Gjest Blondie65 Skrevet 9. april 2011 #21 Skrevet 9. april 2011 Selv om jeg er enig i at det er litt drøyt å melde slikt på Facebook, så er det også slik at dette lett kan gjøres fra en mobil. Man må ikke sitte på en PC pålogget når man kan sende en melding like raskt som man taster en SMS til Facebook. Men ja: jeg ville da prioritert at den SMS'n gikk til de nærmeste fremfor som statusmelding på Facebook. I et sykdomsforløp kan det nok være at en har behov for å dele informasjon og da synes jeg det kan være greit å bruke Facebook til dette. Da forutsetter jeg selvsagt at man har respekt for den syke / døende og at det ikke blir en sånn "direkte inne fra sykesengen, hva tenker du nå Hr Nesten-Død-Svigerfar".
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #22 Skrevet 9. april 2011 Jeg synes det er verre at folk bruker ambulanse som taxi enn at de oppdaterer sin Facebook-status.
Amélie E. Skrevet 9. april 2011 #23 Skrevet 9. april 2011 Man trenger ingen tillatelse eller "førerkort" for å logge på FB; en viss priosent av befolkningen lider av psykisk sykdom og er på nett.
Stinkerbell Skrevet 9. april 2011 #24 Skrevet 9. april 2011 En av min Facebook-venner oppdaterte fra samboerens dødsleie. To oppdateringer, og til slutt en melding om at det var over. Herregud. Har også en venninne som skriver ting til tenåringsdatteren sin i statusen sin. Alle kunne følge med på datterens kjærlighetssorg for en stund siden: "han er ikke verdt tårene dine, jenta mi. Det finnes flere fisker i vannet" osv. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 9. april 2011 #25 Skrevet 9. april 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Ms. Raggsokk, moderator.
fruBeist Skrevet 9. april 2011 #26 Skrevet 9. april 2011 Jeg ser så mye ymse av oppdateringer og bilder på facebook at jeg blir sjelden overaska over noe lenger. For en tid tilbake ble man grundig informert om hele hendelsesforløpet i skillsmissen til en kar, og inngåelsen av nytt forhold, med unger og greier. Så har du de som legger ut om alt av sykdom. Klaging på barnevernet der "alle" vet hvem barnet og foreldrene er. Jeg har sett et bilde av en ung fyr med et kuklys stikkende ut av buksesmekken, og deretter pent plassert i hulrommet i en oppblåsbar sau. Grunnen til at jeg vet det var et stearinlys det var bilde av (og ikke en ekte sak) var at på neste bilde var lyset satt fyr på. Bildet tagga mned fullt navn, og vedkommende sto ikke på min kontaktliste. Så var det tenåringsmora som la ut bilde av sitt barn sitt rotete klesskap og klagde over "her bretter jeg sammen, og dette er resultatet!" Tror jaggu ungen var tagga på bildet og. Denne har ikke jeg sett selv, men hørt av sikker kilde "I dag har min kjære datter Emma Amalie (14) fått sin første mens!"
Gjest Mynona83 Skrevet 9. april 2011 #27 Skrevet 9. april 2011 Denne har ikke jeg sett selv, men hørt av sikker kilde "I dag har min kjære datter Emma Amalie (14) fått sin første mens!" 1
Gjest Mynona83 Skrevet 9. april 2011 #28 Skrevet 9. april 2011 Jeg tenkte umiddelbart som Pingting, at det kanskje er noe som rett og slett er gjort i en sjokktilstand. Man føler seg redd og alene, og Facebook er det første man kommer på der man kan få mye respons på kort tid. Man handler ikke alltid rasjonelt i en slik situasjon. Så skal man heller ikke overvurdere den tiden det tar å ta opp telefonen, trykke på Facebookappen, skrive en setning og trykke post. Tar vel godt under et minutt, så det trenger nok ikke å gå ut over barnet. Når det er sagt hadde jeg nok reagert akkurat som TS hvis dette var en av mine venner! Du har nok rett i det uthevede, men jeg sjekket nå, og det står ikke noe "via Facebook for iPhone/Android/mobileweb" desverre.. Jaja.. Ungen er vist bedre igjen nå, og hjemme.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #29 Skrevet 9. april 2011 En på min venneliste mistet nylig sin far, og skrev: "Pappa sovnet stille inn i dag kl... :". Ikke noe galt idet egentlig, MEN når folk trykket "liker" på denne meldingen, begynte jeg virkelig å lure på hvor de sosiale antennene befinner seg hos enkelte... 3
The Duchess Skrevet 9. april 2011 #30 Skrevet 9. april 2011 Forundrer meg ikke. Jeg har også venner, på Facebook, som skriver om absolutt alt på statusen. Virker som det er utrolig viktig å oppdatere Facebooken og de har ingen sperrer for hva de deler. Skjønner ikke dette jeg!
hulaboer Skrevet 9. april 2011 #31 Skrevet 9. april 2011 Sykt! Det værste jeg har sett på fb er oppdateringer som "hvil i fred xxx" o.l. Jeg synes det er makabert rett og slett! Og ikke bedre er det når folk på død og liv MÅ skrive slike ting på fb for å få sympati eller vise at de er sårbare og vil ha trøst. ÆSJ, jeg blir kvalm! Hvorfor skal man ikke kunne dele slikt? Døden er da helt naturlig. Det er derfor naturlig at folk uttrykker seg når den inntreffer.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #32 Skrevet 10. april 2011 Er denne personen litt spesiell ellers også?
Gjest Blondie65 Skrevet 10. april 2011 #33 Skrevet 10. april 2011 Denne har ikke jeg sett selv, men hørt av sikker kilde "I dag har min kjære datter Emma Amalie (14) fått sin første mens!"
Sushi Skrevet 10. april 2011 #34 Skrevet 10. april 2011 Denne har ikke jeg sett selv, men hørt av sikker kilde "I dag har min kjære datter Emma Amalie (14) fått sin første mens!" En på min venneliste mistet nylig sin far, og skrev: "Pappa sovnet stille inn i dag kl... :". Ikke noe galt idet egentlig, MEN når folk trykket "liker" på denne meldingen, begynte jeg virkelig å lure på hvor de sosiale antennene befinner seg hos enkelte... Er det mulig? En bekjent annonserte på facebook at mora hadde fått brystkreft. Man kunne følge hele sykdomsforløpet fram til hun ble frisk, så fikk tilbakefall osv... Synes det var litt spesielt, men noen har vel et større behov for å dele (med sine 500 venner) enn andre.
Gjest Mynona83 Skrevet 10. april 2011 #35 Skrevet 10. april 2011 Er denne personen litt spesiell ellers også? Ja, hun er jo det.. Har ikke så mye med hun å gjøre nå lenger, ser hun stort sett gjennom facebook. Og da går det i at en av ungene er syke, eller at hun slanker seg...
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #36 Skrevet 10. april 2011 Vet ikke hva som er verre: Hennes eksentriske oppførsel eller ditt behov for å fortelle KG det og være "sjåkert". 1
Fluffe Skrevet 10. april 2011 #37 Skrevet 10. april 2011 Tviler litt på datteren kan være sååå syk når hun rekker å komme seg på fb. De få gangene jeg har ringt abulansen har ikke jeg akuratt kunnet sitte å surfe på mobilen/pcen/galaxy taben min.
Gjest Mynona83 Skrevet 10. april 2011 #38 Skrevet 10. april 2011 Vet ikke hva som er verre: Hennes eksentriske oppførsel eller ditt behov for å fortelle KG det og være "sjåkert". Sjåkert?? Hva vil du frem til med den skrivemåten? Er ikke alt på KG en eller annen form for meningsutveksling?? Ikke tør du vise brukernavnet ditt når du kritiserer meg en gang. 3
hulaboer Skrevet 10. april 2011 #39 Skrevet 10. april 2011 En på min venneliste mistet nylig sin far, og skrev: "Pappa sovnet stille inn i dag kl... :". Ikke noe galt idet egentlig, MEN når folk trykket "liker" på denne meldingen, begynte jeg virkelig å lure på hvor de sosiale antennene befinner seg hos enkelte... Jeg vil vel tro at når folk trykker "liker" her, så er det for å gi uttrykk for at de kondolerer eller noe slikt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #40 Skrevet 10. april 2011 Jeg syns annonsering av dødsfall og andre tragiske hendelser på facebook er en uting. Ei venninne av meg fikk vite at bestemora var død via FB. Kusina hennes hadde da skrevet "Hvil i fred, bestemor" eller noe sånt i statusen sin en times tid etter at dama sovnet inn. Denne bestemora hadde mange barn og barnebarn rundt hele Norge og i utlandet, så det var mange som skulle varsles om dødsfallet. Foreldrene til venninna mi hadde ikke lyktes å få tak i henne og sagt ifra pga at telefonen hennes var utladet eller opptatt eller noe sånt. Selv om hun visste at bestemora lå på dødsleiet og at det trolig kom til å skje den dagen, så var det lite hyggelig for henne å få vite det ved å lese kusinas statusoppdatering på Facebook. Man bør hvertfall vente ei stund slik at det er sikkert at alle de nærmeste har fått beskjed. Slik det har blitt nå, så må politiet bruke telefon for å varsle pårørende etter ulykker og tragiske hendelser, istedet for å møte opp på døra. Dette for å prøve å få varslet de pårørende før det er kringkastet på FB.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå