Gå til innhold

Hvilket vaskemiddel for rengjøring av dusjkabinett?


Signe83

Anbefalte innlegg

Noen som vet om et godt middel som fjerner dette? Og hvilken type klut/svamp lønner det seg å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var innom og kjøpte meg nytt kabinet selv nå og hørte om råd. De anbefalte jif .. den som det er litt skureeffekt med og etterpå vanlig vindusvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting slår nylonvask og en skuresvamp. Lover deg det, nesten tror jeg. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om et godt middel som fjerner dette? Og hvilken type klut/svamp lønner det seg å bruke?

For å fjerne det belegget bruker jeg denne her

Jeg sprayer på, lar det virke i 5 minutter, så er det lett å bare skrubbe bort med en svamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker litt forskjellig, men trikset er å ha en god skuresvamp og en gammel tannbørste for å komme til i krokene.

Skyll godt av med kaldt vann etter du har vasket og etter hver gang du dusjer, da holder belegget seg borte lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om et godt middel som fjerner dette? Og hvilken type klut/svamp lønner det seg å bruke?

Skal du vaske bort dusjkabinetet? :skratte:

Men fra spøk til alvor. Jeg sprayer med eddikvann og lar det virke en liten stund, det lukter litt surt men det blir rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker zalo på skuresvamp jeg,,, synes det pleier å bli bra...

Bruker jif på flisene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg bruker salmiakkvann. Det rødoransje belegget er såpe- og fettrester, og salmiakk løser opp slike ting lett som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig?

Jif baderom og skuresvamp. Ikke sånn gul jif - redd for at den skal gi 'striper' i plastikken/glasset.

Litt klorin på slutten for å få bukt med bakterier litt over der man står og sitter (for den som har slik stort kabinett) og litt salmiakk i sluket til slutt. Blir kjemperent, blankt og lukter rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje jeg kan "kapre" litt av denne tråden? Vi får sånne hvite "flekker" på dusjkabinettet som ikke.vil.vekk. Lurer på om det kan være fra kalk i vannet eller noe sånt? Trodde ikke vi hadde så hardt vann i Norge jeg, men det er kanskje nok til å lage sånne flekker? :klo:

Ser omtrent slik ut.

Har prøvd Jif i diverse former, det funker bittelitt. Har prøvd salmiakk. Har ikke prøvd edikk, det er kanskje ikke så dumt. Vet jeg brukte edikk til å fjerne kalkbelegg i vannkokeren da jeg bodde i England - der er det jo mye hardere vann. (det knaste i teen min en morgen. Ukult!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Eddik er jo en syre, så hvis du har kalkbelegg skulle det være en mulig løsning.

Sitronsyre (fås i pulverform på apoteket) eller cola (!) er andre stalltips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik er jo en syre, så hvis du har kalkbelegg skulle det være en mulig løsning.

Sitronsyre (fås i pulverform på apoteket) eller cola (!) er andre stalltips.

Sitronsyre-tipser fikk jeg her om dagen også. Men hvordan bruker man sitronsyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Spinell

Da jeg bodde et sted med hardt brønnvann, og tilsvarende avsetninger i toalettet og på det fargede flisegulvet i dusjen, strødde jeg bare sitronsyre i do/på gulvet, tilsatte litt vann (på gulvet) og skrubbet.

På en dusjvegg ville jeg løst pulveret opp i vann og påført enten med spruteflaske, svamp eller klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan "kapre" litt av denne tråden? Vi får sånne hvite "flekker" på dusjkabinettet som ikke.vil.vekk. Lurer på om det kan være fra kalk i vannet eller noe sånt? Trodde ikke vi hadde så hardt vann i Norge jeg, men det er kanskje nok til å lage sånne flekker? :klo:

Ser omtrent slik ut.

Har prøvd Jif i diverse former, det funker bittelitt. Har prøvd salmiakk. Har ikke prøvd edikk, det er kanskje ikke så dumt. Vet jeg brukte edikk til å fjerne kalkbelegg i vannkokeren da jeg bodde i England - der er det jo mye hardere vann. (det knaste i teen min en morgen. Ukult!)

Vi får sånt i vårt dusjkabinett også, og eddik virker i alle fall der. Jeg tar kjøkkenpapir som jeg sprayer fullt med eddik og klistrer over områdene det gjelder, så eddiken ikke bare renner ned i bunn. Lar det virke så lenge jeg har tålmodighet til, også vasker jeg over med mikrofiberklut. Det gjør susen her, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne fett og såperester i dusjen fungerer jo nesten alt av såpe. En badesåpespray e.l Jeg bruker det jeg har i skapet, jeg bruker en oppvaskbørste å skrubbe med, da kommer jeg inn i alle sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...