Suppoline Skrevet 5. november 2003 #21 Skrevet 5. november 2003 Elstemann bader 1 gang i uka da hun er så tørr i huden. Blir vasket med vann hver dag ellers. De to andre bader hver tredje dag. Er litt enig med Tex i at det er mange barn det lukter vondt av. Syns det er rart foreldrene ikke kjenner det selv. Jeg vet jeg er sensitiv på lukter, og brekker meg nesten når jeg står i en kø f.eks og det er folk det lukter gammel svette av. Unger kan gjerne være skitne etter en lang dag med lek og moro men skitlukt, svette og dårlig munnlukt er ikke godt.
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #22 Skrevet 5. november 2003 For mye bading (spesielt med såpe) vil ofte føre til tørr og irritert hud. Derfor annbefales det bading 1-2 ganger i uken. Mine barn bader ca 2 ganger i uken. Noen ganger oftere hvis de har gjort eller vært med på ting så de er skitten. Jeg forstår dette med lukt av håret som Tex skriver om, og da kan man evt. dusje uten bruk av såpe, men med en mild shampo, eller omvendt hvis en er skitete på kroppen. Bruk helst svært milde såper og gjerne med olje i badekaret. For de barna som duskjer finnes det oljebaserte dusjsåper. Også etterhver som barna vokser til, blir det automatisk oftere at de dusjer, slik som oss voksne som dusjer hver eneste dag.
Gjest Tex Skrevet 5. november 2003 #23 Skrevet 5. november 2003 Og dere som bader barna deres to ganger i uka... hvor ofte dusjer dere selv?
Silfen Skrevet 5. november 2003 #24 Skrevet 5. november 2003 Kom igjen Tex, er du virkelig så lite gjemmontenkt at du sammenligner en voksens hygiene med et barns?
Gjest Tex Skrevet 5. november 2003 #25 Skrevet 5. november 2003 Nei akkurat! Barn herjer mye mer, leker i elementer voksen ikke vil være i nærheten av og plukker på alskens uhumskheter. Barn børe bades minst like ofte som voksne. Tilbring en dag i en barnehage så få du se. Og jeg snakker ikke om babyer her, men unger fra de begynner å leke ute, og være hos dagmamma eller i barnehage.
Silfen Skrevet 5. november 2003 #26 Skrevet 5. november 2003 Ser du eller jeg mitt barn daglig? Vet du eller jeg hvor mye mitt barn trenger å dusje? Vet du eller jeg noe om hvor mye hun vasker seg utenom dusjen? Hentyder du at vi er urenslige fordi jeg ikke dusjer mine barn like mye som du dusjer dine?
Gjest Tex Skrevet 5. november 2003 #27 Skrevet 5. november 2003 Elskling, jeg snakker helt generellt her... Hver eneste dag ser jeg massevis av møkkete barn, som gjerne både lukter vondt og har klærne fra igår. Lite hyggelig, særlig når vi vet at fex bodyen ble full av youghurt dagen før og flekken fremdeles er der.... Mulig dine barn ikke leker så mye i skitten i barnehagen (de var forresten alldeles skjønne, jeg har sett på bildene!) Men som som barnehagepersonell kunne det ikke falle meg inn å ikke bade barna mine etter at de kommer hjem om ettermiddagen.
Silfen Skrevet 5. november 2003 #28 Skrevet 5. november 2003 Men det er det jeg mener; det kunne ikke falle deg inn å ikke bade de. Selv om de ikke trenger det. Huden har ikke godt av å bades hver dag og det skåner jeg mine barn for. Selvsagt bades de oftere om de trenger det. Det er snakk om å bruke skjønn, ikke bade de fordi det " er så ekkelt med skitne unger" uavhengig om de ER skitne!
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #29 Skrevet 5. november 2003 Jenter, jenter :D , Dette er da ikke noe å starte en diskusjon over Jeg stilte dette spørsmålet fordi jeg var litt usikker på om jeg kanskje badet veslejenta mi for mye. Hun har veldig tørr hud og lurte derfor på om dette var grunnen. Vi har ikke badekar så jeg får ikke brukt olje i badekaret men jeg bruker Lano for liten og for stor . Kjempe glad for alle svarene jeg har fått da, er ikke så mye klokere for det varier jo veldig fra hjem til hjem ser jeg. Kan jo legge til at jenta mi er mulatt, kanskje hudtypen hennes blir fortere tørr :klø:
Silfen Skrevet 5. november 2003 #30 Skrevet 5. november 2003 Lano er HVERTFALL ikke bra! Sterkere såpe skal du lete lenge etter!
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #31 Skrevet 5. november 2003 Lano er HVERTFALL ikke bra! Sterkere såpe skal du lete lenge etter! Er det sant :o . Det viste jeg ikke. ( er så dum at jeg trodde på reklamen jeg :oops: ) Stjernefisken- har du en god mild såpe som lukter godt å annbefale
Gjest agurk Skrevet 5. november 2003 #33 Skrevet 5. november 2003 Bliw (eller hva den heter) for baby! Egentlig trenger du kun to dråper såpe og en sje olje! Bade i vann med olje og så smøring etterpå er viktig. Har hun mye tør hud, kan du smøre henne med locobase. Den er bra! Desuten kan du prøve å bytte vaskemiddel til klærne å tøymykner vis du bruker det!
Gjest agurk Skrevet 5. november 2003 #34 Skrevet 5. november 2003 Neutral som du kjøper på apoteket er også kjempebra! Tror den er såpe fri, og iallefall prarfymefri!
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #35 Skrevet 5. november 2003 Takk Stjernefisken og Timien :D . Vaskepulver og tøymykner er byttet ut :D
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #36 Skrevet 5. november 2003 Og dere som bader barna deres to ganger i uka... hvor ofte dusjer dere selv? Også etterhver som barna vokser til' date=' blir det automatisk oftere at de dusjer, slik som oss voksne som dusjer hver eneste dag.[/quote'] Må bare få si at fordi om jeg ikke bader/dusjer barna hver dag, så blir de vasket med vaskeklut på hender og i ansiktet. Nye underklær hver eneste dag og vanlige klær også som regel hver eneste dag, hvis av en eller annen grunn de har holdt seg rene. Det går også an å ta en dusj uten å bruke såpe eller bare bruke en dusjkrem uten såpe i, slik at en bevarer huden. Det er ikke for ikkeno at eksem og allergi blir mere og mere utbredt...
Saturn Skrevet 5. november 2003 #37 Skrevet 5. november 2003 Mine er 10, 8 og 5 og de dusjer annenhver dag. To ganger i uken vasker de håret og. Hun eldste må nok etterhvert begynne å dusje hver dag nå, for hun er ganske aktiv og svettelukten kommer litt nå.
Susie Skrevet 5. november 2003 #38 Skrevet 5. november 2003 Jenten min på 4,5 dusjer ca annenhver, tredjehver dag. Vasker håret om det lukter, eller venter til neste gang. Vi har ikke badekar, så hun får sitte i stampen når vi har god tid og skal kose oss litt. (helger og sånn) Men uten om det slenger jeg rumpen hennes over vasken hver dag og vasker med mild såpe nedentil, og vaskeduk i ansikt og armhuler. Truse skiftes hver dag! Enig med Tex at det er mange barn med vond lukt i hår. Ekkelt :o
Gjest snuskeluska Skrevet 5. november 2003 #39 Skrevet 5. november 2003 Barnehageansatte som er fintfølende for lukter :o Blir jo ganske så herda for det etterhvert! Joda, det er greit at hår kan lukte litt (vi har jo alle talgkjertler i hodebunnen) Og tro meg, en unge som er nybadet om ettermiddagen, kommer i barnehagen dagen etter, herjer og baser litt, blir svett, har hatt lue på, jo han kan faktisk lukte litt. Konstant møkkete unger er en helt annen historie, det vil si de som er møkkete på en sånn måte at de skjelden får rent tøy, alltid har skittent hår osv osv. Men ærlig talt, hvor ofte skjer det da? Og i så fall er det en sak som er langt forbi dette temaet, da snakker vi omsorgssvikt. Jeg personlig blir mer skremt av at samfunnet mer og mer går i retning av at ALT skal parfymeres. Små og store kan ikke gå å lukte blomster hele tiden, selv om vi voksne prøver så godt vi kan. Som tidligere barnehageansatt henger jeg meg faktisk mer opp i uttalelser som blir sagt her om hvor ekkelt det er med illeluktende barn i barnehagen...Har man valgt en slik yrkesvei bør man være proff nok til å se forbi slike småting. Ungen kan ikke noe for det, så jeg synes det er totalt unødvendig å nevne det på en slik måte. Jeg svarer heller på spørsmålet som mor: Ettåringen bader ca annenhver dag i badevann med badeolje. (Etter oppskrift fra legen..) Noen få av disse gangene bruker jeg først litt såpe, men pga svært sterk atopisk eksem blir det ikke mye av den slags. Etterpå bruker vi kremer etter behov. Oljebadene holder faktisk eksemen i sjakk, men når kulda setter inn blir det kanskje værre igjen.
Papaya Skrevet 5. november 2003 #40 Skrevet 5. november 2003 Ungen min bade 2 ganger i uken om vinter og oftere om sommer,han har tørrhud så jeg tror ikke han har godt av å bade/dusje altfor mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå