AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #21 Skrevet 8. april 2011 Jeg brukte bind ved hver mensen i 4 år, fordi jeg ikke fikk til å bruke tamponger. Den vakre dagen jeg endelig fikk til å sette inn en tampong, kommer jeg aldri til å glemme. Før jeg begynte å bruke tamponger, var mensen et rent helvete. For det første blødde jeg masse, ble svett av bind (og hadde forresten soppinfeksjoner mye hyppigere enn da jeg begynte med tamponger) og det luktet, selv om jeg skifta bind minst hver 4. time i tillegg til at jeg vasket meg ved hvert bindskifte. Dette, og at jeg opplever sterke menssmerter, gjorde som sagt mensen til et helvete for meg - og var som regel sengeliggende en uke i måneden... Jeg har også hatt en Mooncup/damebeger/mensenkopp i over et år, og har prøvd den ved hver mensen siden jeg kjøpte den. Det funker bare rett og slett ikke. Jeg har rett størrelse, setter den inn rett og alt, men for det første er det lett for at den lekker og for det andre klarer jeg ikke å bli vant til alt blodet som renner på hendene når jeg skal ta den inn/ut. Dermed er tampong den beste løsningen for min del. Jeg bytter ca. hver 5. time, men hvis jeg av en eller annen grunn ikke kan bytte før det har gått 12 timer, så har det også gått bra.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #22 Skrevet 8. april 2011 Nå må dere skjerpe dere! Man får ikke TSS av å glemme tampongen i 12 timer en gang nå og da. Kan du dokumentere den påstanden, eller er det bare en mening du har...? 2
chikako Skrevet 8. april 2011 #23 Skrevet 8. april 2011 Nå må dere skjerpe dere! Man får ikke TSS av å glemme tampongen i 12 timer en gang nå og da. Og "den øvre grensen" for forsvarlig tid å ha en tampong i er for de fleste merker 8 timer, iKKE 4, som mange av dere idioter påstår. Det var da også en tone å ta. Åtte timer er den øvre grensen nettopp på grunn av den økte risikoen for TSS etter dette. Ja, det er usannsynlig, men det er økt risiko knyttet til å bruke tamponger lenger. Man reduserer risikoen ved å bruke tamponger med så liten oppsugingsevne som mulig, ved å overholde tidsfristen ved å skifte hver åttende time og ved å bruke bind i blant. Alt dette gjør at risikoen synker. TSS er i utgangspunktet en sjelden sykdom, men den er ikke til å spøke med. 3
karolinn Skrevet 8. april 2011 #24 Skrevet 8. april 2011 Jeg har brukt tampong siden den dagen jeg fikk mensen. Har de alltid en hel arbeidsdag som er 8t, og hender ofte jeg sover med tampong også. Har ikke mye menstruasjon, så den sitter nesten fast oppi der hvis jeg skifter den for ofte
Xaphan Skrevet 8. april 2011 #25 Skrevet 8. april 2011 Jeg skifter tampong når jeg går på do, som er ganske ofte om dagen, men aldri om natten. Jeg har aldri hatt noen problemer med det, og har lest at det ikke er farlig å sove med tampong så lenge man skifter før man legger seg og når man står opp, men jeg finner ikke den kilden nå.
smalls Skrevet 8. april 2011 #26 Skrevet 8. april 2011 (endret) Det kan faktisk være farlig å gå lenge med tampong; man kan få TSS. I tillegg ødelegger tamponger balansen i skjeden totalt, tørret ut og gir økt risiko for sopp og UVI. Jeg skjønner dere som ikke liker å bruke bind; jeg synes det er dødsekkelt selv, men jeg synes tampong er ubehagelig og kjipt også. Løsningen for meg ble menskopp - den kan være inne i tolv timer, forstyrrer ikke balansen i skjeden og har ikke blitt linket til TSS. Jeg går alltid med OB om dagen og sover med bind. Ja bind er ekkelt å gå med og ikke minst ubehagelig. Det går greit å bare sove med det. OB legger jeg ikke merke til en gang, men jeg sover ikke med OB! Endret 8. april 2011 av smalls
Gjest Seniorita Skrevet 8. april 2011 #27 Skrevet 8. april 2011 Jeg går alltid med OB om dagen og sover med bind. Ja bind er ekkelt å gå med og ikke minst ubehagelig. Det går greit å bare sove med det. OB legger jeg ikke merke til en gang, men jeg sover ikke med OB! Å bruke bind om natten er vel egentlig det beste uansett. Når jeg sover med ob, er det ikke altid jeg våkner før det har gått over 3-4-5 timer. Når jeg har mensen våkner jeg som regel iløpet av natten av at jeg må tisse eller vondt i magen, så da får jeg byttet. Så når jeg tenker meg om, kanskje jeg også burde begynne med bind om natten.
FruLuna Skrevet 8. april 2011 #28 Skrevet 8. april 2011 Det er sjelden med TSS i våre dager, men selvfølgelig er det alltid en risiko for dette. Det er viktig å tenke på hygienen når man bruker tampong: - Vask hendene både før og etter du setter tampongen inn (vask før for å forhindre at du har bakterier på hendene som følger med tampongen/fingrene inn, vask etter for..ja, det sier seg vel selv ) - Hvis du ikke trenger å skifte når det har gått 4-5 timer, kan det være du heller bør bruke en mindre tampong med mindre sugeevne, dette reduserer risikoen for TSS. - Det er anbefalt å ikke bruke tamponger mer enn 8 timer av gangen. Så da kan du jo også sove med tampong. Gynekologer pleier å anbefale at man bruker bind en gang i døgnet (gjerne om natten). Viktig også å huske på at hvis man blir akutt dårlig med høy feber, oppkast/diare, slapphet, muskelsmerter eller hudforandringer (rødme) når man har mensen, må man først og fremst fjerne tampongen, og deretter dra på legevakten.
Envy Skrevet 8. april 2011 #29 Skrevet 8. april 2011 I denne tråden var det mye hysteri! Grensa for når en tampong bør byttes er 8 timer. Jeg for min del blør lite, og gidder rett og slett ikke løpe på do hver 3-4 time for å skifte tampong Det blir jo også unødvendig forbruk. Skifter hver 8. time, ikke noe mer ekkelt med det enn hver 3-4 time.. Det er vel heller ikke direkte ekkelt om man glemmer tampongen i 12 timer? Litt kjipt er det jo når man kommer på det, og tanken på TSS streifer innom, men da skifter man så fort som råd er også er saken ute av verden. 3
chikako Skrevet 8. april 2011 #30 Skrevet 8. april 2011 Det er vel heller ikke direkte ekkelt om man glemmer tampongen i 12 timer? Litt kjipt er det jo når man kommer på det, og tanken på TSS streifer innom, men da skifter man så fort som råd er også er saken ute av verden. TSS dukker ikke plutselig opp lenge etterpå; blir du ikke syk, har det gått bra - men det er greit å vite hva som øker risikoen, så man kan ta forholdsreglene sine. Man taper jo ikke noe på å skifte tampong noen ganger i løpet av døgnet. 1
Envy Skrevet 8. april 2011 #31 Skrevet 8. april 2011 TSS dukker ikke plutselig opp lenge etterpå; blir du ikke syk, har det gått bra - men det er greit å vite hva som øker risikoen, så man kan ta forholdsreglene sine. Man taper jo ikke noe på å skifte tampong noen ganger i løpet av døgnet. selvfølgelig bør man skifte, som sagt, senest hver 8. time. Bare reagerte på at så mange her blåste ut hvor forferdelig ekkel TS var som hadde glemt tampongen i 12 timer. Skjønner bare ikke hva som var så forferdelig ekkelt med det. Man skifter og er ferdig.
Djungelvrål Skrevet 8. april 2011 #32 Skrevet 8. april 2011 Fordi jeg vet noe om generasjonstiden til bakterier (tiden det tar bakterier å formere seg) Det går i rasende tempo i et slikt miljø, de storkoser seg. Kan ikke innbille meg at det være bra å ha milliarder av bakterier lukket inni seg. I forhold til det er det rensligere å bruke bind og bytte det etter noen timer enn å ha en fuktig og varm tampong inni skjeden et halvt døgn. Det er ekkelt i mine øyne. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #33 Skrevet 8. april 2011 Jeg har brukt den minste OB'en hver dag, i flere år, grunnet mye plagsom utflod. Setter inn om morgenen og tar ut om kvelden. Sover uten om natten. Aldri hatt en eneste UVI, ikke har jeg tørr skjede, og aldri hatt TSS. Kanskje jeg er superwoman?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 8. april 2011 #34 Skrevet 8. april 2011 Jeg bytter ca. hver 2.-6.time, kommer ann på hvor mye jeg blør. Har brukt i 12.timer på det lengste, men da blødde jeg lite, og var syk og sengeliggende, så orket ikke skifte.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #35 Skrevet 8. april 2011 Jeg har brukt den minste OB'en hver dag, i flere år, grunnet mye plagsom utflod. Setter inn om morgenen og tar ut om kvelden. Sover uten om natten. Aldri hatt en eneste UVI, ikke har jeg tørr skjede, og aldri hatt TSS. Kanskje jeg er superwoman? Du bruker tampong hver dag, hele dagen? Hvorfor bruker du ikke truseinnlegg i stedet? 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #36 Skrevet 8. april 2011 Du bruker tampong hver dag, hele dagen? Hvorfor bruker du ikke truseinnlegg i stedet? Why should I? Syns tampong er mye greiere.
Gjest Eurodice Skrevet 8. april 2011 #37 Skrevet 8. april 2011 Jeg har brukt tamponger i ca. 35 år, avbrutt av svangerskap noen ganger, og har aldri hatt ubehag. Tiden mellom skiftene har variert, avhengig av muligheten til å få skiftet, men gjennomsnittet har vel ligget på 4-5 timer, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #38 Skrevet 8. april 2011 La meg påpeke at det er en grunn til at man dyrker bakterier på BLODskål. Jepp, de fleste bakterier stortrives nemlig med næringen de får fra blod. Vær så snill, ikke gå for lenge med tamponger. Det kan gå fint en gang, ti ganger, hundre ganger, men en gang går det kanskje ikke fint lenger, og da kan man faktisk dø av det. Tenk å dø av å ikke gidde å bytte tampong så ofte som man burde.. 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #39 Skrevet 8. april 2011 Den gangen jeg sov med tampong, var jeg så tørr dagen etter at jeg slet med å bruke tampong dagen etter. Bytter hver 3-5 time om dagen, og bruker bind om natta for å unngå tørrheten.
Sunniva81 Skrevet 8. april 2011 #40 Skrevet 8. april 2011 Bytter selvfølgelig hver 3-5 time. Og bruker verken tampong eller bind om natta. Det har jeg aldri hatt behov for. MEN, som nevnt flere ganger, det er ingen krise hvis du glemmer å bytte ofte. Bare ikke la det bli en vane, for man får konsekvenser av å gå FOR mange timer med tampong hele tiden også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå