Gå til innhold

Tampongbruk over lang tid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det farlig å ha tampongen i for lenge?

Det står jo i pakningsvedlegget at man skal skifte hver tredje time. Jeg GLEMMER faktisk ofte at jeg har i tampong, og ved flere tilfeller har jeg glemt det over natten, og da hatt den i i 11-12 timer! :sukk:

Hvor ofte skifter du tampong?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte en tampongeske en gang som det stod at man kunne sove med tampongen (husker ikke merke, men var ikke OB). Antar jo da at det ikke forventes at man står opp hver tredje time for å skifte ;)

Syntes riktignok tampongene var helt like OB sine jeg da..

Jeg skifter hver 4 time (når jeg husker det), litt som deg, men glemmer jeg det går det kanskje 6-7 timer. Aldri gått 11-12 timer...

Skrevet

Er nok ikke noe å bekymre seg for at den har vært inni i 12 timer. Bare slapp av.

Det som derimot er farlig er de som "glemmer" at de har mensen og en tampong inni seg og har sex og lurer på hvorfor det lukter surt fra underlivet 5 dager etterpå. Og om jeg ikke husker feil så var det en fra KG som hadde gjort det.

• Liker 1
Skrevet

Skifter forresten hver 6 time ca. Men går nok 7-8 timer om natten. Orker ikke bind, det er så ekkelt.

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg glemmer dem innimellom over lenger tid enn 3 timer. Sover også med de når jeg har mensen. Har foreløpig aldri hatt noen problemer, har brukt siden jeg var 12 år = 15 år :)

Skrevet

Sover dere med tampong?? Dere må huske på at tampongen ikke bare suger opp mensveske men også all fuktighet som skal være naturlig inni skjeden. Vil tro det kan skape en ubalanse i underlivet. Bind er ikke ekkelt, det er bare tilvenning.

• Liker 4
Skrevet

Sover dere med tampong?? Dere må huske på at tampongen ikke bare suger opp mensveske men også all fuktighet som skal være naturlig inni skjeden. Vil tro det kan skape en ubalanse i underlivet. Bind er ikke ekkelt, det er bare tilvenning.

Jeg sluttet med bleier når jeg var 2. Har ikke noe behov for å begynne igjen. Her er det kun tamponger som gjelder. Og ja, også om natten.

• Liker 10
Skrevet

Er det ikke slik at man skal bytte tampong hver 8time for å unngå tss?

I og med at det er en svært sjelden, men alvorlig sykdomså bør man skifte regelmessig....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er nok ikke noe å bekymre seg for at den har vært inni i 12 timer. Bare slapp av.

Det som derimot er farlig er de som "glemmer" at de har mensen og en tampong inni seg og har sex og lurer på hvorfor det lukter surt fra underlivet 5 dager etterpå. Og om jeg ikke husker feil så var det en fra KG som hadde gjort det.

Det var jo ikke et godt svar!

12 timer er altfor lenge - tampongen suger til seg all "veske" som vinnie sier! Du risikerer sopp og en herlig samling med bakterier..

12 timer er først og fremst skikkelig EKKELT! æsj!!!

Ja vi glemmer det innimellom alle sammen men ikke gjør det til noen vane - du bør bytte hver 3-4-5 time for å i det hele tatt være noe hygienisk!

Bind er også best når du sover ja - det er faktisk det.. Men mindre du sover 6 timer om natten?!

Det betyr ikke at du er 2 år.. Når det er sagt så er det heller ikke så mange som slutter på bleier i en alder av 2 - så det var jo litt å ta i!

Å glemme at du har mensen når du har sex?! Med tampong - haha - da er det god plass!

• Liker 3
Skrevet

Det var jo ikke et godt svar!

12 timer er altfor lenge - tampongen suger til seg all "veske" som vinnie sier! Du risikerer sopp og en herlig samling med bakterier..

12 timer er først og fremst skikkelig EKKELT! æsj!!!

Ja vi glemmer det innimellom alle sammen men ikke gjør det til noen vane - du bør bytte hver 3-4-5 time for å i det hele tatt være noe hygienisk!

Bind er også best når du sover ja - det er faktisk det.. Men mindre du sover 6 timer om natten?!

Det betyr ikke at du er 2 år.. Når det er sagt så er det heller ikke så mange som slutter på bleier i en alder av 2 - så det var jo litt å ta i!

Å glemme at du har mensen når du har sex?! Med tampong - haha - da er det god plass!

Jeg har aldri sagt at 12 timer ikke er lenge, jeg sa det ikke var noe krise. Det er sånn som kan skje, ingen vits i å bekymre seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sagt at 12 timer ikke er lenge, jeg sa det ikke var noe krise. Det er sånn som kan skje, ingen vits i å bekymre seg.

Det er uansett kvalmt og ekkelt. Men å glemme det innimellom er ok - men det virket som du mente det generelt ikke var krise..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skifter hver 7.-8. time, kan gå 9 timer hvis jeg sover lenge en dag. Tampong er en herlig ting, har ikke brukt bind på over 9 år.

AnonymBruker
Skrevet

Sover dere med tampong?? Bind er ikke ekkelt, det er bare tilvenning.

Selvfølgelig bruker jeg tampong om natta. Og bind i tillegg. Alikevel må jeg opp tre fire ganger for å skifte. Ellers blir det lekkasje. Dere som nesten ikke blør vet ikke hvor heldige dere er. Søvnen blir veldig dårlig av å stå opp mange ganger hver natt.

12 timer er lenge å gå uten å skifte, og det er også bare en tilvenning å stå opp en gang om natten for å skifte tampong. Veldig slapt å si at en gidder ikke. Det har med hygiene å gjøre.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor er det ingen her som briuker damebegeret? Da slipper du tørr skjede, oppsamling av bakterier og lekkasjer. Du slipper tråden, sølet hver gang du skal på do. Og du slipper å tenke timer for skift. Man tømmer morgen og kveld i dusjen. :)

http://www.kk.no/836115/kkno-tester-menskopp

• Liker 2
Skrevet

Går ALDRI mer enn 4 timer, kjempeekkelt! Og å sammenligne bleie og bind - veldig merkelig. Mye bedre å bruke bind, for kroppen, det er kanskje praktisk men det er ikke mye naturlig å stappe en "propp" opp der.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig bruker jeg tampong om natta. Og bind i tillegg. Alikevel må jeg opp tre fire ganger for å skifte. Ellers blir det lekkasje. Dere som nesten ikke blør vet ikke hvor heldige dere er. Søvnen blir veldig dårlig av å stå opp mange ganger hver natt.

12 timer er lenge å gå uten å skifte, og det er også bare en tilvenning å stå opp en gang om natten for å skifte tampong. Veldig slapt å si at en gidder ikke. Det har med hygiene å gjøre.

Hvis du blær så mye ville jeg gått til lege, det høres ikke normalt ut. Stå opp 4 ganger om natta hadde jeg ikke orket å gjøre hver måned...

• Liker 1
Skrevet

Det kan faktisk være farlig å gå lenge med tampong; man kan få TSS. I tillegg ødelegger tamponger balansen i skjeden totalt, tørret ut og gir økt risiko for sopp og UVI.

Jeg skjønner dere som ikke liker å bruke bind; jeg synes det er dødsekkelt selv, men jeg synes tampong er ubehagelig og kjipt også.

Løsningen for meg ble menskopp - den kan være inne i tolv timer, forstyrrer ikke balansen i skjeden og har ikke blitt linket til TSS.

• Liker 3
Gjest Dorey
Skrevet

Jeg bruker alltig tamponger når jeg sover, med bind blir det jo blod over alt. Jeg synes ikke det er ekkelt bare veldig sølete. Nå skal det sies at jeg alltid våkner om natten for å gå på do, så da skifter jeg tampong. Det har hendt et par ganger at jeg har vært så i ørska at jeg har glemt å ta ut den første. Litt forundret over å ha trukket ut TO tamponger om morgenen ja :fnise:

Gjest Seniorita
Skrevet (endret)

Er det farlig å ha tampongen i for lenge?

Det står jo i pakningsvedlegget at man skal skifte hver tredje time. Jeg GLEMMER faktisk ofte at jeg har i tampong, og ved flere tilfeller har jeg glemt det over natten, og da hatt den i i 11-12 timer! :sukk:

Hvor ofte skifter du tampong?

11-12 timer er rettogslett ekkelt, jente!

Jeg har hørt at om man ikke skifter ofte, kan det føre til infeksjon i sjeden.

Dessuten så renner det vel over? Om man ikke er en av de heldige som blør lite.

Jeg sover med ob. Men står opp og bytter iløpet av natten. Gjør jeg ikke det, havner det nok i sengen.. :fnise:

MEn selvfølgelig, noen netter bytter jeg en gang, så da går det litt lengre enn 3-4 timer....

Endret av Seniorita
  • Liker 1
Skrevet

Nå må dere skjerpe dere! Man får ikke TSS av å glemme tampongen i 12 timer en gang nå og da.

Og "den øvre grensen" for forsvarlig tid å ha en tampong i er for de fleste merker 8 timer, iKKE 4, som mange av dere idioter påstår.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...