Lillemeg25 Skrevet 9. april 2011 #41 Skrevet 9. april 2011 Jeg skifter tampong hver 3-4 time sånn ca. Jeg sover aldri med tampong pga tørrhet og at det er vondt å dra den ut når den har vært der inne i så mange timer.
Sandie Skrevet 9. april 2011 #42 Skrevet 9. april 2011 Har lest et sted at dagens tamponger er litt annerledes enn dem som var før på 1990-tallet. Den gangen var tampongene "super-absorberende" og da øker sjansen for TSS, tørr skjede osv... Men dagens tamponger skal visstnok ikke være like absorberende. Har sett at ihvertfall O.B. reklamerer med at tampongene deres kan brukes om natten. Tror ikke de hadde gått ut og anbefalt det til forbrukerne dersom det kunne være farlig (med tanke på TSS).
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #43 Skrevet 9. april 2011 Jeg er 30 og har aldri brukt tampong. Syns det virker så usikkert at den lille bomullsgreia skal klare å ta seg av så mye væske! Føler jeg har mer kontroll når jeg bruker bind. Hadde sikkert skiftet annenhver time om jeg hadde brukt tampong, av ren redsel for å lekke.
Gjest sa Skrevet 9. april 2011 #44 Skrevet 9. april 2011 Tampong er veldigt useriøst jeg ikke vile brukt det. Det er ofte delene av den setter seg igjen i kropen. Det er ikkE bra.
Gjest Eurodice Skrevet 9. april 2011 #45 Skrevet 9. april 2011 Tampong er veldigt useriøst jeg ikke vile brukt det. Det er ofte delene av den setter seg igjen i kropen. Det er ikkE bra. Seriøse/useriøse tamponger, nå har jeg hørt det også. Hva mener du med "setter seg igjen i kroppen"? Du har ikke forsøkt tamponger, utifra innlegget ditt. Det er ikke slik at eventuelle løse deler vandrer rundt i kroppen. Har du noe dokumentasjon å vise til?
Sandie Skrevet 9. april 2011 #46 Skrevet 9. april 2011 Tampong er veldigt useriøst jeg ikke vile brukt det. Det er ofte delene av den setter seg igjen i kropen. Det er ikkE bra. Hvis det er tamponger som loer du mener, så vil loen senere komme ut av skjeden via utflod.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #47 Skrevet 9. april 2011 Sukk holdninger. "Jeg har aldri prøvd tampong, men jeg foretrekker bind", det gååår jo ikke å si det når en ikke har prøvd annet. Nei klart, jeg synes det er gørrheslig å ha en tampong inne lenge da det tross alt er levret blod. Men en og annen lørdagsnatt blir det jo. Det får jeg tåle. Er jo gruelig flink med skiftene ellers.
Gjest Jojo Skrevet 9. april 2011 #48 Skrevet 9. april 2011 Det er mange misoppfatninger rundt tamponger og tampongbruk, og en del av dette kan være kulturelt betinget. Har flere venner og bekjente med muslimsk kulturbakgrunn som påstår at tamponger "er farlig å bruke". Det som det hele kokte ned til viste seg å være noe annet: De vil ikke bruke tamponger i den tro at det utvider skjeden og at dette under en framtidig bryllupsnatt vil bli tolket som at de ikke er jomfruer. Dette er holdninger som mange "arver" fra kvinnelige familiemedlemmer og bekjente.
chikako Skrevet 9. april 2011 #49 Skrevet 9. april 2011 Det er mange misoppfatninger rundt tamponger og tampongbruk, og en del av dette kan være kulturelt betinget. Har flere venner og bekjente med muslimsk kulturbakgrunn som påstår at tamponger "er farlig å bruke". Det som det hele kokte ned til viste seg å være noe annet: De vil ikke bruke tamponger i den tro at det utvider skjeden og at dette under en framtidig bryllupsnatt vil bli tolket som at de ikke er jomfruer. Dette er holdninger som mange "arver" fra kvinnelige familiemedlemmer og bekjente. Det stemmer jo. Tamponger er en av tingene som kan utvide jomfruhinnen (som ikke er en hinne, men en slags hudfold-ring).
Gjest Jojo Skrevet 9. april 2011 #50 Skrevet 9. april 2011 Det stemmer jo. Tamponger er en av tingene som kan utvide jomfruhinnen (som ikke er en hinne, men en slags hudfold-ring). Det kan det nok ja. Men i dette tilfellet var jentene redde for at de skulle bli "avslørt" som ikke-jomfruer på bryllupsnatten om de brukte tampong. At de skulle bli skikkelig slrkete der nede. Fordommmene mot tampongbruk i enkelte religiøse miljøer har sikkert også med å gjøre at "ordentlige piker" ikke stikker ting oppi der..
Gjest Eurodice Skrevet 9. april 2011 #51 Skrevet 9. april 2011 Det stemmer jo. Tamponger er en av tingene som kan utvide jomfruhinnen (som ikke er en hinne, men en slags hudfold-ring). Jeg skal ikke påstå noe, men utifra egen erfaring blir det ingen utvidelse. Jeg fikk menstruasjon som 13-åring. Jeg brukte bind det første året, siden gikk jeg over til tamponger. Jeg var nesten 17 da jeg hadde samleie for første gang. Det var en grusom opplevelse. Jeg var dønn forelsket og klar for dette, men det ble en gedigen skuffelse. Så at tamponger utvider skjeden, er altså ikke min erfaring. 1
johoo Skrevet 10. april 2011 #52 Skrevet 10. april 2011 tamponger kan (og gjør det veldig ofte) "sprekke" jomfruhinnen, men det samme kan jo ridning, gymnastikk osv.
chikako Skrevet 10. april 2011 #53 Skrevet 10. april 2011 Jeg skal ikke påstå noe, men utifra egen erfaring blir det ingen utvidelse. Jeg fikk menstruasjon som 13-åring. Jeg brukte bind det første året, siden gikk jeg over til tamponger. Jeg var nesten 17 da jeg hadde samleie for første gang. Det var en grusom opplevelse. Jeg var dønn forelsket og klar for dette, men det ble en gedigen skuffelse. Så at tamponger utvider skjeden, er altså ikke min erfaring. De kan, men det er ikke dermed sagt at de gjør det. Det er mulig å gjennomføre et samleie uten at hinnen påvirkes også. Man kan ikke påvise at ei jente ikke har hatt samleie fordi jomfruhinnen er intakt. Det er jo ikke egentig en hinne, men hudfolder som kan utvides eller revne. Tamponger kan utvide den gradvis, eller de kan få hinnen til å revne, men det betyr ikke at det skjer i alle tilfeller. Håper ikke jeg framstilte det som noe som må skje. Det verserer mange myter om jomfruhinna, men faktum er at den er veldig forskjellig fra jente til jente, og ikke egentlig noen hinne i det hele tatt.
Gjest Malene Skrevet 27. februar 2012 #54 Skrevet 27. februar 2012 Dere som mener at over 3 timer med OB i er kriiiiise(!!!!) Det er det da absolutt ikke. Det anbefales å ikke ha det i i mer enn 8 timer, så kjerp dere. Hypokondere hele gjengen! Ikke kall jenta ekkel fordi hu glemte det. Trur da mange her har glemt det. Og for oss som hverken har mensensmerter, eller blør over stokk og stein som mange her tydligvis gjør, så er det lettere for oss å glemme. For dere som virkelig blør gjennom OB, bind, truse og bukse, som hyler av mensensmerte og klikker på alle dere ser, jeg skjønner godt at dere IKKE glemmer det!! Jeg har ikke et eneste symptom på at jeg har mensen, og kan da bli glemt i en stressfull hverdag. Så ja, jeg også kan ha gått i rundt 8-9 timer uten å ha bytta. Det betyr ikke at jeg er ekkel av den grunn. 1
Gjest badeand1 Skrevet 27. februar 2012 #56 Skrevet 27. februar 2012 11-12 timer er rettogslett ekkelt, jente! Jeg har hørt at om man ikke skifter ofte, kan det føre til infeksjon i sjeden. Dessuten så renner det vel over? Om man ikke er en av de heldige som blør lite. Jeg sover med ob. Men står opp og bytter iløpet av natten. Gjør jeg ikke det, havner det nok i sengen.. MEn selvfølgelig, noen netter bytter jeg en gang, så da går det litt lengre enn 3-4 timer.... Hva er ekkelt med det?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #57 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har brukt den minste OB'en hver dag, i flere år, grunnet mye plagsom utflod. Setter inn om morgenen og tar ut om kvelden. Sover uten om natten. Aldri hatt en eneste UVI, ikke har jeg tørr skjede, og aldri hatt TSS. Kanskje jeg er superwoman? Du har ikke tenkt på at det kan være tampongbruken hver dag som forårsaker den plagsomme utfloden...? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå