si (ihevrtfall for mitt tilfelle) at det var veldig mye enklere å ta fagene med noen år på baken, fremfor da jeg var 16-17. Har tatt mange privatisteksamener nå, og synes det egentlig har gått ganske greit.

Angående norsken, ikke gjør det verre enn det er. Jeg brukte Signaturboka, og da hørte det med en bok der med utdrag fra en del tekster og bøker, har dere den behøver dere ikke å lese hauger av andre bøker ved siden av. Det er heller ikke sånn at man må levere noe leseliste lengre. Det beste tipset der er egentlig å sette dere godt inn i læreplanen! Jeg tenkte jeg hadde peiling på hva norsk dreide seg om, og fikk en skikkelig smell på muntlig. Fikk noe jeg ikke hade lest om, jeg fokuserte på Ibsen, de andre store forfatterene, og litteraturhistorien, det var noe litt mer moderne som kom for å si det sånn... :sjenert: Men klarte meg igrunn greit igjennom der og jeg, bare husk at dere kan ha med alt av hjelpemidler (utenom internett) på en halvtimes forberedelsestid. Jeg fikk som sagt et emne som jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre med overhodet, men fikk nå samla sammen noe greier på halvtimen og fikk meg en 3er (den var IKKE fortjent :fnise: ). men jeg leste vel i ca to uker før eksamen og. Moralen er ihvertfall, bruk målene flittig, da er du ihvertfall sikker på å ha vært igjennom det som det forventes at du skal ha vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting, ser du har tenkt å ta fordypning i både kjemi og biologi, det synes jeg egentlig ikke høres sånn kjempenødvendig ut. Pr i dag er det vel ingen studier som krever fordypning i biologi, og det blir nok å lese på i de andre fagene. Nå vet jeg ikke hva du tenker videre, og hva du er klar over fra før av, men tenkte bare jeg skulle si fra, sånn at du ikke tar noen fag unødvendig. :)

Du har vel rett i at det ikke er noen studier som direkte krever biologi, men en del studier krever en sammensetning av matematikk R1 og enten Biologi 1+2/Kjemi 1+2/Fysikk 1+2, og da er vel biologi (for mange) det enkleste valget. :)

REALFA = Generell studiekompetanse (GENS) og: R1/(S1+S2) og enten (R1+R2) eller FYS(1+2) eller KJE(1+2) eller BIO(1+2) eller INFO(1+2) eller GEO(1+2) eller TEK(1+2).

BIOI = Generell studiekompetanse (GENS) og: R1/(S1+S2) og enten FYS1 eller KJE1 eller BIO1.

I tillegg er det flere studier i utlandet (som f.eks. medisin og odontologi) hvor de samme realfagskombinasjonene som her i Norge ikke kreves, og da anbefaler de gjerne biologi og kjemi. Nå vet ikke jeg hva TS har tenkt å gjøre videre, men hun har sikkert sine grunner til å ta de fagene hun skal ta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

En av årsakene til at jeg er litt "sent ute", er at jeg også har vært gravid og hatt permisjon. Ble gravid det året jeg fylte 21. :)

:fnise:

Jeg gruer meg veldig til norsk muntlig, så derfor tenker jeg å utsette akkurat det til neste skoleår. Hovedmål og sidemål skriftlig skal jeg ta i mai/juni. Er spent på hvordan det kommer til å gå, med tanke på at jeg bare har fokusert på matematikk o.l. den siste tiden... :sjenert:

Norsk muntlig er ikke så ille. Jeg hadde det når jeg var gravid, men siden jeg ble anbefalt å ta det i R-94, så gjorde jeg jo det. Og når jeg ble syk like før norsk skriftlig, og dermed endte med å stryke på den ene, og ikke klare å komme meg på den andre.... :daane:

Du har jo tid til å fokusere på norsk skriftlig nå? Skal du ha matteeksamen også nå i mai/juni? Det går nok kjempebra! :nigo::Nikke:

Jeg er for øvrig trådens "AB" :fnise:

Ah! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kjapp tur innom for å si at jeg fikk gjort matteoppgaven og kikket litt gjennom boken i dag. hvordan gikk det med deg mayLinn86? :)

Ser det er flere som nevner at jeg ikke trenger Biologi 1+2 og det er jeg klar over, men jeg tenkte å ta dem helt til slutt hvis jeg trenger å dra opp snittet, noe jeg sikkert kommer til å trenge for å komme inn på studiet jeg vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heloise

*følger*

Jeg har egentlig veldig lyst til å få generell studiekompetanse men jeg har fulltidsjobb og jobber skift så jeg ser ikke hvordan det skal gå an for meg. Men vil følge med på dere og stjele info og erfaringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jinta!

Gikk greit med meg..fikk gjort noen oppgaver og sett igjennom boka jeg også:) Da e vi igang!! Jippi :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen har jeg tentamen i matte, men føler meg overhodet ikke forberedt. Vi har fått noen hint om at den er litt vanskeligere enn vi kanskje er forberedt på, så jeg gruer meg. :lete:

Uansett er tentamen siste "oppgave" før eksamen som er i mai/juni, så jeg håper på det beste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg holder og på med almennpåbygg. jeg har vert veldig ambisiøs og skal ta alt som privatist i år, i alt 8 esamener, i norsk, historie, samfunnsfag, matte og naturfag. merkrer at jeg begynner å grue meg! har første eksamen i midten av mai.

men det blir hvertfall enklere å lese når eksamen nermer seg, for da er jeg jo liksom nødt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg holder og på med almennpåbygg. jeg har vert veldig ambisiøs og skal ta alt som privatist i år, i alt 8 esamener, i norsk, historie, samfunnsfag, matte og naturfag. merkrer at jeg begynner å grue meg! har første eksamen i midten av mai.

men det blir hvertfall enklere å lese når eksamen nermer seg, for da er jeg jo liksom nødt :fnise:

Oi, jeg må si du er tøff som tar så mange fag/eksamener! :jepp:

Jeg hadde mattetentamen i dag, og det gikk ikke så fryktelig bra, men nå er det i hvert fall noen uker til neste utfordring. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har bare lyst å bli ferdig med det! men jeg har undervisning da, og jobber veldig lite, så da er det jo enklere enn å lese helt på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

Dere som leser til norsk skriftlig? Hva gjør dere egentlig der? Pugger dere reglene for kåseri, essay osv?

Edit: Jeg tenkte jeg skulle begynne på norsk skriftlig, men åpent boken og trakk litt på skulderen, egentlig. Det vi gjorde på GK var jo at vi hadde skriftlig innleveringer som læreren rettet, men det går jo ikke nå. :lol:

Endret av Krizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krizzy: Gjør tidligere eksamensoppgaver! Og rettskriving osv kan du gå over selv, i de fleste lærebøker finner du også en "dette skal et kåseri inneholde, dette skal være med i en artikkel" kapitler/tips ,så sjekk at du klarer å følge disse.

På eksamen nå er det tillatt med alle hjelpemidler bortsett fra internett, dvs at oppgavene ofte går ut på analyse og evt sammenligning av to ulike tekstuttrykk. Sammensatte tekster er veldig i tiden nå, så det kommer med stor sannsynlighet også opp.

Forresten, hvor stort omfang har norsken dere skal ta? Og vet dere noe om eksamensform, er den som for ordinære vgs-elever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jinta!

Gikk greit med meg..fikk gjort noen oppgaver og sett igjennom boka jeg også:) Da e vi igang!! Jippi :5:

Yes! :5: Det er vi!

jeg holder og på med almennpåbygg. jeg har vert veldig ambisiøs og skal ta alt som privatist i år, i alt 8 esamener, i norsk, historie, samfunnsfag, matte og naturfag. merkrer at jeg begynner å grue meg! har første eksamen i midten av mai.

men det blir hvertfall enklere å lese når eksamen nermer seg, for da er jeg jo liksom nødt :fnise:

Wow, det var mye på en gang, lykke til! :) Jeg tenkte kanskje å ta matte og historie eksamen til jul, skriv gjerne om erfaringene dine fra eksamenene etterhvert som du har hatt dem, sikkert mange her som setter pris på det, inkludert meg. :)

Dere som leser til norsk skriftlig? Hva gjør dere egentlig der? Pugger dere reglene for kåseri, essay osv?

Edit: Jeg tenkte jeg skulle begynne på norsk skriftlig, men åpent boken og trakk litt på skulderen, egentlig. Det vi gjorde på GK var jo at vi hadde skriftlig innleveringer som læreren rettet, men det går jo ikke nå. :lol:

Ja det var akkurat det jeg gjorde, pugget artikkel reglene ekstra godt og var veldig heldig med oppgaven og kunne skrive en artikkel. Dro i land 5eren på den måten. Passet på å følge reglene til punkt og prikke og i tillegg passe veldig godt på skrivefeil - slo opp masse i ordboken. Flettet også endel fremmedord inn, tror man får endel pluss for det. Kanskje øve på å skrive kåseri og analysere dikt f.eks? Litt vanskelig når man ikke får tilbakemeldinger men.. :)Må bare legge til at dette er fra reform 94 så jeg vet ikke hvordan det er nå lenger for privatister. Husker i hvert fall de "vanlige" elevene som skulle ha norskeksamen samtidig med oss fikk lov til å ha med seg notater noe vi privatister ikke fikk. Men vi kunne velge mellom 3 forskjellige oppgaver, den ene var å skrive artikkel om dialekter eller noe slikt, og en annen diktanalyse tror jeg. Guri det er endel år siden, den siste husker jeg ikke. Men det er greit å ha gått igjennom norskstoffet/boken før man har den skriftlige, og ikke bare pugge reglene, kan jo være man får å skrive om noe om det.

Endret av Jinta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi får ha med boken (og alle andre hjelpemiddel du måtte ønske) på skriftlig eksamen. jeg synest det vanskeligste er å analysere dikt og noveller, så jeg øver hvertfall mest på det. men jeg tror det er viktig å vite forskjellen på feks. en artikkel og et essay, for i oppgaven på eksamen står det hvilken sjanger man skal skrive i, og det trekker ned hvist man bommer på det. jeg tror noen av de gamle eksamene ligger på nettet, jeg har hvertfall hatt stor nytte av å øve på de.

skal prøve å skrive om eksamenene etterhvert som jeg tar de, så lenge hjernen min fortsatt funker som den skal! :fnise: bare litt over 5 uker til den første!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heihei :vinke:

Hiver meg med her jeg=) Tenkte jeg skulle ta studiekompetansen etter 23/5 regelen. Har et delvis vitnemål fra før,så mangler bare noen fag=) Har prøvd flere ganger å gjøre dem ferdig, meeen ender med at jeg gir opp :tristbla:

Er noen år siden sist jeg prøvde, så denne gangen SKAL jeg fullføre. Trenger norsk og historie, og kaanskje matte, men skal få realkompetansevurdering siden jeg har matte etter reform 94.

Her i nordland har vi et tilbud som heter den åpne skole, så har søkt plass der. Så da har jeg muligheten til å få oppfølging av lærer:D

Ønsker åss alle lykke til, dette klarer vi ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i nordland har vi et tilbud som heter den åpne skole, så har søkt plass der. Så da har jeg muligheten til å få oppfølging av lærer:D

Jeg vurderer også å søke om plass der, høres ut som et veldig fint tilbud. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å søke om plass der, høres ut som et veldig fint tilbud. :)

Tror det er et bra opplegg=) Vet flere som har tadd fag via den åpne skole. Har prøvd det en gang før, men ble plaget med it's learning, og ga opp i stede for å be om hjelp :kjefte:

Har sendt søknad, så går bare å venter på svar nå slik at jeg kan komme meg igang:D

Hvordan fag skal du ta?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er et bra opplegg=) Vet flere som har tadd fag via den åpne skole. Har prøvd det en gang før, men ble plaget med it's learning, og ga opp i stede for å be om hjelp :kjefte:

Har sendt søknad, så går bare å venter på svar nå slik at jeg kan komme meg igang:D

Hvordan fag skal du ta?=)

Etter dette semesteret mangler jeg naturfag og historie, norsk skal jeg etter planen ta som privatist fordelt på et par skoleår. :)

Jeg har kontaktet Den åpne skole via e-post, og fikk til svar at jeg må søke via vigo.no. Men det får jeg ikke til, der kommer det bare opp en søknad på voksenopplæring som jeg fikk avslag på i fjor... :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...