Gå til innhold

Hvor ofte dusjer/bader barna deres?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere er klar over at vi her i Norge har en stigende kurve på allergier og eksemer fordi vi er blitt så hekta på streng hygiene av både oss selv og hjemmene våre at vi rett og slett "vasker ungene våre syke"??

Mener ikke at en dermed skal gå over til møkkete hjem og unger, men forskningen viser klart at vi har gått for langt.

Mener du ungene må dusje/bade hver dag så vær iallefall nøye med valg av såpeproduktene. Er det tørr hud/eksemer/allergier i familien så vær nøyere enn om slikt ikke finnes i slekta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bader barnet ca hver 2-3 dag.Det kan fort bli to dager på rad hvis det trengs.Når det har blitt smørt mat inn i hele håret for eksempel,men da bruker jeg ikke såpe på kroppen hvis det ikke trengs.

Til trådstarter-Jeg har et par venninder som har mulatt barn å de er litt tørere i huden.De bruker den nye barne oljen.Den med gult lokk som står på hodet.Den skal vere bra har de sagt. :D

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg bader barnet ca hver 2-3 dag.Det kan fort bli to dager på rad hvis det trengs.Når det har blitt smørt mat inn i hele håret for eksempel,men da bruker jeg ikke såpe på kroppen hvis det ikke trengs.

Til trådstarter-Jeg har et par venninder som har mulatt barn å de er litt tørere i huden.De bruker den nye barne oljen.Den med gult lokk som står på hodet.Den skal vere bra har de sagt. :D

Den ja :ler: . Takk for tips , men jeg vet ikke helt hvilken det er ?

Er det bade/dusj såpe eller er det en olje?

Er så glad for at jeg har fått så mange svar :D

Skrevet

Er det Babyline det refereres til, kanskje?

Fikk toppkarakter i undersøkelse. Kjøpes på helsekost.

Skrevet

Jeg pakker forøvrig hodet til ungen under krana og vasker håret der dersom det trengs. Han svetter mye i håret, og er ikke helt grundig med shamponeringen selv. Da må det av og til en ekstra økt til, gjort på noen minutter.

Gjest Huldra1
Skrevet

Ungene på 5 år og 2 år blir dusjet ca. 1-2 ganger i uken. Alt ettersom det trengs... mer om sommeren enn om vinteren. Blir som regel dusjet etter gård-dagen da det lukter veldig bål av håret...

Og siden spm. først var oppe; jeg dusjer hver dag (om ikke krise skjer da), vasker håret annenhver.....

Vi vasker oss syke, ja, det gjør vi faktisk og derfor vil jeg ikke gjøre slik at mine unger i fremtiden er nødt til å bruke allslagsens fuktighetskremer for i det hele tatt å kunne leve!

Skrevet

Den ja :ler: . Takk for tips , men jeg vet ikke helt hvilken det er ?

Er det bade/dusj såpe eller er det en olje?

Er så glad for at jeg har fått så mange svar :D

Skrevet

jeg har ekstremt tørr hud med eksem og er livredd for å tørke ut huda til sønnen min. Vi bruker en badeolje som selges på mange apoteker og er produsert av Ås apotek. Den er helt super!! Jeg liker ikek den her som står på hodet med gul topp. Synes den er for seig.

Hverken sønnen min eller jeg bader eller dusjer hver dag. Jeg dusjer hver andre dag. Noen synes sikkert det er for sjelden... men det gjør jeg på grunn av huden min.

Sønnen min bader 2 ganger i uka med grundig hårvask. Vasker håret oftere ved behov, og vasker ham naturligvis i "de skitne sonene" flere ganger hver dag.

Skifter klær hver dag... fordi de blir skitne.

Men hva gjorde dere selv som barn?

Jeg badet og vasket håret hver fredag, og ble vasket grundig hver kveld utenom. Tror det var vanlig på 70-tallet? Eller?

Skrevet

Jeg er 25 år, har 3 barn i alder: 9,4 og 3...Alle 3 inkl. meg sjøl dusjer og vasker håret hver eneste dag! Blir dusjer hver kveld, godt å legge seg i senga nydusjer og med ren pysj :) Hver morning blir dei vasker i ansiktet og nedentil, får på seg nye rene klær hver eneste dag, uansett om dei fra igår ikke er skitten, så er det på med rene klær. Ikke problemer med huden, men kan vel kanskje vær det, at huden er vant med det, heilt fra fødselen :)

Skrevet

Hvorfro nye klær hvis de fra i går er rene?

Selv hater jeg unødig klesvask...

Gjest Madam Felle
Skrevet
Hvorfro nye klær hvis de fra i går er rene?

Selv hater jeg unødig klesvask...

Jeg og. Ikke noe som er så irriterende som å vaske reine klær :evil:

• 5 år senere...
Gjest Pappaen til Daniell Alexander
Skrevet

Daniell Alexander er en tredjeklassing som starter dagen med en dusj. Dusj blir det også om kvelden dersom har trent eller andre behov. Vaske håret gjør han kun når det er morgendusj ikke når det blir kveldsdusj

Skrevet

6- og 8-åringen dusjer i utgangspunktet to ganger i uka. Mer hvis det trengs, f.eks. etter utedager, om sommeren, osv.

Selv dusjer jeg 2-3 ganger i uka, evt. etter treningsøkter eller andre aktiviteter jeg blir svett av. MEN jeg vasker meg med vaskeklut de andre dagene! Vaskekluten er et ukjent fenomen for mange voksne i dag, kanskje burde den frem i lyset igjen?

Jeg tror absolutt at vi stort sett dusjer / bader for mye, derfor forsøker jeg å begrense det. Har kort hår, så kan vaske det under springen ved behov.

Trenger aldri bodylotion, og innbiller meg at det kommer av at jeg ikke vasker av meg hudens naturlige fettstoffer så ofte.

Og til den som lurer: Nei, verken jeg eller ungene har noen gang fått høre at vi ikke er rene eller ikke lukter godt! :)

Skrevet

Mine barn dusjer etter trening/gym, og eller 2 ganger i uken. Så langt har jeg ikke merket svettelukt av dem ut over dette De er fra 8-14 år

Den eldste har alltid slitt med atopisk eksem, og veldig tørr hud. Han vasker seg med oljebasert såpe. De to andre bruker vanlig såpe. De vasker håret samtidig.

Selv dusjer jeg annenhver dag i gjennomsnitt, og klarer meg fint med det. Hvis jeg dusjer oftere blir håret forferdelig fort fett og vanskelig å ha med å gjøre.

Hvis jeg lukter svette så kan det like gjerne være 2 timer etter at jeg dusjet som 2 dager etterpå. Det kommer helt an på hvor i syklusen jeg er og hvilken deodorant jeg har tatt på den dagen. Ikke alle klarer all lukt.

Skrevet

Jeg har tre barn på 11, 5 og 4 år. De to minste bader ca 1 gang pr uke. Største som har begynt å få litt fett hår og div. ca 2 ganger i uken. (har atopisk eksem). Jeg får fort problemer med tørr hud, og tåler dårlig såpe, men dusjer hver tredje dag ca. Har aldri fått kommentarer eller inntrykk av at vi lukter ille, men er nøye med klutvasken.

Skrevet

Forstår du jobber i barnehage, slik som meg.

Men luktene fra barna plager ikke meg, og vi har nok litt forskjellig av barn i bhg vi også. Det som jeg :goodbye::klemmer: iblandt reagerer på er parfymelukt fra skyllemidler brukt i barnas tøy, og parfymerte shampoer brukt i barnas hår. Men dette er en annen sak.

Skrevet
Forstår du jobber i barnehage, slik som meg.

Men luktene fra barna plager ikke meg, og vi har nok litt forskjellig av barn i bhg vi også. Det som jeg :goodbye::klemmer: iblandt reagerer på er parfymelukt fra skyllemidler brukt i barnas tøy, og parfymerte shampoer brukt i barnas hår. Men dette er en annen sak.

Unnskyld.Dette var tiltenkt deg som reagerte på ekle lukter fra barnas hår. Husker ikke nikket ditt.

Skrevet

Sønnen min på 5 år dusjer og vasker håret annenhver dag.

Han bader ca 2 ganger i uka.

Skrevet

Alt fra hver dag til hver tredje dag. Han er to år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...