Gå til innhold

Tror dere på Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er døpt og konfirmert, men er ikke troende. Noe jeg kom frem til etter konfirmasjonen. Neste steg er å melde seg ut av statskirken.

Har full forståelse og respekt for personer som er troende. Jeg er litt misunnelig på de i blandt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eugene Onegin

Smilet var for å indikere at jeg var litt humoristisk her. Det er vel gjerne derfor man bruker sånne smil, sist jeg sjekket.

Uansett, så er forskjellen på en ateist som meg og en beinhard religiøs person, selvsagt at de har feil og jeg har rett. Hva ellers? Dermed kan man ikke uten videre likestille oss.. ;)

Vennlig hilsen Vargen!

Fundamentalister er fundamentalister

for og sitere Clarence Darrow

" I am an agnostic; I do not pretend to know what many ignorant men are sure of. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke på noen gud. Jeg har aldri trodd på noen gud, heller, så vidt jeg kan huske. Det har alltid slått meg som et temmelig ulogisk konsept.

Enig! Jeg er åpen, men tvilende. Anser meg selv som agnostiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å tro på noen Gud. Jeg anser det som en primitiv måte å prøve å forklare et meget fundamentalt og vanskelig spørsmål. "Gud" er det lette forklaringen. Slike lette forklaringer, som at lyn og torden var et resultat av tor med hammeren har vi sett at ikke holder mål. Det kan også virke intuitivt tilferdstillende med en skaper, men som forskere har sett, så svikter menneskelig intuisjon når man beveger seg inn i ekstreme situajoner. Jeg har ingen problemer med å la være å stole på min egen intuisjon, rett og slett fordi jeg vet den har failet før. Noe som ikke er intuitivt er at universet er skapt av intet, men det ser ut som at man ikke kan utelukke denne muligheten. Kvantemekanikken (sm slett ikke er intuitiv) forteller at et noe kan skapes fra intet, så lenge den totale energien er 0. Vi er født inn i en verden vi ikke aner noe om. Vi er utforskere i denne verden og må rett og slett finne oss i overaskelser universet har å by på, uansett for lite intuitiv de er. Den virkelige forklaringen er nok dypere og mer kompleks enn vi aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å la være å tro på Gud, selv om jeg har prøvd mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å la være å tro på Gud, selv om jeg har prøvd mange ganger.

Hva er det med gud du tror på?

Jeg har aldri sett noe tegn til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke på at Jesus var Guds sønn, men kan vel si at jeg holder åpent for at det kanskje muligens kan komme opp bevis en dag for at Gud finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg trur ikke på gud.

Men folk må få tru på det dei selv ønsker, så lenge de ikke prøver å "omvende" meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med gud du tror på?

Jeg har aldri sett noe tegn til ham.

Jeg har sett for mange til å la være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mennesker tror på Gud for å få en forklaring på "mystiske" ting som skjer i livene deres. At de trenger en mening med det som skjer i tilfellene hvor vitenskapen ikke har en forklaring. Selv tror jeg kun på vitenskapen, ikke på noen Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et par eksempler?

Javisst :) Jeg kan komme med et lite utplukk, som i seg selv ikke nødvendigvis er så WOW for andre, men når man opplever slikt som en dagligdags greie, blir det en ganske naturlig og overbevisende ting at Gud finnes. Ja, det blir det mest naturlige i denne verden for meg at Han finnes.

En kveld når jeg var yngre og ba til Gud, sa jeg at jeg syntes det var så dumt at jeg ikke turde å be for folk når de var syke, fordi jeg syntes det var så flaut om de ikke ble friske. Jeg snakket ikke med noen om dette, overhodet.

Neste dag når jeg kom hjem fra skolen, sa mamma "oi, jeg kjente i det samme du gikk inn døren at jeg skulle fortelle deg at du ikke må være redd for å be for folk, for det er Gud som skal gjøre dem friske, ikke du"

Dette er noe som skjer veldig ofte, dersom jeg ber om noe, får jeg (som regel samme dag eller neste dag) svar gjennom andre mennesker rundt meg, ofte helt fremmede som aldri har snakket med meg før. Dette tror jeg er fordi det da er lettere å vite at det faktisk er Gud det kommer fra, og ikke vår egen hjerne som gjerne girer seg opp og tror at kanskje Gud sier og mener sånn og sånn :)

Da mener jeg ikke sånne lite spesifikke ting som like gjerne kunne vært tilfeldig, så klart.

Ellers er det momentant helbredelse av kronisk syke, tungetale, en tante som pratet finsk til en finne som ikke kunne engelsk (og tanten min kan i HVERT FALL ikke finsk, haha) når hun ville fortelle ham om Gud, og en drøss med svært personlige episoder som både er for lange og sensitive til å fortelle om her på forumet.

Det aller største "tegnet" eller beviset jeg har fått er en enormt lang, omfattende og ekstremt personlig historie. Jeg kunne fortalt det stykkevis og delt, men jeg ser at det er ganske poengløst.

Du må gjerne skrive til du er gul og blå om hvilke logiske forklaringer det kan være på alt dette. Men disse tegnene som er en dagligdags greie, kombinert med hvordan man (beklager om det høres rart ut men jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan forklare det) kjenner Guds nærvær så direkte og fysisk på kroppen, en følelse som ikke ligner noe annet, kan ingenting i denne verden overbevise meg om at alt jeg har opplevd er rene tilfeldigheter.

Håper det ble et litt greit svar, det er vanskelig å forklare og komprimere noe sånn inn i et lite innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst :) Jeg kan komme med et lite utplukk, som i seg selv ikke nødvendigvis er så WOW for andre, men når man opplever slikt som en dagligdags greie, blir det en ganske naturlig og overbevisende ting at Gud finnes. Ja, det blir det mest naturlige i denne verden for meg at Han finnes.

En kveld når jeg var yngre og ba til Gud, sa jeg at jeg syntes det var så dumt at jeg ikke turde å be for folk når de var syke, fordi jeg syntes det var så flaut om de ikke ble friske. Jeg snakket ikke med noen om dette, overhodet.

Neste dag når jeg kom hjem fra skolen, sa mamma "oi, jeg kjente i det samme du gikk inn døren at jeg skulle fortelle deg at du ikke må være redd for å be for folk, for det er Gud som skal gjøre dem friske, ikke du"

Dette er noe som skjer veldig ofte, dersom jeg ber om noe, får jeg (som regel samme dag eller neste dag) svar gjennom andre mennesker rundt meg, ofte helt fremmede som aldri har snakket med meg før. Dette tror jeg er fordi det da er lettere å vite at det faktisk er Gud det kommer fra, og ikke vår egen hjerne som gjerne girer seg opp og tror at kanskje Gud sier og mener sånn og sånn :)

Da mener jeg ikke sånne lite spesifikke ting som like gjerne kunne vært tilfeldig, så klart.

Ellers er det momentant helbredelse av kronisk syke, tungetale, en tante som pratet finsk til en finne som ikke kunne engelsk (og tanten min kan i HVERT FALL ikke finsk, haha) når hun ville fortelle ham om Gud, og en drøss med svært personlige episoder som både er for lange og sensitive til å fortelle om her på forumet.

Det aller største "tegnet" eller beviset jeg har fått er en enormt lang, omfattende og ekstremt personlig historie. Jeg kunne fortalt det stykkevis og delt, men jeg ser at det er ganske poengløst.

Du må gjerne skrive til du er gul og blå om hvilke logiske forklaringer det kan være på alt dette. Men disse tegnene som er en dagligdags greie, kombinert med hvordan man (beklager om det høres rart ut men jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan forklare det) kjenner Guds nærvær så direkte og fysisk på kroppen, en følelse som ikke ligner noe annet, kan ingenting i denne verden overbevise meg om at alt jeg har opplevd er rene tilfeldigheter.

Håper det ble et litt greit svar, det er vanskelig å forklare og komprimere noe sånn inn i et lite innlegg :)

Det virker sikkert reelt for deg, for meg er det ikke overbevisende.

Virker som tilfeldigheter og vage indikasjoner.

Hvordan forklarer du at alle religioner har helbredelser, undre og "kontakt" med guden sin?

Er det samme gud i alle religioner?

Det kan det ikke være da de utelukker hverandre.

Lyger alle de som tror på andre religioner?

Det er nok bare innbildning alt sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan forklarer du at alle religioner har helbredelser, undre og "kontakt" med guden sin?

Er det samme gud i alle religioner?

Samme Gud i alle religioner. Det er bare forskjellige tolkninger av hvem denne Guden er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Gud i alle religioner. Det er bare forskjellige tolkninger av hvem denne Guden er

Men hiduismen har jo mange guder?

Tar de feil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hiduismen har jo mange guder?

Tar de feil da?

Les det jeg skrev en gang til

så ser du at jeg skrev mange tolkninger av en Gud

altså hinduistene tolker at det er mange Guder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Les det jeg skrev en gang til

så ser du at jeg skrev mange tolkninger av en Gud

altså hinduistene tolker at det er mange Guder

Men det blir jo feil.

I følge kristendommen er det jo bare en gud.

Da tolker hinduistene det feil, og ender opp i helvete.

Er det riktig?

Begge kan ikke ha rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir jo feil.

I følge kristendommen er det jo bare en gud.

Da tolker hinduistene det feil, og ender opp i helvete.

Er det riktig?

Begge kan ikke ha rett.

Herregud unnskyld at jeg sier det. Men gjør du deg dum ?

DET ER SNAKK OM TOLKNINGER. De Kristne TOLKER jeg gjentar TOLKER at det er en Gud, Mens Hinduistene tolker at det er flere Guder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det jeg så den vitsen om inuiten og presten? Det var sikkert her, men den tåler å gjentas.

Inuiten spør den kristne presten om det ikke stemmer at de som ikke har hørt om Gud, ikke kommer til helvete for å ikke tro.... Og presten svarer "Nei, det stemmer, ikke dersom du ikke har hørt om Gud."

"Så hvorfor fortalte du meg om ham?"

Prestefaen

Just couldn`t leave well enough alone, eh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker sikkert reelt for deg, for meg er det ikke overbevisende.

Virker som tilfeldigheter og vage indikasjoner.

Hvordan forklarer du at alle religioner har helbredelser, undre og "kontakt" med guden sin?

Er det samme gud i alle religioner?

Det kan det ikke være da de utelukker hverandre.

Lyger alle de som tror på andre religioner?

Det er nok bare innbildning alt sammen. :)

Nei det er klart at det ikke er overbevisende for deg, det er ikke du som har opplevd det :) Jeg forventer heller ikke at et så lite utdrag skal overbevise noen som helst, så ikke var det det som var meningen heller :) Du spurte, og jeg svarte.

Forøvrig vet jeg ikke hvordan man kan innbille seg at noen blir momentant friske (ja, jeg studerer medisin og er fullt klar over at kroppen kan i utgangspunktet gjør mange rare ting), eller snakker et språk de overhodet ikke kan, eller at min mor sa det hun gjorde den dagen, eller de hundrevis av andre gangene jeg har sett Gud virke på forskjellige måter. Jeg må virkelig innbille meg mye, nesten så jeg skulle hatt en diagnose, eller? ;)

Forøvrig, til og med når Jesus selv var her, og gjorde mirakler, lo folk og hang ham på korset. Vi sier vi tror ikke før vi får se, men selv da var det svært mange som ikke trodde. Hadde han kommet i dag, hadde vi ledd av ham og tvangsinnlagt ham på psykriatisk ;)

Er du innstilt på å ikke tro, så tror du ikke. Det hjelper ikke hva jeg eller noen andre sier/skriver. Du må oppleve det selv. Om du vil, da :P

Nei, jeg tror på ingen måte at de som tror på andre religioner lyver. Det finnes flere krefter der ute enn Gud, det står forøvrig i Bibelen også, så jeg blir absolutt ikke overrasket når jeg ser/hører at noen opplever mirakler som ikke er fra Gud.

For meg er det ingen motsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...